تاریخ انتشارشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
کد مطلب : ۴۵۹۲۷۶
همان طور که از مدت‌ها قبل پیش بینی می‌شد، سویه اومیکرون توانست گوی سبقت را از دلتا بگیرد و یکه تاز پیک ششم شود و شتاب بالای پیک ششم در افزایش بستری، جدی‌ترین زنگ خطر است.
۰
plusresetminus
"اومیکرون" یکه‌تاز پیک ششم/نقشه‌ای پُر از قرمز همراه با روزهای سخت
به گزارش بلاغ، تا دو هفته قبل، نقشه کرونایی کشور فقط لکه‌های زرد رنگ داشت و کم کم داشتیم به آبی شدن وضعیت کرونایی عادت می‌کردیم که به یکباره همه چیز با آمدن اومیکرون به هم ریخت و حالا، رنگ قرمز دوباره وارد نقشه شده است. درست مثل پیک پنجم که شرایط سخت و دشواری بود. آمار روزانه به بالای ۵۰ هزار نفر رسید و مرگ‌ها نیز ۳ رقمی شد. در نهایت، با تلاش کادر بهداشت و درمان و البته همراهی مردم، از پیک پنجم عبور کردیم. اما، این بار شرایط فرق کرده است.

آن طور که عنوان می‌شود و البته در روزهای اخیر دیده‌ایم، اومیکرون خیلی خطرناک‌تر از دلتا است. بر خلاف آنچه که گفته می‌شود در حد یک سرماخوردگی ساده است، اما به نظر می‌رسد با سویه خطرناکی مواجه هستیم. زیرا، هر چه آمار ابتلاء بیشتر شود، بر تعداد بیماران بستری و در ادامه، به موارد فوتی افزوده خواهد شد.

آمار مبتلایان به اومیکرون رو به افزایش است و در مرحله اپیدمی تصاعدی قرار گرفته‌ایم و اکنون در یک پنجم ابتدایی این مرحله هستیم؛ یعنی تعداد بیماران در چند هفته آینده به تدریج افزایش خواهد یافت. آمار موجود دقیق و بر اساس تعداد تست‌هایی است که انجام می‌شود؛ یعنی افرادی که آزمایش کرونا نمی‌دهند یا اینکه به پزشک مراجعه نمی‌کنند در این آمار قرار ندارند و این آمار مربوط به افرادی است که تست کرونا داده اند.

تعداد بیماران واقعی اومیکرون بسیار بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر تشخیص داده می‌شود؛ کسی که با علائم مراجعه می‌کند و از طرف پزشک مجاب به انجام آزمایش می‌شود، از این تعدادی که مبتلا به کووید ۱۹ هستند بر اساس دستورالعمل بر اساس مشخصات خاص تست اومیکرون گرفته می‌شود.

سه هفته سخت را پیش رو داریم

کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که ۲ تا ۳ هفته سخت را پیش رو داریم، گفت: حالت جهشی مبتلایان در حال رخ دادن است و اومیکرون ابتلای بیشتری نسبت به دلتا دارد.

وی یادآور شد: باید برنامه‌ریزی کنیم که سرعت انتقال را کاهش دهیم. یکی از راهبردهای ما این است که افراد مبتلا در منزل درمان اولیه را مانند سرماخوردگی انجام دهند. تلاش کنیم از منزل بیرون نیاییم و رفت و آمد سرعت انتشار را افزایش می‌دهد. اومیکرون علائم خود را زودتر نشان می‌دهد و در ۵ روز نخست بیماری خود را نشان می‌دهد.

اعمال محدودیت‌ها برای ۲ هفته

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که درمان اومیکرون تفاوت چندانی با دلتا ندارد، گفت: اومیکرون سرایت پذیری بیشتری دارد و بر خلاف دلتا، سیستم تنفسی فوقانی را بیشتر درگیر می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به شیوع گسترده اومیکرون که باعث تبدیل رنگ تعدادی از شهرهای کشور به قرمز و نارنجی شده، توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا این است که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود که این محدودیت‌ها می‌تواند در مجامعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، مجموعه‌های ورزشی و…، که تعداد زیادی افراد در آن حضور دارند، اجرایی شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم گیری می‌شود.

جماعتی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون، توصیه ما این است که همه افرادی که از منزل خارج می‌شوند، حتماً از ماسک استفاده کنند و ماسک به طور درست و کامل دهان و بینی را بپوشاند. توصیه می‌شود که تمامی مجامع و محل‌هایی که افراد زیادی رفت و آمد دارند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد، چراکه استفاده از ماسک در کاهش سرایت زایی بیماری، تأثیر بسیار زیادی دارد.

کودکان بیشتر درگیر می‌شوند

ناصر کلانتری متخصص کودکان، گفت: شاید شدت علائم اومیکرون کمتر باشد اما کشندگی و عارضه اومیکرون بالا است و شیوع این بیماری نیز بسیار بیشتر است که این گستردگی می‌تواند آمار مرگ و میر را افزایش دهد.

وی افزود: بخش‌های پی آی سی یوی ما پر از کودکان مبتلا به اومیکرون است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مردم در کوچه و بازار شاید ماسک بزنند که آن هم استاندارد نیست و مدت‌ها از مصرف آن گذشته است. در دورهمی ها هم که رعایت‌ها انجام نمی‌شود و اغلب در خانه تهویه‌ای وجود ندارد و در دو ماه اخیر بیشترین میزان ابتلاء در دورهمی های خانوادگی بوده است. توصیه می‌کنم این را رعایت کنند و منزل یکدیگر نروند و در نهایت با ماسک به مهمانی‌های خود بروند و پنجره‌ای را باز بگذارند.

کلانتری اظهار کرد: اومیکرون و سرماخوردگی شبیه هم هستند با آبریزش شروع می‌شوند و بچه مبتلا به اومیکرون معمولاً کسالت بیشتری دارد و اشتهایش کم می‌شود و البته این صد درصد نیست. بدن درد در اومیکرون برای کودک بیشتر است و والدین باید به این مورد دقت کنند.

این متخصص کودکان افزود: در کووید ۱۹ گاه علائم گوارشی بین بچه‌ها رخ می‌دهد اما در سرماخوردگی اینگونه نیست. در هر دو حالت بهتر است هر علائمی دیدیم فکر کنیم اومیکرون است و تا دو هفته قرنطینه کنیم.

هنوز به قله اومیکرون نرسیده ایم

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن هشدار نسبت به روند افزایشی ابتلاء به کرونا در کشور و شدت گرفتن آن در چند روز اخیر، اظهار داشت: در شاخه بالا رونده پیک اومیکرون قرار داریم و بروز مجدد مرگ‌های بالای ۱۰۰ بیمار در روز دور از انتظار نیست.

وی با مقایسه میزان بستری و فوتی‌ها در دو سویه دلتا و امیکرون، افزود: در پیک ششم، میزان فوتی‌ها حدود ۴ برابر بیشتر از سویه‌های قبلی است.

شتاب ۷۱۸۹ پله‌ای در هفته دوم پیک ششم، از ابتدای سال ۱۳۹۹ بی‌سابقه است. به طوری که در پیک دوم، ۱۷۶۰ پله افزایش؛ پیک سوم، ۲۰۶۳ پله افزایش؛ پیک چهارم، ۳۸۲۶ پله افزایش و پیک پنجم، ۱۵۸ پله افزایش بوده است.

بدین ترتیب، شتاب پیک ششم حتی از پیک چهارم هم به مراتب بیشتر است. پیک چهارم به خاطر همزمانی با دید و بازدیدهای نوروزی، پرشتاب‌ترین پیک از ابتدای سال ۹۹ بود.

شتاب بالای پیک ششم در افزایش بستری، جدی‌ترین زنگ خطر است. در صورت تداوم این شتاب، به زودی بیمارستان‌ها لبریز خواهند شد.

این در حالی است که به ماه پایانی سال نزدیک می‌شویم و مردم برای استقبال از سال نو، رفت و آمدهای بیشتری در اماکن عمومی و مراکز خرید دارند که همین مسئله می‌تواند بر شدت موارد ابتلاء و فوتی‌ها بیافزاید.

به نظر می‌رسد، ستاد ملی کرونا باید نسبت به اعمال محدودیت‌ها، دستورات لازم را صادر کند تا بتوان از شدت گسترش بیماری در کشور، جلوگیری کرد. اگر قرار باشد هر ۴ روز، آمار اومیکرون ۲ برابر شود، باید در پایان سال شاهد ۲۰۰ هزار مبتلا در روز باشیم که به تناسب آن، تعداد بیماران بستری و در ادامه، موارد فوتی نیز افزایش می‌یابد و می‌تواند، روزهای تلخ‌تری نسبت به پیک پنجم را برای ما رقم بزند.

فرهاد غلامی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد 180 بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در سطح استان بستری شدند و ظرف همین مدت تعداد 153 نفر از افراد بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

وی بیان کرد: هم اکنون 750 بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد 141 نفر نیز با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

 مازندران قرمز شد
 
بر اساس آخرین به روزرسانی رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور در سامانه ماسک وزارت بهداشت، از ۱۷ بهمن ماه در استان مازندران به جز شهرستان های میاندورود ، سیمرغ و سوادکوه شمالی که در وضعیت زرد هستند،  ۱۴ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند و ۵ شهرستان ساری ، قائمشهر ، بابل، بابلسر و نور  در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 شهرستان‌ وضعیت قرمز شامل  گلوگاه، بهشهر ، نکا ، جویبار، سوادکوه، آمل ، محمود آباد، فریدونکنار، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر؛ شهرستان‌های وضعیت نارنجی : ساری، قائمشهر، بابلسر، بابل و نور و  شهرستان‌های وضعیت زرد میاندرود، سوادکوه شمالی و سیمرغ است.

با همه‌گیری اُمیکرون در کشور، تعداد شهرهای قرمز به عدد ۱۲۰ رسید و هم‌اکنون ۱۵۳ شهرستان نارنجی، ۱۶۷ شهرستان زرد و تنها ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد.

به گزارش بلاغ، دوره قرنطینه اومیکرون حدود پنج روز است و الزامی هم به دادن تست وجود ندارد، در عین حال توصیه به استفاده از دو ماسک یا ماسک‌های فیلتردار را در اومیکرون داریم، چراکه اگر افراد زیر یک سقف باشند زیر یک ساعات قطعا بیماری به همه منتقل خواهد شد و چیزی که در این دوران بسیار مهم است تغذیه خوب و به ویژه استفاده از ترکیبات ویتامینی است، ضمن اینکه در این دوره باید خیلی مراقب کودکان باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰