تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۶۳۶۳۲
عده‌ای از شالیکاران هستند که با سوزاندن کاه و کلش (ضایعات برنج) محیط زیست ، پاکی هوا و اکسیژن را نشانه گرفته اند، به نحوی که دود سیاه و آلوده در این ایام بر سرسبزی و پاکی هوا غالب می‌شود.
۰
plusresetminus
سرمایه‌ای که طعمه آتش می‌شود/چرا از کاه، کوه سرمایه نسازیم
به گزارش بلاغ، کاه برنج از جمله منابع مهم خوراکی برای دام، می باشد که تمایل به استفاده از آن در تغذیه نشخوار‌کنندگان وجود دارد. ایران رتبه ۳را در تولید کاه برنج در جهان و اولین رتبه را در آسیا دارد.

با توجه به تولید سالیانه حدود 2/7 میلیون تن شلتوک در کشور و با توجه به اینکه به ازای تولید هر تن شلتوک حدود 1/2 تا 1/5 تن کاه برنج تولید می‌شود، تولید سالیانه کاه برنج در کشور رقم قابل توجهی است.

حال شهرستان بابل با بیشترین سطح زیر کشت برنج بیشترین کاه را در کشور به خود اختصاص داده است امابه علت یک باور غلط وسنت دیرینه ونبود صنایع بسته بندی وکمبود امکاناتی چون خرد کن این طلای زرد به راحتی به آتش کشیده می شودوطعمه حریق می شود 
 
سید محمد حسینی از جمله کشاورزان لاله آبادی است که معتقد است آتش زدن کاه تنها راه نجات کشاورزبرای از دست نرفتن زمان کشت می باشد.
 
وی می گوید: آماده سازی زمین برای کشت دوم و از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده در مزارع ونبود دامهای سنتی از جمله انگیزه های موجود برای ازبین بردن این محصول استراتژیک است.
 
موضوع زمانی جالب تر می شود که کشاورزبه علت نبود راه حل جایگزین آگاهانه از معایب کار را انجام می دهد.
 
به آقای حسینی میگویم که آیا از معایب این کار باخبر هستید جواب می دهدبله دهیاران از معایب این عمل گفتند اما زمانی که راه حل جایگزین برای این عمل ارائه نشده است بناچاریم که از این سنت دیرینه پیروی کنیم
 
علیزاده کشاورز روستای گنج افروز از بخش بابلکنار شهرستان بابل یکی از دلایل به آتش کشیدن کاه را، از بین بردن علف‌های هرز برای کشت محصول بعدی عنوان می کند ومیگوید:اگر کشاورز بخواهد شالی بکارد، کُلش زیر زمین می‌ماند و می‌گندد و پس از آن بذر شالی سبز نمی‌شود. این کار هر چند درست نیست و کلش برای زمین مانند کود است، اما به دلیل کمبود وقت، کشاورز اقدام به این کار می‌کند تا برداشت بهتری داشته باشد.
 
محمودی کشاورز روستای پایین سرست بخش گتاب شهرستان بابل نیز با بیان اینکه سوزاندن کاه در مزارع از قدیم مرسوم بوده می گوید: به نظر شما کشاورزی که هزینه گزاف تولید برنج گاهی برایش بیش از قیمت تمام شده برنج در میایید آیا به نظر شما حاضر می شود هزینه دیگری راتحمل کند جدا از آن آیا ارگانی وجود دارد که کاه را بخرد ودامدار هم زمانی حاضر می شود که از ما بخرد که بسته بندی شده باشد پس در یک حساب سرانگشتی ساده می توان متوجه شد که چرا کشاورز دست به اینکار می زند.
 
وی افزود:هزینه های زیاد بسته بندی وحمل ونقل و فرآوری کاه در مزارع و به صرفه نبودن جمع آوری آن کشاورزرامجبور می سازد تا راه حل ساده آتش زدن را انتخاب کند.
 
فرماندار شهرستان بابل با اشاره به این موضوع که کاه سرمایه ای است که به راحتی به آتش کشیده می شود اظهارداشت:متاسفانه در سالهای اخیر به علت ارائه نشدن راه حل جایگزین برای کشاورزان این سرمایه که به عنوان خوراک دام ارزان قیمت می باشد و دامدار مجبور است از دیگر شهرهای کشور با هزينه گزاف حمل ونقل خریداری کند به علت جایگاه نگهداری به راحتی به آتش کشیده می شود وحال امسال قرار برآن است که با ورود بخش خصوصی وجذب سرمایه گذار امید داریم که مشکل حل شود 
 
گرجی تصریح کرد:البته در چند سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه آگاه‌سازی کشاورزان مبنی بر مضرات آتش زدن کاه و کلش هم برای اراضی و هم به لحاظ زیست محیطی صورت پذیرفته که شایسته تقدیر است 
 
وی بیان داشت: با توجه به ماده ۲۰ قانون هوای پاک اقدام به آتش‌سوزی کاه و کلش جرم محرز بوده و از همه کشاورزان درخواست داریم که از ایناقدامبپرهیزند، در غیر این صورت اداره‌حفاظت محیط‌زیست در راستای ایفای وظیفه قانونی خود حتماً با متخلفینی که مبادرت به این عمل کنند نسبت به معرفی آنان به محاکم قضایی اقدام خواهد شد 
 
تا زمانی که راه حل جایگزین برای سوزاندن کاه تعریف نشود حتی اقدامات قانونی هم نمی تواند عامل بازدارنده باشد پس چه خوب است با راه حلهای جایگزین از سوزاندن این سرمایه عظیم خودداری کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰