کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کمر مستأجران زیر فشارهای گرانی اجاره خانه‌ شکست؛

گِره مسکن هر روز کورتر از دیروز!/وقتی صاحبخانه شدن هم آرزو می‌شود

27 مهر 1400 ساعت 0:28

بازار مسکن، مدت‌ها است که سر سازگاری ندارد، مستاجران و خریداران هر دو مستاصل؛ گرانی بیداد می‌کند، زور اقشار ضعیف حتی به اجاره‌نشینی‌ هم به سختی می‌رسد؛ شاید انتظار‌ها معطوف دولت باشد، اما خودمانیم ما هم کمی بی انصاف شده‌ایم! دیگر مثل سابق، هوای همدیگر را نداریم...


به گزارش بلاغ؛ حال روز بازار مسکن مدت‌ها است که به هم ریخته است و بی سرو سامانی قیمت‌ها در این بازار، خریداران و مستاجران را کلافه و سردرگم کرده است.

از یک سو، قیمت‌ها در بازار معاملات مَسکَن از ریل عُرف و قوانین نانوشته نرخگذاری بنگاه‌های ملکی خارج شده است و  مالکان در این بازار به دنبال گرفتن ماهی خوش خط و خال هستند! از سویی دیگر، خریداران مسکن که سال‌ها با صرفه جویی و از این و آن قرض کردن، پولی را پس انداز کرده‌اند، با این اوضاع و احوال قیمت‌ها، از این جا مانده و از آنجا رانده، دست از پا درازتر، چاره‌ای جز اجاره نشینی ندارند و مستاجران هم که تکلیف‌شان معلوم است، تداوم اجاره نشینی آن هم با اجاره بهایی خیلی بیشتر از قبل.

نا امیدی برای صاحبخانه شدن

باید بگوییم گرانی روی بام مسکن جا خوش کرده است و قرار نیست حالا حالاها هم پایین بیاید! این گرانی بی سابقه، تبعاتی نظیر تداوم اجباری اجاره نشینی، افزایش تعداد خانه‌های خالی، رکود در معاملات ساختمان‌های نوساز، افزایش قیمت مسکن، افزایش خانوارهای اجاره نشین، افزایش قیمت اجاره بها و نا امیدی برای صاحبخانه شدن را در میان آحاد جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و افرادی که تازه تشکیل زندگی مشترک را داده‌اند را در پی دارد.

علت اصلی این اوضاع، گران شدن بی سابقه قیمت زمین در مراکز شهرها، شناور بودن قیمت‌ها از قیمت مصالح گرفته تا ارز و سایر صنایع وابسته است که موجب شده است تا قیمت‌ها با سرعت زیاد از ریل خارج شود و این اوضاع موجب شود تا شاهد افزایش اجاره نشینی در مازندران باشیم.

این در حالی است که عرضه و تقاضا به هم نمی‌خواند و درآمد و پس انداز و حتی وام‌ها هم کفاف خرید مسکن را در شرایط فعلی نمی‌دهد و در این شرایط، شاهد گسیل شدن موج به موج خانوارهای متقاضی اجاره نشینی در بازار مسکن هستیم.

افزایش چند برابری قیمت‌ها در بازار مسکن

محمد عرب خزائلی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاور املاک مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به قیمت فعلی زمین و مسکن در استان، غالب مشتریان و متقاضیان مراجعه کننده به مشاوران املاک، بیشتر رغبت به واحدهای استیجاری پیدا کرده‌اند و با افزایش تقاضا در این بخش، قیمت‌ واحدهای استیجاری نیز دستخوش افزایش چند برابری شده است.

وی افزود: در مرکز مازندران، مغازه‌های متعددی را می‌بینید که ماه‌ها خالی از فعالیت صنفی هستند و استقبالی از آن‌ها نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: وضعیت حال حاضر بازار املاک به نحوی است که هم در بخش خرید مسکن و هم در بخش واحدهای استیجاری، فشار مضاعفی به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر وارد می‌کند و قیمت‌ها به نسبت یکی- دو سال گذشته تا سه تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

این فعال صنفی، با بیان اینکه 80 درصد مشتریان املاکی‌ها، اجاره‌ای‌ها هستند که عمدتا نیز از اقشار ضعیف جامعه هستند؛ ادامه داد: با افزایش تقاضا در بازار اجاره‌ای‌ها، هم تقاضا، هم عرضه و هم قیمت واحدهای اجاره‌ای افزایش پیدا کرده است.

زور مردم حتی به اجاره نشینی هم نمی‌رسد

عرب خزائلی بیان کرد: وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود، متعاقبا قیمت اجاره‌ها هم بالا می‌رود؛ قیمت ملک و اجاره به یکدیگر وابسته است و لذا وقتی قیمت مسکن بالا می‌رود، قیمت رهن و اجاره‌ها نیز بالا می‌رود.

وی عنوان کرد: در شرایط فعلی که رکود بر همه بازار و اقتصاد سایه انداخته است، خیلی از مالکان، کسری درآمدشان را از محل اجاره‌ها، جبران می‌کنند و اینگونه است که قیمت اجاره و رهن طی یکی-دو سال اخیر به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران، اعلام کرد: در حال حاضر، حداقل رهن یک خانه تک‌خوابه در مرکز مازندران بین 100 تا 120 میلیون تومان است، البته از آن طرف، رهن 900 میلیون تومانی نیز برای یک خانه سه خوابه هم در شهر داریم.

این فعال صنفی، گفت: به همین نسبت اجاره‌ها هم متغیر است، به طور مثال قیمت اجاره در مرکز مازندران از ماهی دو میلیون تومان آغاز و تا 13 میلیون تومان نیز داریم.

املاکی‌ها در رکود

عرب خزائلی، تاکید کرد: قیمت ملک، رهن و اجاره به نسبت دو سال قبل، قابل مقایسه نیست، نرخ‌ها به صورت افسارگسیخته افزایش پیدا کرده است و به طور مثال ملکی که دو سال قبل حدود 300 میلیون تومان خرید و فروش شده است، اکنون به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت زمین و املاک در مازندران، اذعان کرد: حداقل قیمت هر متر زمین مسکونی در جنوب شهر، 3 تا 4 میلیون تومان و در منطقه‌ای مثل سلمان فارسی، متری 35 میلیون تومان است؛ قیمت هر متر مغازه نیز اگر در خیابان‌های اصلی باشد از متری 70 میلیون تومان آغاز و تا متری 500 میلیون تومان نیز می‌رسد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران، تصریح کرد: در شرایط فعلی، عدم قدرت خرید مردم در خرید مسکن از یک‌سو، عدم توان مستاجران در تمدید و انعقاد قرارداد اجاره و رهن از سویی دیگر در کنار فعالیت سایت‌های مثل شیپور و دیوار، موجب شده است تا بازار معاملات مسکن در املاکی‌ها، راکد باشد.

این فعال صنفی، اضافه کرد: به هر حال در شرایط فعلی باید حد وسط جامعه را در نظر گرفت، شرایط برای این قشر یک زندگی متوسط است که درآمدشان به سختی کفاف خوراک، امورات اولیه زندگی و در نهایت هزینه‌های جانبی تحصیلات فرزندان‌شان را می‌دهد و دیگر این قشر، سرمایه‌ای برای خرید مسکن و یا سرمایه گذاری برایش باقی نمی‌ماند.

عرب خزائلی، اظهار کرد: در این شرایط سخت برای خرید، رهن و اجاره، خیلی از ازدواج‌ها به تعویق می‌افتد، خیلی از کسبه ناچار به تعطیلی می‌شوند و همه این موارد، موجب رکود در بازار معاملات مسکن می‌شود.

بازار مسکن قابل کنترل است/ بازگشت آرامش یک عزم همگانی می‌خواهد

وی افزود: البته که این وضع آشفته بازار مسکن، قابل کنترل است و راهکار آن به یک عزم همگانی نیاز دارد؛ عزمی که باید هم از سمت دولت و مسئولان و هم از سوی خود مردم در جامعه، ایجاد شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوراملاک مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با تقویت مسکن مهر،  افزایش وام‌های کم بهره مسکن، قدرت خرید مردم را افزایش دهد، مردم نیز می‌توانند کمی منصف‌تر باشند، یعنی نسبت به تعدیل قیمت فروش، اجاره و رهن، پا به وسط گود بگذارند.

این فعال صنفی، با اشاره به تعداد قابل توجه خانه‌های خالی در مازندران، ادامه داد: البته طرح اخیر دولت در بحث مالیات بر خانه‌های خالی، یکی از طرح‌های خوبی است که می‌تواند به بازار مسکن، کمک شایانی کند؛ اگر این طرح، منصفانه و درست اجرا شود، یقینا طرح خوب و گره گشایی است.

عرب خزائلی، در بخش پایانی در خصوص قیمت ویلاها در مرکز مزاندران، پاسخ داد: قیمت ویلاها در مرکز استان، عمدتا میلیاردی است و حداقل قیمت هر متر ویلا در مرکز استان، 7 میلیون تومان است.

وی متذکر شد: تقاضای ما از مسئولان متولی، سروسامان دادن به بازار مسکن است، این بازار با ورود جدی دولت و مسئولان، قابل کنترل است و باید با اقدامات حمایتی، ارائه تسهیلات، افزایش ساخت مسکن‌هایی در قالب مسکن مهر، اجرای صحیح مالیات بر خانه‌های خالی و تمهیدات قابل اجرای دیگر، این بازار سرکش را آرام کنند.

مسکن، گره کوری که باید به دست دولت جدید باز شود

البته در کنار چالش بازار مسکوت معاملات آپارتمان‌های نوساز، کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بازار مسکن در کنار هم موجب شده تا واحدهای نیمه ساز فراوانی نیز در محله‌های مختلف شهرهای استان وجود داشته باشد که نه سرمایه گذاران و معماران توان مالی برای اتمام آن را دارند و نه متقاضی برای خرید آن پا پیش می‌گذارد.

وضعیت بازار مسکن، نامساعد است و وقتی خانواده‌ها توان پرداخت خرید مسکن را ندارند، به ناچار گزینه‌ای جز اجاره پیش روی آنان نیست و قیمت‌های نامتعارف بسیاری از واحدهای تجاری و مسکونی، که قانون مشخصی هم برای تعیین نرخ آن وجود ندارد، بسیاری از مستاجران این واحدها را هم در بستن اجاره و هم در تمدید مجدد، با مشکلات جدی مواجه کرده است.

بازار مسکن در مازندران همانند سایر نقاط کشور، روند رکودی را تجربه می‌کند که گویا امیدی به رونق در آن دیده نمی‎‌شود. از سویی دیگر، به بنگاه‌های معاملاتی سطح شهر که رجوع می‌کنیم به‌سختی می‌توان افرادی را یافت که از وضع کسب خود رضایت داشته باشند و این در حالی است که همه ما کمی بی انصاف شده‌ایم و با بالا بردن بی حساب و کتاب اجاره‌بها بدنبال جبران هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت و تورم هستیم؛ و این در حالی است که خیلی‌ها در تامین هزینه اجاره محل زندگی و کسب خود، مانده‌اند.

مجتبی قربانی

انتهای پیام/


کد مطلب: 455814

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/455814/گ-ره-مسکن-روز-کورتر-دیروز-وقتی-صاحبخانه-شدن-هم-آرزو-می-شود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com