تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۴۵۵۶۴۲
همانگونه که مقامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هشدار داده‌اند در صورت عادی‌انگاری و بی‌توجهی به واکسیناسیون، آبان ماه شاهد بروز و ظهور پیک ششم کرونا که مخوف‌تر از سایر پیک‌ها‌ست خواهیم بود.
۰
plusresetminus
پیک ‌مخوف‌‌ ششم در انتظار عادی‌انگارها/زنگ خطر در مازندران به صدا درآمد
به گزارش بلاغ، گرچه تسریع واکسیناسیون خیز پنجم و مرگبار کرونا را ضعیف کرده و کاهش تلفات طی هفته اخیر را می‌توان گواهی بر این امر دانست اما باید توجه داشت، عادی انگاری و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خیز ششم کرونا را در آبان ماه محتمل می‌سازد.

ویروس کرونا حدود 19 ماه است که با موج های مکزیکی، خودنمایی می کند و سراسر کشور را درنوردیده است. به گونه ای که محققان و پزشکان در بررسی رفتار شناسی این ویروس دریافته اند که با عادی انگاری و کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط مردم، وضعیت پیک ها و موج های کرونا مخوف تر شده و خواهد شد.
ویروسی که در پیک اول که از اسفند 98 تا اردیبهشت 99 شروع و خاتمه یافت در مقابل استفاده خوب مردم از ماسک و رعایت شیوه های بهداشتی شکست خورد و اندکی عقب نشینی کرد.

اما همین امر سبب شد تا به گمان از بین رفتن کرونا، فضاهای عمومی باز و قرنطینه پایان یابد و زندگی به روال عادی بازگردد که به ناگهان پیک دوم در خرداد سال 99 مردم را محاصره کرد و دوباره موارد ابتلا و بستری دوچندان شد اما همچنان میزان فوتی ها دو رقمی بود که زنگ هشدار مسوولان به صدا درآمد که اگر مراقب نباشیم با ورود به فصل سرما پیک سوم خطرناک تر  بروز و ظهور می‌کند.  

با همه هشدارها، پیک سوم در آبان 99 همزمان با تغییر رنگ برگ ها با سرعت سرایت بالا بازگشت و آمار فوتی ها را سه رقمی کرد؛ پیکی که باعث شدت گرفتن رعایت شیوه نامه بهداشتی و تعطیلی دوهفته ای شهرها و اماکن عمومی شد و اندک اندک در حال عبور از آن بودیم که پیک چهارم با ویروس انگلیسی از فروردین ماه وارد کشور شد.

ویروسی با قدرت سرایت و انتشار به مراتب بسیار بالاتر از پیک های قبلی بار دیگر آمار فوتی ها را سه رقمی و مبتلایان بخصوص در میان اعضای خانواده را دو چندان کرد و رنگ شهرها را به قرمزی کشاند.

دست و پنجه نرم کردن در مقابل ویروس انگلیسی طولی نیانجامید که نوع دلتای کرونا با پیک پنجم از ابتدای تیرماه 1400 از جنوب آغاز و در کشور شیوع پیدا کرد و شاهد افزایش آمار بستری ها و فوتی ها بودیم تا آنجا که این پیک را رکورددار بیشترین آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه بر اثر کرونا عنوان می‌کنند.

با شناسایی‌وبستری ۹۳ بیمار تازه مبتلا به دلتاکرونا در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل ، شمار بستری شدگان این بیماری به ۳۹۶ نفر رسید.

همچنین از این تعداد ۷۹ بیمار با وضعیت وخیم تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان‌های تخصصی قرار دارند.

شبانه روز گذشته نیز ۳ هم استانی، در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر اثر ابتلا به دلتا کرونا جان خود را از دست دادند.

در این مدت ۶۹ بیمار کرونایی با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به بستری ۷۵ بیمار جدید کرونایی در مراکز تحت پوشش این دانشگاه، از ترخیص ۵۴ نفر با بهبودی نسبی در همین مدت خبر داد.

سیدعباس موسوی با بیان اینکه ۶۵ بیمار کرونایی با وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و تحت درمان‌های تخصصی و تنفسی قرار دارند افزود: امروز ۳ مازندرانی در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران جان باختند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: هم اکنون ۳۰۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند.

موسوی به دو برابر شدن تعداد بیماران کرونایی، چند روز اخیر در مازندران در سایه توجهی و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی اشاره کرد و نسبت به صدا درآمدن زنگ خطر موج ششم کرونا در استان هشدار داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز گفت: با پذیرش و بستری شدن ۱۸ بیمار تازه مبتلا به کرونا، شبانه روز گذشته در چهار بیمارستان زیرمجموعه این دانشگاه، شمار بستری شدگان این بیماری به ۹۴ نفر رسید.

سید فرزاد جلالی تعداد بیماران بدحال کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل را ۱۴ نفر اعلام کرد و افزود: در این مدت نیز ۱۵ بیمار با بهبودی نسبی برای گذراندن بقیه مراحل درمانی خود (قرنطینه خانگی) مرخص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: امروز هیچ مورد فوت کرونایی در چهار بیمارستان زیرمجموعه این دانشگاه، ثبت نشده است.


 اما باید از پیک‌های دیگر تجربه کسب کرد و زودهنگام رعایت پروتکل ها را کنار نگذاشت زیرا ویروس کرونا ممکن است با رنگ و رخی جدید در کمین نشسته تا حمله کند.

همانگونه که مقامات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هشدار داده‌اند ‌ در صورت عادی‌انگاری و بی‌توجهی به واکسیناسیون، آبان ماه شاهد بروز و ظهور پیک ششم کرونا که مخوف‌تر از سایر پیک‌ها‌ست خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما