تاریخ انتشاريکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۴۶۳۳۴۵
با کمال تاسف باید اعتراف کرد طی سال‌ها بی‌توجهی‌های مدیریتی در کشور، جریان فساد و زدوبندهای کثیف در بسیاری از بخش‌های کشور رسوخ پیدا کرده که برای از بین بردن آنها باید سال‌ها تلاش کرد و خون دل خورد تا رگه‌های قدرتمند آنان را در عرصه‌های گوناگون از میان برداشت که یکی از این عرصه‌های فوق‌العاده مهم، عرصه ورزش و بویژه فوتبال است.
۰
plusresetminus
مافیای فساد فقط با جریان جهادی در همه عرصه‌ها قابل جراحی است
به گزارش بلاغ؛ انتخابات 28خرداد سال گذشته کشورمان و هوشمندی ملت بزرگ ایران در برابر توطئه‌های پیچیده دلسرد و منفعل‌کننده که بمنظور انصراف مردم از حضور در حمایت از انقلاب اسلامی طی چند سال اخیر بمورد اجراء گذارده شد، این پیام را دارا بود که ایران نیازمند تحول بر حول ارزش‌های انقلاب در عدالت‌گرایی و فسادستیزی است و استقبال آزادگان جهان از نتیجه انتخابات ایران نشانه رویکرد مشترک ایرانیان با جهان به ستوه آمده از ظلم و بیدادگری است و دست بر قضا، همین اشتراک، مقدمه بسیاری از رخدادهای امیدبخش در جهان خواهد شد که موید تحقق زمینه‌های ظهور آخرالزمانی است.

آنچه که مردم را بیش از هر چیز دیگر رنج می‌دهد، رسوخ فساد و زدوبندهای پشت صحنه عده‌ای نفع‌پرست خودخواه برای پیشبرد اهداف و اغراض مادی است که تنها در عرصه ورزش، می‌توان نمونه این فساد را دید و برای دولت برآمده از اراده مردم در مبارزه با فسادهای موجود آرزوی توفیق کرد که بدون تردید در این مسیر سنگلاخی، همکاری و تعامل ملی، دولت را در این میدان سرنوشت‌ساز یاری خواهد رساند.

اتفاقات اخیر فوتبال بار دیگر ثابت کرد جریانات مافیایی دلالی و عناصر بدنام‌، سرنوشت این رشته ورزشی را به دست گرفته و زالو‌صفتانه شیره آن را می‌مکند و بساط سوءاستفاده و حرامخواری خود را گسترش می‌دهند.
تائید صلاحیت آقای "تاج" برای نامزدی مجدد ریاست فدراسیون فوتبال از سوی کمیته بدوی، نشان می‌دهد که جریان فساد در این رشته عمیق‌تر از آنی است که در تصور می‌آید.
نگاهی به پرونده حکم محکومیت کشورمان به پرداخت 12 میلیون یورو از سوی دادگاه عالی ورزش در مورد شکایت ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران، می‌تواند لااقل پرده رسوایی از یک نمونه و نماد فساد در این رشته پرطرفدار کشورمان را بردارد، اما شگفتا که حتی در این دولت فسادستیز نیز شاهد ادامه حضور بانیان اصلی فساد هستیم.

تاجی که به سر فوتبال هیچگاه ننشست
مهدی تاج رئیس‌سابق فدراسیون فوتبال را شاید بتوان چهره اصلی این ماجرا دانست. تاج در زمان حضورش در این فدراسیون، بعد از کنار گذاشتن «کارلوس کی روش»، سراغ مارک ویلموتس رفت و او را حتی یک مربی «نجیب» معرفی کرد که دیگر قرار نیست بهانه‌های کی روش را تکرار کند.
ویلموتس که با قراردادی ۴ ساله به تیم ملی ایران آمده بود تنها ۵ ماه در این تیم دوام آورد و به بهانه نگرفتن حقوق و معوقات، قراردادش را با ایران فسخ کرد. پیش از بازی با بحرین و عراق، ویلموتس از آمدن به ایران خودداری کرد تا فدراسیون را مجبور کند مبلغ ۲ میلیون یورو از مطالباتش را از طریق شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) پرداخت کند. او سپس در آن دو مسابقه حساس روی نیمکت تیم ملی نشست و ایران را با دو باخت تا آستانه حذف از مسابقات انتخابی جام جهانی قطر پیش برد.
این مربی بلژیکی سپس با طرح شکایت ۶ میلیون یورویی علیه ایران در فیفا، کار را به جاهای باریک‌تر کشاند و فدراسیون فوتبال کشورمان را به شرایط حساس و خطرناکی وارد کرد. به موازات این شکایت، ساختمان فدراسیون فوتبال به خاطر عدم تعهد به شستا (بابت بازگرداندن ۲ میلیون یورو)، مصادره شد و مشکلاتی هم برای ساختمان باشگاه پرسپولیس به‌وجود آمد.
به همه این اتفاقات، باید نگاهی هم به مدت زمان حضور ویلموتس در ایران بیاندازیم. این مربی بلژیکی در اوایل سال ۱۳۹۸ ابتدا به ایران سفر کرد و امکانات کمپ تیم‌های ملی را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. او سپس در ۱ خرداد ۱۳۹۸ با حضور در دفتر نمایندگی ایران در بروکسل، قراردادش را با ایران امضا کرد. پرونده حضور ویلموتس در ایران در تاریخ ۲۳ آبان و بعد از باخت مقابل عراق بسته شد. او به بلژیک رفت و دیگر به ایران بازنگشت تا اینکه فدراسیون چند هفته بعد رسماً خبر جدایی اش را تایید کرد.

بر اساس اعلام خبرگزاری مهر، ویلموتس در حدود ۵ ماه و برای ۶ مسابقه (با احتساب دو بازی دوستانه مقابل سوریه و کره جنوبی) سرمربی ایران بود. او ۲ میلیون یورو قبل از دیدار با بحرین گرفت و با احتساب ۳ میلیون یورو رای دادگاه کاس، بالغ بر ۵ میلیون یورو دریافتی از ایران خواهد داشت. به نوعی می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که این مربی «نجیب» ماهی یک میلیون یورو برای فدراسیون آب خورد آن هم در شرایطی که هیچ آورده‌ای برای تیم ملی به جز «بدبختی» نداشت.
کنار هم قرار دادن همه این مسائل است که اظهارات فغانپور و تبریک او بابت محکومیت در این پرونده را عجیب‌تر می‌کند. آیا قرار است شکست خوردگان بزرگ در یک پرونده ۵ میلیون یورویی، «قهرمان‌نما»‌های جدید فوتبال ایران باشند؟ آیا قرار است صلاحیت کسانی که در این پرونده نقش اصلی را داشته‌اند، دوباره برای ریاست فدراسیون فوتبال تایید شود؟

دو سال گذشت و اتفاقی رخ نداد
درهمان روزهایی که ماجرای شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال مطرح بود، در رسانه‌ها مطرح شد که پرونده ویلموتس به همگان چه ورزشی‌ها و چه آنهایی که ورزش را امری دم دستی و پیش پا افتاده می‌دانند ثابت کرد که در ورزش خبرهایی هست و کسانی از طریق ورزش یا به نفع خود دکان دونبش باز کرده‌اند و یا در خدمت اهداف دشمنان و بدخواهان این ملک و ملت به چزاندن و ناامید کردن مردم و علی الخصوص جوانان سخت مشغول هستند. ضرباتی که درسایه بی‌توجهی‌، فقدان نظارت، ولنگاری و... حاکم بر ورزش بر فرهنگ و اخلاق و به ویژه روحیات و انگیزه‌های نسل جوان وارد آمده است چنان سنگین است که جریمه پرونده ویلموتس در مقایسه با آن پشیزی بیشتر نیست.

همواره تاکید می‌شد که نه فقط مطالبه جامعه ورزش بلکه مردمی، که سخت با مشکلات اقتصادی زندگی دست به‌گریبان هستند، برخورد قاطع قضایی و قانونی با مسببان پنهان و آشکار این ماجرا، آقای تاج و رفقا و همکاران و خط دهندگان پشت پرده به وی‌، آن هم به طور عاجل و شفاف است... اما انتظار و مطالبه اصلی اهالی ورزش،نجات ورزش از چنگال دست‌های نامحرم و چنبره‌انداخته بر تمامیت آن و مدیران نااهل عوضی آمده‌ای است که عملکرد آنها خواسته و ناخواسته زمینه‌ساز فساد و خرابی ورزش است.
امروز اما بعد از گذشت دو سال متاسفانه باید یادآور شویم نه تنها با آقای تاج و همکارانش برخوردی نشد، بلکه آنها مجددا نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شده‌اند و تعجب‌آور اینکه صلاحیت‌شان از سوی کمیته بدوی تایید شد! از سوی دیگر وضع فوتبال اگر بدتر نشده باشد، بهتر نیز نشده تا جایی که فقط در یک نمونه تیم ملی فوتبال‌مان در آستانه جام جهانی به جای آنکه دنبال حضور قدرتمند در قطر باشد، گرفتار جریان‌های دلالی رسوا و شناخته شده است!

مبارزه موثر با فساد باید جریانی باشد
اما در این میان نکته مهمی ‌که باید بدان توجه داشت و امید می‌رود مخاطبان گرامی و خوانندگان فهیم و صاحب تحلیل و تشخیص به آن عنایت بیشتری داشته باشند، این است که این مبارزه و درگیری، فراتر از بحث فوتبال به عنوان یک رشته ورزشی است که مسائلی در آن می‌گذرد. موضوع این است که جریانی مخرب و منفعت‌جو در این مملکت به راه افتاده که برای کسب منافع هرچه بیشتر و نامشروع خود، دست به هرکاری می‌زند و چنان‌که شاهدیم همه‌، از دولت گرفته تا مردم را با انواع و اقسام مشکلات و تنگناها مواجه ساخته است‌، جریانی که گویا قسم خورده کاری کند که مردم این کشور از هیج چیز لذت نبرند و شرایط را از حیث روانی و عصبی و مادی و اقتصادی برای آنها سخت و سخت‌تر کند.
این جریان مخرب دلالی منفعت‌جو در سایه حمایت‌های پنهان و آشکار کسانی که سال‌ها مسئولیت‌های مهمی برعهده داشتند و یا وادادگی عناصر بی‌لیاقت و واداده، در سال‌های اخیر جان گرفته است و در همه جا و هرجا
- اقتصاد و بازار، آموزش و پرورش و مدرسه، ساختمان و مسکن، هنر و سینما‌، پزشکی و دارو‌، ورزش و فوتبال و...- که بتواند‌، تدریجاً رخنه و نفوذ کرده و عنان و اختیار کار را به نفع منافع نامشروع خود به دست گرفته و با راه ‌انداختن بساط رانت‌‌خواری و سوءاستفاده از منابع ملی و مردمی و دلالی و گرانفروشی، به مکیدن شیره جان ملت مشغول است و به ارزش‌هایی همچون «عدالت» و مفاهیمی چون انقلاب و آرمان و منافع ملی و... پوزخند می‌زند.

مبارزه با فساد، شعار اصلی دولت آیت‌الله رئیسی
خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و شعارهای مبنی بر حاکمیت عدالت و مبارزه با فساد که سر داده و اقداماتی که در این باره شروع کرده، بستر و شرایط برای پیکار با جریانات فاسد و رانت‌خوار و... - که با رفتار خود زندگی را برای مردم سخت کرده و آنها را تقریباً در اکثر حوزه‌ها با فشارهای کمرشکن مواجه ساخته‌اند- هموار شده و فراهم آمده است.
پس بر کسانی که در حوزه ورزش به نحوی از انحاء فعالیت سالم داشته و هدفی جز نوکری مردم و خدمت به جامعه و کمک به سلامت و اصلاح روزافزون شرایط ندارند، فرض است که در این حوزه به وظیفه و مسئولیت خود عمل کنند. این است که گفته می‌شود موضوع‌، فقط فوتبال نیست و چیزی بسیار فراتر است.
موضوع‌، مشارکت و انجام وظیفه در یک جهاد عمومی و حرکت ملی برای مبارزه با مفسدان و ریشه‌کن کردن عوامل فساد‌زا در همه جاست. موضوع این است که ورزش نیز از حوزه‌هایی است که از نظر طمعکارانه و مفسدانه جریان سوءاستفاده‌چی و ضدمردمی، دور نمانده و از سال‌ها پیش به ویژه در این شش، هفت سال اخیر (برخلاف شعارهای فریبنده تدبیر و امید) که سیاه‌ترین و رفوزه‌ترین دوران مدیریت ورزش ایران بود، به شدت مورد نفوذ و هجمه این جریانات قرار گرفت، تا آنجا که رشته‌ای مثل فوتبال‌، امروز کاملاً در دهان آلوده و چنگال کثیف جریان دلالی قرار گرفته است.

داد رئیس کمیسیون اصل 90 هم در آمد
رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم به مسئله فساد در فوتبال ورود پیدا کرد و با اشاره به ثبت‌نام تاج برای انتخاب ریاست فدراسیون فوتبال گفت: تا زمانی‌که پرونده فساد قرارداد ویلموتس‬ تعیین تکلیف نشود حضور این افراد در فدراسیون فوتبال قانونی نیست.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «تا زمانی‌که پرونده فساد قرارداد ویلموتس‬ تعیین تکلیف نشده و افراد از اتهاماتی که متوجه آنان شده، تبرئه نشوند، حضور افراد مذکور در فدراسیون فوتبال قانونی نیست.‌» او در این توئیت از هشتگ «تاج‬» استفاده کرد. اخیراً مهدی تاج، رئیس‌سابق فدراسیون فوتبال برای حضور در انتخابات ریاست این فدراسیون در هشتم شهریور، نامزد شد. موضوعی که ابهامات و سؤالات بسیاری را به وجود آورده است. نقطه مقابل پژمان فر صحبت‌های محمد مهدی فروردین رئیس‌فراکسیون ورزش و جوانان مجلس بود که در گفت‌و‌گویی عنوان داشت: من درباره شخص خاصی صحبت نمی‌کنم، اما از همه همکارانم درخواست دارم اجازه بدهند مباحث در حوزه‌های تخصصی پیش برود. موضوعات مربوط به قرارداد سرمربی سابق تیم ملی به صورت کامل یک بحث ورزشی است و به دلیل عدم پرداخت پول‌های ما در فیفا شکل گرفته است. وی افزود: تاج یکی از مدیران باتجربه و متخصص در حوزه فوتبال در این کشور است، ایشان از جانبازان جنگ تحمیلی و از دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد و سال‌ها در این مملکت زحمت کشیده و انصاف نیست این‌گونه مورد تهاجم قرار گیرد. ایشان امروز نماینده فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا محسوب می‌شود و افتخار فوتبال کشور در مجامع بین‌المللی است و قطعا باید مورد حمایت قرار بگیرد. بار دیگر از همه همکارانم درخواست می‌کنم با دوری از اظهارات شتابزده و غیر کارشناسی باعث بروز مشکل در سطح بین‌المللی برای فوتبال کشورمان نشوند و اجازه بدهند مباحث در حوزه‌های تخصصی پیش برود و مجمع فدراسیون برای آینده فوتبال کشور تصمیم بگیرد.

و سرانجام  کار در مرجع تخصصی
سرانجام پس از کش و قوس های فراوان دادگاه CAS امروز رأی خود را درباره پرونده مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی به فدراسیون فوتبال کشورمان ابلاغ کرد.
براین اساس دادگاه CAS با شکستن رأی ۶ میلیون و حدود ۲۰۰ هزار یورویی کمیته وضعیت فیفا، رأی این پرونده را به حدود ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو کاهش داد.
 
به این ترتیب فدراسیون فوتبال ایران باید این مبلغ به اضافه ۵ درصد سود سالانه را به سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی پرداخت کند.
با پرداخت این مبلغ فدراسیون فوتبال با احتساب ۲ میلیون یورو پرداختی قبلی، جمعا نزدیک به ۶ میلیون یورو پول برای ۲۰ روز کار به سرمربی بلژیکی پرداخت می‌کند که فقط ۴ بازی روی نیمکت ایران نشست و ۲ شکست مقابل عراق و بحرین کسب کرد.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷