وعده‌ها برای رفع ممنوعیت صادرات کیوی بی‌نتیجه ماند؛

دپوی 30 هزار تن کیوی در انبارهای مازندران/ کیوی در صف صادرات به هند

تاریخ انتشاردوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۴۶۱۸۶۴
محصول اصلی مردم غرب استان مازندران و کشاورزان ما کیوی و مرکبات است. سال گذشته مردم ما به بهانه تنظیم بازار متضرر شدند و امسال به خاطر مشکلاتی که در زمینه صدور محصولات کشاورزی اتفاق افتاده، بیش از ۳۰ هزار تن کیوی روی دست تولیدکنندگان و باغداران مانده است.
۰
plusresetminus
دپوی 30 هزار تن کیوی در انبارهای مازندران/ کیوی در صف صادرات به هند
به گزارش بلاغ، مازندران مهد تولید کیوی در کشور است و بیش از ۱۸۰ هزار تن کیوی در آن تولید می شود و سال قبل به دلیل محدودیت و ممنوعیت صادرات کیوی به هندوستان، باغداران و تولیدکنندگان دچار ضرر زیادی شدند.

برگشت محموله های صادراتی کیوی بیش از همه باغداران و تجار مازندران را نقره داغ کرد و محصولاتشان هر روز در سورتینگ ها آب می رود و قبض انبار از ارزش کیوی ها فراتر رفته است. همچنین گرم شدن تدریجی هوا بروز فساد و ضایعات را در محموله های کیوی که برای صادرات ذخیره سازی شده بودند را افزایش داده و هر روز مقادر زیادی کیوی را روانه زباله سوزها می کنند.

محمدی یک باغدار و تولیدکننده کیوی با اظهار اینکه مقادیر قابل توجهی از محصولم در انبار و سردخانه باقی ماده است، افزود: هر روز درصد قابل توجهی از محصولم ضایعات می شود.

وی اظهار اینکه در سردخانه دو هزار و ۷۰۰ تن کیوی روی دست باغداران مانده است، افزود: وعده ها برای رفع ممنوعیت صادرات کیوی تاکنون نتیجه بخش نبوده است و کیوی را با نرخ ۱۴ تا ۱۷ هزار تومان از سر باغ خریدیم و امروز دو تا سه هزار تومان خریداری نمی کنند.

معصومی دیگر تاجر وصادرکننده کیوی با بیان اینکه ماه های اردیبهشت باید روزهای پایانی صادرات و عرضه کیوی باشد، اما شاهد انباشت مقدار زیادی محصول در سردخانه ها هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دو هزار تن از محصول را در سردخانه دپو شده دارم، خواستار توجه متولیان امر برای رفع ممنوعیت های صادراتی و گمرکی شد و گفت: تاجران و تولیدکنندگان این محصول امسال ضرر کرده است.

معصومی ادامه داد: دولت باید برای رفع موانع صادراتی برنامه ریزی و اقدام داشته باشد.

محمد عمرانی رئیس اتحادیه سردخانه داران غرب مازندران با بیان اینکه مازندران قطب تولید کیوی در کشور به شمار می رود، افزود: بیش از ۹۰ سردخانه و سورتینگ در غرب استان وجود دارد و دپوی کیوی از مهمترین مشکلات باغداران به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه بازار اصلی کیوی ایران، کشورهایی نظیر هندوستان بوده است، اظهار داشت: ممنوعیت صادرات کیوی به این کشور به دلیل و بهانه وجود آفت شپشک، خسارت زیادی را روی دست باغداران و تولیدکنندگان گذاشته است.

عمرانی ادامه داد: دولت باید برای صادرات حمایت لازم را داشته باشد تا بتوانیم محصولات را به کشورهایی غیر از هندوستان ارسال کنیم و کسب بازارهای جدید صادرات مدنظر قرار گیرد.

این تولیدکننده وجود بازارهای هدف در روسیه و اوراسیا را فرصتی برای صاردات محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: تاکنون از این ظرفیت به خوبی بهره گیری نشده است و باید تیم اقتصادی استان و کشور بیشتر در این زمینه برنامه ریزی کند.

مجید فانی رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه برخی از بازرگانان به صورت جزیره ای عمل می کردند، افزود: این مسئله باعث شد که برند ثابت و مشخصی نداشته باشیم.

وی ضعف دربسته بندی، برداشت زودهنگام، رنگ آوری و غیره سبب کاهش کیفیت کیوی دانست و ادامه داد: امسال با راه اندازی پایانه صادرات روماک گستر بسیاری از مشکلات فراروی حل می شود.

فانی افزود: ضعف مالی صادرکنندگان، مناسب نبودن نرخ و بهره تسهیلات بانکی و سرمایه درگردش و نبود ارتباطات بانکی از دیگر مشکلات فراروی صادرات کیوی بود و سبب شد تا کیوی روی دست باغداران باقی بماند.

وی ادامه داد: با فعال شدن پایانه صادراتی روماک گستر دیگر شاهد مشکلات صادرات محصولات کشاورزی از جمله کیوی نخواهیم بود.

رئیس سازمان صمت مازندران نداشتن برند ثابت و مشخص را دلیل صادرات کیوی از دیگر کشور و با برندهای دیگران مطرح کرد.

در عین حال حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به اینکه بروز مشکلات برای صادرات کیوی به هندوستان و کشورهای حاشیه گفت: هیئت اقتصادی از هند اوایل ماه جاری از باغ ها و پایانه های منطقه بازدید کرد و وضعیت کیوی برای صادرات مناسب ارزیابی شد.

وی با بیان اینکه منتظر نتیجه نهایی این هیئت هندی هستیم تا کیوی های مانده در سردخانه ها روانه بازارهای صادراتی شود، گفت: صادرات به کشورهای اوراسیا نیز از دیگر طرح ها و برنام ها است و علاوه براین کشت قراردادی کیوی و مرکبات نیز باید اجرایی شود.

عنایتی گفت:مشکلاتی که برای صادرات کیوی به هندوستان و کشور‌های حاشیه دریای خزر از نظر بهداشتی و سلامتی بوجود آمده موجب شد که برخی محصولات استان روی دست باغداران و یا سورتینگ داران استان بماند.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران افزود: هیات اقتصادی از هند در اوایل اردیبشهت ماه از باغ‌ها، سردخانه‌های و پایانه‌های مازندران و گیلان بازدید کردند که وضعیت کیفیت محصول برای صادرات مطلوب ارزیابی شد.

عنایتی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده منتظر نتیجه نهایی این هیات هندی هستیم تا کیوی‌های مانده در سردخانه‌ها به سمت صادرات برود.

وی گفت:برای صادرات کیوی به کشور‌های اوراسیا هم برنامه‌هایی داریم که آسیبی به باغداران وارد نشود تا سال آینده با رقابت بهتر و انگیزه بیشتری این محصول را تولید کنند.

عنایتی از ارائه راه کار‌هایی به وزارت جهاد کشاورزی برای کیوی استان خبر داد و افزود: راهکار نخست صادرات این محصول و دیگر حمایت‌ها و مشوق‌هایی است که در اختیار باغدار‌ها و سردخانه‌ها قرار داده شود تا این قشر دچار ضرر و زیان نشوند.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیشنهاد دیگر هم تولید قراردادی کیوی و مرکبات در سال آینده است تا منتج به این مشکلات نشود.

مازندران قطب تولید کیوی در کشور محسوب می شود و باغداران با توجه به ضرر میلیاردی سال قبل انتظار دارند برنامه جامعی برای صادرات این محصول به کشورهای حاشیه و اوراسیا روی میز متولیان امر قرار گیرد تا رانده شدن محصول از یک بازار صادراتی، مشکلات را مضاعف نکند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما