تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۴۵۵۵۸۶
۰
plusresetminus
دیپلماسی انفعالی دولت قبل به جای گشایش منجر به تحریم‌های مضاعف شد

به گزارش بلاغ؛ روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «اصلاح و بازنگري در روابط خارجي» نوشت:« در تمام سال‌هايي كه نتوانستيم مشكلات كشور را سامان دهيم يا قدري از شدت آنها بكاهيم، مهم‌ترين مسئله‌اي كه خودنمايي مي‌كرد، اين بود كه روابط‌مان با كشورهاي خارجي را مبتني بر عناصري گذاشتيم كه اين عناصر باعث ايجاد اعتماد متقابل بين ما و جهان نشد، بلكه باعث شد كه جهان محدوديت‌هاي جدي براي ما ايجاد كند كه اين بزرگ‌ترين اشتباه ما بوده است. براي پيشبرد مقاصد اقتصادي يا برون‌رفت از مشكلات نيز بايد به اين نكته برسيم كه چگونه بايد اين عناصر را اصلاح كرد تا رابطه ما با جهان نيز اصلاح شده و علاوه‌بر اينكه در مسير درستي قرار گرفته و آن را ادامه دهيم، كشورهاي ديگر نيز از منظر مباحث اقتصادي، سياسي و... با ما همكاري كنند، اين نكته بسيار مهم است».

گفتنی است دولت آقای روحانی و وزارت خارجه او به ریاست ظریف طی ۸ سال گذشته با بکارگیری دیپلماسی انفعالی، هم در روند پیشرفت صنعت هسته‌ای اخلال ایجاد کرد و هم تحریم‌ها را گسترده‌تر کرد و هم ارزش پول ملی را به شدت کاهش داد.
دولت روحانی نتوانست رویکرد بسیار مهم «عزت، حکمت و مصلحت» را در سیاست خارجی پی بگیرد و همین مسئله خسارت‌های زیادی به کشور تحمیل کرد. یکی از نقاط ضعف اساسی دولت روحانی، اعتماد بلاوجه به آمریکا و اروپا در برجام بود که ما حصل این توافق خسارت‌بار بازگشت همه تحریم‌ها به علاوه 700 تحریم جدید دیگر علیه کشورمان بود.

مشکلات معیشتی مردم ربطی به دولت قبل ندارد!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«این دولت کار خود را با وعده‌های مختلف شروع کرده است. اما در این دولت نکته‌ای وجود دارد و آن اینکه نهادهای زیرمجموعه حاکمیت با دولت همراه و هماهنگ هستند و کمک و همراهی آنها پشت دولت است و این مسئله توقعات مردم را از کارآمدی، عمل به وعده‌ها و پاسخگویی چنان بالا برده که به این مسئله توجه نکنند».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«امروز مشکلات معیشتی و آب آشامیدنی مردم در خوزستان و سایر نقاط کشور، دیگر ربطی به دولت قبل و آقای روحانی ندارد و آنهایی که وعده دادند اگر ما بیاییم همه این مسائل حل می‌شود و اکنون سر کار هستند باید پاسخگوی این مسئله باشند. البته هنوز شرایط به جایی نرسیده که صدای اعتراض مردم بالا برود. اما اگر دیر شود و برای مشکلات مردم چاره‌اندیشیده نشود، انتقادات مردم بیش از گذشته خواهد شد. لذا به نظر می‌رسد که دولت باید خیلی زود حرکت کند و تا دیر نشده جلوی برخی اتفاقات پیش‌بینی نشده را بگیرد».
در ادامه این مطلب آمده است:«مسئله رضایت مردم بحث فردی و جریانی نیست بلکه بحثی ملی است که اگر نارضایتی مردم افزایش پیدا کند تبعات آن برای نظام خواهد بود و اعتماد مردم کم‌تر خواهد شد. به‌خصوص که در جامعه این‌گونه برداشت می‌شود که این دولت برخاسته از اراده حاکمیت است و اگر دولت عملکرد خوبی نداشته باشد همین رویکرد در جامعه به بی‌اعتمادی و نا‌امیدی دامن می‌زند».
این روزنامه زنجیره‌ای مدعی شده است که مشکلات معیشتی و اقتصادی فعلی در کشور ربطی به دولت قبل و عملکرد دولت روحانی ندارد.این ادعای مضحک در حالی است که دولت روحانی تنها در یک قلم، تورم 43 درصدی را به بار آورد.
بر اساس آمار بانک مرکزی، میزان نقدینگی در مردادماه (آخرین ماه فعالیت دولت روحانی) با افزایش ۳۹.۱ درصدی ظرف یک سال، به ۳۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسید. تصاعد حجم نقدینگی از ۴۳۰ هزار میلیارد در سال ۹۲ به مرز ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان در مرداد ۱۴۰۰، به مفهوم ۹ برابر شدن حجم نقدینگی است. آن هم در حالی است که بخش عمده آن، نه تنها صرف تولید نشده، بلکه به مثابه سیلی ویرانگر، به نابودی تولید و اشتغال پرداخته است.
مدعیان اصلاحات گویا انتظار دارند که ویرانی 8 ساله که خود بانی اصلی آن هستند در مدت زمان یکی دوماهه آباد شده و اوضاع دگرگون شود!

مدعیان اصلاحات همچنان مشغول بزک خسارت محض برجام!
روزنامه شرق در شماره دیروز، عکس یک خود را به حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون سخنان اخیر محمدجواد ظریف اختصاص داد و نوشت: «با افزایش احتمال ازسرگیری مذاکرات وین، حمله نمایندگان مجلس و اصولگرایان تندرو به ظریف با هدف عدم بازگشت ایران به میز مذاکرات در وین، شدت گرفته است و از هر سو طعنه و کنایه و حمله‌ای است که روانه ظریف می‌شود. حال دلیل این واکنش‌های تند احساسی چیست؟!»
در ادامه گزارش شرق آمده: «یک اشتباه در فهم دقیق آنچه ظریف در یک گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی از وجود کلمه تعلیق به کار برد سبب موج‌ گسترده انتقادها شده است. تاجایی‌که شریعمتداری، مدیرمسئول کیهان، به‌شدت با احیای برجام که مهم‌ترین عامل در لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در کشور است، مخالفت کرده است. وجود بهانه نخواندن برجام توسط ظریف هم شده دستاویز اصولگراهای تندرو تا ارتباط با دنیا و رفع تحریم‌ها در دولت اصولگرای مورد حمایت خودشان را هم نپذیرند و به بهانه حمله به ظریف خواستار ترک میز مذاکرات برجامی‌شوند.»
همچنین روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: اکنون سؤال این است امثال آقای حسین شریعتمداری و دوستان‌شان که معتقدند برجام جنازه‌ای متعفن بیش نیست چرا پیگیر مذاکرات وین هستند؟! الحمدلله که تمام نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز همفکر و هم جریان کیهانی‌ها هستند فلذا خیلی ساده می‌توان برای همیشه این جنازه متعفن را به خاک سپرد و تمام! فی المثل همین امروز مجلس محترم شورای اسلامی می‌تواند طی یک طرح سه فوریتی دولت و وزارت خارجه را ملزم و مکلف کند که طی بیانیه‌ای رسمی خطاب به کشورهای غربی و چین و روسیه اعلام کند که تهران برای ابد از برجام خارج می‌شود زیرا تماما ضرر و خسارت بوده است. اتفاقا کار از محکم کاری عیب نمی‌کند؛ یعنی حتی به توصیه کیهان، دولت ابراهیم رئیسی، ایران را از ان پی تی نیز خارج نماید تا بتوانیم بدون هیچ‌گونه نظارتی به فعالیت‌های هسته‌ای بپردازیم.
در این باره گفتنی است مخالفت مدیرمسئول کیهان با توافقی که برطرف‌کننده تحریم‌ها و گشایش اقتصادی باشد دروغ محض است. شریعتمداری در آن برنامه گفت که برجام به چنین نتایجی ختم نخواهد شد. چنانکه پیش از توافق برجام نیز مدیرمسئول کیهان مطالبی را در مورد این توافق گفت و اصلاح‌طلبان به وی حمله کردند اما در نهایت دیدیم که متاسفانه آنچنانکه پیش‌بینی شده بود دستاورد برجام برای کشور جز خسارت نبود.
نکته دوم آنکه دروغ‌های بزرگی مانند «لغو همه تحریم‌ها» و «گشایش اقتصادی» برای برجام از طرف اصلاح‌طلبان در حالی مطرح می‌شود که همه ملت ایران به وضوح دیدند که با برجام گشایشی در اقتصاد ایران نه تنها ایجاد نشد بلکه پس از این توافق علاوه‌بر بازگشت تحریم‌های قبلی 700 تحریم جدید دیگر نیز علیه کشورمان وضع شد. جالب‌تر آنکه برخی از مقام‌های دولت تدبیر و امید به وضوح در همان دوران گفتند «دستاورد ایران از برجام تقریبا هیچ» بوده است! نکته دیگر اینکه مدیرمسئول شرق روزی گفته بود که اصلاح‌طلبان به بزک کردن برجام پرداختند و گویا این بزک کردن همچنان ادامه دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴