صنعت غذا در گرداب تصمیم‌های غلط دولتی؛

دخالت ۲ وزارتخانه برای تولید و فروش محصولات کشاورزی

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
کد مطلب : ۴۵۸۶۷۹
افرادی که درباره بورس، بانک و یا خودرو تصمیم می‌گیرند، نمی‌توانند درباره غذا هم نظرات خود را بر فعالان ترجیح داده و در قالب دستورالعمل به آنها ابلاغ کنند.
۰
plusresetminus
دخالت ۲ وزارتخانه برای تولید و فروش محصولات کشاورزی
به گزارش بلاغ، سلامت غذایی همواره مورد تاکید بسیاری از عموم جامعه بوده است. در حقیقت با توجه به اینکه استفاده از مواد غذایی سالم می‌تواند در رشد نسل آینده تاثیر بسزایی داشته باشد، باید به این موضوع مهم اشاره کرد که فعالان صنایع غذایی در ایران برای تولید محصولات مرغوب با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بخش خصوصی فعال صنایع غذایی در ایران همواره برای تولید محصولات با کیفیت بالا با بخش‌های دولتی و خصولتی رقابت ناسالم داشته‌ است که وقوع این اتفاق آثار منفی خود را بر تولید و توزیع انواع محصولات مواد غذایی در کشور گذاشته است. از سوی دیگر اتخاذ تصمیم‌های دولتی سبب نارضایتی بخش خصوصی فعال در صنعت غذایی کشور شده است زیرا، بسیاری از تصمیمات دولتی هیچ‌گونه تناسبی با حل معضلات تولیدکنندگان بخش خصوصی نداشته است.

به منظور بررسی مشکلات صنعت غذایی کشور، با دو فعال این حوزه گفتگو کرده‌ایم تا از نظر آنها درباره این موضوع مطلع شویم.

گیج‌شدن فعالان صنعت غذایی در سایه ابلاغ قوانین متعدد
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به اینکه، تنش و ایجاد استرس برای فعالان حوزه صنعت غذایی می‌تواند در تولید محصولات مرغوب موجب خلل شود،گفت: قوانین متعددی برای تولیدکنندگان مواد غذایی در کشور وجود دارد که تعدد و هم‌پوشانی آنها موجب سردرگمی برای فعالان این حوزه شده است.

کاوه زرگران با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی مواد غذایی در کشور خصوصی هستند اما، مسئولان دولتی برای این واحدها قوانین را اتخاذ و ابلاغ می‌کنند، گفت: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که تصمیم‌گیران و قانون‌گذاران صنعت غذا در کشور هیچ اطلاعات درستی از شرایط تولیدکنندگان مواد غذایی در کشور ندارند و همین موضوع موجب شده است تا شاهد عدم انطباق قوانین با نحوه تولید محصولات غذایی در کشور باشیم که وقوع این اتفاق به نوعی یک ضعف مهم به شمار می‌آید.

زرگران با بیان اینکه اگر اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا شود و قانون گذاری برای بخش خصوصی به فعالان همین حوزه سپرده شود، در آن موقع می‌توان به تولید محصولات مرغوب غذایی در بستری کاملا خصوصی امیدوار بود، گفت: سیاست‌گذاری در صنعت غذای هر کشور اهمیت دارد و تمام کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده‌اند که دولت نمی تواند برای صنعت غذایی آنها قانون تعریف و ابلاغ کند زیرا، توسعه بخش خصوصی با حفظ سلامت جامعه تنها منوط به نظارت دقیق دولت به جای دخالت در امور قانون‌گذاری و اجرایی است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران تصریح کرد: برای داشتن جامعه ای سالم و به دور از هر گونه بیماری باید سلامت تغذیه را در اولویت قرار داد تا هم تولیدکنندگان و هم عموم جامعه بتوانند در امنیت و آرامش تعذیه سالمی را تجربه کنند.

تولیدکنندگان مواد غذایی عطای صادرات را به لقای آن بخشیده‌اند
محسن نقاشی، دبیر اجرایی فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه آموزش و تخصص مهمترین چالش صنعت غذایی کشور در طول دوره‌های مختلف بوده است، گفت: بسیاری از نهادهای دولتی زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی با اخذ بودجه‌های سنگین همچنان در پرورش نیروی متخصص با معضلات فراوان روبرو هستند در حالی که، بخش خصوصی بدون برخورداری از بودجه دولتی طی سال‌های گذشته نیروی انسانی متخصصی را به جامعه کشاورزی و صنعت غذایی کشور معرفی کرده است که آثار مثبت آنها همچنان بر تولید انواع محصولات غذایی در کشور توسط تولیدکنندگان دیده می‌ شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت به منظور صادرات انواع محصولات کشاورزی و غذایی از ایران،گفت: اخذ مالیات سنگین از تولیدکننده که قصد صادرات محصولات خود را دارد موجب شده است تا به نوعی تولیدکنندگان محصولات غذایی و کشاورزی در کشور، عطای صادرات را به لقای آن ببخشند.

نقاشی با طرح این سوال که چرا باید تاوان فرارهای مالیاتی را تولیدکنندگان بدهند؟ گفت: مالیات برای تولیدکنندگان صنعت غذایی در ایران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است زیرا، با این روند اخذ مالیات از تولیدکننده دیگر اشتیاقی برای تولید محصولات کشاورزی و غذایی در کشور نیست.

دبیر اجرایی فدراسیون تشکل های صنایع غذایی کشاورزی ایران با حمایت از ایجاد وزارت غذا در کشور گفت: فردی که درباره بورس، بانک و یا خودرو تصمیم می‌گیرد، نمی‌تواند درباره غذا هم نظرات خود را بر فعالان ترجیح داده و در قالب دستورالعمل به آنها ابلاغ کند.
وی افزود: امنیت غذایی برای تمام کشورها اهمیت بالایی دارد و باید به این موضوع مهم توجه داشته باشیم که صادرات محصولات غذایی از ایران پس از صادرات نفت در رتبه دوم قرار دارد.

نقاشی اضافه کرد: در قانون به صراحت آمده است که واردات محصولاتی که در داخل کشور امکان تولید آنها وجود دارد نباید انجام بگیرد اما،متاسفانه شاهد هستیم که پس از رسیدن کشور به مرحله خودکفایی در تولید گندم، باز هم شاهد ورود این محصول از کشورهای خارجی به ایران بودیم که به نوعی خلاف قانون است.

وی با انتقاد از اینکه تولید محصولات کشاورزی و غذایی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و فروش آن بر عهده وزارت صمت است،گفت: در هیج جای دنیا ۲ وزارتخانه برای تولید و فروش محصولات یک صنعت، برای تولیدکننده بخش خصوصی معضلات فراوانی ایجاد نکرده اند اما، در ایران این اتفاق رخ داده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما