کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تعجب تحقیرآمیز رسانه‌های زنجیره‌ای که چرا مسئولان به داد مردم سیل‌زده رسیدند؟!

10 مرداد 1401 ساعت 20:52

رسانه‌های زنجیره‌ای روز گذشته در مهم‌ترین تیترهای صفحه اول خود به حادثه سیل در استان‌های کشور پرداختند. نکته حائز اهمیت آنکه مدعیان اصلاحات به‌جای انتشار واقعیت‌ها و همدردی با مردم سیل‌زده، به حاشیه‌‌سازی و بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی پرداختند تا حضور به‌موقع، پرتلاش و میدانی مسئولان و برخی نماینده‌های مجلس در مناطق سیل‌زده را تضعیف کنند.


به گزارش بلاغ؛ روزنامه جمهوری اسلامی ایران در مطلبی نوشت: برخی از نمایندگان مجلس، وزرا و شهردار تهران بالباس‌های رسمی و بدون تجهیزات کمک‌رسانی، با حضور در مناطق سیل‌زده استان تهران به‌ویژه امام‌زاده داوود با پاچه‌های گِلی عکس یادگاری گرفتند.. این عکس‌های یادگاری در فضای مجازی با واکنش‌های کاربران مواجه شد. برخی از کاربران فضای مجازی گفتند: در چهره این افراد نه اثری از غم و دلهره مردمی بود که سیل خانه وزندگی‌شان را نابودِ کرده و نه نشانی از خستگی آن امدادگری که بی‌ادعا در حال کمک به مردم است... تنها شباهت این‌ها با مردم سیل‌زده و امدادگران زحمتکش فقط «پاچه‌های گِلی» است وگرنه کدام انسان سیل‌زده‌ای در این شرایط به فکر‌انداختن عکس یادگاری است؟

روزنامه شرق هم در مطلبی نوشت: «آتلیه عکاسی امامزاده داوود‌(ع)؛ توصیفی برای حضور پررنگ مسئولان با کت‌وشلوار میان خروارها گل‌ولای باقی‌مانده از سیل اخیر تهران بود که با نقد کاربران فضای مجازی بر عدم کارایی این نوع حضور و عناوین همدردی تصنعی با آسیب‌دیدگان همراه شد. بسیاری از کاربران معتقد هستند مرزهای رفتارهای پوپولیستی در سیل اخیر جابه‌جاشده است. وقتی عکس مدیران بی‌ربط به مدیریت بحران، با ژست‌هایی انتخاباتی منتشر شد، اولین سؤال این بود که وقتی مسئولانی که برای این بازدیدهای میدانی عازم مناطق سیل‌زده شدند، به ذهنشان نرسیده حداقل کت‌وشلوار نپوشند و یک چکمه به پا کنند، چگونه می‌خواهند به مدیرت بحران آن‌هم در حوزه‌ای که ارتباطی به تخصص و مسئولیتشان ندارد، بپردازند؟»
در ادامه این مطلب آمده است: «شهردار تهران در حالی با کت‌وشلوار در میدان حاضرشده و عکس بالباس گل‌آلود گرفته است که طبق قانون شهرداری تهران مجاز به‌صرف هزینه و امکانات تهران خارج از محدوده شهری تهران نیست؛ زیرا روستای امامزاده داوود ازجمله روستاهای زیرمجموعه بخشداری کن است و دهیاری مستقل خود را دارد.»
روزنامه همدلی هم حضور زاکانی در امامزاده داود را دستمایه طنز و تمسخر قرار داد و در مطلبی نوشت: «می‌گویند زاکانی با همان کفش‌های گلی به جلسه ستاد اربعین رفته است. منتقدان وی می‌گویند شهردار تهران با این اقدامات نمی‌تواند در ماجرای سیل اخیر، انتقادها را از خود کاهش دهد؛ به باور آنان مدیریت شهری تخصص و علم می‌خواهد نه حرکات پوپولیستی و فرورفتن در سیلاب و گل‌ولای!»
در ادامه این مطلب آمده است: «البته ضعف مدیریت بحران و عبرت نگرفتن مسئولان از حوادث سال‌های پیشین به ماجرایی تکراری در ایران تبدیل‌شده است. به‌عنوان‌مثال با توجه به سابقه امامزاده داوود در وقوع سیل، سیل این منطقه قابل پیش‌بینی و خسارت آن قابل جلوگیری بود. علاوه‌بر سیل امسال، امامزاده داوود در یک‌صد سال اخیر دو سیل بسیار سهمگین و مرگبار را شاهد بوده است.»
بازنده‌های سیاسی که دنبال فرصتی برای احیای هویت ازدست‌رفته خود هستند و از حجم تلاش و عملکرد جهادی مدیران اجرایی کشور و همچنین نمایندگان انقلابی کشور عصبانی هستند، نمی‌توانند ببینند که افکار عمومی عزم و اراده دولت سیزدهم و مجلس یازدهم برای حل مشکلات کشور را ارج می‌نهند و با مقایسه مدیران کنونی و مدیران دولت سابق (مدیران پشت‌میزنشین) به این تحلیل می‌رسند که فرق می‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد!
شایان‌ذکر است، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با مقایسه عکس‌های روحانی در کیش و قشم (آن‌هم در زمان سیل و زلزله) از حضور به‌موقع مدیران انقلابی در مناطق سیل‌زده تمجید و به عملکرد مدیران دولت تدبیر و امید انتقاد می‌کرد‌ه‌اند.

از دستاوردتراشی برای «دولت هیچ»
تا تشکیک در دستاوردهای «دولت مردمی»

روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «بازی سخنگویان با اعداد اقتصادی» نوشت: «چهره‌های اقتصادی و سخنگوی دولت طی روزهای اخیر یک‌بار دیگر، اعداد و ارقام و آمارهای تازه‌ای را درخصوص بهبود شاخص‌های اقتصادی ارائه کرده‌اند که نیازمند تشریح، بررسی و تحلیل است. مثلاً اعلام می‌شود «نرخ تورم مهار شده»، «رشد نقدینگی متوقف» و «اوضاع معیشتی بهتر شده» است... زمانی که متولیان از بهبود سخن می‌گویند، باید به‌گونه‌ای صحبت کنند که تناقضی با واقعیت‌های موجود در جامعه نداشته باشد. ممکن است نرخ تورم در این دولت که در خردادماه و تیرماه، تمام رکوردهای قبلی را شکسته در مردادماه یک الی 2 دهم درصد کاهش پیدا کرده باشد، اما این به معنای بهبودی نیست. این بیشتر بازی با اعداد و کلمات است.»
مدعیان اصلاحات در حالی برای تشکیک در آمارهای رسمی کاهش تورم تقلا می‌کنند، که گرانی شدید کالاها و خدمات در سه سال اخیر که عمدتاً ناشی از بی‌انضباطی‌های مالی دولت قبلی بود، دولت جدید را به فکر خاموش کردن موتورهای تورمی‌انداخته که یکی از این موتورها استقراض از بانک مرکزی بوده و وزیر اقتصاد از عدم انجام این کار در ماه‌های اخیر به‌عنوان یکی از تدابیر کلیدی دولت برای مهار تورم خبر داده بود.
در چنین شرایطی که دولت با اقداماتی ازاین‌دست و ده‌ها اقدام مثبت دیگر در زمینه‌های مختلف به دنبال جبران فجایع مدیریتی دولت برآمده از جریان مدعی اصلاح‌طلبی است، این جریان به‌عنوان بانیان اصلی نابسامانی‌های اقتصادی، به هول و هراس افتاده و برای تبدیل امیدهای ایجادشده در بین مردم به یاس و ناامیدی تقلا می‌کنند.

برجام نتوانست وعده‌های روحانی را محقق کند
روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشت: «در شرایط کنونی مردم کشور با وضعیت اقتصادی خوبی مواجه نیستند و دشواری‌هایی را تحمل می‌کنند. معتقدم برجام چارچوبی بود که منافع ایران را از بُعد امنیتی و سیاسی تأمین می‌کرد اما به لحاظ اقتصادی نتوانست وعده‌هایی که رئیس‌جمهور قبلی داده بود را محقق کند اما این به این معنا نیست که کل برجام بی‌فایده بوده است. ایران انتظار داشت که به اهداف اقتصادی برجام دست پیدا کند تا در این راستا تحریم‌ها پایان یابد اما این مهم محقق نشد، ازاین‌جهت ایران اکنون چانه‌زنی سیاسی می‌کند که آمریکا بپذیرد ایران از اثرات اقتصادی برجام بهره‌مند شود. نمی‌شود که ایران به برجام بازگردد بدون اینکه منافع حاصل از برجام در بخش اقتصادی را داشته باشد.»
در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه: « ایران دنبال منافع روشن اقتصادی از برجام است» آمده است: «برجام نتوانسته منافع اقتصادی برای ایران داشته باشد زیرا سایه تحریم‌ها اعم از اولیه و ثانویه همچنان بر روند تحولات افکنده شده است.»

مشکلات اقتصادی باعث اعتراضات به گشت ارشاد شده!
آرمان ملی در یادداشت دیگری به قلم فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «داستان حجاب یک تفاوت مهمی با مجموعه قبلی‌ها پیدا کرده است. این نه اولین بار است و نه آخرین بار خواهد بود که برخی مسئولان سعی کرده‌اند حجاب و مسئله حجاب را با گشت ارشاد حل کنند. همه ما به یاد داریم که در گذشته‌ها نیز معمولاً در فصل تابستان چنین برخوردهایی صورت گرفته است. بنابراین آنچه اخیراً در جامعه ما اتفاق افتاد خیلی پدیده عجیب‌وغریبی نیست.
بانوان محجبه هم به گشت ارشاد اعتراض دارند!

در ادامه این مطلب آمده است: «اما آنچه برای اولین بار اتفاق افتاد، اعتراض بانوان محجبه به مقوله برخورد گشت ارشاد بود. کمتر اتفاق افتاده بود که بانوان محجبه به رفتار گشت ارشاد اعتراض کنند. اما این بار نه‌تنها بانوان محجبه بلکه برخی از چهره‌ها نیز به شیوه برخورد «گشت ارشاد» اعتراض کردند. اینکه چرا این اتفاق این بار افتاد و ما هم شاهد اعتراض برخی از مسئولان بودیم و هم از آن مهم‌تر شاهد اعتراض بانوان بودیم، بازمی‌گردد به شرایط اجتماعی فعلی جامعه. همان‌طور که می‌دانیم مشکلات اقتصادی، گرانی‌ها، باعث شد که بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌ها هم به این وضعیت اعتراض کنند. اما واقعیت آن است که مسئله اقتصادی هم به کنار، ازآنجاکه دولت‌ها نتوانسته‌اند در برخی از عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی موفق باشند، برعکس گذشته این بار انتقادها به گشت ارشاد و برخی از برخوردهای صورت گرفته بیشتر شد.»

مدعیان اصلاحات که همواره از مسائل اجتماعی بهره‌برداری سیاسی کرده و خود را مدافع حقوق زنان جا زده‌اند سعی می‌کنند در راستای اهداف سیاسی و جناحی خود به طرح و انتشار مسائلی روی بیاورند که خلاف واقع است. آنها که جامعه را از دریچه شبکه‌های اجتماعی و صرفاً چندین استوری و پست اینستاگرامی می‌بینند ادعا می‌کنند که بانوان محجبه هم به گشت ارشاد اعتراض داشتند! در حالی که اتفاقاً اکثریت جامعه ایران مذهبی بوده و با بی‌حجابی مخالف هستند.


کد مطلب: 463526

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/463526/تعجب-تحقیرآمیز-رسانه-های-زنجیره-ای-که-چرا-مسئولان-مردم-سیل-زده-رسیدند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com