تاریخ انتشارشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۴۶۰۹۷۱
۰
plusresetminus
شیطنت یا گاف عجیب روزنامه اصلاح‌طلب درباره تورم اجاره مسکن؟

به گزارش بلاغ؛ روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در گزارش تیتر یک خود با عنوان «اجاره‌های کمرشکن» قصد داشت ارقام ارائه‌شده توسط مرکز آمار را زیر سؤال ببرد اما با گافی عجیب و اشتباهی فاحش خود را زیر سؤال برد.

این روزنامه در بخشی از این گزارش نوشت: «داده‌های رسمی نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای کشور سال 90 حدود 775 هزار تومان بود که در سال 99 به 7 میلیون و 671 هزار تومان رسید؛ 890 درصد جهش. همزمان با افزایش متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور، مبلغ اجاره‌بها به ازای هر مترمربع نیز افزایش یافت. به‌گونه‌ای که در مدت مذکور از حدود 4 هزار تومان به 210.8 هزار تومان افزایش یافت؛ جهشی 5150 درصدی. بر اساس گزارش‌های رسمی استان‌های تهران و ایلام با متوسط نرخ اجاره به ازای هر مترمربع 50 و 49 هزار تومان رکورد بالاترین نرخ اجاره کشور در سال 99 را از آن خود کردند.»
این روزنامه بدون ذره‌ای تأمل و دقت متوسط اجاره یک مترمربع آپارتمان در سال ۱۳۹۹ را به‌جای ۲۱ هزار تومان، ۲۱۰ هزار تومان نوشته و نتیجه گرفته اجاره‌بها در دهه ۱۳۹۰ به مقدار ۵۱۵۰ درصد رشد کرده، یعنی بیشتر از ۵۲ برابر شده و نکته قابل‌تأمل و البته تأسف‌آورتر اینکه همین خطا و اشتباه فاحش این روزنامه مبنای اظهارنظر و موضع‌گیری برخی فعالان اقتصادی در شبکه‌های اجتماعی هم شده است.

برجام احیا شود، همه مشکلات حل می‌شود!
روزنامه مردم‌سالاری در یادداشتی نوشت: «مسئله اصلی، اقتصاد برون افتاده از زنجیره اقتصاد جهانی است. در حالیکه آمریکا بیش از یک‌چهارم تولید ناخالص جهان را از آن خود کرده، دلار با برخورداری از اعتبار کامل دارای گردش چند برابری نسبت به سایر ارزهای معتبر جهان بوده، نفت با دلار خریدوفروش می‌شود و بسیاری از کشورهای حوزه یورو با آمریکا مناسبات اقتصادی و سیاسی تنگاتنگی دارند؛ در این وانفسا رشته‌های باریک «احتمال تفاهم و احیاء ضوابط برجام» را با اعلام بی‌حاصل بودن مذاکرات و پرداختن به حواشی، تعمداً نمی‌خواهند بپذیرند که در صورت تفاهم بسیاری معضلات سامان می‌یابد!»
مدعیان اصلاحات نمی‌خواهند از 8 سال دولت موردحمایت خود که همه مشکلات را به برجام گره زد، درس بگیرند. آنها در حالی می‌گویند که با آمریکایی‌ها توافق کنیم که ایالات‌متحده بارها تأکید کرده ابزار تحریم علیه ایران را کنار نمی‌گذارد.
برجام، در معرض تهدید زیاده‌خواهی‌های آمریکاست
روزنامه ابتکار هم در گزارش صفحه اول خود نوشت: «در فاصله توقف مذاکرات، سناتورهای آمریکایی از هر دو طیف دموکرات و جمهوری‌خواه از تریبون‌های مختلف ادعاها و تهدیدات خود علیه ایران را بار دیگر می‌کنند، رویکردی که نشان می‌دهد، توافق هسته‌ای بیش و پیش از آنکه در معرض آسیب هر موضوع دیگری باشد، در معرض تهدید زیاده‌خواهی‌های آمریکاست»
در ادامه این مطلب آمده است: «وزارت خارجه دولت سیزدهم و تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی «علی باقری» بیش از هر شخص و نهادی خطوط قرمز اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، آگاه و بر سر آن ایستاده‌اند و می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران مذاکره درباره توان موشکی و دفاعی، روابط با همسایگان و حضور در منطقه را که در قالب
«برجام ۲» یا «برجام پلاس» مطرح شد، خط قرمز خود دانسته و رد می‌کند و تنها موضوع مورد گفت‌وگو در دور هشتم مذاکرات هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و نحوه راستی آزمایی آن‌هاست. اشاره شد که دولت نگرانی‌های منطقی را درک می‌کند، نامه ۲۵۰ نماینده مجلس درباره مذاکرات را هم به حساب همان نگرانی‌ها گذاشته و تلاش می‌کند از آنها بکاهد تا تجربه مذاکرات پیشین و نقض تعهدات از سوی آمریکا تکرار نشود، و موضوع مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده نشود، بیشترین تمرکز خود را بر رفع تحریم‌ها، تعاملات بانکی و آزاد‌سازی منابع مالی و دارایی‌های ایران در کشورهای مختلف قرار داده است. دغدغه‌های مسئولان دیگر نهادها از سوی دولت قابل‌درک است اما به همان میزان هم از قوا و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌خواهد که در مسیر مذاکرات به قوه مجریه که به‌تناسب مسئولیت، آگاه‌ترین نهاد به خطوط قرمز است، اعتماد داشته و همراهی و درک لازم با دیپلمات‌های در میدان انجام شود.»

گلایه روزنامه اصلاح‌طلب از نبود نظارت در فضای مجازی
ابتکار نوشت: «تخصص‌هایی همچون روان‌شناسی، مدیریت کسب‌وکار، رژیم غذایی، مربی بدن‌‌سازی و غیره از پرمخاطب‌ترین مشاغلی هستند که پتانسیل آن را دارند که از فضای اینستاگرام درآمدهای بالا داشته باشند. اما در این میان عده‌ای بدون داشتن هیچ‌گونه مدرک تحصیلی، تخصص و مجوزهای لازم، خود را به‌دروغ متخصص این رشته‌ها معرفی کرده و با درست کردن ویدئو کلیپ‌های پر زرق‌وبرق و تبلیغ فراوان اقدام به جذب مخاطب و کسب درآمد میلیاردی از آنها می‌کنند. حتی بعضاً مشاهده شده که ویدئو کلیپ‌های این افراد بی‌تخصص در مشاغل ذکر شده به‌عنوان مرجع تخصصی برای مخاطبان اینستاگرام مورداستفاده قرار می‌گیرد در خیلی از مواقع، مخاطبان حاضر می‌شوند هزینه‌های کلان بابت مشاوره به این افراد بی‌تخصص بپردازند. در این رابطه متأسفانه فارغ از هزینه‌های فراوان، با مشاوره‌های اشتباهی که می‌گیرند دچار مشکلات عدیده‌ای در زندگی خود می‌شوند که خیلی اوقات جبران‌ناپذیر هستند. این افراد بی‌تخصص برای باورپذیری بیشتر مخاطبان خود، از حربه‌هایی همچون نشان دادن زندگی، خانه و ماشین لوکس خود، گفتن جملات عامه‌پسند و ذکر مثال از نمونه‌های موفق دروغینی که از مشاوره با آنها به موفقیت رسیده‌اند نیز استفاده می‌کنند.»
در این مطلب آمده است: «نکته مهم اینجاست که هرروز هم به تعداد این افراد بی‌تخصص در شبکه اجتماعی اینستاگرام افزوده می‌شود و متأسفانه در خیلی از مواقع مشاهده شده فضای کسب‌وکار متخصصان واقعی این مشاغل را هم تحت تأثیر خود قرار داده و باعث رکود کسب‌وکار آنها شده است. همین مصالح باعث بروز نارضایتی‌های فراوان صنفی و همچنین شکایت‌های فراوان کاربران آسیب‌دیده از این شرایط شده است. گویی زمان آن فرارسیده که اقدامی اساسی برای سازمان‌دهی مشاغل و تخصص‌ها در این فضای مجازی صورت بگیرد و با متخلفین در این حوزه‌ها برخورد قاطع صورت بگیرد. بااین‌حال سؤال اساسی این است تا امروز چه اقدامات مؤثری توسط نهادها و مراکز نظارتی در این خصوص صورت گرفته است؟ اقداماتی همچون راستی‌آزمایی مدارک دانشگاهی و نظارت به همایش‌های تخصصی حضوری و آنلاین و غیره. ناگفته نماند در بعضی از موارد هم مشاهده شده است همین افراد سود جوی بی‌تخصص اقدام به تأسیس دفاتر و مراکز تخصصی با مجوز و تابلو رسمی کرده‌اند که انتظار می‌رود با رسیدگی نهادهای نظارتی، هر چه سریع‌تر با متخلفین این حوزه برخورد قاطع شود، تا مردم با خیالی آسوده و مطمئن بتوانند از این خدمات تخصصی بهره لازم را ببرند. همچنین از آسیب‌های فرهنگی این مسئله نیز نمی‌توان به‌سادگی گذشت که باید به‌طور اختصاصی به آن پرداخته و آسیب‌شناسی کرد.»

دولت روحانی برای عادی نشان دادن جامعه دنبال تقسیم پول بود
روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشت: «دولت محترم سیزدهم سند تحول دولت را در 244 صفحه منتشر کرده است. این کار به دو دلیل پسندیده است؛ نخست آنکه دولت تحول را بر خود لازم می‌بیند و دوم آنکه سند آن را در اختیار عموم قرار می‌دهد...»
در ادامه این مطلب آمده است: «در هر یک از فصول تحت عنوان «مبحث»، به دو تا هشت «مبحث» ورود شده و در هر مبحث مطالب مختلفی اعم از اهداف کمی، رویکردها و سیاست‌های اجرائی آورده شده است. با نگاهی به مطالب مطروحه می‌توان گفت که مطالب مندرج نوعاً کارشناسی‌شده و مفید است و در صورت اجرا تحول لازم و کافی در اداره امور کشور، افزایش تولید ملی، افزایش خدمات و ارتباطات بین‌المللی حاصل خواهد شد.»

این متن افزوده است: «تنها اگر به موضوع اعتبارات و نیازمندی‌های ارزی اجرای سند تحول بپردازیم، درمی‌یابیم آنچه بر سر برنامه ششم توسعه آمد، بر سر این سند تحول نیز خواهد آمد و دلیل آن ‌هم عدم تمایز اولویت‌های کشور است. وقتی همه مسائل کشور به‌عنوان اولویت در دورخیز دولت مطرح شود، طبیعی است که اعتبارات قطره‌چکانی حاکم می‌شود و به سرنوشت هزاران طرح عمرانی نیمه‌تمام که تاریخ پایان آن معلوم نیست، دچار می‌شود بدون آنکه مسائل اصلی کشور دچار تحول شود. امروز به‌خوبی می‌توانیم اولویت‌های کشور که حیات آتی ایران را به خطر‌انداخته، برشماریم. متأسفانه این امر از چشم دولت آقای روحانی به دور مانده بود و بیشتر سعی در تقسیم پول- بیش از دولت احمدی‌نژاد برای عادی نشان دادن جامعه- با وجود تحریم‌های شدید آمریکا می‌کرد و چنین شد که مسائل اصلی داخلی بدون اقدام باقی ماند. دولت سیزدهم نیز با وجود تلاش رئیس‌آن به این اولویت‌ها بی‌توجه است و نشانه بارز آن همین سند تحول دولت است که هرگز به اجرا نخواهد رسید.» نکته قابل‌توجه این است که طیف موسوم به اصلاح‌طلب همواره سعی کرده‌اند که شرایط پس از برجام نخست را خوب جلوه دهند و آن را ماحصل برجام معرفی کنند. این نکته همیشه در نقد آن نظرات اصلاح‌طلبان بیان می‌شد که دولت قبل با کارهای اشتباهی مانند ریختن ذخایر ارز و طلا در بازار سعی در عادی نشان دادن شرایط داشت اما اکنون و در سرمقاله شرق که به موضوع سند تحول دولت پرداخته شده شاهد اقرار صریح به این موضوع هستیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴