تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۷
کد مطلب : ۴۶۱۰۰۸
شاید گزافه نباشد بگوییم سنگ های بیشماری که سر راه جوانان قرار دارد ازدواج را برایشان دور و دورتر می کند، از مشکلات اقتصادی گرفته تا سطح بالای توقعات و تغییر نگرش ها، ماشینی شدن دنیایی امروزی هرچند نتوانست به ظاهر این رسم دیرین را دستخوش دگرگونی کند.
۰
plusresetminus
چراغ قرمزی برای ازدواج/ گیر و دارهای جوانان پشت دیوار بخت
به گزارش بلاغ؛تا چند سال پیش کمتر کسی فکرش را می کرد که در میان معضلات اجتماعی، ازدواج هم جا بگیرد و هر روز پر رنگ و پر رنگ تر شود، یكی از دل مشغولی‌های جامعه امروز چه برای جوانان و چه خانواده هایشان ازدواج است؛ كه اگر بخواهیم به حدیث دلشان گوش فرادهیم به نقاط یکسانی می رسیم که مشکلات اقتصادی در راس آن قرار دارد.

بالا رفتن توقعات خانواده‌ها و جوانان، محدودیت امكانات رفاهی و مادی و سایر مشكلات اقتصادی و اجتماعی سبب بروز بحرانی خاموش شده است که هر روز در سایه غفلت و بی توجهی سرطان وار رشد می کند و بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه را در سایه خود می کارد، رشد می دهد و بارور می کند، بسیاری از مشکلات چون اعتیاد، بی بند و باری ها و.. ریشه در این معضل خاموش دارد.

سن ازدواج بالا می رود و به دنبال آن فحشا و مشکلات اجتماعی زیادی سر باز می کنند و این باعث می شود که ترویج فرهنگ ازدواج ساده و آسان یک ضرورت تلقی شود و باید جامعه را  جوانان را به سمت آن ترغیب کنند.

ازدواج امر مقدسی كه مورد توجه اسلام و بزرگان مكتب و پیشینیان بوده و بسیار مورد  تاکید واقع شده است پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم می فرمایند: کسى که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.

شاید گزافه نباشد بگوییم  سنگ های بیشماری که سر راه جوانان قرار دارد ازدواج را برایشان دور و دورتر می کند، از مشکلات اققصادی گرفته تا  سطح بالای توقعات و تغییر نگرش ها، ماشینی شدن دنیایی امروزی هرچند نتوانست به ظاهراین رسم دیرین را دستخوش دگرگونی‌ کند ،اما با پژوهشی عمیق می توان گسل های پیش رو را دید و به بحران جدی نسل های بعد پی برد.

رسوم ساده گذشته را باورهای دست و پا گیر امروز نابود کرده اند و روند طبیعی و عادی ازدواج به سدی مستحکم تبدیل شده است. مراسمات ساده و بی پیرایه گذشتگان که به دور از هر گونه تجملات و فخر فروشی بود به مراسمی پر خرج برای نمایش توان مادی خانواده‌ها در آمده است  و این فرهنگ نامناسب هیچ دستاوردهای جز مشکلات عدیده ای بر جامعه به دنبال نخواهد داشت.

*ازدواج عامل حفظ پاکدامنی و کسب اخلاق نیکو

ریحانه طالبی، روانشناس و مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در گذشته نه چندان دورازدواج رویکرد طبیعی خود را داشت، اما متاسفانه در این دهه های پیش رو با بالا رفتن سطح توقعات خانوادگی ، جوانان و محدودیت امکانات رفاهی و مادی و سایر مشکلات اقتصادی و اجتماعی سبب آن شده است که جوانان تمایل کمتری به ازدواج نشان بدهند و خواهان این باشند که با وجود تمام امکانات زندگی خود را شروع کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ازدواج های ساده و کم هزینه توسط مقام معظم رهبری همواره مورد تاکید قرار می گیرد و تشویق جوانان به ازدواج و ساده زیستی مدنظر ایشان است.

این روانشناس و مشاوره خانواده با بیان ضرورت های ازدواج از دید کارشناسان جامعه شناسی و روانشناسی، عنوان کرد: پاسخ مثبت به فطرت ،عامل بروز استعدادها ،عامل امنیت و آسایش ، عامل نجات از تنهایی و البته این موارد تنها ضرورت های فردی است امر مقدس ازدواج ضرورت های اجتماعی و مذهبی نیز در دارد.

وی تصریح کرد: بر تاکید این مدعا می توان به سخنان بی شمار پیامبر و امامان معصوم اشاره کرد پیامبر می فرمایند: (نزد خداهیچ بنایی محبوب تراز خانه ای نیست که از طریق ازدواج آباد گردد.)

طالبی ازدواج را عامل حفظ پاکدامنی و کسب اخلاق نیکو ، رشد و تکامل شخصیت خواند و اظهار کرد: آرامش جسم و روان ، هدایت فکری و عقلی ، نجات از رکود و موارد بی شمار دیگری است که ازدواج موفق و سالم در پی خواهد داشت؛ چرا که ازدواج مایه آرامش فکر و روح و اعتمادبنفس می شود و فرد را از بی برنامگی و نا امیدی می رهاند.

وی ازدواج را موجب جلوگیری بسیاری از گناهان ازجمله زنا و فحشا دانست و خاطرنشان کرد: این رویداد مقدس آنچنان پر اهمیت است که علمای مذهب ، جامعه شناسان ، حقوقدانان ، روان شناسان و علمای تعلیم و تربیت و زیست شناسان همگی بر این امر تاکید کردند.

این روانشناس و مشاوره خانواده با تاکید اینکه ازدواج پیوستگی مرد وزن از لحاظ جسم و روح و عقل است، عنوان کرد:  اسلام برای ازدواج قداست زیادی قائل است پیامبر (ص) می فرمایند : خداوند هیچ بنیانی را بیش تر از ازدواج دوست ندارد.

وی از عوامل اصلی امتناع جوانان از ازدواج بیان کرد: تغییر معیارها ، مشغله های اجتماعی زیاد ، مشکلات مالی و درگیری های زیاد تحصیلی، ترس از ازدواج و آزادی روابط دختر و پسر...

طالبی از مشکلات مجرد بودن گفت: همچنین مجرد بودن خطر برخی از بیماری های روانی مثل اسکیزوفرنی را تشدید می کند و این بیماری در افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل است، اضطراب ، انزوا طلبی ، افسردگی ، احساس بی ارزشی، عدم تعادلی شخصیت ، مشکلات جنسی روی آوردن به روابط نامشروع و...از جمله پیامدها و مشکلات ناشی ازتاخیر در ازدواج است.

مشاور و روانشناس بالینی سن بالایی ازدواج را با انحرافات اخلاقی تاثیرگذار دانست و گفت: وقتی فرد نیازهایش را غیر مشروع ارضا کند و در زمان مناسب به روش مناسب نیازهایش پاسخ داده نشود این عادت غلط زمانی اثر منفی خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به اینکه باورهای غلط اجتماعی، فرهنگی، مشکلات مالی کدام یک را در بالا رفتن سن ازدواج موثر می توان دانست بیان کرد:50 درصد مشکلات مالی و 50 درصد دیگر عدم مهارت آموزی از سنین پائین توسط والدین است جوانان امروز در واقع هنوزدر نوجوانی باقی مانده اند چون خانواده ها شرایطی پیش نیاوردن و والدین مسئولیت بچه هایشان را بر دوش می گیرند و این باورهای غلطی که به فرزندان القا می کنند که باید همه ی امکانات فراهم باشد تا ازدواج کنند.

*لزوم ترویج ازدواج آسان

این مشاور و روانشناس در مورد آشنایی قبل ازدواج خاطر نشان کرد: اولین جلسه آشنایی باید رسمی باشد و خانواده ها حتما نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: با ارتباط ها و آشنایی های خیابانی کاملا مخالف ام فقط زمینه ارتباط عاطفی شدید را ایجاد می کند و فرد نمی تواند عاقلانه تصمیم بگیرد.

طالبی تاثیرازدواج را برحالات روانی و جسمی بدن موثر دانست و افزود: ازدواج مثبت باعث آرامش روحی و روانی می شود چراکه در همه افراد مجرد دغدغه ی ازدواج وجود دارد و ازدواج باعث عبور از این مرحله می شود، ازدواج باعث شفاف شدن پوست و احساس شادی و اعتماد بنفس می شود.

وی دلیل مایل نبودن جوانان به ازدواج روابط آزاد و غیر مشروط دانست و بیان کرد:عصر تکنولوژی در عین کارایی آسیب زننده هم هست باید فرهنگ درست استفاده کردن آن را هم داشته باشیم امروز با وجود ماهواره هادر بعضی از خانواده ها پوشش نا مناسب تبدیل به عرف شده است.

طالبی ادامه داد: به دلیل پوشش نامناسب و روابط آزاد بسیاری از جوانان نیاز خود را در فضای مجازی و خیابان ها و.. ارضا می کنند و گرایش کمتری به سمت ازدواج  دارند، نقش خانواده ها در ازدواج جوانان بسیار کمک کننده است فضای تربیتی مناسب و دادن آمادگی و مهارت ها برای ازدواج نقش حمایت کننده دارد.

وی روابط  آزاد دختر و پسر را قبل از ازدواج نامناسب دانست و افزود: این روابط در 99 درصد موارد به بن بست می خورد.

یک جامعه‌شناس نیز معتقد است، شاید حتی اگر برخی از جوانان جامعه هم بخواهند ازدواج آسان و در سن مناسب داشته باشند، شرایط جامعه بگونه‌ای مانع آنها شود.

علیرضا قاسمی با بیان اینکه در 10 یا 15 سال قبل میانگین سن ازدواج برای دختران بین 15 تا 19 سال و برای پسران بین 20 تا 24 سال بود، اظهار کرد: این سن اکنون برای دختران به بیش از 25 سال و برای پسران به بیش از 30 سال رسیده ‌است.

*پیامدهای بالا رفتن سن ازدواج

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هم اکنون در کشور تعداد زیادی افراد مجرد بالای 30 سال داریم که هنوز ازدواج نکرده‌اند، گفت: این مشکل یک شبه و تنها در سال 93 یا 94 ایجاد نشده و با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و روش‌هایی مانند وام ازدواج و ... هم درست نمی‌شود.

وی در خصوص دلایل بالا رفتن سن ازدواج نیز مشکلات اقتصادی را مهمترین علت دانست و تاکید کرد: یک شغل مناسب، مسکن، تهیه لوازم ازدواج و ... همه عواملی هستند که دختر و پسر آن را برای ازدواج ضروری می‌دانند.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: امروز یک پسر عقیده دارد که باید خانه و شغل داشته باشد تا بتواند زن بگیرد و دختران هم انتظار دارند برای شروع زندگی همه چیز داشته باشند.

قاسمی با اشاره به ضرب‌المثل قدیمی "قرض کن، زن بگیر، قرضت را پس بده زن برایت باقی می‌ماند"، ادامه داد: دیگر هیچ کس بر اساس این ضرب‌المثل عمل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگرچه توقعات جوانان بالا رفته، اما حتی اگر جوانان هم بخواهند ازدواج ساده و آسان داشته باشند، گاهی سخت‌گیری خانواده‌ها مانع می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی جوانان شجاعت و جسارت ازدواج را دارند، یادآوری کرد: مشکل این است که دیگران مشکلات ازدواج را برای آنها بزرگ‌نمایی می‌کنند.

قاسمی ترس از طلاق و پیامدهای ناشی از آن را از دیگر دلایل بالا رفتن سن ازدواج دانست و عنوان کرد: با توجه به بالا رفتن آمار طلاق، جوانان نگران هستند که ازدواج ناموفق و پس از آن طلاق داشته باشند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند ازدواج نکنند.

وی فراهم شدن امکان تحصیل در مدارج بالا برای دختران را نیز عامل دیگری برشمرد و تاکید کرد: امروزه دختران ما تلاش دارند با تحصیل در مدارج بالا به جایگاه اقتصادی و اجتماعی بهتری برسند و به همین دلیل ازدواج را به بعد موکول می‌کنند.

قاسمی گفت: دلیل دیگر هم این است که دختر و پسر ازدواج را مانعی برای آزادی خود می‌دانند و حاضر نیستند این مسئولیت را بپذیرند و از دوران مجردی خود فاصله بگیرند.

وی در خصوص پیامدهای بالا رفتن سن ازدواج نیز خاطرنشان کرد: علاوه بر آسیب‌های اجتماعی که متوجه خود جوانان است، میزان موالید هم کاهش یافته و جمعیت کشور به سمت رشد منفی می‌رود.

این استاد دانشگاه تاخیر در ازدواج را مربوط به یک یا دو سال ندانست و افزود: برای اینکه این مشکل حل شود باید کم کم فرهنگسازی و برنامه‌ریزی را از رسانه‌ها، مراکز آموزشی و مراکز تبلیغاتی آغاز کرد تا ژست ازدواج نکردن از بین برود.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
محمد جواد رضایی کلانتری
سلام
برای وام ازدواج میشه سایت سریع ثبت نام میکنه اما بانک ها میگن شروع ثبت نام از بیستم اردیبهشت آغاز میشه !!!
سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰