BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> تکیه‌ای به وسعت دیار علویانعاشورا؛ تجلی رشادت‌های علمدار نهضت حسینی | بلاغ نیوز
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۲
کد مطلب : ۴۶۳۶۹۹
باز این روز عاشورای حسینی است و اینجا تکیه‌ای به وسعت دیار علویان؛ اینجا امروز عزاداری به اوج می‌رسد اینجا امروز اشک و آه میزبان چهره و تن آدمی می‌شود اینجا مردم دل سوخته هستند اینجا مردم می‌دانند چطور قدر این روزها را بدانند تا دهه اول تمام نشده؛ اینجا جایگاه عشاق اهل بیت (ع) است.
۰
plusresetminus
تکیه‌ای به وسعت دیار علویان/عاشورا؛ تجلی رشادت‌های علمدار نهضت حسینی
به گزارش بلاغ، عزاداری ها به اوج رسید، دل‌ها در دشت کربلا است دیدارها و آخرین وداع‌ها و در نهایت بی قراری کنار موکب‌ها و چادرها؛ حالا اما مردم بی‌قرار هستند کنار علم‌ها و علامت‌ها و راهی خیابان‌ها و هیئت‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی. مراسمی که اوج ارادت به حضرت ابوالفضل (ع) و سقای کربلا را از سوی مردم متدین استان مازندران نشان می‌دهد مردمی که عشق به آل الله را به خوبی آموخته‌اند.

در روستاها هم عزاداری برپا است به رسم شرق استان عزاداری روستاهایی که در یک منطقه هستند به صورت روستا به روستا برگزار می‌شود و روز نهم، دهم و حتی یازدهم به ترتیب میزبانی از روستایی به روستای دیگر منتقل می‌شود.

شهرها، غرق در ماتم هستند و سیاه پوش تاسوعا و عاشورای حسینی؛ از گوشه گوشه شهر صدای عزاداری می‌آید، امروز ظهر مراسم ویژه روز تاسوعا برگزار می‌شود و هیئت‌های عزاداری میزبان خیل عزاداران خواهند بود.

در این بین مراسم محوری نیز برگزار می‌شود تجمع هیئت‌ها، حضور سخنرانان و مداحان کشوری و استانی و کرسی‌های تلاوت و در نهایت سینه زنی و زنجیر زنی امروز به اوج می‌رسند و تا روز یازدهم محرم ادامه دارند. استان مازندران امروز یک تکیه بزرگ است.

امروز هر کس سعی دارد کاری را صورت دهد یکی نذری بین دسته‌های عزاداری پخش می‌کند دیگری سینه زنی می‌کند آن یکی خیری است که امروز اطعام جمعیت را در مساجد بر عهده دارد و دیگری گرداننده موکب عزاداری است.

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت، در شب عاشورا و امروز در روز عاشورا، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در مکان‌های تعیین شده به سوگواری می‌پردازند و یاد و خاطر مصائب اباعبدالله الحسین (ع)، پرچمدار کربلا و یاران باوفایش را گرامی داشتند.

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) قیامی به وسعت تاریخ است و نه تنها برای آن دوره‌ای که کوفیان منتظر امام حسین (ع) بودند، گفت: امام حسین (ع) می‌دانست که امروز اگر برای اقامه دین الله بلند نشود در دنیای اسلام تحولی عظیم آن هم در این حد را نخواهیم دید.

رضا احمدی با بیان اینکه ساده‌انگارانه است که بگوییم امام حسین (ع) از عظمت راهی که آغاز کرده خبر نداشته است، تاکید کرد: ایشان با علم به انجام بزرگترین قیام اسلام به سمت کوفه روانه شدند و امروز تأثیرات آن را مشاهده می‌کنیم که در سراسر دنیا و نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه تمام مردم دنیا، یاد این قیام را گرامی می‌دارند.

وی افزود: قیام امام حسین (ع) از این منظر دارای اهمیت است که فرای تاریخ و زمان خودش است و در تمام طول تاریخ سایه افکنده و تحول زا بوده است. چه بسیار تحولاتی که در دنیا در این قرن‌ها از بابت قیام حسین (ع) و یارانش در دشت کربلا به وقوع نپیوستند که یکی از مهمترین آنها همین انقلاب اسلامی ایران بود که هنوز بعد از چهار دهه دنیا انگشت حیرت به دهان دارد که چطور با تفکر حسینی می‌شود بنیان یک امپراطوری دو هزار و ۵۰۰ ساله را برکند و حکومت اسلامی را تشکیل داد که پایه و اساس آن قیام امام است.

این عمق شگرفت حادثه عاشورا و تاسوعا است که از سال‌ها و قرن‌ها قبل تا کنون بر تارک آسمان تدین و تشرع و حتی شعر و ادب و هنر ایران اسلامی و شیعیان تابیده است آن هم تابشی که گرما بخشی و نور دهندگی رسالت و ویژگی اصلی آن است.

عاشورا و تاسوعا نوری دارند که روشن می‌سازند انتهای دل شب مان را؛ نوری که از قرن‌ها قبل تاکنون روشنایی داده است چون ماه تابان بر سر نیزه، چون خورشیدی بلند و گرم… مردم استان مازندران اما به خوبی قدردان این خورشیدند می‌دانند نور و گرمایش تا چه اندازه شیرینی می‌بخشد.

استاد حوزه و دانشگاه نیز با تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی ، گفت : قیام خونین حضرت سیدالشهداء(ع) ، تاسوعا و  عاشورا یکی از مهم ترین عبرت های تاریخ و الگوی تمدن سازی انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام سیدحامد حسینی ضمن عرض تسليت ايام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و فرا رسيدن تاسوعا و عاشورای حسینی ، اظهار داشت : واقعه خونین و عبرت آموز عاشورا و حرکت عظیم حضرت سیدالشهداء(ع) در حادثه کربلا مهم ترین و درس آموز ترین حرکت تمدنی تاریخ اسلام است و این راز ماندگاری قیام خونین عاشورا است.

وی در ادامه با اشاره به وجود انحرافات گسترده جامعه در عصر امام حسین (ع) ، افزود: حرکت خونین و قیام تمدن ساز سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش نشان از وجود تفکرات انحرافی و وجود ظلم در جامعه اسلامی آن دوران بود و حکومت دچار آسیب های فراوانی‌ بود که باید درمان میشد .

حسینی به جاودانگی قیام خونین حضرت سید الشهدا ء(ع)و اثرات آن در جامعه انسانی و اسلامی اشاره و تاکید کرد : نظام مقدس جمهوری اسلامی با همان اصول و مبانی گفتمان عاشورا توسط امام راحل پایه ریزی شد و بسیاری از قدرت های جهان را به زانو در آورد.

وی با اشاره ابعاد جهانی قیام عاشورا و تاثیرات آن بر جهان اسلام و برخی جوامع انسانی ، خاطر نشان کرد: بدون شک مولفه های درس آموز قیام خونین امام حسین (ع) و عاشورا می تواند نقش مهمی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی ایفاء کند و ایران اسلامی هم با همین مولفه ها و عبرت ها بیش از چهل و دو سال است در برابر تمامی قدرت های پوشالی جهان ایستاده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت تبیین مولفه های فرهنگ ساز و تمدن ساز این واقعه مهم ،بیان داشت: قیام خونین حضرت سیدالشهداء (ع) و عاشورا امروز به یک گفتمان جهانی تبدیل شده است و نه تنها شیعیان جهان بلکه بسیاری از ملت های آزادی خواه جهان در پاسداشت این حرکت مهم ایستاده اند و در حرکت تمدنی انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴