تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۶۳۴۱۹
مدت‌هاست صف‌های طولانی برای تهیه نان در واحدهای مختلف خبازی توجهات را به خود جلب کرده و کمبود نان در برخی مناطق سوالاتی را نسبت به چگونگی نظارت بر توزیع آرد و پخت نان شکل داده است..
۰
plusresetminus
صف انتظار خرید نان/ آردی که هست نانی که نیست
به گزارش بلاغ ، نان قوت غالب و عضو جدایی ناپذیر سبد همه خانوارها محسوب می‌شود، سبدی که این روزها با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی و به دنبال آن کاهش قدرت خرید اکثر مردم، سهم خرید نان آن افزایش یافته ، نانی که برای جبران کم شدن برنج در سبد غذایی، خواهان بیشتری پیدا کرده است.

این روزها در کنار تدابیرهایی که برای کنترل قاچاق آرد اجرا شده و دستگاه‌های کارت خوان مخصوصی که جهت خرید نان در واحدهای خبازی توزیع گردیده آنچه که جلب توجه می‌کند، صف‌های طویلی است که مشتریان دقایق بیشتری نسبت به گذشته باید در صف انتظار نان بایستند، انتظاری که گاهی با پایان پخت نان بی‌ثمر خاتمه می‌یابد و مشتری دست خالی برمی‌گردد.

سوادکوه از جمله شهرستان‌های استان است که در نقاط مختلف شهری و روستایی آن تهیه این قوت غالب با مشکلاتی همراه شده، مشکلاتی که علت و معلول‌های آن همچنان برای مردم خسته در صف‌های طویل نامشخص بوده و پازل توزیع آرد، نظارت و پخت نان حل نشده باقی مانده است. 


با کمبود آرد مواجه نیستیم 

حسن یوسفی رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه نظارت‌ها در امور آرد و نان همواره از سوی متولیان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: نظارت در امورات آرد و نان و نیز در نحوه توزیع آرد در واحدهای خبازی از سوی متولیان امر نظارت یعنی اداره صمت، جهاد کشاورزی هر روزه انجام می‌شود و اثرات این نظارت‌ها نیز در این روزها مشهود است. 

یوسفی سوادکوه را ازجمله شهرستان‌هایی برشمرد که آرد مازاد مصرفی دارند و تصریح کرد: به هیچ وجه در سوادکوه با کمبود آرد مواجه نیستیم بلکه براساس مستندات هر ماه بیش از ۶ هزار کیسه آرد اضافه مصرف داریم به طوری که شرکت مادر تخصص غله کشور، سوادکوه را یکی از شهرستان‌هایی نام برد که سقف سهمیه در آن رعایت نمی‌شود و بیش از سقف ابلاغی مصرف آرد وجود دارد.

وی افزود: با این وجود به دستور فرمانداران اسبق حتی یک کیسه آرد از سهمیه شهرستان کم نشد و حتی برای روزهای تعطیل همچون عید نوروز، عید قربان و ... نسبت به افزایش سهمیه اقدام می‌شود و هیچ کمبود آردی در شهرستان نداریم.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی باتوجه به کمبود نان و صف‌های طویل در واحدهای خبازی، اظهار داشت: یکی از دلایل را می‌توان بالا بودن قیمت برنج و استقبال بیش از حد مردم به خرید نان دانست ، همچنین گرانی نهادهای دامی که شاید سبب شده برخی واحدهای خبازی خودسرانه و با ترفندهای مختلف نسبت به تهیه نان برای دامداران اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: اختلاف قیمت آرد هم می‌تواند دلیل پخت کم نان باشد در حال حاضر هر کیسه ۴۰ کیلویی دولتی ۴۰ هزار تومان و آرد آزاد بیش از ۵۰۰ هزار تومان است و این اختلاف قیمت عاملی شده تا برخی خبازان درصدد پخت کم و اندوختن سهمیه به جهت فروش آرد با قیمت گران باشند. 

یوسفی افزود: البته در سوادکوه این مورد بسیار کم دیده شده و اخیراً خباز متخلفی که هر کیسه ۴۰ تومانی آرد دولتی را ۴۰۰ هزار تومان فروخته ، شناسایی و برخورد شد و نیازمند تشدید نظارت‌ها از سوی متولیان امر است.

تاکید استاندار به تشدید نظارت‌ها در امور آرد و نان 

علی رمضانی‌مقدم رئیس آرد و نان استان مازندران نیز با بیان اینکه در توزیع آرد مشکلی نداریم، اظهار داشت: توزیع آرد در استان مشکلی ندارد اما به علت اختلاف آرد دولتی با آرد آزاد برخی از خبازی‌ها ممکن است به جای پخت نان، آرد را خارج از شبکه توزیع کنند که در بازرسی‌ها در حال مشخص شدن موضوع هستیم. 

وی افزود: نظارت‌ها همواره صورت می‌گیرد و دستگاه‌ نظارتی حوزه آرد و نان که فرمانداری محسوب می‌شود به همراه جهادکشاورزی، اداره صمت و تعزیرات کارهای نظارتی حوزه گندم، آرد و نان را انجام می‌دهند.

رمضانی مقدم با توجه به جلسه آرد و نان استان، خاطر نشان کرد: در آن جلسه استاندار به فرمانداران تاکید کرد که به مسائل حوزه آرد و نان و تعطیلی‌های خودسرانه واحدهای خبازی ورود پیدا کنند، طرح تشدید نظارتی در استان فعال بوده و باوجود بیش از ۵ هزار نانوایی در استان، آمار قابل توجهی از بازدیدها را داریم.

این مسئول تصریح کرد: طبق تاکید استاندار در جلسه آرد و نان، فرمانداری‌ها و دستگاه‌های نظارتی بر تعطیلی خودسرانه ورود پیدا کنند و درصورت مشاهده این نوع تخلف باید برخورد انجام شده و ضمن کسری سهمیه واحد متخلف، سهمیه‌اش به نزدیک‌ترین واحد خبازی محل داده می‌شود تا پاسخگوی نیاز مردم باشد.

رئیس آرد و نان مازندران عنوان کرد: سوادکوه از جمله شهرستان‌هایی است که سرانه‌اش بالاتر از سهمیه سرانه کشوری است و کمبود آردی از سوی ما وجود نداشته و سهمیه را می‌رسانیم، دلایل افزایش مراجعه باید مدیریت شود.‌ 


به گزارش بلاغ ، اگرچه نظارت‌ها برای کاهش تخلفات را تشدید بخشیده‌اند اما آنچه که شاهد هستیم کلافگی مردم برای تهیه نان این برکت سفره هر خانوار است، برکتی که به گفته برخی کارشناسان حذف ارز ترجیحی خوراک دام و طیور، افزایش قیمت آرد نان‌های حجیم، افزایش قیمت برنج و اختلاف قیمت آرد‌ها در حواشی بوجود آمده این روزهایش بی تاثیر نبوده و همچون زنجیره به هم پیوسته‌‌‌ای، اوضاع پخت و توزیع نان را تحت تاثیر قرار داده است،  اوضاعی که کارگروه‌های آرد و نان درصدد کنترل آن برآمده‌اند اما تاکنون خروجی قابل قبولی رخ نداده و معمای نان برای مردم حل نشده است، معمایی که هر چند وقت یکبار با کشف انبارهای احتکار آرد بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود ، امیدواریم با توجه به رد شدن موضوع کمبود آرد، تلاش متولیان استانی و شهرستانی برای کاهش این مشکلات به ثمر نشیند و شاهد شرایط نرمال برای تهیه نان باشیم. 

انتهای پیام /
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴