تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۴۵۵۹۲۰
در حالی عمر ممنوعیت واردات لوزام خانگی خارجی به کشور به پنج سال رسیده است که حذف رقبای خارجی موجب کاهش کیفیت تولیدات داخلی در سایه نظارت‌های دست‌وپا شکسته شده است؛ این در شرایطی است که همچنان بازار پر از کالاهای قاچاق است و گرانی، دست خیلی‌ها را از خرید کوتاه کرده است!
۰
plusresetminus
آزمون سرنوشت‌ساز تولیدکنندگان لوازم خانگی در بازار بدون رقیب/ اینجا قاچاق، حرف اول را می‌زند
به گزارش بلاغ؛ با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور طی سال‌های اخیر، کالا‌های خارجی که مسلماً به صورت غیرقانونی و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شدند، حالا بدون کوچکترین مشکلی توسط برخی فروشگاه‌‎های معتبر و مراکز عرضه لوازم خانگی به فروش می‌رسند.

هرچند صنعت لوازم خانگی ایران به گفته کارشناسان طی سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته، اما هنوز هم قاچاق محصولات خارجی به کشور تهدیدی برای ادامه روند رو به رشد این صنعت محسوب می‌شود؛ در حالی  به گفته فعالان صنعت و بازار لوازم خانگی، گردش مالی کالاهای قاچاق در این بازار، سالانه تا 6 میلیارد دلار نیز می‌رسد که این حجم از کالای قاچاق نزدیک به 1 میلیون فرصت شغلی در این صنعت را از بین برده است.

با وجود اینکه دفتر مقام معظم رهبری طی روز‌های گذشته، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرد که گشایش واردات لوازم خانگی به معنای شکستن کمر تولیدکنندگان داخلی است؛ اما لوازم خانگی و صوتی و تصویری برند‌های کره‌ای، ژاپنی و آلمانی به صورت عمده از طریق رویه‎‌های مرزنشینی و ته‌لنجی وارد کشور می‌شود.

     

کاهش کیفیت تولیدات داخلی پس از ممنوعیت واردات کالاهای خارجی

حسین جعفرپور یکی از کسبه قدیمی و فعال صنفی بازار لوازم خانگی در مازندران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: از حدود 5 سال گذشته تا به امروز، ورود کالاهای خارجی به کشور ممنوع شده است و در حال حاضر تنها کالاهای چینی در کشور وجود دارد.

وی افزود: این در حالی است که تاجران ایرانی مبادرت به ورود کالاهای چینی درجه دو و سه به کشور می‌کنند و حتی کالاهای درجه یک چینی هم پایش به بازار ایران نمی‌رسد و این امر موجب شده است که تولیدکنندگان داخلی کیفیت کالاهای خود را پایین آورده‌اند.

بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: عمده این شرکت‌ها، قطعات و موتور لوازم خانگی را از کشور چین وارد و پس از مونتاژ، روانه بازار داخل می‌کنند.

این فعال صنفی بازار لوازم خانگی در مازندران، ادامه داد: وقتی پای اجناس و کالاهای درجه یک و با کیفیت در بازار جال حاضر لوازم خانگی کشور قطع شده است، دیگر رقابتی هم نیست و تولیدکنندگان از قطعات دست چندم استفاده می‌کنند و عملا از کیفیت کالاها کم شده است.

   

برندهای تقلبی؛ کلاه گشاد این روزهای بازار بر سر مردم/نظارت همچنان لنگ می‌زند

جعفرپور بیان کرد: از سویی دیگر کالاهایی با برند ال جی، سونی، پاناسونیک و سامسونگ از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند که این کالاها نیز یک سری اصلی هستند و یک سری هم اصلا اصلی نیستند و عمدتا کالاهای ایرانی هستند که متاسفانه با برندهای معروف، روانه بازار داخل می‌شوند و در واقع با تقلب، سر مردم کلاه می‌گذارند!

وی عنوان کرد: فعلا بازار ایران در اختیار دو برند دوو و اسنوا است و به خاطر قدرتی که دارند در حال تولید با حجم زیادی هستند اما با کیفیت پایین؛ و باید بگوییم بازار لوازم خانگی عمدتا در انحصار این دو برند است و نظارت جدی  هم در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی مرکز مازندران، در خصوص آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی، پاسخ داد: همچنان در بازار شاهد روند صعودی و حرکت قیمت‌ها رو به بالا هستیم؛ هر چند طی این سال‌ها به دلیل افزایش نرخ دلار شاهد روند صعودی قیمت‌ها بودیم، اما در ایامی هم که دلار نزولی شد، قیمت‌ها پایین نیامد.

این فعال صنفی بازار لوازم خانگی در مازندران، اظهار کرد: ما از سال 95 تا به امروز یک افزایش 500 درصدی را در بازار لوازم خانگی داشتیم، آن هم در شرایطی که کیفیت هر روز نسبت به قبل، پایین‌تر آمده است و این نوسانات قیمتی روی هیچ اصولی صورت نمی‌گیرد.

      

خبری از خدمات پس از فروش نیست/بازار در رکود مطلق!

جعفرپور اعلام کرد: طی سال‌های اخیر برخی از شرکت‌ها آمده‌اند و یکسری برندسازی‌های جدیدی را شکل داده‌اند و از این طریق در حالی تولید کمی خود را بالا برده‌اند که از کیفیت کالا کاسته‌اند و خدمات پس از فروش ندارند.

وی تاکید کرد: در شرایط حال حاضر و با این قیمت‌های نجومی به ویژه طی یکی-دو سال اخیر که کرونا معیشت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، مردم توان خرید ندارند و بازار معاملات کاملا راکد شده است.

بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی مرکز مازندران، اظهار کرد: برای نمونه در سال 95 یک فرد می‌توانست با 10 میلیون تومان یک یخچال و تلویزیون داخلی با برند امرسان بخرد، اما اکنون همان فرد با 50 میلیون تومان هم نمی‌تواند دو قلم کالای جهیزیه بخرد؛ یعنی کالاها درست 5 تا 6 برابر افزایش پیدا کرده است.

این فعال صنفی بازار لوازم خانگی در مازندران، گفت: متاسفانه در حال حاضر اگر کسبه بخواهند از یک شرکتی خرید کنند، تک قلم جنس نمی‌دهند و می‌گویند اگر بخچال خرید می‌کنید باید تلویزیون یا لباسشویی حتما بردارید.

     

80 درصد کالاهای سرمایشی، قاچاق هستند

جعفرپور تصریح کرد: متاسفانه کولر و اسپیلیت‌هایی که وارد بازار کشور می‌شود، 80 درصد قاچاق هستند، کولرهای قاچاق از بانه، جنوب، غرب و بندرعباس، با کمترین کیفیت و بدون ضمانت و شناسنامه و حتی تقلبی وارد بازار داخل می‌شوند و تمام بازار را قبضه کرده‌اند؛ تنها 0 درصد کولر و اسپیلیت‌های موجود در بازار اصلی و از مبادی قانونی است.

وی در خصوص سهم کالاهای داخلی، خارجی و قاچاق در یک فروشگاه لوازم خانگی، گفت: در بحث سرمایش حداقل 60 درصد بازار متعلق به کالاهای قاچاق است، 40 درصد مابقی از کشورهایی مثل چین وارد کشور می‌شود؛ در خصوص لوازم صوتی و تصویری و لوازم خانگی نیز در حالی تقریبا 80 درصد بازار را کالاهای ایرانی به خود اختصاص می‌دهند که قطعات آن از چین وارد و در داخل مونتاژ می‌شوند و 20 درصد مابقی سهم کالاهای خارجی است که از کشورهایی نظیر سنگاپور، مالزی، دوبی و بعضا ترکیه وارد کشور می‌شوند.

بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی مرکز مازندران، اذعان کرد: یکی از مشکلات رایج بر می‌گردد به تعداد قابل توجهی از مردم که در سال‌های قبل اقدام به خرید کالاهای خارجی کردند و اکنون به دلیل ممنوعیت واردات، قطعات این اجناس هم وارد نمی‌شود و در واقع به دلیل نبود قطعات، مردم سرگردان و بسیاری از این کالاها بلا استفاده مانده‌اند.

      


حمایت از تولید داخلی بدون کیفیت بی معنی است

این فعال صنفی بازار لوازم خانگی در مازندران، تاکید کرد: تنها راه بازگشت آرامش به بازار لوازم خانگی در شرایط موجود این است که باید تولید داخلی را حمایت کنیم البته تولیدات با کیفیت، باید اجناس با کیفیت به مردم بدهیم و باید بپذیریم که حدود 60 درصد مشتریان بازار لوازم خانگی توان خرید اجناس خارجی و گران را ندارند و حالا اگر قرار است اجناس ایرانی سهم بسزایی از بازار کشور را پر کند لازم است که با کیفیت مطلوب و همراه با خدمات پس از فروش، روانه بازار شود.

جعفرپور با اشاره به ضرورت نظارت جدی بر تولیدات داخلی و همچنین کالاهای وارداتی، متذکر شد: باید نظارت‌ها به نحوی باشد که هم تاجران ما اجناس و قطعات درجه یک را وارد کشور کنند و هم تولیدکنندگان داخلی، کالاهای با کیفیت تولید و روانه بازار کنند.

وی یادآور شد: باید اجناس خارجی هم در بازار باشد تا رقابت در بازار بالا رود، اگر اجناس با کیفیت خارجی وراد بازار کشور شود، قطعا رقابت در بازار بالا خواهد رفت و از یک سو کالاهای با کیفیت تولید می‌شود و هم مشتری نیز بسته به قدرت خریدش، حق انتخاب دارد.

       

به گفته بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی مرکز مازندران، عمده مشتریان بازار لوازم خانگی متقاضی کالاهای با کیفیت هستند و نبود اجناس با کیفیت، موجب مشکلات فراوانی برای کسبه شده است؛ چرا که بسیاری از مشتریان به کسبه اعتماد می‌کنند و عدم کیفیت کالاها، موجب لطمه جدی به این اعتماد می‌شود.


متأسفانه شاهدیم که وعده‌های برخورد با لوازم خانگی قاچاق در مبادی ورودی و سطح عرضه چندان کارساز نبوده است و اکنون علاوه بر عرضه این اقلام در فروشگاه‌های شهر، حتی برخی لوازم خانگی قاچاق و فاقد گارانتی با تبلیغ در فضای مجازی و با ضمانت بیمه و از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل در منزل مشتریان تحویل داده می‌شود؛ این اتفاقات حاکی است که اراده کافی برای برخورد با لوازم خانگی قاچاق در مبادی و سطح عرضه وجود ندارد.

فعالان صنعت لوازم خانگی از سال‌ها پیش تاکنون مکرراً از مسئولان کشوری خواسته‌اند که وضعیت نابسامان بازار لوازم خانگی و عرضه عیان کالا‌های قاچاق را ساماندهی کنند، متأسفانه با وجود اینکه واردات لوازم خانگی از اواسط سال 1397 ممنوع شده است؛ هنوز هم کالا‌های خارجی به صورت عمده در بازار ایران یافت می‌شود.

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷