کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

1500 تحریم نانی بود که با مذاکره در سفره مردم گذاشتید!

18 مهر 1400 ساعت 1:29


به گزارش بلاغ؛ روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «شلاق‌هاي تورم بر زندگي» نوشت: «تورم بالاي 40 درصد، نقدينگي بالاي 4000هزار ميليارد توماني، نرخ بيكاري ۹.۶ درصدي ظاهرشان فقط چند عدد است و بيش از يك اشاره در خود ندارند ولي چون به بقالي سر كوچه مراجعه كنيم‌اندكي از معاني اين عددها را مي‌فهميم و وقتي ميزان درآمد توده‌هاي مردم را در نظر آوريم و نسبتش را با گراني‌ها بسنجيم كم‌كم اين اعداد سنگين مي‌شوند... اگر تورم و اقتصاد دستورپذير نيست كه نيست چرا آگاهي مردم را دست‌كم مي‌گيريم و با انبوه تبليغات آنها را به سراب ارزاني بشارت مي‌دهيم؟ خدا را شكر كه رييس دولت مكررا به استان‌ها سفر مي‌كند و لابد از نزديك اصلي‌ترين درد مردم و خصوصا محرومان جامعه يعني فقر و نداري را لمس مي‌كند.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «اگر اين امور تبليغاتي نيستند نه يك روز كه يك ساعت هم براي درمان بيماري‌هاي اقتصادي نبايد از دست برود. ما بدون تحريم‌ها همواره زير ضرب تورم بوده‌ايم، كاملا مشخص است كه بي‌سابقه‌ترين تحريم‌هاي تاريخ چه رنجي را بر محرومان مسلط كرده است. لمس و درك شرايط خطير و بحراني معيشت مردم به اين است كه نه در حرف كه در عمل و نه با دستور‌هاي كاغذي يا خطابه‌ها و شعارها اولويت اصلي و اساسي و فوري كشور نشاندن آتش تورم از راه كارشناسي و معقول و منطقي‌اش باشد. چشم بازار و اقتصاد خيره‌تر از هميشه به مذاكرات هسته‌اي و اميد به رفع تحريم‌ها دوخته شده است، تاخير در آن دقيقا تاخير در رساندن لقمه‌هاي نان بر سر سفره‌هاي خالي اقشار بزرگي از جامعه است.»

گفتنی است مدعیان اصلاحات همچنان تلاش دارند با دادن آدرس غلط، راه گشایش در اقتصاد و پیشرفت را امتیازدادن یکطرفه به آمریکا و شرکای اروپایی‌اش جا بزنند.
دولت روحانی با کمک همین طیف سیاسی و با شعار مذاکره و رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفت اما ۸ سال بعد علاوه‌بر نابودکردن معیشت مردم‌، افزایش چند صد درصدی قیمت مسکن‌، دلار‌، خودرو‌، کالاهای اساسی‌، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با ۸۰۰ تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت. حالا و در شرایطی که مردم با مقاومت خود سیاست فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده و ایستادگی در برابر تحریم‌ها در حال ثمر دادن است، این جریان بار دیگر به تقلا افتاده تا با ارسال پالس ضعف به طرف غربی‌، اعتبار‌دهی به تحریم‌ها و بزک دوباره مذاکره‌، تیغ کند شده دشمن را تیز و دولت سیزدهم را هم به سیاه چال مماشات و باج‌دهی به غرب هل دهد.

عصبانیت بانیان وضع موجود از مدیریت جهادی
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «دولت سیزدهم تلاش دارد تا شرایط را متفاوت جلوه دهد و برای اینکه بتواند تغییراتی درحوزه‌های مختلف ایجاد کند عطش بالایی دارد. ولی واقعیت‌ها چالش‌بر‌انگیز‌تر از آن است که برخی در دولت تصور می‌کنند. البته این مختص دولت فعلی نیست و هر دولت دیگری هم که می‌خواست با یک فضای شعاری وارد صحنه شود، باید منتظر پاسخ سخت شرایط می‌بود. کما اینکه کم‌کم آهنگ این شرایط سخت به گوش می‌رسد. البته این فرصتی نیست که بخواهیم از آن استفاده نموده و انتقادی را متوجه دولتمردان کنیم. اما اگر هم انتقادی وجود دارد از آن ایده‌آل‌گرایی‌ها و ذهنیت‌های قبلی آقایان است.»

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «برخی فکر می‌کردند تمام مشکل، افرادی بودند که در دولت قبل حضور داشتند و با رفتن اینها مشکلات درست می‌شود. در حالی‌که مشکلات خیلی جدی‌تر از این حرف‌هاست و شاید ریشه برخی مشکلات اساسا در داخل کشور نباشد. تا زمانی که ریشه‌های خارجی آنها حل نشود، این مشکلات پابرجا خواهد بود. البته برخی مشکلات نیز ساختاری است و ریشه در عمق سیستم مدیریتی کشور دارد. در نتیجه این مشکلاتی نیست که بتوان امید داشت طی یکی دو ماه یا حتی یک سال حل شود».

دولت سابق از ویژگی‌های منفی از جمله اعتماد بلاوجه به آمریکا، بی‌اعتمادی به جوانان نخبه و انقلابی، کم تحرکی و ارتباط بسیار ضعیف با مردم، تصمیم‌ها و اقدامات غیرکارشناسی، انتصاب‌های غیراستاندارد و تأمل برانگیز و گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی برخوردار بود.
این ویژگی‌ها و خصلت‌ها، خسارت‌های متعددی به کشور و مردم تحمیل کرد. حالا طیفی که حامی این رویکرد خسارت بار و به نوعی بانی اصلی وضع موجود است، با تکرار نسخه پیچی‌های غیرکارشناسی خود، همچنان در پی استمرار و تعمیم خسارت‌های گذشته است.

این در حالی است که دولت سیزدهم با مدیرت جهادی و دیپلماسی فعال در پی رفع مشکلات است و عجیب آن است که طیف اصلاح‌طلب از اینکه شیوه مدیریت رئیس‌جمهور سیزدهم مبتنی بر راحت‌طلبی و پشت میز‌نشینی نیست عصبانی و ناراحت هستند، همین اواخر یکی از همین روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشته بود که چرا رئیسی به میان مردم می‌رود یا به استان‌ها سفر می‌کند و سرزدن‌های بدون اطلاع قبلی از نهادها، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و... دارد. روزنامه مذکور همچنین تاکید کرده بود مگر اکنون عهدقجر است که با این شیوه مدیریت می‌کنند! چنانکه خواندید اصلاح‌طلبان و دولت محبوبشان در 8سال گذشته با این طرز فکر و شیوه مدیریتی کشور را به این مرحله رسانده‌اند و حالا هم می‌خواهند شیوه خود را به دولت جدید نیز القا نمایند.

کار ویژه اصلاح‌طلبان؛ اشاره به قفل خیالی سکوت!
روزنامه اصلاح‌طلب شرق در سرمقاله شماره پیشین خود نوشت: «کمی بیش از دو ماه از رفتن حسن روحانی از پاستور گذشته و تقریبا در تمام این روزها خبری از او منتشر نشده است.»

این سرمقاله که با عنوان «سکوت روحانی خواهد شکست؟» منتشر شده بود افزوده: «حتی از عضویتش به‌عنوان عضو حقوقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که بنا بر روال، مقام معظم رهبری برای رؤسای جمهور پیشین حکم می‌زنند نیز خبری نیست... مخالفان او اما ساکت ننشسته‌اند و در آخرین اقدام از طرف رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر رسیده که پرونده‌ای درباره ترک‌فعل‌های حسن روحانی در این کمیسیون تشکیل شده و در حال رسیدگی به ابعاد مختلف آن هستند».

لازم به ذکر است که یکی از شیوه‌های فرافکنی اصلاح‌طلبان در یک دهه گذشته همواره تکرار این دست جملات بوده که در آن از «سکوت» و «شکستن» آن سخن به میان آمده است. این طیف به این ترتیب می‌خواهند بدون آنکه سخنی بگویند و فقط با گرفتن ژست، به مخاطب این گونه القا کنند که مسایلی بوده که باعث شده کارها به سامان نشود و مشکل از کم کاری یا بی‌عرضگی اصلاح‌طلبان نیست. حال آنکه اگر چیز قابل ذکری بود تا کنون صدها بار توسط این طیف گفته می‌شد یا به طریقی از رسانه‌های معاند انگلیسی - وهابی- سعودی سر در می‌آورد.
 
 


کد مطلب: 455486

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/455486/1500-تحریم-نانی-مذاکره-سفره-مردم-گذاشتید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com