اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟

پست بدون تصدی؛ چالشی بزرگ برای شهرداری‌های مازندران

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۴۵۷۵۳۰
قانون تبدیل وضعیت ایثارگران موضوع مهمی است که دستگاه‌های مختلف در حالی بررسی هستند اما نداشتن پست خالی و بدون تصدی مشکل جدی در تعیین تکلیف نیروهای اداری در شهرداری‌های مازندران شد و باید در این بخش منتظر تصمیم وزارت کشور باشیم.
۰
plusresetminus
پست بدون تصدی؛ چالشی بزرگ برای شهرداری‌های مازندران
به گزارش بلاغ، با توجه به اجرایی شدن بخشنامه سازمان امور ادارای و استخدامی کشور در خصوص اجرای بند (د) ۱- تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، تمامی کارکنان ایثارگر شهرداری با حفظ ماهیت شغلی به کارمند ثابت و کارگر رسمی تبدیل می‌شود.

با توجه به ابهام‌‏های متعدد استانداری‏‌ها و شهرداری‏‌های سراسر کشور پیرامون نحوه استخدام یا تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداری‏‌ها و خانواده آنان در اجرای قوانین و مقررات ذیربط، موارد قانونی به منظور ایجاد وحدت رویه در اجرا و نظارت به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

قانون تبدیل وضعیت ایثارگران مسئله مهمی است که دستگاه‌های مختلف در حالی بررسی روندی درست و فراگیر هستند تا اکثریت ایثارگران را از این قضیه بهره‌مند کنند.

با توجه به اعتراضات زیاد ایثارگران درخصوص اجرایی نشدن صحیح این قانون در سال ۱۴۰۰، واکنش‌های زیادی از طرف مسئولین برای احقاق حقوق ایثارگران به همراه داشته است.

برخی از دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف از اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی تعلل می‌کنند در حالی که قوانین در این زمینه بسیار روشن است. چون بر اساس مصوب مجلس شورای اسلامی و منابع و اعتبارات مالی مورد نیاز اجرای آن مشخص شده است.
 

در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب شده است که، در راستای اجرای بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند، نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که با عناوین مختلف در دستگاه‌های موضوع قانون مذکور شاغل هستند و رابطه شغلی آن‌ها به صورت پیمانی، قرارداد انجام کار معین یا شرکتی می‌باشد و یا از محل اعتبارات جاری و تبصره ماده (۳۲) و ماده (۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و اعتبارات طرح‌های عمرانی و یا سایر عناوین از جمله حاکمیتی و تصدی گری موضوع بند‌های (الف) و (ب) ماده (۴۵) قانون مدیریت خدمات کشوری خدمت نموده و یا می‌نمایند با طی مراحل گزینش با رعایت تبصره (۲) بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ به صورت استخدام رسمی اقدام کنند.



 
 
 

*نداشتن پست خالی مشکل جدی در تعیین تکلیف نیروها

مديركل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ؛ درباره آخرین وضعیت تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداری‏‌ها اظهار کرد: براساس ابلاغیه به شهرداری‌ها آن دسته از نیروهای کارگر و شرکت هایی که فرزند ایثارگر هستند و در فضای شهرداری کار می کنند تهران این مجوز را داده تا با این افراد به عنوان کارگر دائم قرارداد بسته شود.

سيدمحمد محمدی تاكامی تصریح کرد: بخش دوم مربوط به افرادی است که در محیط اداری کار می کنند و چون مجوزی نداشتند سازمان شهرداری های کشور طی مذاکره با سازمان استخدامی به دنبال رفع مشکل پای کار آمدند و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر شهرداری های مازندران در حال پیگیری تبدیل نیروهای کارگری به عنوان قرارداد دائم هستند، افزود: مشکلی که در شهرداری ساری وجود دارد این است که نیروهایی که غیر کارگری بوده و می خواستند استخدام رسمی شوند باید برای آنها پست سازمانی اختصاص پیدا کند.

محمدی تاكامی ادامه داد: شهرداری ساری به سازمان شهرداری‌های کشور نامه زده و اعلام کرده که برای برخی از نیروهای اداری پست سازمانی خالی ندارد.

مديركل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه سایر شهرداری های استان بعد از دریافت ابلاغ این دستورالعمل در حال پیگیری هستند، گفت: نیروهای شهرداری بعد از بررسی لیست، افراد به گزینش معرفی و روند کارهای اداری انجام می‌شود.

این مسئول نداشتن پست خالی و بدون تصدی را مشکل جدی در تعیین تکلیف نیروهای اداری در شهرداری ها اعلام کرد و افزود: در این بخش منتظر تصمیم وزارت کشور هستیم.

جواد طالبی شهردار ساری در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر ساری در خصوص تعیین وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداری بر اساس بند (و) ماده‌ی 44 و بند (د) تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 گفت: در مرحله نخست، تعدادی از فرزندان شاهد مشمول این قانون تبدیل وضعیت شدند، تعدادی دیگر برای تبدیل وضعیت وارد مرحله گزینش شدند و مابقی نیز پس از تعیین پست سازمانی متناسب با رشته تحصیلی به اداره گزینش معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شهرداری توضیح داد: آزمون ابلاغی وزارت کشور ویژه نیروهای شرکتی شاغل در شهرداری ساری با تبدیل وضعیت 10 درصد از کارکنان با حضور شرکت‌کنندگان برگزار شد و برای راستی آزمایی و بررسی شرکت‌کنندگان در آزمون به سازمان شهرداری‌های کشور ارسال شد.

*قانون را اجرا می‌کنیم

رییس امور ایثارگران شهرداری ساری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بنا به تاکید شهردار ساری سازوکارها و فرآیندهای مربوط به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در حال پیگیری بوده و پس از رفع موانع موجود ایثارگران شاغل در شهرداری ساری تبدیل وضعیت می‌شوند.
 
 محمد لزگی بابیان اینکه ایثارگران شاغل در شهرداری ساری تبدیل وضعیت می‌شوند، گفت: اجرای قوانین مشمول ایثارگران در عناوین بند (و) ماده‌ی 44 و بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال 1400 در خصوص تبدیل وضعیت اشتغال ایثارگران و خانواده‌های وابسته به ایثارگران (فرزندان، همسر، برادر و خواهر) مشمول قانون در شهرداری‌های ساری در جلسات متعدد موردبررسی قرار گرفت.

 وی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از همکاران مشمول این قانون، بصورت قراردادی و شرکتی در شهرداری ساری مشغول به کار هستند و هویت این افراد با پیگیری و بررسی مدارک ارائه‌شده و تلاش‌های مکرر امور ایثارگران شهرداری ساری احراز شد، بیان کرد: وجود این تعداد از مشمولان با توجه به نداشتن پست سازمانی بلا تصدی چالشی بزرگ برای شهرداری ساری محسوب می‌شود اما بااین‌حال یکی از دغدغه‌های مهم شهردار ساری بوده که تاکنون جلسات متعددی را با این موضوع در دستور کار قرار داده و خواستار پیگیری جدی شد.

 رییس امور ایثارگران شهرداری ساری یادآور شد: در جلسه بعدی که با حضور مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری‌های کشور و مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران برگزار شد؛ مقرر شد در مرحله نخست فرزندان شاهد و جانبازان بالای 70 درصد شاغل در شهرداری که هنوز تعیین وضعیت نشدند شناسایی و به اداره گزینش جهت استخدام معرفی شوند که از بین افراد مشمول تاکنون موفق به برنامه‌ریزی، برای تبدیل وضعیت 15 نفر و جمع‌آوری سوابق آنان جهت انجام مراحل گزینشی اقدام شده است.

 لزگی بابیان اینکه اداره امور ایثارگران شهرداری ادامه داد: در مرحله بعدی مقرر شد که 25 نفر از فرزندان شاهد و جانبازان بالای 70 درصد پس از تعیین پست سازمانی متناسب با رشته تحصیلی به اداره گزینش معرفی شوند.

وی افزود: برای سایر درخواست‌های طرح‌شده که می‌توانند از مفاد قوانین فوق بهره‌مند باشند از سازمان اداری استخدامی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور استعلام لازم به‌عمل‌آمده و در صورت اتخاذ تصمیم قانونی به شهرداری اعلام می‌شود.

 رییس امور ایثارگران شهرداری ساری با تاکید بر اینکه تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداری به‌طور جد در حال پیگیری است و تحقق این امر مهم نوعی خدمت ارزنده به جامعه ایثارگران است، گفت: اگرچه تبدیل وضعیت این حجم از افراد شاغل در شهرداری با توجه به نداشتن پست سازمانی دشوار است اما پیگیر این مسئله خواهیم بود تا قانون در شهرداری هم اجرایی شود.

به گزارش بلاغ، تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در نهادهای دولتی و عمومی، نص صریح قانون است؛ براساس بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰، همه ایثارگران نهادها باید تا قبل از پایان سال، تبدیل وضیت شده و رسمی شوند.

در متن قانون، هیچ قید زمانی ذکر نشده اما در  بخشنامه‌ای که به نام "بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران" توسط نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد، ماده‌‌ای وجود دارد که این تبدیل وضعیت را منوط به پیش‌شرط اشتغال قبل از سال جاری کرده است.

گزارش: یاسر معافی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
ولایی
اولویت استخدامی برای پرسنل قراردادموقت یا همان مستخدم موقت هست که هفتاد نفر هستند و بالای ۱۰سال سابقه کار دارند.
اخراجی دستگاههای دیگر نیستند
از سازمام همیاری نیامده اند
یک شبه از شرکتی به قراردادی تبدیل نشده اند
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام چرا فقط درباره مراکز استانها صحبت جذب کارگران حجمی شرکتی می کنید ما که کارگران حجمی شهرستان نباید تکلیف مشخص شه دراستان مازندران فقط اسم بعضی ازشهرها میادچرااسمی کارگران حجمی مثل شهرستان آمل نمیاد
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴