تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
کد مطلب : ۴۵۶۹۷۱
سال‌هاست که پرندگانی زیبا برای زمستان‌گذرانی بعد از طی کردن مسیر طولانی مهمان شهر گردشگری سرخ‌رود می‌شوند و تالاب اینجا را قراری برای خیال‌های خود می‌دانند.
۰
plusresetminus
اینجا پرواز دیگر خیال یک پرنده نیست/سرخ‌رود درگیر و دار میزبانی از قوهای مهاجر
به گزارش بلاغ؛ تالاب بکر و سرسبز این شهر 14 سال است که آذر ماه خود را آماده میزبانی می‌کند تا در آرامش کامل این پرندگان چند ماهی را مهمان استان مازندران باشند چراکه این میزبانی طعم شیرینی به مردم این خطه داده و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن قوهای زیبا راهی شهر سرخ‌رود می‌شوند.

قوهای فریادکش امسال 10 روز زودتر در تالاب فرود آمده و تا دیروز طبق آمار محیط زیست شهرستان محمودآباد 550 بال بودند و ما همچنان منتظر آمدن دیگر قوها خواهیم بود چراکه این رقم قطعا به چند هزار خواهد رسید.

پیش‌بینی ورود بیش از 5 هزر بال قو در تالاب سرخ‌رود

علی‌محمد دعاگو رییس اداره محیط زیست محمودآباد در گفت‌وگو با بلاغ؛ اظهار کرد: بیش از یک هفته از فرود قوها در منطقه و دقیقا همان اراضی شالیزاری که در سال‌های گذشته می‌آمدند؛ می‌گذرد.

وی افزود: پرندگان مسافر ما این تالاب را همانند سال‌های قبل برای زمستان‌گذرانی انتخاب کردند و آن‌جا نشستند؛ از سال 86 تا حالا طی 14 سال اخیر به سرخ‌رود سفر می‌کنند.

رییس اداره محیط زیست محمودآباد تصریح کرد: قوهای مهاجری که به تالاب سرخ‌رود سفر می‌کنند بیشتر از شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی به ایران و مازندران می‌آیند؛ بعضا کارشناس‌ها اعلام کردند یک تعداد خاصی از ژاپن هم در این جمعیت دیده شده بود.

دعاگو ادامه داد: در آمارگیری روز گذشته حدود 550 بال قو  که بیشتر از نوع فریادکش هستند در تالاب فرود آمدند که جمعیت آن‌ها بسته به شرایط جوی و شرایط خاص دیگر کم و زیاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تالاب سرخ‌رود در بعضی سال‌ها میزبان حدود 15 هزار بال قو هم بود اما در سال گذشته حدود پنج هزار بال بودند که امسال نیز پیش‌بینی می‌شود حدود 4 الی 5 هزار بال قو در این تالاب فرود آیند.

رییس اداره محیط زیست محمودآباد یادآور شد: امسال 10 روز زودتر آمدند و هر روز حدود 50 بال به جمعیت آن‌ها اضافه شده است؛ برای امنیت آن‌ها از زمانی ورود تا رفتن کانکس محیط‌بانی مستقر خواهد بود.

دعاگو بیان کرد: محیط‌بان‌های ما در آنجا مستقر و اقدامات لازم را انجام دادند؛ کانکس محیط‌بانی به‌صورت فصلی دایر می‌شود و تا پایان حضور قوها در آنجا خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه امسال جمعیت نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر بود و شاید شاهد حضور جمعیت کمتری از قوها باشیم، افزود: تالاب سرخ‌رود میزبان سه‌گونه قو از نوع قوی گنگ، قوی فریادکش و قوی کوچک که جمعیت غالب را قوی فریاد کش تشکیل می‌دهد؛ است اما قوی گنگ امسال هنوز شناسایی نشده و به‌علت شباهت زیاد باید با دقت بیشتری دیده شود.

رییس اداره محیط زیست محمودآباد اظهار داشت: برای تغذیه تا ماه اول اگر جمعیت آن‌ها کم باشد شالی باقی مانده در مزارع کفاف آن‌ها را می‌دهد و اگر جمعت آن‌ها زیاد شود باید فکری به حال تغذیه کرد.

دعاگو تصریح کرد: در سال‌های گذشته غالبا بیشتر کمک‌ها مردمی بود؛ بیشتر افرادی که علاقه‌مند به طبیعت و دلسوز هستند؛ سالانه کمک می‌کردند، امسال هم در صورت کمبود غذا شرایط منطقه رو اعلام می‌کنیم.

وی گفت: قسمتی از تامین تغذیه نیز دولتی است؛ اداره کل محیط زیست و هم دامپزشکی هماهنگی را انجام می‌دهند و اتحادیه مرغ‌داران نیز کمک می‌کنند.

رییس اداره محیط زیست محمودآباد تصریح کرد: از حضور مردم استقبال می‌کنیم از این که مردم برای بازدید بیایند و این ارتباط نزدیکی بین انسان و حیات‌وحش که این پرندگان باشند برقرار شود و مردم هر بیشتر احساس نزدیکی کنند.

دعاگو خاطرنشان کرد: یکی از تفر یحات سالم در بیشتر کشورها نزدیکی به حیوانات و غذا دادن به پرندگان است اما از یک جهت ما باید توجه کنیم  که حیوانات دنیایشان متفاوت از ما است.

وی در پایان به گردشگران توصیه کرد: وقتی که به حریم پرندگان وارد می‌شویم آن‌ها نیاز به آرامش و امنیت دارند؛ سر و صدا نکنیم، ورود ماشین ممنوع، سگ همراه نداشته باشند و غروب با چراغ روشن یا نور موبایل برای دیدن پرندگان در تالاب حاضر نشوند.

به گزارش بلاغ؛ حمایت از گونه‌های پرندگان زیبا و کمیاب از جمله وظایف مردم، سمن‌ها و مسئولین در یک کشور است؛ تالاب سرخ‌رود مازندران در منطقه وزرامحله هر ساله در فصول سرد سال میزبان تعداد زیادی از قوهای مهاجر خواهد بود؛ این پرندگان از آذرماه به این منطقه مهاجرت می‌کنند و این شهر مقصد گردشگران زیادی است.

گزارش- بهناز مقدس

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما