تاریخ انتشارجمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۵۷۳۹۵
جاده هراز با آن زیبایی‌های منحصر به‌فردش، آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل برای تردد کابوس شده است، کابوسی که در بهار و تابستان به اوج خود می‌رسد، حجم زیاد مسافران و بازگشت کسانی که از ییلاق می‌آیند، هراز را به معظل دردناکی تبدیل کرده است.
۰
plusresetminus
گره کور جاده جایگزین محور هراز در یک قدمی بازگشایی/ چلاو از بن‌بست ترافیکی خارج می‌شود؟
به گزارش بلاغ؛ برای رفع این مشکل پروژه جایگزین محور هراز در نظر گرفته شده است که می‌تواند برای این معضل حجم ترافیکی این جاده را کم کند.

جاده جایگزین ۴ کیلومتری متاسفانه به دلیل استاندارد نبودن و شیب نامناسب با تاخیر زیادی همراه بود.

محور مواصلاتی هراز یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مسیرهای ارتباطی به پایتخت است و روزانه شاهد رفت و آمد های زیادی و در برخی از زمان ها نیز بار ترافیکی زیادی از این مسیر طولانی و شریانی هستیم.

جاده جایگزین هراز از موارد تعهد وزارت نیرو در نظر گرفته شد تا در مواقع اضطراری و لزوم بتواند از بار ترافیکی این جاده بکاهد و رفت و آمدها را کاهش دهد و روان کند.
 
بن‌بست چلاو

 دلیل ازدحام تعلق و ایجاد گره ساعت‌ها در منطقه چلاو درگیری ترافیک پرحجم بود و این کار بزرگ می‌تواند حجم زیادی از ترافیک را رو به روانی ببرد.

سردار مرتضی میرزایی فرماندهی انتظامی مازندران درباره استفاده از جاده جایگزین در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: اولویت اصلی ما ایجاد امنیت، آرامش و آسایش در جاده است، برای استفاده از جاده به دلیل استانداردها تصمیم گرفته شد تا این مشکلات رفع شود.

 وی با بیان اینکه جاده فرعی به کاهش ترافیک می‌انجامد، تصریح کرد: جاده باید استاندارد باشد، یکی از مشکلات این جاده شیب بود که بخش اعظم مرتفع شد بنابراین باید به کمیسیون ایمنی استان برده شود و بعد از تصویب قابل استفاده است.

فرماندهی انتظامی مازندران افزود: اولین اقدام مصوب شدن ایمنی جاده است و پیگیر هستیم به‌صورت موقت از این مسیر استفاده کنیم که در این راستا به کمیسیون ایمنی استان مکاتبه و در صورت تایید مردم می‌توانند در ساعت محدود بار ترافیکی از این جاده استفاده کند.

میرزایی ادامه داد: در محور چالوس هم برای چندین ساعت از جاده جایگزین یک طرفه برای کاهش بار ترافیکی در ساعات پیک ترافیک استفاده می‌کنیم، که در روان شدن جاده تاثیر بسزایی دارد.
 
راه‌حلی برای گره پیک ترافیکی
 
وی خاطرنشان کرد: در صورت رفع موانع به‌زودی از این محور استفاده می‌کنیم چراکه هدف ما در جهت رفع مشکلات ترافیکی مردم است؛ در کمیسیون و بعد از بررسی و مصوب شدن، تا بازگشایی جاده اصلی در ساعات اوج پیک ترافیکی تا زمان بازگشایی استفاده شود.

فرماندهی نیروی انتظامی مازندران از محدودیت تردد در جاده جایگزین خبر داد و افزود: این جاده‌ها ظرفیت خود را دارند و اتوبوس و کامیون از این جاده حق تردد ندارند.

جاده جایگزین هراز مناسب تردد است

احمد توکلی مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران نیز در حاشیه بازدید در این باره گفت: جاده جایگزین به طول ۴ کیلومتر برای کم شدن بار ترافیک محور هراز ساخته شده که با رفع نواقص در حال حاضر شیب جاده به کمتر از ۱۵ درصد رسیده و برای تردد مناسب است.

 وی اظهار داشت: جاده جایگزین محور هراز آماده بهره‌برداری در مواقع ترافیکی برای چندین ساعت است؛ هر چند کامیون و اتوبوس در این جاده تردد نخواهند کرد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران در خصوص تاخیر در این پروژه عنوان کرد: برای رعایت استانداردهای ایمنی صدور مجوز استفاده از این جاده به تاخیر افتاد که با ایجاد رمپ‌های دسترسی جاده و برای حس ایمنی در سه نقطه ماموران پلیس‌راه حضور خواهند داشت.

توکلی تصریح کرد :با همکاری اداره راهداری تابلوهایی در خصوص کاهش سرعت و محدودیت‌های و مقررات جاده‌ای نصب خواهد شد تا مسافران راحت‌تر از این جاده استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این جاده در مواقع پرترافیک و برای چندین ساعت خواهد بود تا بار ترافیکی جاده را کم کند، البته مشروط به حضور نیروهای پلیس‌راه تردد انجام خواهد شد.

هزینه 7 میلیاردی ایمن‌سازی جاده جایگزین هراز

اسماعیل فولادی معاونت راهداری مازندران نیز در ادامه اظهار کرد: برای برون رفت از مشکل ترافیک جاده هراز که این منطقه پاشه آشیل این ترافیک است؛  بالغ بر 7 میلیارد رویه آسفالت و برای حفاظت و پرتگاه‌ها مربوط به ایمن‌سازی بود، انجام شد.

وی ادامه داد: با محدودیت کم شدن تردد در محور هراز و در پیک ترافیک عبور و مرور را برای چندین ساعت در جاده جایگزین داشته باشیم تا پروژه جاده اصلی به اتمام برسد.

معاونت راهداری مازندران با بیان برخی اقدامات جهت اتمام پروژه جایگزین محور هراز عنوان کرد: شستشویی تونل، خط کشی و نور آماده و برای تردد محیا است.

جاده‌های پر خطر آمل

وی در خصوص جاده‌های پر خطر شهرستان آمل خاطرنشان کرد: جاده قدیم آمل به بابل و چمستان پروژه راه و شهرسازی بوده که در حد راهدای کار انجام خواهد شد اما اتمام پروژه با اداره راهداری است.

معاونت راهداری مازندران شیب جاده جایگزین را زیر 15 درصد خواند و اظهار کرد: در نقطه اتصال شیب زیاد بود که اصلاح شد و به 13 درصد رسید، در برخی محورها به کف نرسیده اما قابل تردد است.

محور هراز مطالبه جدی مردم است

علیرضا شریعت فرماندار آمل نیز با اشاره به بار ترافیکی محور هراز گفت: محور هراز مطالبات جدی مردم است، بار ترافیکی باعث می‌شود گاهی بالای ۶ ساعت در ترافیک هستند و جدای از مشکلات زمانی برای بیماران، تصادفی که با تاخیر به بیمارستان منتقل می‌شوند مشکل جدی ایجاد کرده است.

وی با بیان تردد در جاده جایگزین محور هراز عنوان کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری جاده جایگزین محور هراز حدود چهار کیلومتر از این جاده انجام شده اما مشکلات فنی این پروژه در شیب تند موجب وقفه شده که با مرتفع شدن شیب در حال حاضر برای تردد مناسب خواهد بود.
 
به گزارش بلاغ؛ بهار 98 بود که استارت جاده جایگزین کلید خورد تا راه‌حلی برای گره چلاو باشد اما همچنان در وعده‌های مسئولین به ماه‌های بعد موکول شد.

۳۰ بهمن ۹۸ مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از اتمام پروژه جاده موقت تا پایان خرداد ۹۹ خبر داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
احمد
سلام
واقعا ترافیک خسته کننده ای در این محدوده ایجاد میشه
قبلا فقط در ایام تابستان بود اما اخیرا در اکثر چهارشنبه و پنجشنبه ها شاهد ترافیکیم.
امیدوارم هر چه زودتر جاده جایگزین باز بشه که مردم ساعت ها داخل ترافیک نمونن😔✋