تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۴۵۵۳۰۷
۰
plusresetminus
مدعیان اصلاحات برای همه مسائل نسخه مذاکره با آمریکا می‌پیچند

به گزارش بلاغ؛ علی بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با آفتاب یزد به تحلیل رویدادهای شمال غرب ایران پرداخت و گفت: دیپلماسی، بهترین و کاربردی‌ترین حربه است.
فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه «بسیاری از چالش‌های نسبتاً عمیق ما از راه دیپلماسی قابل‌حل است.» گفت: «ادامه‌ اختلافات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ترک یک‌جانبه‌ مذاکرات برجامی زمینه‌ساز ایجاد فشارهای همه‌جانبه و تشکیل جبهه‌ای هماهنگ علیه ایران است که قطعاً عواقب تلخی برای ما در پی خواهد داشت.»
وی با طرح اینکه «ورود به فضای مذاکرات و آغاز گفت‌وگوهای برجامی، بسیاری ازاین‌دست غائله‌ها را پایان خواهد داد» گفت: «شرایط منطقه به نفع ما نیست و ادامه طفره رفتن‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات برجامی عملاً ایران را در موضع جنگ‌طلبی قرار‌داده است این در حالی است که اساساً ایرانی‌ها نیازی به اتخاذ ادبیاتی که بوی تقابل با همسایگان و دیگر کشورها بدهد ندارند!»
بیگدلی با اشاره به مذاکرات نیمه‌تمام ایران و عربستان گفت: «پیش‌تر نیز گفته بودم اساس اختلافات تهران- ریاض، سایه‌ای از اختلافات تهران- واشنگتن است و این بدان معنا است که بین مقامات ریاض و تهران هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت مگر این‌که تکلیف برجام و اختلافات ایران و آمریکا به سرانجامی برسد.»
آفتاب یزد نوشت: این استاد دانشگاه به‌عنوان بحث پایانی یک سؤال مطرح می‌کند و آن این‌که: «وقتی می‌دانیم پشت تمامی چالش‌های مرتبط با ایران، ایالات ‌متحده‌ آمریکا است، بهتر نیست مستقیم با کاخ سفید وارد گفت‌وگو شویم؟»
قیمت‌ها با برجام و FATF کاهش می‌یابد!
روزنامه ابتکار هم در مطلبی به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه «ترمز افزایش قیمت‌ها کشیده خواهد شد» پرداخت و به نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت: ادامه شرایط فعلی اجازه ترمز افزایش قیمت دلار و به دنبال آن کالاهای دیگر را نخواهد داد. باید شرایط رقابتی باشد و از سوی دیگر به دنبال عادی شدن روابط کشور با دیگر کشورها باشیم.
ابتکار نوشت: «وی [به نقل از یک کارشناس اقتصادی] به اهمیت به نتیجه رسیدن برجام و FATF اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: روابط خارجی ما باید به روال طبیعی بازگردد، باید بحث برجام و FATF هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد در غیر این صورت امکان کنترل نرخ ارز وجود نخواهد داشت.»
اصلاح‌طلبان که طی 8 سال گذشته همه امور کشور را به برجام حواله می‌دادند و منتظر حل شدن مشکلات کشور بودند به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که نتیجه تمرکز دولت تدبیر و امید به برجام چه بوده است؟ آنها اساساً به اهداف پشت پرده و دشمنی‌های نظام سلطه فکر نمی‌کنند و گمان می‌کنند که بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در قبال ایران تفاوتی وجود دارد حال‌آنکه بارها خودشان اعلام کرده‌اند که مخالف نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در منطقه و پیشرفت‌های موشکی و صنایع هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.
بر همین اساس است که به نظر می‌رسد مدعیان اصلاحات صرفاً به دنبال ارتباط برقرار کردن با آمریکا هستند و مشکلات منطقه‌ای و یا مسائل معیشتی و اقتصادی صرفاً بهانه‌ای برای طرح مقصود و مراد آن‌هاست.
گره زدن معیشت مردم به برجام با چاشنی سیاه‌نمایی
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «امروز بخش عظیمی از جامعه در فقر و نداری غوطه‌ور هستند. این فقر و نداری به انواع و اقسام فساد در جامعه تبدیل شده است. بنابراین اگر دولت رئیسی سیاست مقاومت در مقابل تحریم‌ها را در پیش نگیرد به جامعه جهانی سیگنال منفی ارسال می‌کند.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «اگر رئیسی به سمت پذیرش برجام و برداشته شدن تحریم‌ها حرکت نکند شرایط اقتصادی ایران به‌مراتب بدتر نیز خواهد شد و کشور با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود.»
دولت سابق با نسخه‌پیچی مدعیان اصلاحات در اقدامی خسارت‌بار به مدت هشت سال معیشت مردم و اقتصاد کشور را به مذاکره با آمریکا و تروئیکای اروپا و سپس برجام گره زد.
این رویکرد ضمن شرطی‌‌سازی اقتصاد، به کاهش ارزش پول ملی و ازکارافتادن چرخ کارخانه‌ها و سانتریفیوژها منجر شد.
حالا بانیان وضع موجود اقتصادی با سیاه‌نمایی و یاس آفرینی مدعی هستند که این رویکرد غلط و خسارت‌بار باید همچنان در دولت جدید ادامه یابد.
متأسفانه مدعیان اصلاحات به مسائلی ازجمله رونق تولید، تعامل با کشورهای مختلف جهان، اجرای اقتصاد مقاومتی، اعتماد به جوانان متخصص، نخبه و انقلابی و بهره‌مندی از توان عظیم داخلی هیچ اعتقادی ندارند.
سفره‌های مردم کوچک شده
اما پررویی مدعیان اصلاحات، نجومی!
روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: امنیت غذایی مردم درخطر است. آخرین آمار تورم نقطه‌ای که هفته گذشته از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، حاکی از وضعیت نگران‌کننده در مورد مصرف مواد خوراکی بود. مرکز آمار تورم نقطه‌ای شهریورماه را ۴۵, ۸ درصد اعلام کرده است. در این تورم، گران شدن مواد خوراکی بیش از 60 درصد سهم دارند. طبق گزارش‌ها، در سال ۹۷، هفت دهک جامعه از تأمین کالری موردنیاز خود ناتوان بوده‌اند و اکنون نیز گزارش‌ها حاکی از کاهش سرانه مصرف گوشت، برنج و لبنیات در ایران رو به کاهش است.
میان تیترهای این گزارش به شرح ذیل است؛ «مصرف تخم‌مرغ به‌جای گوشت»، «سرانه مصرف گوشت بیش از 50 درصد کاهش داشته است»، «مصرف لبنیات 30 درصد کم‌تر از میانگین جهانی»، «کاهش مصرف میوه در ایران»
لازم به ذکر است که مشکلات امروز کشور نتیجه عملکرد دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان بوده است. آنها بی‌آنکه از مقصران و بانیان وضعیت امروزی کشور سراغی بگیرند سعی می‌کنند گزارش‌های تورم را برجسته می‌کنند به خیال اینکه تا چند ماه آینده همه مشکلات 8 سال پیش را به دولت رئیسی گره بزنند!
اصلاح‌طلبان دچار مشکل سرمایه اجتماعی شده‌اند
روزنامه همدلی در مطلبی به «اختلافات عمیق میان اصلاح‌طلبان» پرداخت و نوشت: واضح است که کارگزاران هم مانند جریان اصلاحات برای تعیین استراتژی در فضای سیاسی دچار اختلاف جدی شده است و برای حل آن هنوز نتوانسته به راهکار روشنی برسد. این موضوع ازاین‌رو اهمیت دوچندانی دارد که احزاب در ایران به‌شدت متکی به افراد هسته مرکزی هستند و چنانچه این افراد از آن جدا شوند بعید است که مانند زمان شروع بتواند تأثیرگذار باشد. به‌هرحال واضح است که اصلاح‌طلبان دچار مشکل سرمایه اجتماعی شده‌اند و بسیاری هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند و به گفته بسیاری از اعضای این جریان چنانچه برای حل کردن این مشکل راه‌حلی پیدا نشود ممکن است نتوانند به حیات سیاسی بازگردند.
اعتماد: شانگهای بهترین فرصت برای سیاست خارجی ایران است
روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: اکثریت کشورهای عضو، در حوزه جغرافیایی ایران بزرگ و تمدن ایرانی قرار دارند. به نظر نگارنده، این ویژگی شانگهای مهم‌ترین مزیت و فرصت برای ج.ا.ا جهت تحقق اهداف سیاست خارجی است. همین ویژگی سازمان شانگهای می‌تواند زمینه‌های مناسبی را برای تعاملات فرهنگی گسترده، عمیق و ویژه و حتی روابط اقتصادی مؤثری در جهت منافع ایران در سازمان ایجاد کند.
رفوی دروغ و فریبکاری؛
حتماً می‌خواهیم به ‌FATF ملحق شویم که عضو شانگهای شدیم!
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز نوشت: «آیا فکر کرده‌اید که چگونه پس از ۱۶ سال، به‌یک‌باره درهای سازمان شانگهای به روی ایران باز شد، درحالی‌که به دلایل متعدد ۱۶ سال به درخواست ایران توجهی نمی‌شد؟ آیا شرایط تجاری ایران بهبودیافته یا بویی از توافق با آمریکا و ۱+۵ می‌آید... سؤال دیگر آن است که چرا ما آن را پذیرفتیم؟ آیا قرار است مرزها را بازکنیم و به ‌FATF بپیوندیم یا آنکه قرار است تحریم‌ها برداشته شوند؟»
مدیریت برجام و دیگر هیچ، الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای را معطل ‌FATF و رفع تحریم نگه داشته بود. اتفاقی که در دوره جدید افتاده این است که دولت انقلابی در حال باز کردن قفل‌هایی است که توسط اشرافیت مدعی اصلاحات ـ اعتدال به‌پای اقتصاد ایران بسته شده بود. تحریم‌های داخلی ایجاد شده توسط شبکه خودتحریمی در حال برداشته شدن است و واردات واکسن و عضویت ایران در شانگهای بدون الحاق ایران به ‌FATF و رفع تحریم یکی از آثار این اقدام انقلابی است. در این میان، طیف خودتحریمی هنوز با وقاحت جاده برای ‌FATF صاف می‌کند و نسخه ذلت و اعتماد بیجا به دشمن می‌پیچد تا بدون پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، فریبکاری و دروغ‌های خود را رفو کند.
اگر همیشه منافع ملی را لحاظ کنید...
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در گزارشی قابل‌توجه به موضوع «حمایت از تولید داخلی» پرداخته، گزارشی که در آن منافع ملی و کارگران ایرانی لحاظ شده و این قابل‌تحسین است.
در این گزارش آمده: «کره‌ای‌ها که نفت نمی‌خریدند و ال‌جی و سامسونگ‌شان بازاری بزرگ را ازدست‌داده بود، همان میزان واردات بشردوستانه نظیر غذا و دارو به ایران را هم متوقف کردند... مسئله دیگر بلوکه‌شدن چند میلیارد دلار از پول نفت ایران در بانک‌های کره‌ای بود که نه پرداخت می‌شد نه بهره آن محاسبه می‌شد و نه حتی کره‌ای‌ها از محل آن خرید موارد مجاز بشردوستانه را که ترامپ هم حرفی درباره آن نداشت، اجازه می‌دادند.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «رئیس‌کل بانک مرکزی نیز برای یافتن راه‌حلی برای موضوع به سئول سفر کرده بود اما با دامنی پر از گلایه به تهران بازگشت و حتی افشا کرد که «هم‌اکنون ایران هفت میلیارد دلار در کشور کره جنوبی سپرده دارد که طرف کره‌ای به‌جای پرداخت سود به این سپرده‌ها، هزینه نگهداری آن را نیز از ما می‌گیرد». مسئله حادتر هم شده بود چراکه کره‌ای‌ها حتی اجازه برداشت از پول ایران برای پرداخت اولین قسط واکسن کرونای برنامه کوواکس را هم منوط به اجازه برادر بزرگ‌تر کردند و این اتفاق روی نداد و هرچه بیش‌تر این ادعای بی‌محتوای معافیت بشردوستانه کالاهایی نظیر دارو را نشان داد. این دیوار بی‌اعتمادی هرروز بلندتر شد. کره‌ای‌ها باز حتی درخواست ایران برای پرداخت حق عضویت در سازمان ملل را هم رد کردند. کره‌ای‌ها حتی استفاده از کانال مالی سوئیس برای خرید دارو را هم رد کردند...»
این گزارش در بخشی دیگر افزوده است: «زمزمه آمدن دوباره کره‌ای‌ها باعث نگرانی شد و انجمن و چند شرکت بزرگ به رهبری نامه نوشتند. این اقدام فارغ از بحث لوازم‌خانگی ازنظر سیاسی اقدام خوبی بود. الآن اگر دیده باشید وزیر خارجه کره ابراز نگرانی کرده. پس یعنی برنامه داشتید که نگران شده‌اید. آن‌هم برای تجارت یک‌طرفه و ضد منافع ملی. می‌دانید سفیر جدید کره در ایران چندین سال معاون اقتصادی وزیر خارجه کره بوده. این یعنی کره‌ای‌ها برای ما برنامه دارند و آدم‌های قدرتمندشان را می‌فرستند. در زمان سختی ما را رها کردند و رفتند حالا بزک کرده‌اند و می‌خواهند برگردند. آن هم در زمینه‌ای که ما اصلاً خودکفا هستیم و نیازی نداریم.»
در بخش پایانی این نوشتار این سطرها آمده است: «دراین‌باره همچنین «عزت‌الله اکبری تالارپشتی» رئیس‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شرق» توضیحات بیش‌تری مطرح می‌کند و می‌گوید... مهم این است که همه با همکاری باید جلوی این کار را بگیریم؛ از ما در مجلس تا شما در روزنامه. مسئله منافع ملی است. کره‌ای‌ها بدعهد هستند در تجارت؟ بله. کره خیلی موارد خلاف دارد. این توهین به منِ ایرانی است، به شمای ایرانی است. آقا پول ما را نمی‌دهند. ساده‌تر از این؟»
دراین‌باره لازم به ذکر است در همه مواردی که به منافع ملی بازمی‌گردد و طرف مقابل بیگانگان هستند اگر صدای واحدی در راستای منافع کشور و ملت از همه جناح‌های سیاسی و گروه‌ها و رسانه‌ها شنیده شود قطعاً این برکات بسیاری خواهد داشت چراکه وعده خداوند هم بر این است که اگر ملتی پیرامون حرف یا خواسته برحق خود جمع و متحد شوند خداوند هم حمایتش را نصیب آنها خواهد کرد.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴