کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

عصای مدعیان اصلاحات زیر بغل بدهکاران برجام

4 آذر 1400 ساعت 9:28


به گزارش بلاغ؛ روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «مذاکره برای مذاکره» در واکنش به سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران و تکرار مواضع قاطعانه جمهوری اسلامی از سوی دولتمردان نوشت: «در سومين سفر گروسي به تهران در يك سال گذشته، موضوع رشد قابل توجه ذخاير اورانيوم غني‌شده با غناي بالا در ايران، سؤالات باقيمانده آژانس درخصوص تاسيسات اعلام‌نشده ايران و اختلاف‌نظرها درخصوص ضرورت نصب دوربين در برخي تاسيسات هسته‌اي ايران، باعث شده است تا برخي طرف‌هاي غربي خواهان صدور قطعنامه ضدايراني در نشست شوراي حكام آژانس شوند. هشدار وزارت خارجه فرانسه درخصوص ضرورت صدور قطعنامه شديداللحن در نشست شوراي حكام عليه ايران و اظهارات رافائل گروسي در هفته‌هاي گذشته درخصوص برنامه هسته‌اي ايران، باعث شد تا طرف ايراني برنامه سفر درخواستي رافائل گروسي به تهران را قبل از برگزاري نشست شوراي حكام و در آستانه از سرگيري مذاكرات بازگشت آمریکا به برجام در وين پايتخت اتريش، تاييد كند.»

گفتنی است جریان غرب‌‌گرا و مدعی اصلاح‌طلبی نشان داده که نه تنها از عدم داشتن عقل سیاسی در رنج است بلکه گرفتار نوعی خودزنی سیاسی است و به‌جای محکوم کردن آمریکا و اروپا به عنوان طرف بدهکار برجام که حتی حاضر به جبران عهدشکنی چند سال گذشته خود در توافق هسته‌ای نیست، جمهوری اسلامی ایران را که با وجود عدم لغو تحریم‌ها در توافق باقی مانده است و صرفا بخشی از تعهدات برجامی را متوقف کرده است، به عنوان مقصر جا زده و به تهدیدات آنها علیه کشورمان اعتبار و ضریب می‌دهند.

سهامداران هنوز چوب اعتماد به روحانی را می‌خورند
ابتکار در مطلبی نوشت: پس از دعوت دولت از مردم برای ورود به بورس شاهد سرازیر شدن حجم بالای نقدینگی به بازار بودیم. بسیاری از سهام‌داران با امید کسب سودهای کلان در بورس همه دارایی‌هایشان را وارد بازار کردند. عده‌ای از خودرو خود گذشتند و برخی‌ها نیز حتی خانه‌های‌شان را فروختند و با هزاران امید و آرزو وارد بازار شدند اما ریزش شدید شاخص تمام نقشه‌های سهام‌داران را نقش برآب کرد. در آن زمان کارشناسان معتقد بودند که دارایی سهام‌داران‌،راهی برای پوشش کسری بودجه دولت شد و می‌گفتند سهامداران نباید قربانی مشکلات اقتصاد شوند و همچنین دولت‌ها نباید کسری بودجه را به قیمت از بین بردن دارایی‌های خانوار جبران کنند.... دولت قبل قرار بود واگذاری‌هایی را انجام بدهد اما گذاشت شاخص از ۵۰۰ به ۲ میلیون برسد و در اوج بازار این واگذاری‌ را انجام داد و افرادی که اعتماد کردند و سهام خریدند متضرر شدند.
در گزارش دیگر این روزنامه آمده است: بنابراین باید گفت که این سهامداران هستند که هنوز چوب اعتماد به جمله معروف همه چیز خود را به بورس بسپارید را می‌خورند در حالی که سوءاستفاده از اعتماد آنها همچنان ادامه دارد و فکری برای آن نشده است.
گفتنی است روحانی رئیس‌جمهور سابق 16 مرداد 99 (تنها چند روز قبل از آغاز سقوط بورس ) طی سخنانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت گفت: «با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند!» رئیس‌دولت تدبیر و امید در اردیبهشت 99 هم در جلسه هیات دولت گفت: «در زمینه واگذاری‌ها در بورس قدم‌های خوبی برداشته شده و در روزهای آینده شاهد فروش ETF‌ها از سوی وزارت اقتصاد خواهیم بود. هر فرد می‌تواند 2 میلیون تومان سهام خریداری کند... بازهم خبرهای خوبی در بورس برای مردم داریم. این یکی از راه‌های حرکت اقتصادی است. یکی از راه‌ها بانک‌ها و بازار سرمایه است.»

دولت ضعف دیپلماسی دارد چون از آمریکا تضمین می‌خواهد!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در مطلبی با عنوان «آقای رئیسی برجام چه شد؟» به نوعی وعده‌های پر طمطراق اما تهی و توخالی برجامی رئیس‌دولت قبل را از رئیسی طلب کرده و نوشته است: ««مدت قابل توجهی از روی‌كارآمدن دولت سیزدهم و تغییر آرایش تیم دیپلماتیك دولت گذشته است، اما برجام همچنان مبهم و بلاتكلیف است. معطل‌ماندن مسئله برجام می‌تواند تبعاتی را برای اقتصاد به‌همراه داشته باشد، باید هرچه‌سریع‌تر تکلیف این مسئله روشن شود. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو بوده و این مشکلات روز‌به‌روز سفره خانوارها را کوچک‌تر کرده است. در کنار مشکلات معیشتی، بازارهای اقتصادی نیز با چالش‌های بسیاری مواجه شدند و این مشکلات همچنان ادامه دارد. در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند احیای برجام یکی از راهکارهای کاهش مشکلات اقتصادی بوده و نباید برای به‌سرانجام‌رساندن آن زمانی را از دست داد...»
اینکه اصلاح‌طلبان هنوز هم اصرار دارند بگویند برجام نسخه‌ای قابل اتکا برای حل مشکلات است جای تعجب است: «تحقق تمام شعارها و وعده‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی و معیشتی و... عملا به احیای برجام و لغو تحریم‌ها گره خورده است؛ اما دولت سیزدهم با یک دوگانگی بین اقناع حامیان خود برای احیای برجام و حل مشکلات کشور دست‌به‌گریبان است، چراکه بخش عمده حامیان دولت رئیسی جزء مخالفان سرسخت برجام بوده و هستند و چالش‌های رئیسی دراین‌باره به صفر نرسیده است. اصرار ایران برای دریافت تضمین از دولت بایدن درباره بازگشت به برجام یکی از عواملی است که موجب تأخیر دولت رئیسی در ازسرگیری مذاکرات شده است. گرفتن تضمین از آمریکا یکی از مهم‌ترین اهداف پیش‌رو در گفت‌وگوهاست تا اگر دولت‌های بعد از «جو بایدن» تصمیمی مانند ترامپ گرفتند، نتوانند از برجام خارج شوند یا دوباره تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند. اتخاذ چنین سیاستی از سوی دولت سیزدهم نشان‌دهنده ناتوانی این دولت در سیاست خارجی است[!!]. متأسفانه دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی چندان قدرتمند عمل نمی‌کند.»
نکته قابل تامل و البته تاسف‌آور ماجرا آنجاست که از نگاه این طیف سیاسی چون دولت سیزدهم پای منافع مردم ایستاده و از کشورهای بدعهد غربی و خاصه آمریکا تضمین می‌خواهد نشانه ضعف دیپلماسی اوست! به عبارتی دیپلماسی قجری از نظر این جریان دیپلماسی قوی است.

دشمنی با آمریکا و شعار محو اسرائیل به ضرر ما تمام شد!
حسین انصاری‌راد، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه آرمان مدعی شده است که دشمنی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و شعار محو اسرائیل به ضرر ما تمام شده است!
وی همچنین گفته است: «تکلیف ما این نیست که با مقابله با آمریکا اساس و حیات زندگی مردم را درخطر قرار بدهیم».
سؤال اینجاست که آیا اصلاح‌طلبان در مقابل فهم واقعیات مقاومت می‌کنند یا آنکه واقعا مسئولیت حفاظت منافع آمریکایی را به عهده گرفته‌اند؟ حس مسئولیت به جمهوری اسلامی و خون شهدا را هم اگر کنار بگذاریم این افراد حتی بوی خاصی هم از غیرت و عزت ایرانی استشمام نکرده‌اند. مگر سابقه جنایات چند ده ساله آمریکایی‌ها اعم از قتل، کشتار، ترور، تحریم، جنگ و... برای ملت ایران قابل فراموشی است؟ برخی اصلاح‌طلبان بی‌شرمانه پیشنهاد تسلیم در برابر قلدرمآبی و زیاده خواهی آمریکا و سکوت در برابر غصب، قتل و کشتار رژیم صهیونیستی را می‌دهند.
نکته جالب دیگر آن است که این چهره ااصلاح‌طلب می‌گوید عاملان مشکلات کشور هم اکنون بر سر کار آمده‌اند! این در حالی است که هم اکنون مردم و دولت آیت‌الله رئیسی وارث هشت سال بی‌کفایتی دوستان انصاری‌راد شده‌اند. و البته اینکه از عمر سپری شده از استقرار نظام جمهوری اسلامی، سه هشت سال دیگر در اختیار دولت‌های موسوی،‌هاشمی و خاتمی بوده است.
فقط در سه ماه گذشته دولت رئیسی توانسته است 3.5 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند که دولت روحانی علی‌رغم ادعا، از اجرای آن ناتوان بود. از سوی دیگر واکسیناسیون مردم که دولت روحانی در آن درمانده شده بود در همین دو سه ماه رشد قابل توجهی کرد و حدود 70 درصد جامعه هدف واکسینه شدند.


کد مطلب: 457150

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/457150/عصای-مدعیان-اصلاحات-زیر-بغل-بدهکاران-برجام

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com