کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

درخواست رفع واقعی تحریم­‌ها مسیر مذاکرات را سنگلاخ می­‌کند!

28 مهر 1400 ساعت 3:16


به گزارش بلاغ؛ روزنامه اصلاح‌طلب شرق در سرمقاله دیروز خود نوشت: «تأخیر نسبتا طولانی در مذاکرات وین و انتشار خبر ازسرگیری آن در بروکسل در شکل جدید که از آن تحت عنوان «رایزنی ایران با کشورهای اروپایی» نام برده می‌شود، شائبه عدم آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای و درپیش‌گرفتن استراتژی «خرید زمان»، سرعت‌بخشیدن به غنی‌‌سازی و افزایش زمان‌گریز هسته‌ای را تقویت کرده است. این استنباط از آنجا نشأت می‌گیرد که از زمان روی‌کار‌آمدن دولت رئیسی ایران از سرگیری مذاکرات را به «اما و اگر»هایی پیوند زده که مسیر مذاکرات را اگرنه ناممکن، بلکه بسیار سنگلاخ و دشوار می‌کند.»

حیرت انگیز است که یک روزنامه ایرانی از احقاق حق کشورمان با عنوان «اما و اگرهایی که مسیر مذاکرات را سنگلاخ می‌کند» نام برده است. آنچه این روزنامه اما و اگر خوانده همان حقوق کشورمان و یا تعهدات قانونی غربی‌هاست که در این سال‌ها به آن عمل نکرده‌اند. آنچه این روزنامه ظاهرا ایرانی از آن با عنوان اما و اگرهای کشورمان نام برده چیزی نیست جز درخواست ایران برای رفع واقعی تحریم‌ها. در ادامه این سرمقاله آمده: «اظهارات منسوب به امیرعبداللهیان در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس از زبان یکی از نمایندگان، در صورت صحت، بر ابهامات آینده مذاکرات هسته‌ای خواهد افزود. این نماینده سه محور ۱- اقدام جدی آمریکا قبل از مذاکرات، ۲- شروع مذاکرات از زمان خروج ترامپ از برجام و ۳- اقدام در برابر اقدام را از اهم مطالب وزیر خارجه برشمرده است. پایبندی دولت (و تیم مذاکره‌کننده) بر قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» و تصمیم دولت سیزدهم در پرهیز از «شرطی‌کردن اقتصاد» و جداکردن مسیر اقتصاد کشور از مذاکرات هسته‌ای از دیگر موارد مطرح‌شده وزیر خارجه در نشست غیرعلنی مجلس بوده است.» چنان‌که خواندید گویا جدا کردن اقتصاد کشور از مذاکرات برجام باعث ناراحتی اصلاح‌طلبان شده است. پیوند زدن اقتصاد به برجام و شرطی کردن اقتصاد ماحصل مدیریت اصلاح‌طلبان در 8سال گذشته است که وضعیت کنونی کشور نیز ماحصل این پیوند نامبارک است.

آمریکا و اروپا باید در رویه خودشان تجدید‌نظر کنند
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان عمل نکردند و خطا کردند و امروز از ایران می‌خواهند تعهداتی را انجام بدهد که جبران کاهش تعهدات در مقابل نقض تعهدات آمریکا باشد. این یک رویه‌ای است که می‌تواند بن‌بست به وجود بیاورد. مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی باید در رویه خودشان تجدید نظر بکنند برای اینکه آمریکایی‌ها نقض تعهد کردند اما ایرانی‌ها کاهش تعهدات دادند و کاهش تعهدات با انگیزه بازگشت طرف مقابل به تعهداتش بوده است نه به منظور مقابله و رودررویی با تعهدات خودش».
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت:«در حالی که آمریکایی‌ها تعهدات خودشان را انکار کردند و به ایران خسارت وارد کردند. حتی مانع کشورهای دیگر که تمایل به همکاری با ایران داشتند، شدند.(از طریق جریمه، ترساندن) و این باعث یک خسارت سنگین به ملت ایران شد. خسارت را چه کسی باید جبران کند؟ طرفی که زیان وارد کرده است. زیان دیده ایران است و کسی هم که خسارت وارد کرده ایالات متحده آمریکاست».

فقیرتر شدن جامعه با انبساط و انقباض پولی شدید در دولت قبل
روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «انبساط پولی شدید در ابتدای سال 99 و انقباض شدید در میانه سال، مانند گرم و سرد کردن ناگهانی، اقتصاد را با شوک‌‌‌های بزرگی مواجه کرد که آثار آن تضرر و زیان و در نهایت، فقیرتر شدن جامعه است.»
این روزنامه اصلاح‌طلب دیروز طی یادداشتی نوشت: «عدم‌صلاحیت علمی سیاستگذاران اقتصادی نیز باعث می‌شود که آنها از تقدم و تاخر یا شدت و حدت استفاده از ابزارهای اقتصادی آگاه نباشند. در سال ۱۴۰۰ عدم‌زمان‌بندی درست در عملیات بازار باز، باعث نوسانات شدید در قیمت دارایی‌‌‌ها- به‌خصوص افت و خیز شدید بازار سرمایه- و متضرر شدن گروه‌‌‌های وسیعی از جامعه شد که پس‌‌‌اندازهای خردشان تمام دارایی‌‌‌ آنها بود. به این صورت که بانک مرکزی در سه‌ماه اول سال ۱۳۹۹ برای تامین کسری دولت، با شدت زیادی اقدام به چاپ پول کرد که در کنار آثار کرونا در محدودیت فعالیت‌‌‌های اقتصادی، به کاهش نرخ سود به میزان بیش از ۱۰درصد در سه‌ماه منجر شد. این سیاست افزایش سرعت تبدیل شبه‌پول به پول و افزایش قیمت دارایی‌‌‌های مختلف را به دنبال داشت. اما در سه‌ماه دوم، انتشار پول، ناگهان متوقف شد و فروش مبالغ زیادی اوراق بدهی دولتی در دستور کار قرار گرفت که باعث بازگشت نرخ سود به سطوح قبلی شد. این دو اقدام، یعنی انبساط پولی شدید در ابتدای سال و انقباض شدید در میانه سال، مانند گرم و سرد کردن ناگهانی، اقتصاد را با شوک‌‌‌های بزرگی مواجه کرد. این شوک‌‌‌ها در اقتصاد به فروریختن چیزی منجر نمی‌شود، بلکه آثار آن تضرر و زیان و در نهایت، فقیرتر شدن جامعه است؛ در حالی که اگر بانک مرکزی، صرفا از ابتدای سال ترکیبی از فروش اوراق و انتشار پول را به نحوی استفاده می‌‌‌کرد که نرخ سود در همان سطح ۲۰درصد باثبات می‌‌‌ماند، شاهد این میزان بالا و پایین شدن در بازار سرمایه نبودیم و رشد قیمت‌ها به‌صورت هموارتری اتفاق می‌‌‌افتاد.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «نکته ناامید‌کننده این است که عدم‌رعایت تقدم و تاخر استفاده از این سیاست‌‌‌ها/ ابزارها در سال ۱۳۹۹ به‌گونه‌‌‌ای بود که سبب تشدید اثر سایر رخدادها مانند کرونا و انتخابات آمریکا شد. در ابتدای سال که کرونا اوج گرفته بود و به دلیل کاهش فعالیت‌‌‌های اقتصادی، تقاضای منابع بانکی از سوی کسب‌وکارها کاهش پیدا کرده بود و فشار طبیعی برای کاهش نرخ سود وجود داشت. در این شرایط، بهتر بود بانک مرکزی اوراق منتشر کند تا فشار کاهشی نرخ سود را خنثی کند؛ نه اینکه با انتشار پول، روند کاهشی نرخ سود را تشدید کند. به همین ترتیب، در آستانه انتخابات آمریکا بانک مرکزی باید برای هر دو سناریوی محتمل آماده واکنش نشان‌دادن می‌‌‌بود؛ به این معنی که با روی کار آمدن بایدن و کاهش انتظارات تورمی، باید انتشار اوراق کاهش می‌‌‌یافت تا نرخ سود اسمی نیز همزمان با انتظارات کاهش یابد و نرخ سود حقیقی باثبات بماند و در سناریوی دیگر بالعکس عمل می‌‌‌کرد. اما در اینجا نیز استفاده درستی از ابزارهای طراحی‌شده صورت نگرفت و نوسانات بزرگی به اقتصاد تحمیل شد. بنابراین آگاهی در استفاده از ابزارها بیش از دارا بودن آنها اهمیت دارد؛ چه آنکه دارا بودن ابزارها بدون آگاهی در بهره‌‌‌برداری درست از آنها ممکن است زیان‌‌‌بارتر از نداشتن آن ابزارها باشد.»

رویکرد دولت سیزدهم منجر به تضعیف تحریم‌­ها می­‌شود
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش با عنوان «هدف‌گذاري اقتصادي زير سايه تحريم‌ها» به تصمیم دولت برای امضای سند همکاری 20 ساله با ونزوئلا اشاره کرد و نوشت: « دولت ابراهيم رييسي اميدوار است با «ديپلماسي اقتصادي قوي‌تر» به نسبت گذشته و از طريق همكاري گسترده‌تر و تقويت روابط دوجانبه با كشورهاي همسايه و همچنين كشورهاي دوست، تحريم‌هاي ايالات متحده را «خنثي» كرده و مشكلات اقتصادي كه گريبانگير ايران شده است را رفع كند. حسين اميرعبداللهيان در نشست خبري مشترك با فليكس پلاسنسيا گونزالس همتاي ونزوئلايي خود گفت که در اين ديدار تاكيد كرديم كه نقشه راه ۲۰ ساله بين دو كشور ايران و ونزوئلا تدوين شود. قبل از پايان سال ميلادي كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور برگزار مي‌شود و در اين كميسيون در مورد نقشه راه همكاري‌هاي ۲۰ ساله دو كشور رايزني و گفت‌وگو مي‌كنيم.به گفته او، قرار است نيكلاس مادورو رييس‌جمهور ونزوئلا در ماه‌هاي آينده سفري به تهران داشته باشد و در جريان آن سفر سند همكاري‌هاي ۲۰ ساله تهران و كاراكاس به امضاي وزراي خارجه دو كشور خواهد رسيد.» این روزنامه همچنین نوشت: «ايالات متحده نگران است كه همكاري‌هاي اقتصادي تهران و كاراكاس باعث تقويت موضع نيكلاس مادورو طي گفت‌وگوها با مخالفان شود و شرايط او و حاميانش را براي انتخابات آينده بهتر كند.تحليلگران بر اين باورند كه همكاري ميان كشورهايي كه مشمول تحريم‌هاي ايالات متحده هستند، مي‌تواند ابزار تحريم را تضعيف كرده و استفاده آمریکا از اين ابزار را محدود كند.»

نشستن در کنار فن­‌کوئل چاره کار نیست!
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی ضمن تاکید بر «ضرورت سفرهای استانی رئیس‌جمهور» نوشت: «نشستن در کنار فن‌کوئل در تهران و مطالعه گزارش‌های مکتوب در این آشفته بازار چاره کار و درمان درد ما نیست.»
آفتاب یزد نوشت: «آقای رئیسی یک گروه پیگیری از افراد شناخته شده و مورد اعتماد تشکیل دادند که دستورات ایشان را چه جداگانه و چه در نامه‌های مراجعان پیگیری کرده وتاحصوِل نتیجه مسیر را دنبال کرده وگزارش هفتگی به ایشان و صاحبان درخواست داده می‌شود و درسفر بعدی نیز حضوری موضوع را پیگیری می‌کنند. با توجه به سال‌ها حضور ایشان در سازمان‌های بازرسی وقضائی دقیقا با هزارتوی دیوانسالاری کشور آشنا بوده و موانع واقعی وکاذب و ساختگی را به خوبی تشخیص می‌دهند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «نکته جالب در این سفرها دستور دفتر رئیس‌جمهور مبنی بر جلوگیری از بنر‌زنی و نصب پرچم‌های خوشامد و اینگونه اقلام هستند که خود صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در بودجه‌ها می‌باشد. شایسته است نظریه پردازان و منتقدین‌اندکی صبر وتحمل فرمایند تا آثار و نتایج این سفرها را به شکل ملموس و مناسب لمس و ملاحظه نمایند.»
لازم به ذکر است که چندی قبل یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب علیه سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده آقای رئیسی مطلبی منتشر کرده بود. روزنامه همدلی در یادداشتی که مشخص بود از سر غیظ و ناراحتی نوشته شده بود چنین آورده بود: «واقعیت آن است که با وجود دستگاه‌های عریض و طویل اداری و دولتی، وجود هزاران کارشناس و مدیران متخصص، ابزارها و فرآیندهای الکترونیکی و آنلاین جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها و البته تعدد چالش‌ها، مسائل و مشکلات، در کنار شرایط خاص کشور، فرصتی برای این گونه بازتولید رفتارهای پوپولیستی و تبلیغاتی وجود ندارد. امروز زمانه قجری یا پهلوی نیست که شاه مملکت با بازدید میدانی از وضعیت شفاخانه‌ها و نانوایی‌ها، امور مملکت را رتق و فتق کند.»

تورم دولت روحانی، هیچ‌وقت در اقتصاد ما تجربه نشده بود
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی نوشت: «تورم اقتصاد ایران که در سال ۹۶، 9/6 درصد بود در سال ۹۷ به 31/3 درصد رسید. در سال ۹۸ به 41/2 درصد و در سال ۹۹ هم به 47/1 درصد رسید. هدف از مرور آمارها این است که بگویم این وضعیت که تورم چند سال پشت سرهم بالای ۳۰ درصد باشد و هر سال مقدار قابل‌توجهی هم افزایش پیدا کند، هیچ‌وقت در اقتصاد ما تجربه نشده است. اینها را که من گفتم در مقیاس سال بود. حال اگر بازه زمانی بررسی را در مقیاس ماه قرار دهیم، می‌بینیم که تورم در ماه‌های مختلف ۱۴۰۰ هم سیر نگران‌کننده‌ای دارد. آمارها می‌گویند که از خرداد به بعد، تورم ماهانه دقیقا مطابق همان الگوی سالانه رو به افزایش مدام است.»
 


کد مطلب: 455937

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/455937/درخواست-رفع-واقعی-تحریم-ها-مسیر-مذاکرات-سنگلاخ-می-کند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com