تاریخ انتشارسه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۴۶۱۸۸۷
فتح خرمشهر، نماد عشق، همبستگی و آزادی برای نهال وجود پاک‌دستانی است که خدمت به میهن و هموطن خود را در دل دارند و با پوتین‌های سنگین، با مشکلات به نبرد بر می‌خیزند.
۰
plusresetminus
سوم خرداد، نقطه اوج قله شکوه دفاع مقدس/تاریخ مقاومت مردم ایران برای هر ملتی الگو و درس‌آموز است
به گزارش بلاغ، هر ساله سوم خرداد یادآور یک غرور ملی است؛ چراکه با اشغال «خرمشهر» غمی به بزرگ بر پیشانی ملتی نستوه مانده بود، آن‌گاه که چنگال پلید رژیمی ضحاک‌صفت بر تار و پود سرزمین‌مان ایران زخم می‌زد.

خرمشهر، شهر خون شده بود و مردان و زنانی که نه توان ماندن داشتند و نه نای رفتن. اما بودند سلحشور مردان بی‌ادعایی که نشان ایثار را بر سینه‌های سپر کرده‌شان دیدند و در لباس رزم از شمال و شرق و غرب وطن به پاخاستند و جانانه از دنیا چشم شستند تا دنیای مردمان میهن‌شان در خاک و گلوله و آتش از بین نرود.

فتح خرمشهر یادآور مردانِ مردی است که زمزمه‌شان «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته، خون یارانت پر ثمر گشته…» است، نه آنان که لباس خاکی جبهه بر تن نکردند و پشت میز‌های چهار میخه ادارات و سازمان‌ها نشسته و باد کولر خرداد را در سر و کله خود پیچانند و درآمد‌های میلیاردی را در بانک‌های کشور‌های خارجه پس‌انداز کردند.

طی چهار دهه گذشته، علیرغم همه کاستی‌ها و مشکلات، مردم ایران همواره روزهای خوبی را در خاطر دارند؛ روزهایی که هیچ زمانی یادشان از دفتر خاطراتمان پاک نخواهد شد؛ سوم خرداد، یکی از آن روزهای ماندگار تاریخ بعد از انقلاب اسلامی و حک شده بر دل ملت ایران است.

سوم خرداد، یادآور مقاومت مردم خرمشهر به عنوان حماسه ای فراموش نشدنی‌ست، مردمانی که مهر ۵۹ به یکباره مورد هجوم دشمنانی تا بن دندان مسلح قرار گرفتند و بی آنکه از قبل آماده باشند، جان در کف اخلاص گرفته و با هر چه داشتند، صفی مستحکم در برابر دژخیمان آراستند، ملتی که ۳۵ روز مقاومت را در آن ایام سخت رقم زدند و اگرچه مجبور به ترک شهرشان شدند اما ۵۷۸ روز بعد، بازگشتند تا ضمن خونخواهی جوانمردان شهیدشان، خرمشهر را بازپس بگیرند.




سوم خرداد، نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس بود؛ روزی که نصرت خداوند شامل حال دلیرمردانی شد که خداوند در دلهایشان جای داشت، همانها که فرمان رهبرشان را لبیک گفته و حین جهاد اکبر، جز تسبیح معبود نگفتند و جز برای خدا، نجنگیدند و خداوند نیز به راستی نصرت را برایشان رقم زد. آن دلیر مردان خداجو، حماسه‌ای خلق کردند که ماندگار شد و هیچگاه از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد.

*عملیات آزادسازی خرمشهر

آزادسازی خرمشهر، مهمترین هدف از اجرای عملیات بیت‌المقدس بود که توسط ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نیمه شب ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ آغاز شد و علاوه بر رهایی خرمشهر، بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی، نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌- نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه، انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی و … را دنبال می‌کرد.

رهایی خرمشهر از اشغال دشمن بعثی، در حقیقت از اهداف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس بود که ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه شامگاه شنبه اول خردادماه ۱۳۶۱ و با رمز یا محمدبن‌عبدالله‌، از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌ کننده، آغاز شد و در نهایت روز سوم خرداد، به  ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، انجامید، عملیاتی که ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد کرد.

برابر آمارها در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی و ۱۹ هزار نفر از ارتشیان عراق، اسیر شدند؛ اما در کل عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید قریب ۶ هزار کشته و ۲۴ هزار مجروح برای دشمن در پی داشت.

نتایج نظامی عملیات بیت‌المقدس شامل آزاد سازی ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور اسلامی از جمله خرمشهر و تأمین ۱۸۰ کیلومتر خط مرزی، گرفتن ۱۹ هزار اسیر و ۱۶ هزار کشته از دشمن، انهدام ۶۰ فروند هواپیما، ۳ فروند هلی‌کوپتر، ۴۱۸ دستگاه تانک و نفربر، ۳۰ قبضه توپ، ۴۹ دستگاه خودرو بود و در این بین یک فروند هلی‌کوپتر، ۱۰۵ دستگاه تانک و نفربر و ۵۶ دستگاه خودرو نیز به عنوان غنیمت به دست رزمندگان اسلام افتاد.

* پس از فتح خرمشهر

به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران و اقامه نماز جماعت در مسجد جامع خرمشهر، اولین رخدادهای بعد از فتح این شهر بود؛ انعکاس خبر این پیروزی بزرگ، ایران را به وجد آورد و غرق سرور و شادی کرد و ملت ایران نماز شکر به جای آوردند.

به اعتقاد صاحبنظران دانش نظامی، فتح خرمشهر، آغاز مرحله‌ای جدید از دوران دفاع مقدس بود، دورانی که علاوه بر انعکاس جهانی آن، ایران را در آن جنگ نابرابر، در موضع قدرت قرار داد و از منظر سیاسی نیز عراق را به قهقرا برد؛ عراقی که خرمشهر را به عنوان یک برگ برنده برای مذاکره مد نظر داشت.

* فتح خرمشهر؛ فتح خون

سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با گرامیداشت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و بیان اینکه خرمشهر قبل از جنگ، زخمی بود و یک بار توسط عثمانی‌ها و دو بار توسط انگلیسی‌ها به اشغال درآمد، اظهار داشت: برای خروج متجاوزین و امتیاز دادن به آنها، بخش‌هایی از خاک ایران توسط دولت‌های وقت بخشیده شد.

وی با بیان اینکه خرمشهر برای بار چهارم در سال ۱۳۵۹ توسط سپاه سوم عراق به اشغال درآمد، افزود: رزمندگان اسلام در سپاه، ارتش، کمیته، ژاندارمری، عشایر عرب و نیرو‌های مردمی به مدت ۳۴ روز جنگیدند و علی‌رغم مقاومت جانانه رزمندگان به دلیل کمبود تجهیزات نظامی، این شهر به اشغال دشمن درآمد.



ملکی با اشاره به اینکه خرمشهر ۵۷۵ روز در اشغال رژیم بعث عراق بود، بیان کرد: برای آزادسازی این شهر عملیات بیت المقدس طرح ریزی شد و از ۱۰ اردیبهشت ۶۱ در چهار مرحله به اجرا درآمد که پس از ۲۳ روز حماسه‌آفرینی رزمندگان و مردم، در سوم خرداد آزاد شد.

این مسئول با بیان اینکه رزمندگان مازندرانی در سه تیپ بیت المقدس، ۳۷ نور و ۲۵ کربلا در این عملیات نقش‌آفرینی کردند، ادامه داد: استان مازندران در قبل، حین و بعد از عملیات بیت المقدس ۲۷۰ شهید تقدیم کرد.

وی با بیان اینکه در این عملیات قریب به شش هزار شهید و ۲۴ هزار جانباز تقدیم شده است، اضافه کرد: آزادسازی پنج هزار و ۳۸۰ کیلومتر از خاک منطقه جنوب، هویزه و خرمشهر، ۱۶ هزار کشته و ۱۹ هزار اسیر رژیم بعثی بخشی از دستاورد بزرگ این عملیات بود.

وی با بیان اینکه جریان‌سازی این حماسه و انتقال آن به آیندگان ضرورت دارد، تصریح کرد: رشادت‌ها و حماسه‌های رزمندگان اسلام باید برای نسل امروز و آیندگان تبیین شود و باید حماسه «آزادی» و «مقاومت» خرمشهر را حفظ کنیم.

ملکی با بیان اینکه برنامه‌های چهلمین سال بزرگداشت این حماسه با شعار «ما مقاوم هستیم» و با محوریت «جهاد تبیین» برگزار می‌شود، به ابلاغ دستورالعمل برنامه‌های سال دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح اشاره کرد و افزود: ۴۳ عنوان مناسبت سال دفاع مقدس در دستور کار ما قرار دارد که بزرگداشت سوم خرداد یکی از آن‌هاست و با اجرای برنامه‌های متنوع گرامی داشته می‌شود.

این مسئول با اشاره به تشکیل ستاد استانی مناسبت‌های سال دفاع مقدس در استانداری مازندران، بیان کرد: استاندار به عنوان رئیس این ستاد و مدیرکل حفظ آثار دبیری ستاد را برعهده دارند و فرمانداران شهرستان‌ها رئیس ستاد شهرستانی، فرمانده سپاه دبیر و مسئولین دفاتر حفظ آثار به عنوان جانشین فعالیت می‌کنند.

به گفته ملکی، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌‌عنوان دبیر کمیته صلح و ایثار ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ عضو کشور‌های اکو انتخاب شد و برنامه‌های سال دفاع مقدس در قالب این کمیته برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به تشریح برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد در استان پرداخت و عنوان کرد: برگزاری ویژه‌برنامه استانی بزرگداشت سوم خرداد در مرکز فرهنگی دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهدای عملیات بیت‌المقدس، تکریم از فرماندهان و رزمندگان عملیات بیت‌المقدس، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا و یادمان شهدای گمنام سراسر استان، برگزاری مراسم عصر شعر و خاطره و کارگاه آموزش جهاد تبیین از جمله برنامه‌های این مناسبت است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: اجتماع بزرگ دهه نودی‌ها و اجرای سرود «سلام فرمانده»، رونمایی از کتاب دفاع مقدس توسط حوزه علمیه خواهران استان، برپایی نمایشگاه صلح و جنگ، توزیع بسته‌های معیشتی، ویژه‌برنامه تلویزیونی «فتح خرمشهر»، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی و رونمایی از موسیقی «فتح خرمشهر» از دیگر برنامه‌هاست.

*سوم خرداد تجلی حماسه و غرور آفرینی ملت ایران

کارشناس مسائل سیاسی نیز با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر در خرداد ۱۳۶۱ گفت: سوم خرداد تجلی حماسه و غرور آفرینی ملت ایران است که باید به نسل های آینده انتقال یابد.

 مهدی آقابراری افزود: دوران دفاع مقدس یادآور روزهای تجلی آفرینی بوده است که برای مانایی و ماندگاری آن برنامه های فرهنگی و اجتماعی برگزار شود.

وی با بیان اینکه یکی از یادگاری های به جا مانده از  هشت سال دفاع مقدس سالروز حماسه فتح خرمشهر بوده،بیان داشت:  سوم خردادماه سالروز گرامیداشت این ایام است و باید رشادت‌ها و ایثارگری‌ رزمندگان در بین جوانان تبیین شود.


 
آقابراری با بیان اینکه امروز دشمن در جنگ ترکیبی به فکر نفوذ بین جوانان است، ادامه داد: برنامه های فرهنگی عملیات خنثی کننده مقابل نقشه های شوم دشمنان نظام جمهوری اسلامی است و باید بیش از گذشته در جهت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان کار جهادی انجام داد و تبیین فرهنگ ایثار و صبر و استقامت یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز است که باید در دستور کار مسوولان ذیربط قرار گیرد.
 
وی اظهار داشت: در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر و عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره رشادت‌ها و فداکاری‌های ایثارگران و رزمندگان این عملیات، برنامه‌های متنوعی به مناسبت این روز ارزشمند در شهرستان اجرا و برگزار می‌شود.

به گزارش بلاغ، فتح خرمشهر، نماد عشق، همبستگی و آزادی برای نهال وجود پاک‌دستانی است که خدمت به میهن و هموطن خود را در دل دارند و با پوتین‌های سنگین، با مشکلات به نبرد بر می‌خیزند.

حماسه سوم خرداد، درسی از مکتب اخلاص و تقواست؛ برای آنان که در پستی و بلندی‌ها و فراز و فرود‌های روزگار یادشان می‌رود که روزی روزگاری، همین مردم با همدلی و همراهی هم، از هیچ به همه‌چیز دست یافتند.

ما ملتی هستیم که دردها، غصه‌ها و شادی‌های مشترک داریم؛ مبادا یادمان رود که زنان‌مان خودشان کوله‌پشتی‌های همسر و برادر و پدر را می‌بستند و از زیر قرآن آن‌ها را به جبهه و جهاد راهی‌شان می‌کردند.

مبادا یادمان رود که حتی وقتی همسایه‌ها و غریبه‌ها هم رهسپار جبهه می‌شدند، زنان ما برای آن‌ها «و ان یکاد…» می‌خواندند و آب زلال پشت سر اتوبوس‌های اعزامی می‌ریختند.

امروز خرمشهر، دل مردمان این سرزمین است که همچون بهار شکوفه باریدند بر مزار جوانان‌شان؛ اما نگذاشتند که دشمن از داغ لاله‌های پرپر شده، قطعه‌ای از خاک سرزمین ایران زمین را غنیمت بردارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴