کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمایل به خرید لوازم خانگی داخلی افزایش یافت؛

خرید لوازم خانگی ایرانی؛ اجبار یا اعتماد؟/‌‌تولیدکننده دنبال افزایش کیفیت باشد

27 دی 1400 ساعت 1:05

در سالهای اخیر شاهد این هستیم که میزان خرید کالای ایرانی در محصولات مختلف افزایش پیدا کرده است، اما آیا این افزایش نشان دهنده اعتماد بوده یا مردم از روی اجبار کالاهای ایرانی را خریداری می‌کنند؟


به گزارش بلاغ، در سالهای اخیر شاهد این هستیم که میزان خرید کالای ایرانی در محصولات مختلف به ویژه لوازم خانگی افزایش پیدا کرده است، اما آیا این افزایش نشان دهنده اعتماد بوده یا مردم از روی اجبار کالاهای ایرانی را خریداری می‌کنند؟

پس از تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت نهادهای مختلف و مردم از تولیدات داخلی، در صحبت ها، جلسات، نطق ها و تیترهای رسانه ها به این مسئله بسیار پرداخته شد. رهبر معظم انقلاب در سال ۹۷ با نام گذاری شعارسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی علاوه بر حمایت، تاکید بر افزایش کیفیت و قابل رقابت بودن با مشابه مدل خارجی نیز کردند.علیرغم وعده نهادهای مربوطه بر اعطای تسهیلات برای تحقق هرچه بهتر و بیشتر این مهم اما این تخصیص ها به نحوه مطلوبی صورت نگرفت.اگرچه تلاش های بسیاری شد، اما همچنان کیفیت تولیدات داخل به ویژه در بخش لوازم خانگی تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیادی دارد.

در حال حاضر شاهد این هستیم که روز به روز بر قیمت این کالاها افزوده می شود وادامه این روند سبب کاهش قدرت خرید مردم می شود.

در سال 97 با تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران،‌ برخی شرکت‌های لوازم خانگی از جمله دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال‌جی بعد از سال‌ها فعالیت، کشور  را ترک کردند.

با این شرایط بازار لوازم خانگی که به گفته کیوان گردان، مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، تا سه سال پیش 60 درصد آن از طریق واردات تامین می شد، دچار تلاطمات شدیدی شد و تا ماه‌ها  بعد از خروج برندهای خارجی لوازم خانگی از ایران، نه تنها قیمت ها به شدت افزایش یافت بلکه برخی کالا ها کمیاب و حتی نایاب شد.  

همین موضوع سبب شد تا شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی داخلی باوجود مشکلات فراوان به دنبال توسعه داخلی سازی لوازم خانگی حرکت کنند و ‌با وجود همه مشکلات‌ از جمله تامین قطعات، تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی برای واردات قطعات تولید و تورم؛ طی سه سال گذشته به نتایج خوبی دست یافتند که به گفته مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، در چند سال گذشته با رشد 78 درصدی در صنعت لوازم خانگی توانسته‌ایم نیاز بازار را در اقلام بزرگ به طول کامل تامین کنیم.

بنابراین در فاصله تقریبا کوتاهی با افزایش تولیدات داخلی و جایگزینی برندهای داخلی به جای برندهای کره‌ای، بازار لوازم خانگی از سیطره دو برنده کره‌ای خارج شد و کالاهای تولید داخلی بیشتر در بازار خودنمایی کردند.

نکته قابل توجه در بازار لوازم خانگی آن است که اکنون با این تغییرات، آیا گرایش و علاقمندی مردم نسبت به مصرف لوازم خانگی داخلی نسبت به گذشته تغییر کرده است یا خیر؟  آیا با توجه به تلاش شرکت‌های تولید کننده داخلی در سه سال اخیر برای ارتقا کمیت و کیفیت لوازم خانگی، تولیدات داخلی در بازار  توانسته‌اند جایگاه مقبولی را در بین مردم پیدا کند؟  

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرده است که از بین خانوارهایی که در سال 1399 لوازم برقی خریده‌اند، 51.8 درصد آنها لوازم برقی تولید داخلی را خریداری کرده‌اند و 36.8 درصد نیز لوازم برقی خارجی را خریداری کرده‌اند و 11.4 درصد نیز هر دو نوع لوازم برقی داخلی و خارجی را انتخاب کرده اند.

با وجود این آمار، به سراغ با فروشندگان و مصرف کنندگان لوازم خانگی رفتیم و نظرات مردم را درباره اینکه در حال حاضر لوازم خانگی داخلی را می پسندند یا خارجی، و دلایل این انتخاب را جویا شدیم.

شهرک های صنعتی ما هنوز مشکل زیرساخت دارد
یکی از تولید کنندگان لوازم خانگی در شهرک صنعتی اظهارداشت: روند طولانی، بروکراسی های خسته کننده و در نتیجه عدم اعطاء مناسب تسهیلات ما را از رفتن در این پروسه نا امید کرده است.

وی با بیان اینکه حمایت منسجم و کارآمد از واحدهای تولیدی در صنایع مختلف صورت نگرفته است، بیان کرد: در حال حاضر ما شاهد مشکلات زیر ساختی در شهرک های صنعتی هستیم.

میثم باقری با عنوان اینکه در تابستان گذشته قطعی برق سبب آسیب های بسیاری به شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی شد، خاطر نشان کرد: برخی از شرکت ها که استفاده از مواد باید طبق زمانبندی استفاده می شد ضرر بسیاری کردند.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت اصولی با توجه به تورم باید انجام شود، عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مجبور به افزایش قیمت تولیدات هستیم.

خرید کالای ایرانی حمایت از حیثیت اقتصادی است

یکی از خریداران کالای ایرانی نیز، اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی و خریداری آن کار بسیار درستی است چرا که از حیثیت اقتصادی کشورمان حمایت میکنیم.

سپیده جلالی افزود: در کشورهای دیگر نیز شاهد این هستیم که با ممنوعیت کالاهایی که در داخل کشور ساخته می شود سبب رونق اقتصادی و کاهش بیکاری شده است.

وی با بیان اینکه من از کالای ایرانی استفاده می کنم و از آن راضی هستم، گفت: تولید کنندگان نیز باید تلاش کنند با افزایش کیفیت کالا اعتماد افراد را به خرید این کالا ها جلب کنند.

جلالی اذعان کرد: یکی از مشکلات امروز کالاهای ایرانی که بسیار مطرح بوده، عدم پشتیبانی درست پس از خریداری محصول است که بسیار بر تمایل افراد به خرید بسیار تاثیر گذار می باشد.

برند سازی در ایران معنا ندارد
یکی از صاحبان فروشگاه توزیع لوازم خانگی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در بحث تولید لوازم خانگی با آن روبرو هستیم، عدم منبع تولید است، در حال حاضر بسیاری از این لوازم تنها در ایران مونتاژ میشوند و قطعات وارداتی هستند.

هادی بحرینی عنوان کرد: تولیدات در کشور انحصاری شده و این موضوع بر میزان رغبت افراد تاثیر گزار است.

وی بیان کرد: برند سازی در ایران معنا ندارد، چرا که باید در صورت توجه به برند سازی کنترل کیفیت واضح تری انجام شود.

مدیر فروشگاه توزیع لوازم خانگی خاطر نشان کرد: در حال حاضر رفتار شرکت های تولید لوازم خانگی در ایران به نحوی است که برنامه ای برای آینده نداشته و هر لحظه آماده تعطیل کردن هستند.

مردم از ترس کالای قاچاق به کالای ایرانی روی آوردند

یکی دیگر از صاحبان فروشگاه توزیع لوازم خانگی با بیان اینکه برخی از تولید کنندگان فصلی در خصوص افزایش قیمت کالا زمزمه هایی داشتند، اظهار داشت: تولید کنندگان لوازم سرمایشی مانند کولر از افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصدی این لوازم خبردادند.

احمد ایروان با اشاره به اینکه وضعیت خرید لوازم خانگی بسیار راکد است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه واردات لوازم خانگی در کشور به صورت رسمی وجود ندارد، افراد از روی اجبار و ترس از کالای قاچاق به لوازم خانگی داخلی روی آورده اند.

سیاست جلوگیری از ورود کالاهایی که نمونه مشابه آن در داخل کشور ساخته می شود سیاست درستی است که در همه کشورهای موفق در این زمینه وجود دارد اما باید نهاد های مربوطه دولتی، تولید کنندگان و خریداران همه وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

حمایت صحیح از سوی دولت، تلاش تولید کنندگان برای افزایش کیفیت و خریداری این تولیدات از سوی مردم می تواند چرخه های اقتصاد کشور را به خوبی به حرکت در بیاورد و در نتیجه با کاهش بیکاری و بهبود وضعیت معیشت مردم شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 458677

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/458677/خرید-لوازم-خانگی-ایرانی-اجبار-یا-اعتماد-تولیدکننده-دنبال-افزایش-کیفیت-باشد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com