تاریخ انتشاردوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۴۶۲۶۷۳
این روزها که نقشه کرونایی کشور که از رنگ قرمز و نارنجی پاک شده و تعداد شهرهای زرد نیز رو به کاهش است، وضعیت رعایت پروتکل ها و از جمله ماسک زدن نیز دستخوش تغییراتی شده است.
۰
plusresetminus
کجاها باید ماسک بزنیم/ اهمیت دوز سوم و چهارم واکسن کرونا
به گزارش بلاغ، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای زرد کرونایی در کشور از ۱۰۶ به ۹۱ شهر کاهش و تعداد شهرهای آبی رنگ نیز از ۳۴۳ به ۳۵۷ شهر افزایش یافته است.

در چنین شرایطی، ستاد ملی مقابله با کرونا، تغییراتی را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از جمله استفاده از ماسک، صورت داده است. به طوری که زدن ماسک در شهرهای زرد و آبی، دستخوش تغییراتی شده است.

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن مسقف شلوغ، پر تردد و پر ازدحام، وسایل نقلیه عمومی و بیمارستان‌ها، گفت: تزریق یک نوبت واکسن یادآور سال ۱۴۰۱ در تمامی گروه‌های سنی بالاتر از ۱۲ سال که ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آنها گذشته، مورد تاکید ستاد ملی کرونا است.

وی افزود: در شهرهای زرد و آبی و فضاهای باز الزامی به استفاده از ماسک وجود ندارد.

شیراوژن تاکید کرد: بهتر است تزریق دوز یادآور واکسن کرونا تا اواسط تابستان جاری انجام شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: دوز یادآور واکسن کرونا برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال که ۶ ماه از تزریق دوز سوم آنها گذشته است، باعث خواهد شد تا ایمنی جامعه در سال تحصیلی جدید، سفر اربعین و فصل پاییز به سطح مطلوبی برسد.

این در حالی است که تا کنون، ۶۴ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۱ نفر در کشور موفق شده اند که دوز اول واکسن کرونا را تزریق کنند، ۵۷ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر نیز دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۴۰۹ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۰۵ هزار دوز رسیده است.

اما، نکته حائز اهمیت برای افزایش سطح ایمنی جامعه، تزریق دوز یادآور یا همان نوبت چهارم واکسن کرونا است که وزارت بهداشت هنوز آمار دقیقی از کسانی که موفق به تزریق دوز یادآور شده اند، ارائه نداده است.

حالا که قرار شده ماسک‌ها را برداریم، باید نیم نگاهی نیز به وضعیت واکسیناسیون و ایمنی جامعه داشته باشیم. زیرا، آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که هنوز کمتر از ۲۸ میلیون نفر در کشور موفق شده اند سه دوز واکسن کرونا تزریق کنند. در واقع، هنوز با نقطه مطلوب ایمنی جامعه فاصله زیادی داریم. ضمن اینکه ۱۵ میلیون نفر نیز حتی یک دوز واکسن نزده اند.

این در حالی است که با آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها در فصل پاییز، تجمعات در اماکن عمومی و وسایل نقلیه عمومی افزایش می‌یابد و اگر قرار باشد که شرایط دستخوش تغییر نشود، وزارت بهداشت می‌بایست نسبت به تکمیل روند واکسیناسیون در جامعه، سختگیری بیشتری انجام دهد. زیرا، اکثریت افرادی که سه دوز واکسن زده اند، به نقطه پایانی ایمنی در مقابل ویروس کرونا رسیده اند و از سوی دیگر، ۱۵ میلیون نفر نیز واکسن نزده اند.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با تاکبد بر اهمیت تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا، گفت: تکمیل واکسیناسیون کودکان به ویژه در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال، مورد تاکید کمیته علمی است چرا که ممکن است با توجه به شرایط ماه‌های آینده، بازهم با موجی از بیماری کرونا با جهش‌های جدید روبرو باشیم بنابراین باید از این فرصت طلایی برای تکمیل واکسیناسیون استفاده کنیم.

وی افزود: با عبور از مرحله حاد پاندمی کرونا، واکسیناسیون روند کاهشی داشته و توصیه تمامی صاحب نظران حوزه سلامت در دنیا این است که مردم حتماً واکسیناسیون خود را به ویژه تزریق نوبت سوم و چهارم انجام دهند تا بتوانیم در آینده از ایجاد موج‌های جدید با سویه ها و زیرسویه های جدید، پیشگیری کنیم.

بنابراین، اگر روند تکمیل واکسیناسیون در کشور تا قبل از آغاز فصل پاییز و زمستان سرعت نگیرد، می‌تواند منجر به چرخش ویروس در جامعه شود. از سوی دیگر، پاندمی کرونا در دنیا هنوز به پایان نرسیده و شرایط در برخی از کشورها، همچنان نگران کننده است.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری نیز از افزایش عفونت های ویروسی در فصل گرما خبر داد.

زینب یاسین گفت: با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی پاندمی کرونا، شیوع بیماری‌های عفونت گوارشی افزایش یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: با شروع فصل گرما، تعداد زیادی از ویروس‌ها که همزیستی زیادی با انسان دارند و در سطح جامعه وجود داشتند، تظاهرات آنها کم کم شروع می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که این بیماری‌های ویروسی در دوران پاندمی کرونا کمتر مشاهده می‌شد، ادامه داد: دلیل آن، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دوران کرونا بوده است.

یاسین افزود: با کم رنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد افزایش تظاهرات بیماری‌های ویروسی و گوارشی هستیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ما نمی‌توانیم بیماری‌های ویروسی را حذف کنیم و می‌بایست همچنان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازم است.

وی با اشاره به افزایش موارد بیماری‌های ویروسی در دو ماهه اخیر، افزود: پاندمی کرونا هنوز وجود دارد، از همین رو لازم است که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شستشوی دست‌ها، می‌تواند خیلی مؤثر باشد و می‌تواند از میزان ابتلاء به این عفونت‌ها کم کند.

یاسین در ارتباط با علائم بیماری‌های ویروسی و گوارشی، گفت: علائم عفونت‌های ویروسی خیلی شبیه همدیگر هستند و بعضاً غیر اختصاصی هستند. یعنی بیمار با سردرد، تب، گلودرد، بدن درد، بی حالی و بعضاً با علائم گوارشی و اسهال مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: این افراد بهتر است قبل از هر اقدامی، نسبت به انجام تست کرونا اقدام کند تا مطمئن شود تا مبتلا به کووید ۱۹ نشده است. در صورت رد ابتلاء به کرونا، عفونت‌های ویروسی فصلی نیاز به هیچ درمان اختصاصی ندارد و فرد بیمار باید خودش را در منزل قرنطینه کند. چون ممکن است ترشحات تنفسی او از طریق دهان و بینی، به بقیه افراد منتقل شود.

یاسین تاکید کرد: نگرانی از عفونت‌های ویروسی فصلی در افرادی که نقص ایمنی ندارند، وجود ندارد و بیماری با مراقبت‌های بهداشتی، کنترل می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲