کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روسیاهی زغال بر آب رودخانه تِلار؛

اینجا آب به رنگ آسمان نیست

1 تير 1401 ساعت 0:39

ریزش زغال‌های باطله دپو شده معادن البرز مرکزی به درون رودخانه تِلار در سوادکوه منجر به سیاهی آب رودخانه و افزایش نگرانی‌ها نسبت به آلایندگی زیست محیطی شد.


به گزارش بلاغ، بحث آلایندگی‌های زیست محیطی از جمله مواردی است که حساسیت‌های ویژه‌ایی در سطح جامعه نسبت به آن وجود دارد، آلایندگی‌هایی که گاهاً خواسته یا نا‌خواسته بخشی از محیط زیست را تحت تاثیر مخرب خود قرار داده و حتی گاهی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار می‌آورند.

رودخانه‌ها ازجمله بستر‌هایی هستند که تاثیرپذیری مخرب از آلایندگی در آنها نمود بیشتری پیدا می‌کند و توجهات را به خود جلب می‌کند، همانند آنچه که اخیراً رودخانه " تِلار" در سوادکوه به آن دچار شده و سیاهی آب این رودخانه واکنش‌هایی را در پی داشته است، سیاهی که منشا آن به انبوه تُنی زغال‌های باطله دپو شده چندین ساله معادن البرز مرکزی در مجاورت رودخانه می‌رسد، اگرچه چند کیلومتر از این محل دپو، دیوار حائل کشیده شده اما کوه باطله مرتفع‌تر از آن است که دیواره حائلی جلودار سیاه‌نمایی آن باشد، همین هم‌جواری و انبوهی، تلنگر یک رانش را به خود پذیرفت و با ریزش باطله‌ها در رودخانه، روسیاهی زغال بر آب ماند، آبی که در مسیر طی شده خود از مجاور زمین‌های کشاورزی می‌گذرد و در فصل شالی دغدغه‌ی آلودگی را برای کشاورزان بوجود آورده، دامداران نیز نگران سلامت دام‌‌‌هایشان شده‌اند و دریا نیز میزبان رودخانه تِلاری است که رنگ عوض کرده و توجهات زیست محیطی را به خود جلب نموده است. 
 

نوید نیکو، مدیرعامل شرکت البرز مرکزی سوادکوه دپو زغال‌های باطله در زمین احداث کک‌سازی را یکی از مشکلات ساخت طرح کارخانه‌های جایگزین کک‌سازی برشمرد و خاطرنشان کرد: وجود باطله‌ها اولین مشکل طرح‌های جایگزین کک‌سازی بود و باید از آن زمین جابه‌جا می‌شد که همین جا به جایی چالش‌هایی را برای سرمایه‌گذار طرح بوجود آورد چراکه عده‌‌ای بحث آلایندگی باطله‌ها را مطرح و منجر به ورود دادستانی و کار متوقف شد.
 
وی افزود: این امر ما را به ظرافت انداخت تا کار را دقیق‌تر و مهندسی‌تر انجام دهیم، طی جلسه با سازمان محیط زیست، دادستانی و سرمایه‌گذار این نتیجه حاصل شد که باطله‌ها مورد آزمایش قرار گیرند.


 
نیکو با بیان اینکه باطله‌ها عناصر سمی ندارند، تصریح کرد: در آزمایشگاه معتبر سازمان محیط زیست در تهران و همچنین استان مشخص شد که هیچ گونه آلایندگی شیمیایی ندارند، بنابراین پسماند‌های زغال آلایندگی زیست محیطی و شیمیایی نداشته و عناصر سمی در آنها وجود ندارد.
 
مدیر عامل شرکت البرز مرکزی سوادکوه زغال‌های باطله را معادن روباز قابل استحصال برشمرد و عنوان کرد و گفت: ما امروز فهمیدیم که اینها باطله نیست بلکه معادن روبازی هستند که می‌توان دوباره استحصال کرد از آنجایی که کارخانه زغال‌شویی قدیمی این توانایی و تکنولوژی را نداشت اینها باطله عنوان می‌شد درصورتی که به عنوان ماده معدنی نوع ۲ می‌توان استفاده کرد.
 
نیکو خاطرنشان کرد: با آن نگاه قدیمی، انباشت صحیحی صورت نگرفته بود و باطله‌ها روی هم ریخته شده و هیچ‌گونه چینش خاصی نداشت، چند سالی از همین مواد استفاده مجدد می‌کنیم، پسماند و یا درشت دانه‌ای دارد که در ترکیب بتن سبک، نیوجرسی، بلوک، مصالح ساختمانی و همچنین در راه‌سازی می‌توان استفاده کرد.
 
مدیر عامل شرکت البرز مرکزی با بیان اینکه علت سیاه شدن آب رودخانه تلار رانش باطله‌هایی بوده که آلایندگی نداشته، تصریح کرد: آلایندگی بحث باطله‌ها منتفی و با شرایطی که محیط زیست اذعان کرده، می‌توانیم منتقل کنیم، سیاه شدن آب رودخانه هم به دلیل رانش باطله‌هایی از همین نوع بوده، باطله‌هایی که دوبار بازیافت شده و آلایندگی ندارد، باطله‌های قدیمی‌تر نیز که بازیافت نشده به حالت فشرده و رانش نداشته است.
 
وی افزود: علت رانش چینش نادرست باطله‌ها در سنوات گذشته بوده که چنین اتفاقی حادث شده است.
 
نیکو خاطرنشان کرد: استارت دیوار حائل نیز از سال ۹۲ زده شده بود که ۲ کیلومتر را شرکت البرز مرکزی و یک کیلومتر را خزرآب احداث کرد، اگر بخواهیم از معادن روباز سطحی استفاده کنیم بار را از بالا برمی‌داریم تا سبک شود و حالت پلکانی برای کاهش شیب نیز ایجاد می‌کنیم تا جلوی اتفاق‌ را بگیریم.
 
مدیر عامل شرکت البرز مرکزی در پایان با بیان اینکه تهیه زمین برای دپوی استاندارد باطله‌ها را در دستور کار شرکت قرار دادیم، اظهار کرد: همه می‌خواهیم قوانین را رعایت کنیم ولی حادثه ممکن است اتفاق بی‌افتد، وظیفه خود می‌دانم بستر را برای کاهش آسیب‌ها، تحقق توسعه پایدار و اشتغال‌زایی فراهم کنم، تهیه زمین برای دپوی استاندارد باطله‌ها دستور کار ماست ضمن اینکه با دو شرکت چینی و روسی یکسری مذاکرات اولیه انجام دادیم که بعداً اعلام می‌شود. 
 
ابراهیم فلاحی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی نیز با اشاره به اینکه محیط زیست شهرستان در موضوع سیاه‌شدن آب رودخانه تلار، مدعی است، گفت: برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها تنها به تولید فکر می‌کنند و هزینه زیست محیطی در تراز مالی آنها دیده نشده است.

وی افزود: در بازدیدهای گذشته به مدیران سابق موضوع رانشی بودن باطله‌های زغال و ورود به آب رودخانه تلار هشدار داده شد و پیشنهاد شد که تا اطلاع ثانوی باطله‌های جدید زغال اضافه نشود.

 رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به اینکه هر چند فلزات سنگین در باطله‌های زغال با شاخص نرمال، ارزیابی شد، گفت: آلودگی فیزیکی پوشش رودخانه ناشی از رانش باطله‌های زغال، از بین رفتن اکسیژن محلول در آب، نرسیدن نور خورشید به بستر رودخانه، مرگ گیاهان و جانوران رودخانه، تولید آب مرده، پوشش ساقه‌های شالی و ضرر و زیان به کشاورزان که مدعی موضوع هم هستند از مشکلات رانش اخیر باطله‌های زغال در رودخانه تلار است.


فلاحی با بیان اینکه  اراده‌ای برای مدیریت پسماند در شرکت زغال سنگ البرز مرکزی وجود ندارد و جلسات مختلفی انجام شده است، خاطر نشان کرد: اگر در یک ماه آینده موضوع باطله‌های زغال در البرز مرکزی استاندارد‌ سازی نشود به ناچار تعطیلی موقت کارخانه زغال‌شویی البرز مرکزی در دستور کار قرار می‌گیرد.

فلاحی با اشاره به اینکه در طول سال‌های اخیر میلیاردها تومان از سوی شرکت البرز مرکزی بابت عوارض آلایندگی پرداخت شد که از طریق امور مالیاتی به بخشداری‌ها یا شهرداری‌ها پرداخت می‌شود، گفت: انتظار ما این است که با استاندارد‌سازی فعالیت‌ها از پرداخت این عوارض جلوگیری و به اقتصاد شهرستان و یا برای به‌روز رسانی تجهیزات تزریق شود.

به گزارش بلاغ، آلایندگی رودخانه‌ها تاثیر مستقیم مخرب بر کشاورزی، دامداری، شیلات و حتی گردشگری  دارند از این رو هرگونه تغییر در رنگ و کیفیت آب رودخانه‌ها منجر به نگرانی‌هایی در جامعه می‌شود.

زغال‌های باطله که اکنون به عنوان معادن روباز تعبیر شده‌اند در نتیجه دپوی غیراستاندارد، امروز به عنوان چالش از آنها سخن گفته می‌شود، بحث انتقال برای آماده‌سازی زمین به جهت احداث طرح کارخانه‌های جایگزین کک‌سازی و اکنون ریزش درون رودخانه بخشی از این کوه باطله‌هایی که در امتداد هم چند کیلومتر را اشغال کرده‌اند، چالش برانگیز شده است.

شرکت معادن البرز مرکزی سوادکوه بحث آلایندگی زغال‌های باطله‌ای که باید منتقل شوند و همچنین بخشی که به رودخانه ریزش کرده را منتفی دانسته‌اند و تدابیری برای تکرار نشدن حوادث این چنینی در نظر گرفته‌اند، امیدواریم شرایط به گونه‌‌ای رقم بخورد که دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 462539

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/462539/اینجا-آب-رنگ-آسمان-نیست

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com