قصه هزار و یک شب آزادسازی سواحل مازندران؛

ساحل در قرق سازمان‌های دولتی/پای مردمان شهر به سواحل نمی‌رسد!

تاریخ انتشارسه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۵۸۸۸۸
علیرغم تلاش‌ها برای آزادسازی سواحل اما مقاومت برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای قرق سواحل مازندران همچنان ادامه دارد و با وجود عقب نشینی بسیاری از ارگان‌ها طی سالیان اخیر اما همچنان بخشی از سواحل استان، به عناوین گوناگون در اسارت قرار دارند!
۰
plusresetminus
ساحل در قرق سازمان‌های دولتی/پای مردمان شهر به سواحل نمی‌رسد!
به گزارش بلاغ؛ براساس آمارها حدود 850 کیلومتر از سواحل دریای خزر در استان‌های شمالی کشور قرار دارد که نزدیک به 55 درصد از این طول که حدود 470 کیلومتر را شامل می‌شود در حوزه استحفاظی استان مازندران است.

آزادسازی سواحل مازندران یک قصه هزار و یک شب دارد؛ داستان پر از ماجرایی که هر قصه‌اش برای خود صدها داستانک پر رمزوراز دارد.

هر چند آمارهای مسئولان خبر از آزادسازی درصد بالایی از سواحل استان یعنی آزادسازی چیزی حدود 87 درصدی را نشان می‌دهد، اما عملا این آمار برای مردم محسوس نیست.

مقاومت برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای قرق سواحل مازندران همچنان ادامه دارد و با وجود عقب نشینی بسیاری از ارگان‌ها طی سالیان اخیر اما همچنان بخشی از سواحل استان، به عناوین گوناگون در اسارت قرار دارند!

شاید بارزترین محرومیت مردم در استفاده از سواحل استان به مردمان شهر ساحلی نکا برگردد که علیرغم بالغ بر 4 هزار و 800 متر نوار ساحلی اما مردم سهمی از این سواحل ندارند و باید بگوییم عملا ساحل در دسترس مردم نیست.

از این میزان نوار ساحلی، هم اکنون یک‌‌هزار و 700 متر آن در اختیار نیروگاه شهید سلیمی نکا و مابقی یعنی 3 هزار و 100 متر دیگر در اختیار مجتمع‌های رفاهی ارتش قرار داد.

غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار بلاغ می‌گوید: ساحل نکا بخشی از آن  نیروگاه شهید سلیمی نکا است و بخشی دیگر آن در اختیار ارتش قرار دارد.

وی افزود: ما تلاش‌ها و پیگیری‌های متعددی را در خصوص آزادسازی سواحل در این شهرستان انجام دادیم.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس، خاطرنشان کرد: عملا در سواحل بخش نیروگاه که امکان عقب نشینی وجود ندارد و به دلیل استقرار تاسیسات این قابلیت وجود ندارد.

شریعتی تاکید کرد: اما در خصوص بخش دیگر ساحل نکا که در اختیار ارتش قرار دارد، در حال رایزنی با ارتش هستیم تا نوار ساحلی که در اختیار ارتش قرار دارد را آزادسازی کنیم.

وی بیان کرد: ارتش دارای ضوابط خاص خودش است و تحت مجموعه ستادکل نیروهای مسلح قرار دارد که با ورود استاندار مازندران و همکاری نمایندگان در حال رایزنی برای آزادسازی این سواحل هستیم.

نماینده مردم شرق مازندران، اعلام کرد: هم اکنون مردم نکا دسترسی به سواحل ندارند؛ چرا که بخشی از آن در اختیار نیروگاه شهید سلیمی است که قابلیت تغییر وضعیت ندارد؛ اما تنها نقطه‌ای که امیدواری وجود دارد ساحل ارتش است که در حال تلاش برای آزادسازی این سواحل هستیم.

شریعتی در پاسخ به این سوال که در صورت موفق بودن رایزنی‌ها چه میزان از سواحل بخش نظامی برای استفاده عموم قابلیت دسترسی خواهد پیدا کرد؛ گفت: این میزان محدوده چندانی نیست و بنظر می‌رسد نهایتا یک نوار 3 کیلومتری از سواحل برای استفاده مردم، آزادسازی شود.

شریعتی در خصوص وضعیت سواحل در شهرستان بهشهر گفت: در شهرستان بهشهر تنها منطقه قابل استفاده عموم، یک طرح دریا است.

وی افزود: ما بقی سواحل این شهرستان عمدتا در اختیار میانکاله و تاسیسات بندر امیرآباد قرار دارد که هر دو گزینه دارای محدودیت‌های خاص خودش است.

به گزارش بلاغ؛ آزادسازی به منظور جلوگیری از تخریب و آلودگی سواحل، توسعه پایدار مناطق ساحلی، تضمین حق بهره برداری عمومی از سواحل و ساماندهی استفاده از سواحل کشور بر اساس ماده 63 قانون برنامه چهارم توسعه در قالب طرح جامع ساماندهی سواحل کشور وظایف همه  دستگاه‌ها عنوان شده است.

لذا بر اساس نکته یادشده، آزاد سازی سواحل باید به گونه‌ای باشد که عموم مردم از شرق تا غرب استان به سواحل دسترسی داشته باشند.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما