کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش بلاغ از دهمین روز اصلاح یارانه‌ها؛

آرامش در بازار کالاهای اساسی مازندران/حذف ارز ترجیحی گامی بلند در مبارزه با فساد

29 ارديبهشت 1401 ساعت 9:11

دیگر خبری از خرید هیجانی نیست و مردم به خریدهای معمولی خود ادامه می‌دهند، روغن و شکر هم به میزان کافی به قفسه فروشگاه‌ها برگشته و نگرانی از کمبود بازار نیست و مطمئنا روزهای ابتدایی طرح عادلانه‌سازی سخت است اما قطعا نتایج و ثمرات شیرینی خواهد داشت که به جیب مردم می‌رسد.


به گزارش بلاغ، در دهمین روز از اصلاح یارانه ها، بازار اقلام غذایی در مازندران در آرامش است، برخی اقلام حتی زیر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می شود، کالاهایی که در ابتدای اجرای طرح در قفسه‌ها به میزان کافی نبود، اکنون فراوان است، دیگر خبری از خرید هیجانی نیست و مردم به خریدهای معمولی خود ادامه می‌دهند، روغن و شکر هم به میزان کافی به قفسه فروشگاه‌ها برگشته و نگرانی از کمبود بازار نیست.

در این میان برخی اقلام که دولت قیمت‌گذاری برای آنها ندارد، افزایش قیمت دارند مغازه داران می‌گویند، اصلاح قیمت نهاده‌های دامی، هزینه تولید محصولاتی مانند گوشت را گران کرده است.

در حال حاضر ‌هر کیلو مرغ در فروشگاه‌ها ۴۵۵۰۰ تومان قیمت خورده است، ویترین مغازه‌ها مملو از این کالا است، علاوه بر این قطعات مرغ هم به قیمت‌های مختلف در فروشگاه‌ها به فروش می‌رود.

در حال حاضر کمبودی در بازار روغن وجود ندارد، روغن خوراکی در قفسه‌های فروشگاه‌ها چند ردیف چیده شده و برچسب قیمت‌های جدید روی آنها نصب شده است، قیمت روغن ۸۰۰ گرمی سویا و پالم ۶۲ و ۶۳ هزار تومان است، روغن جامد حلب ۴.۵ کیلویی، را ۴۰۰ هزار تومان می فروشند.

بررسی‌ها از بازار نشان می‌‌دهد تخم مرغ که در اوایل اجرای‌ طرح اصلاح یارانه‌ها تا حدودی در بازار کم شده بود، اکنون به صورت فراوان وجود دارد، اما قیمت‌ها متفاوت است و فروشندگان از شانه ای ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان می‌فروشند، مغازه داران ریز و درشتی تخم مرغ‌ها را دلیل اختلاف قیمت عنوان می‌کنند.

ستاد تنظیم بازار قیمت شانه ۲ کیلویی تخم‌مرغ را ۸۰ هزار تومان تصویب کرده است، اما وزن شانه ها خیلی نوسان دارد. وزن و اندازه تخم مرغ در یکی دو سال گذشته خیلی فرق کرده و این برای خریداران عجیب است.

پیش از این رئیس هیئت مدیره تولید مرغ تخم‌گذار هم اعلام کرده بود که دولت این نوع تخم مرغ ها را هم قیمت‌گذاری کند.

در حال حاضر تولید تخم مرغ در کشور بیش از نیاز است و اخیرا معاون وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات آن را صادر کرد.

* عرضه لبنیات با نرخ مصوب

اوضاع لبنیات هم در بازار بسیار خوب است، تولید فراوان است و در قفسه ها از هر نوع محصول لبنی با برندهای مختلف وجود دارد، نرخ مصوب روی محصولات برچسب خورده و مردم خرید معمولی خود را دارند.

مردم نسبت به قبل تمایل بیشتری برای خرید لبنیات سنتی پیدا کرده‌اند، چون این روزها نرخ‌های لبنیات سنتی برای آنها مناسب‌تر تمام می‌شود.

عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای قیمت‌های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه را قیمت هر کیلوگرم جو و ذرت ۱۱۳۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۶۳۰۰ تومان اعلام کرد.

قیمت‌های جدید نهاده جدید نسبت به نرخ قبلی قبل از اصلاح یارانه رشد برابری دارد، تولید کنندگان می گویند، ۷۰ درصد هزینه تولید محصولات پروتئینی به نهاده دامی وابسته است و هزینه تولید بالا رفته است.

اما نکته مهم این است که قیمت‌های گوشت قرمز متفاوت است، در حالی که نرخ گوشت گوسفندی در میادین عمده فروشی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان است در فروشگا‌ه‌ها ران گوسفندی را کیلویی ۲۶۰ هزار تومان می‌فروشند.

*برخورد با عوامل مخل اقتصادی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی از غله گرفته که مرتبط با نان است تا تعزیرات حکومتی و بازرسان ماموریت گرفتند و مدام در بازار درحال بازرسی هستند.

روح‌الله سلگی افزود: برخورد با نانوایان محتکری که به‌واسطه سود هنگفت آرد دولتی و آزاد دارد در دستور کار قرار دارد و حتما با این مسائل برخورد خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران  با اشاره به اینکه مردم در شرایط سختی قرار دارند، بیان کرد: مطمئنا روزهای ابتدایی طرح عادلانه‌سازی سخت است اما قطعا نتایج و ثمرات شیرینی خواهد داشت که به جیب مردم می‌رسد.

این مسئول بیان کرد: تصور بر این نباشد که در این روزهای ابتدایی پرونده‌ای تشکیل نشود بلکه برخورد جدی در دستور کار قرار دارد.

سلگی با تاکید بر اینکه برخورد با عوامل مخل اقتصادی به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: به فرمانداران توصیه شده نسبت به بررسی و نظارت مسائل اقتصادی اهتمام کنند تا شاهد بروز مشکلی برای مردم نباشیم.

وی گفت: کم کاری نانوایان به‌معنای احتکار است که طی روزهای آینده برخورد و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*کشف بیش از ۷ هزار تن روغن احتکار شده در مازندران

فرمانده سپاه کربلا از کشف ۷هزار و ۳۶۲تن روغن احتکار شده در مازندران طی یک ماه اخیر توسط سازمان اطلاعات سپاه کربلا خبر داد.

سردار سیاوش مسلمی به مسئله قاچاق کالا‌ها در کشور، اشاره کرد و گفت: جراحی اقتصادی توسط دولت سبب شده است تا جلوی قاچاق کالا‌ها گرفته شود که این قانون مجلس بود،اما توسط دولت سابق اجرا نشد.

مسلمی با اشاره به اینکه تبیین  درست و شناخت واقعیت ها از این جراحی بزرگ اقتصادی از الزمات اصلی کشور است و میتواند خیلی از چالش ها و شبهات ایجاد شده در اذهان عمومی در مسئله اقتصادی را برطرف کند، افزود:به واسطه ضعف در تبیین واقعیت ها در بحث جراحی اقتصادی، رسانه های بیگانه در تلاش برای مشوش کردن اذهان عمومی شدند تا یک  بی ثباتی در حوزه عرضه کالاهایی که در این جراحی با تغییر قیمت مواجه شدند، بوجود بیاید.

فرمانده سپاه کربلا با تصریح بر اینکه با توجه به تحلیل و نظر کارشناسان اقتصادی جراحی اقتصادی یک امر ضروری برای کشور بوده است  افزود: به واسطه شرایطی که در کشورهای همسایه حاکم است بخشی از یارانه های کشور و ارزاق عمومی مردم به کشورهای همسایه به صورت قاچاق سراریز می شد.

مسلمی گفت:  به واسطه پایین بودن قیمت برخی کالاها مثل بنزین و آرد در کشور ما بارها در اخبار شاهد مسئله قاچاق  کالا بودیم.چرا که این کالاها در کشورهای دیگر با افزایش قیمت روبرو است. برای همین برنامه ای باید اجرا می شد تا جلوی این قاچاق ها گرفته شود.

فرمانده سپاه کربلا ادامه داد: جراحی اقتصادی،نیازمند الزماتی است تا شاهد بروز کمترین مشکلات بوده و در ظرف کمترین ،زمان ممکن به نتیجه برسد که همه اینها در گرو اطلاع رسانی درست و به موقع دولت است.

سردار مسلمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه  مازندران حداقل در حوزه تولید روغن و مرغ از جمله استان‌هایی  است که  ظرفیت تولید آن با استان های دیگر متفاوت است،گفت: استان مازندران ۱۱ درصد مرغ کشور را تولید می کند.

فرمانده سپاه کربلا با اشاره به اینکه به طور متوسط در روز  ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ تن مرغ در مازندران تولید می‌شود، اضافه کرد:  ۱۱ شرکت بزرگ تولید کننده  روغن هم در استان داریم که یکی از بزرگترین شرکت های کشور، شرکت کشت و صنعت غنچه است که مازاد تولید این شرکت ها در استان های دیگر توزیع می شود.و مازندران به نوعی تامین کننده روغن استان های دیگر هم می باشد.

فرمانده سپاه کربلا با تاکید بر اینکه در استان مازندران ما با وجود این شرکت ها در مسئله روغن و مرغ کمبود نداشتیم، افزود:یک اطلاع رسانی به موقع به مردم مبنی بر اینکه در مازندران کمبود این اقلام وجود ندارد، باید صورت می گرفت اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

سردار مسلمی در ادامه با بیان اینکه به استثنای چهار شهرستان، در مابقی شهرستان‌ها ما کشفیات روغن احتکاری داشتیم، گفت: سپاه کربلا ۷هزار و ۳۶۲تن روغن احتکار شده در استان را طی یک ماه کشف کرد؛ که از این مقدار فقط ۶ هزار ۷۱۰ تن روغن خام سویا در مخازن شرکت پشیرو صنعت طی ۴۸ ساعت گذشته (۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه) کشف شده ، که این شرکت پلمپ شده است و بعد از پلمپ انبار، روغن‌های احتکار شده تحویل اداره کل صمت استان شد تا بر اساس نیاز بازار و بر اساس نظر ستاد تنظیم بازار در بازار توزیع شود.

به گفته فرمانده سپاه کربلا ۳۳تن شکر، یک تن ماکارونی، ۲۷تن نهاده‌های دامی،12 تن آرد و ۸ تن تخم مرغ احتکار شده توسط سپاه کربلا کشف شد.

مسلمی با بیان این مطلب که این کشفیات کالا‌های احتکاری طی یک هفته اخیر و در اجرای هدفمندی یارانه‌ها بوده است، افزود: سپاه یک ضابط قضایی  است و کالاهای احتکاری با دستور مقام قضایی توقیف شد که بخشی از این کالاها با دستور مقام قضایی با قیمت پشت کارتن توزیع شد و بخش دیگری از وضعیت کالاهای احتکاری در حال رسیدگی می باشد.

وی با اشاره به تفاوت قیمت های روغن در فروشگاه ها ، افزود: بیشترین موجودی روغن ها در انبار فروشگاه های زنجیره ای بود که موجودی این فروشگاه ها در سامانه اداره کل صمت ثبت شده بود که با قیمت جدید روغن را عرضه کنند که در این میان برخی ها از فروشگاه های کوچک  نیز از این فرصت سواستفاده کردند که شاهد تفاوت قیمتها در بازار بودیم.

فرمانده سپاه کربلا با اشاره به اینکه عدم اطلاع رسانی به موقع به مردم در بحث طرح اصلاح اقتصادی و وضعیت قیمتها، سبب  یک سری نارضایتی در بین مردم شده است، خاطرنشان کرد: استان مازندران به واسطه مردم فهیمی که دارد تا به امروز هیچ مشکلی از نظر مسئله امنیتی و اجتماعی نداشت کما اینکه در استان های دیگر شاهد برخی اعتراضات بودیم.

فرمانده سپاه کربلا با تصریح بر اینکه استان مازندران علاوه بر تامین کالاهای اساسی خود ، کمبود استان های دیگر را هم برطرف میکند، گفت: هرموقع گزارش می شد که در استانی کمبود مرغ یا روغن است، استان مازندران درکمترین زمان ممکن تولیدات مازاد خود را برای استان ها ارسال می کرد تا مشکلات آنها برطرف شود.

*کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز از کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ در مقایسه با روز‌های گذشته در استان خبر داد.

حسن عنایتی از کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ در استان خبر داد و گفت: مرغ گرم در بازار مازندران هم اکنون هر کیلوگرم ۴۱ هزار تا ۴۴ هزار تومان است و تخم‌مرغ هم هر شانه ۷۱ هزار تا ۷۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی درباره دلیل کاهش قیمت مرغ نسبت به قیمت مصوب، گفت: بازار تابع عرضه و تقاضا است و خوشبختانه فراوانی مرغ در بازار استان وجود دارد.

به گفته عنایتی مازندران یکی از قطب‌های تولید صنعت طیور است و بخشی از مرغ کشور را هم تامین می‌کند.

 این مسئول ادامه داد: بیش از ۳۵۰ تن مرغ گرم روزانه وارد بازار مازندران می‌شود و حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن مرغ هم به بازار میدان بهمن تهران ارسال خواهد می‌گردد.

 به گفته عنایتی پیش بینی می‌شود با توجه به فراوانی تولید در روز‌های اخیر و عرضه بیشتر نسبت به تقاضا قیمت تحت تاثیر قرار گیرد و شرکت پشتبانی مازندران در صورتی که مرغدار‌ها مرغ مازاد داشته باشند هر کیلو ۵۳ هزار تومان خریداری و ذخیره سازی می‌کند و در شرکت پشتیبانی مازندران در حال حاضر حدود ۴ هزار تن مرغ منجمد وجود دارد.

*شناسایی ۱۵۲۹ واحد صنفی متخلف

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز گفت: با تاکید مبنی بر تشدید نظارت بر بازار در راستای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، مانور سراسری نظارت بر بازار در استان برگزار شد، که در این مانور از ۱۷ هزار و ۱۳۷ واحد صنفی و خدماتی بازرسی بعمل آمده است.

مجید فانی افزود: در این طرح که از تمامی بازرسان اداره کل صمت، بسیج اصناف و اتاق اصناف شرکت داشته اند ، هزار و ۵۲۹ واحد صنفی متخلف را شناسایی کنند.

وی اظهار کرد: ارزش پرونده های تشکیل شده بیش از ۵۵ میلیارد تومان بوده که کلیه پرونده های تشکیل شده جهت صدور رای به شعب تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

*کشف ۶۷۰۰ تن روغن خام سویا

این مسئول ادامه داد: در راستای تشدید نظارت از واحدهای تولیدی و صنفی، بازرسان سازمان صمت مازندران موفق به کشف دو انبار احتکار روغن خام سویا شده اند.

فانی افزود: بازرسان این سازمان در بازرسی از دو انبار در شرق مازندران موفق به کشف ۶ هزار و ۷۰۸ تن روغن خام سویا شده‌اند.

وی تصریح کرد:برای این واحد تولیدی پرونده احتکار به ارزش ۵۰۳ میلیارد ریال تشکیل شده است. وی در ادامه اشاره کرد:شناسایی این انبارها توسط بازرسان سازمان صمت و همکاری نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

*تشدید رصد بازار

رئیس سازمان صمت مازندران با اشاره به اینکه چهار گروه کالایی مشمول آزادسازی قیمت ها شدند، گفت: بازرسی ها و رصد بازار برای پیشگیری از تخلف شدت یافته است.

فانی با اشاره به افزایش نرخ در راستای آزادسازی قیمت‌ها افزود: در حال حاضر چهار گروه کالایی از جمله مرغ و تخم مرغ، روغن و لبنیات مشمول این طرح شدند.

وی با بیان اینکه ۵۰ گروه کالایی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: هرگونه افزایش قیمت غیر از چهار گروه کالایی ذکر شده تخلف محسوب با آن برخورد می‌شود و جریمه‌ها نیز چندین برابر شده است.

این مسئول با عنوان اینکه چندبرابرشدن جریمه منجر به پیشگیری از تخلف می‌شود، گفت: در حال حاضر تعداد بازرسی‌ها در راستای انجام مانور دو برابر شده است و تمام نیروها از رؤسای ادارات تا بازرسان در این طرح شرکت می‌کنند و مشغول رصد بازار هستند.

فانی تصریح کرد: در راستای طرح آزادسازی قیمت‌ها، قرار نیست مردم کالایی را گران خریداری کنند بلکه یارانه را به جای پرداخت به واردکننده به مصرف کننده و مردم داده می‌شود.

رئیس سازمان صمت مازندران ادامه داد: مرجع قانونی اعلام قیمت‌ها سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است و به چهار گروه کالایی مشمول آزادسازی قیمت‌ها در گذشته یارانه پرداخت می‌شد که اکنون یارانه آن به مردم پرداخت می‌شود.

فانی یادآور شد: شهروندان مازندرانی در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقتصادی اعم از گرانفروشی،تخلفات بهداشتی، احتکار، تقلب، عرضه خارج از شبکه و ... را به سامانه www.۱۲۴.ir و یا با تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

هر چه پیش می رویم، بخش‌های نظارتی و تعزیراتی، نظارتشان را بر بازار بیشتر کنند، اصلاح قیمتی برای ۴ قلم کالا رخ داده اما افزایش قیمتی در سایر کالاها که  نرخ مصوب ندارد، دیده می‌شود که اگر ادامه یابد‌ مزایای اجرای این طرح را کمتر خواهد کرد بنابراین ضرورت دارد هر چه زودتر بخش‌های نظارتی و تعزیراتی ورود دقیق‌تری به این موضوع داشته باشند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 461760

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/461760/آرامش-بازار-کالاهای-اساسی-مازندران-حذف-ارز-ترجیحی-گامی-بلند-مبارزه-فساد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com