تحقق پیش‌بینی 8 سال قبل استاد آمریکایی

اوکراین با طناب پوسیده آمریکا به چاه افتاد

تاریخ انتشاريکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۹۸۷۴
«جان مرشایمر» از اساتید شناخته شده روابط بین‌الملل سال 2014 چنین روزهایی را پیش‌بینی کرده و خطاب به آمریکا و اروپایی‌ها هشدار داده بود، سیاست‌هایی که در اوکراین و روسیه دنبال می‌کنند، باعث تحریک مسکو و حمله این کشور به اوکراین خواهد شد. اکنون 4روز است اوکراین با کارگردانی غرب وارد چاهی شده که رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است، مدت‌ها در آن گرفتار خواهد ماند.  
۰
plusresetminus
اوکراین با طناب پوسیده آمریکا به چاه افتاد

به گزارش بلاغ؛ حمله نظامی روسیه به اوکراین امروز در حالی وارد چهارمین روز خود می‌شود که بر اساس گزارش‌ها جنگ شهری همچنان در «کیف» پایتخت اوکراین تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه دارد و صدای انفجار و تیراندازی نیز از هر سو به گوش می‌رسد. بخشی از مردم و ارتش اوکراین نیز برای جلوگیری از سقوط پایتخت(و در نتیجه سقوط اوکراین) خیابان‌ها را سنگر بندی کرده‌اند. اوکراین می‌گوید «دست‌کم ۱۹۸ اوکراینی» از زمان آغاز حمله روسیه کشته شده‌اند که در بین آنها چندین زن و کودک نیز وجود دارد. به گفته «ویکتور لیاشکو»، وزیر بهداشت اوکراین، 115 نفر از جمله ۳۳ کودک نیز در شمار مجروحان قرار دارند. بر اساس گزارش «یورونیوز» ده‌ها هزار تن نیز آواره شده‌اند و تلاش‌ها برای پایان دادن به این جنگ تاکنون بی‌نتیجه بوده است. بر اساس گزارش رسانه‌های روسی «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین «کیف »را ترک کرده با این وجود وی با انتشار ویدئویی این ادعا را رد کرده و گفته صحنه را ترک نخواهد کرد.

چه کسانی اوکراین را به خاک سیاه نشاندند؟
اما در حالی که نبرد خونینی در خیابان‌های «کیف» ادامه دارد، سؤال مهمی که در شرایط کنونی مطرح شده این است که «اوکراین با طناب چه کسی در این چاه افتاد؟» زمانی که غرب گراها در سال 2014 در اوکراین به دنبال «انقلاب رنگی» به قدرت رسیدند، نظریه پردازان برجسته رئالیسم در آمریکا مثل «مرشایمر» و «استفان والت» هشدار دادند ادامه تحریک اوکراین برای عضویت در ناتو با واکنش شدید پوتین مواجه خواهد شد.

«جان مرشایمر» نظریه پرداز شناخته شده «رئالیسم تهاجمی» 8 سال پیش با پیش‌بینی این روزها نوشت که: «چرا بحران اوکراین حاصل خطای غرب است. توهمات لیبرالی جهان غرب موجب تحریک پوتین شده. غرب می‌بایست بی‌طرفی اوکراین را حفظ می‌کرد و آن کشور را به عنوان منطقه‌ای حائل بین خود با روسیه به رسمیت می‌شناخت و امکان می‌داد اوکراینی‌ها ضمن انتخاب خود، توان مصالحه و سازش با روسیه را حفظ کنند. اما جهان غرب به آنها القاء می‌کرد که شما سرانجام در ما ادغام خواهید شد و روس‌ها سرانجام شکست خواهند خورد.... ما با این القائات، آنها را به سوی عدم مصالحه با روسیه و اتخاذ سیاست‌های تند راندیم و سرانجام موجب تحریک روسیه و بحران حاضر  شدیم.» «مرشایمر» رفتار غرب در اوکراین را به آن تشبیه می‌کند که «اگر چین در کنار سرمایه‌گذاری در کانادا، به تحریک این کشور به تقابل با آمریکا روی آورد؛ آمریکا چگونه برخورد خواهد کرد؟» 

«استفان والت» نیز سال 2015 با ادبیات دیگری همین مفهوم و پیامد را بیان می‌کند و با هشداری مشابه به نقد سیاست‌های اوباما در اوکراین می‌گوید: «تلاش برای ورود اوکراین به مجموعه غرب، به ناچار با واکنش شدید مسکو مواجه خواهد شد. سرنوشت اوکراین برای روسیه بیشتر از آمریکا اهمیت دارد و ولادیمیر پوتین نشان داده آمادگی دارد تا آسیب بزرگی به اوکراین وارد کند تا مانع همسویی آن با غرب شود».

درسی که صهیونیست‌ها باید بگیرند
 اما رها کردن متحدین توسط غرب و در شرایط بحرانی، موضوع مهم دیگری است که توجه کارشناسان زیادی را به خود جلب کرده است. آنها دو تجربه نزدیک به هم یعنی اوکراین و افغانستان را پیش روی خود دارند که، به رغم نزدیکی و وابستگی صد در صدی دولت‌هایشان به آمریکا، سربزنگاه، رها شده و در بحران تنها مانده‌اند. زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از نوع واکنش 27 کشور غربی به رهبری آمریکا به بحران کشورش به شدت عصبانی است. او روز جمعه و در دومین روز این نبرد در واکنش به رها شدن کشورش از سوی غربی‌ها به یک‌باره حساب کاربری تمام رهبران جهان را که دنبال می‌کرد، «آنفالو» کرد! او در دو روز گذشته بارها از رهبران کشورهای غربی و «دوست» اوکراین انتقاد کرده که چرا به طور «فعال» از اوکراین حمایت نکرده‌اند. زلنسکی روز جمعه نیز در پیامی ویدئویی اعلام کرد به اوکراین حمله شده و متحدین غربی تنها تماشاچی این حمله ویرانگر هستند. 

چنین فضایی رژیم‌های وابسته به آمریکا از جمله رژیم صهیونیستی را به وحشت‌انداخته است. مثلا روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» با اعلام اینکه «آمریکا در روز‌های حساس پشت متحدانش را خالی می‌کند» نوشته: «تل‌آویو در جنگ بعدی، تنها خواهد ماند.»این روزنامه صهیونیستی در گزارشی به قلم «آنا آهرونهایم» نوشته: «سخنان جو بایدن، در روز چهارشنبه به‌اندازه کافی روشن بود. در واقع منظورش این بود که اوکراین در مقابل روسیه تنها است و اگر اسرائیل چیزی می‌تواند از آن بیاموزد، این است که در صورت جنگ خود را تنها خواهد یافت...بله، بایدن گفت تحریم‌های سختی علیه روسیه اعمال خواهد کرد و به اوکراین کمک‌های بشردوستانه ارائه خواهد داد، بله آمریکا نیرو‌های بیشتری به کشور‌های همسایه عضو ناتو اعزام خواهد کرد، اما نیرو‌های آمریکایی در حمایت از اوکراین با نیرو‌های روسی نخواهند جنگید. هیچ سرباز آمریکایی برای اوکراین نخواهد مرد و هیچ سرباز آمریکایی برای اسرائیل نخواهد مرد. این موضوع روشن است و در حالی که اسرائیل همیشه این را می‌دانست، بایدن روز چهارشنبه آن را به وضوح بیان کرد.» 

آمریکا ضعیف شده
این روزنامه صهیونیستی در ادامه دلیل تنها ماندن متحدان آمریکا را این طور توضیح داد: «ارتش اسرائیل نبرد در اوکراین و همچنین واکنش غرب را زیر نظر دارد و متوجه شده که در نظم جهانی جدید، آمریکا دیگر آن ابرقدرت نظامی نیست که به کمک جهان بیاید.» 

روزنامه الکترونیکی «راى الیوم» نیز نوشت» اکثر یهودیان اوکراین که بیش از 200 هزار نفر هستند، از مهاجرت به «فلسطین اشغالی» خودداری کرده و ترجیح داده‌اند در کشورشان بمانند یا به جاهای دیگری غیر از فلسطین اشغالی مهاجرت کنند.این وضعیت شوک بزرگی برای پروژه صهیونیستی و مروجین آن است و تأیید می‌کند که «فلسطین اشغالی» دیگر بهشت  «سرزمین موعود» در چشم بسیاری از یهودیان در جهان نیست.

ماکرون: برای جنگ طولانی آماده‌باشید
هستند کارشناسانی که معتقدند در صورتی که روسیه به سرعت نتواند «کیف» را تصرف کند احتمال شروع جنگ‌های پارتیزانی دور از انتظار نخواهد بود. از سوی دیگر اعتراضات گسترده ضد جنگ علیه روسیه در بسیاری از کشورها و همچنین ادامه این اعتراضات در داخل روسیه به هیچ وجه به نفع پوتین نخواهد بود و در این جنگ زمان به نفع روسیه نیست. در عین حال رئیس‌جمهور فرانسه نیز هشدار داده که جنگ در اوکراین طول خواهد کشید و باید برای آن آماده شد. 

موج تازه تحریم‌ها
اروپا و آمریکا تنها ابزاری که در مقابل روسیه دارند تحریم است. به همین دلیل نیز طی سه روز گذشته بسیاری از شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه را تحریم کرده‌اند اموال و دارایی‌های دولت روسیه و شرکت‌های روسی نیز در اروپا و آمریکا مسدود شده است. از سوی دیگر انگلستان، بلغارستان، لهستان،اوکراین،استونی، لتونی و جمهوری چک آسمان خود را نیز بر روی هواپیماهای روسی بسته‌اند. مقامات اروپایی همچنین از قطع ارتباط روسیه با سوئیفت در چند روز آینده خبر داده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه را در لیست تحریم‌های خود قرار‌داده است.

وتوی روسیه
خبر دیگر اینکه، روسیه در جلسه رأی‌گیری روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه محکومیت «حملات به اوکراین» را وتو کرد. به گزارش اسپوتنیک، 11 کشور به پیش‌نویس قطعنامه رأی مثبت و 4 کشور از جمله چین، هند و امارات رأی ممتنع دادند و روسیه که دارای حق وتو است به این پیش‌نویس رأی منفی داد. از سوی دیگر کنگره آمریکا نیز گفته قصد دارد با معرفی قطعنامه‌ای روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند. بر اساس این قطعنامه که نسخه‌ای از آن به رویت «آکسیوس» رسیده سازمان ملل متحد بایستی «اقدامات آیین‌نامه‌ای» لازم را برای تغییر در بند ۲۳ منشور خود جهت خارج کردن روسیه از اعضای دائم این شورا را انجام دهد. 

روسیه: اموال غرب مصادره می‌شود
معاون رئیس‌شورای امنیت روسیه اما در واکنش به اقدامات ضد روسی اروپا و آمریکا گفت، کشورش دیگر به روابط دیپلماتیک با غرب احتیاج نداشته و ممکن است دارایی‌ غربی‌ها در روسیه ملی‌‌سازی شوند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مدودوف که سابقه ریاست جمهوری روسیه را دارد بیان داشت با توجه به تحریم‌های سنگین و همه‌جانبه‌ای که کشورهای غربی علیه این کشور اعمال کرده‌اند، مسکو دیگر نیازی به روابط دیپلماتیک با آنها ندارد.

معاون رئیس‌شورای امنیت روسیه در ادامه بیانیه خود نوشت اکنون زمان آن رسیده است که «سفارتخانه‌هایی را مهر و موم کنیم.. روسیه در واکنش به این تحریم‌ها، تمامی دارایی‌های افراد و شرکت‌های غربی در این کشور را ضبط خواهد کرد و ممکن است حتی دارایی‌های این شرکت‌ها که تحت عنوان کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا ثبت شده‌اند، ملی‌‌سازی شوند.» وی تصریح کرد که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تا زمان حصول نتایجی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده است، ادامه خواهد داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم