کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنگ خطر با افزایش فوتی‌ها و بیماران جدید به صدا در آمد

رکورد‌شکنی موج ششم کرونا در هفته دوم با افزایش تعداد بستری‌ها

14 بهمن 1400 ساعت 0:00

بررسی‌ها نشان می‌دهد، آمار بستری در دومین هفته از پیک ششم کرونا جهش بی‌سابقه‌ای داشته است تا حدی که رکورد پیک‌های گذشته را شکسته است.
 


به گزارش بلاغ؛ اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت اعلام کرد: «در دومین هفته از موج ششم کرونا، آمار بستری جدید به ۱۸ هزار و 435 نفر رسید. هفته قبل، آمار بستری جدید ۱۱ هزار و 246 مورد بود. بدین ترتیب، آمار بستری‌ جدید این هفته نسبت به هفته‌ قبل با رشد هفت هزار و ۱۸۹ پله‌ای، ۶۴ درصد افزایش یافته است. عدد هفت هزار و ۱۸۹ «شتاب» هفته دوم موج ششم کرونا است.

شتاب هفت هزار و ۱۸۹ پله‌ای در هفته دوم موج، از ابتدای سال ۱۳۹۹ بی‌سابقه است. این در حالی است که شتاب هفته دوم در موج دوم ۱۷۶۰ پله افزایش، در موج سوم ۲۰۶۳ پله افزایش، در موج چهارم ۳۸۲۶ پله افزایش و در موج پنجم ۱۵۸ پله افزایش داشته است.
بدین ترتیب، شتاب موج ششم حتی از موج چهارم هم به مراتب بیشتر است. موج چهارم به خاطر همزمانی با دید و بازدیدهای نوروزی، پرشتاب‌ترین موج از ابتدای سال ۹۹ بود. شتاب بالای موج ششم در افزایش بستری، جدی‌ترین زنگ خطر است. در صورت تداوم این شتاب، به‌زودی بیمارستان‌ها لبریز خواهند شد. تعطیلی کامل ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها، هرگونه تجمع و مراسم، آموزش حضوری، و مشاغل غیرضروری به مدت دو هفته تنها راه جلوگیری از بحران است.»

 فوت 59 بیمار کرونایی و شناسایی 38 هزار بیمار جدید
در همین زمینه مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای آخرین وضعیت کرونا در کشور را اعلام کرد که نشان می‌دهد رشد نگران‌کننده تعداد فوتی‌ها و مبتلایان روزانه ادامه دارد.
به گزارش وبدا، در این اطلاعیه آمده است: «تاکنون ۶۰ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۲۶۶ نفر دُز اول،۵۴ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۶۱ نفر دُز دوم و ۱۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۳۸۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۴۱۴ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۶۲۱ هزار و ۱۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از 12 تا ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۷۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۴۰۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول این مدت، ۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۵۶۳ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. یک هزار و ۸۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۴ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۹۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۴۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.»

 نزدن واکسن 
می‌تواند وخامت اُمیکرون را شدت دهد

خبر دیگر اینکه وزیر بهداشت گفت: اکثر افرادی که بستری شده‌اند یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، افرادی هستند که واکسیناسیون شان را کامل نکرده‌اند، لذا نزدن واکسن می‌تواند وخامت بیماری را شدت دهد.

بهرام عین اللهی، در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه علوم پزشکی کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به رکورد 133 میلیون دُز واکسن در سراسر کشور‌، اظهارداشت: درحال حاضر حدود 90 درصد از گروه هدف یک دُز واکسن و حدود 80 درصد دو دُز واکسن و 25 درصد از گروه هدفمان نیز دُز سوم واکسیناسیون را انجام داده‌اند و لازم است در این امر تسریع شود.

عین اللهی افزود: شیوع ویروس اُمیکرون از اوایل آذرماه اتفاق افتاد و در عرض دو ماه در تمام دنیا منتشر شد. اُمیکرون انتشار سریعی دارد و می‌تواند به سرعت سرایت کند و بارها هشدار دادیم که این موج در کشور ما نیز ایجاد خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هدف اصلی وزارت بهداشت افزایش مقاومت مردم در برابر این ویروس بود به همین دلیل در مصاحبه‌های مختلف گفتیم که مردم حتما برای تکمیل واکسیناسیون شان مراجعه کنند تا مقاومت بدنی شان بالاتر رود. هنوز هم این درخواست را داریم مخصوصا در مورد دُز سوم. تزریق دُز سوم به خوبی می‌تواند از ابتلا به سویه‌های جدید، وخامت بیماری و بستری شدن و مرگ و میر پیشگیری کند. مراکز واکسیناسیون همچنان پذیرای مردم هستند تا تزریق دُز سوم را انجام دهند، بنابراین تا بیماری اوج نگرفته، بهتر است که مردم حتما این اقدام را انجام دهند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: متاسفانه این تصور ایجاد شده که اُمیکرون زیاد مهم نیست و شدت زیادی ندارد، به همین دلیل میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم شده و فقط 50 درصد رعایت پروتکل‌ها را داریم.

عین اللهی گفت: استفاده از ماسک مهمترین عاملی است که می‌تواند جلوی سرایت بیماری را بگیرد و خواهش ما این است در شرایطی که این ویروس درحال تهاجم است، همه عزیزان زدن ماسک را جدی بگیرند. رعایت فاصله‌ها نیز بسیار مهم است.

 تجمعات خانوادگی به حداقل برسد
وی ادامه داد: افرادی که مبتلا می‌شوند اگر در جمعی قرار بگیرند، تمام افراد را مبتلا می‌کنند، به خصوص در تجمعات خانوادگی که معمولا ماسک‌ها برداشته می‌شود. لذا خواهش ما این است که در روزهای پیش رو، تجمعات خانوادگی به حداقل برسد و اگر امکان دارد مردم فعلا تجمع خانوادگی نداشته باشند، زیرا یک نفر در خانواده می‌تواند همه را مبتلا کند به خصوص افراد سالمند، بیماران زمینه‌ای و... به سرعت مبتلا می‌شوند.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مبحث خودمراقبتی در پیشگیری از کرونا بسیار اهمیت دارد، گفت: این موضوع خارج از اراده وزارت بهداشت بوده و تنها به تصمیم خود مردم مربوط است هرکسی می‌تواند خود را کادر سلامت تلقی کرده و از خود و خانواده اش مراقبت کند. نکته مهم دیگر این است که اکثر افرادی که بستری شده‌اند یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، افرادی هستند که واکسیناسیون شان را کامل نکرده‌اند، لذا نزدن واکسن می‌تواند وخامت بیماری را شدت دهد.

 افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های کرونا در استان تهران
در همین حال استاندار تهران از افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته در سطح استان تهران خبر داد. به گزارش ایسنا، محسن منصوری افزود: ظرف روزهای گذشته مراجعین ۷۸ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته داشته و بستری‌ها نیز در سطح استان تهران ۶۱ درصد افزایش پیدا کرده است. بی‌تردید آمار خوبی را شاهد نیستیم و نیازمند مراقبت‌های جدی هستیم.

 تشریح خدمات ۱۲۰۰ مرکز منتخب کرونا در کشور
رئیس‌مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن تشریح نحوه فعالیت و خدمات ۱۲۰۰ مرکز منتخب کرونا، گفت: نگران بخشی از جامعه هستیم که تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکردند و تقاضا داریم افراد بالای ۹ سالی که واکسن نزدند هرچه سریع‌تر برای این کار اقدام کنند.
مصطفی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ اظهارداشت: در قالب گام ششم طرح شهید سلیمانی مراکز منتخبی داریم که خدمات سرپایی به بیماران مبتلا به کووید۱۹ ارائه می‌دهند. این مراکز در شرایطی که در یک یا دو ماه قبل در اوج پیک نبودیم، به حالت عادی بازگشته بودند ولی اکنون مجددا فعال شدند و تعدادشان افزایش یافته است. مراکز ۱۶ ساعته ارائه خدمات ما از ساعت
۸ صبح تا ۱۲ شب فعال است و خدمات سرپایی درمان بیماران کووید۱۹ ارائه می‌دهند؛ البته مراکز شبانه‌روزی هم فعال هستند، اما مراکز ۱۶ ساعته به ظرفیت کلی ما اضافه شدند.
رضایی تاکید کرد: در این مراکز پزشک، ‌مراقب سلامت و کارشناس علوم آزمایشگاهی حضور دارند. ابتدا از مراجعه‌کننده شرح حال اولیه گرفته می‌شود و معاینه اولیه انجام می‌شود، اگر ضرورت داشته باشد تست کرونا هم از او گرفته می‌شود و این نمونه‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و پاسخ آن از طریق پیامک برای فرد ارسال می‌شود. در صورتی که مراجعه‌کننده حال عمومی نامناسبی داشته باشد بر اساس پروتکل‌های مشخص او را به بیمارستان ارجاع می‌دهند؛ در غیر این صورت درمان سرپایی و توصیه‌های لازم صورت می‌گیرد.
  تست رایگان کرونا در شبکه بهداشتی 
وی با اشاره به اینکه اگر ضرورتی برای نمونه‌گیری از مراجعه کنندگان وجود داشته باشد، تست کرونا در شبکه بهداشتی رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: در این مراکز هم از رپید تست و هم از تست PCR استفاده می‌شود. در واقع برای فرد علامت‌دار تست PCR و برای اطرافیان این فرد رپید تست انجام می‌شود.
رئیس‌مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: فرد علامت‌دار می‌تواند به این مراکز مراجعه کرده و پس از نمونه‌گیری اگر پاسخ تست او مثبت شد اقدامات توصیه‌ای و درمانی انجام می‌شود. از طرفی پیگیری تلفنی اطرافیان فرد مبتلا را انجام می‌دهیم و آنها را برای نمونه‌گیری فراخوان کرده و اقدام به رهگیری آنها می‌کنیم. کسانیکه با علائم کووید۱۹ به مراکز ما مراجعه کنند، به مراکز منتخب ارائه این خدمات هدایت می‌شوند.
 


کد مطلب: 459215

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/459215/رکورد-شکنی-موج-ششم-کرونا-هفته-دوم-افزایش-تعداد-بستری-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com