گام‌های مهم برای شکستن محاصره اقتصادی برداشته شد؛

برد برد جهانی/ عضویت ایران در سازمان شانگهای فرصتی تازه برای توسعه

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۴۵۴۹۴۸
پیوستن دائم ایران به پیمان شانگهای، بذری که در ابتدای دولت رئیسی کاشته شد، عملکرد مثبت و نو این دولت به روابط خارجه است که اگر به همین منوال قدم‌های مثبت گذاشته شود، می توان تاثیر آن را در اقتصاد، رشد و توسعه کشور دید.
۰
plusresetminus
برد برد جهانی/ عضویت ایران در سازمان شانگهای فرصتی تازه برای توسعه
به گزارش بلاغ، پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه روابط خارجی ایران در آغاز به کار دولت سیزدهم محسوب می‌شود. ایران سال‌ها عضو ناظر این سازمان منطقه‌ای بود و با پذیرش عضویت دائم ایران از سوی اعضای آن سیاست خارجی از ظرفیت‌ها و امکانات جدیدی بهره مند می‌شود.

سازمان همکاری شانگهای به لحاظ جغرافیایی متشکل از قدرت‌های مهم منطقه آسیاست که ظرفیتهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترده‌ای برای همکاری‌های منطقه ای دارد و حضور در این سازمان نقش غیر قابل انکاری در پیشبرد سیاست‌ خارجی‌آسیا محور دولت سیزدهم خواهد داشت. از این جهت عضویت ایران در این سازمان یک پیروزی دیپلماتیک است چرا که سازمان همکاری شانگهای تاثیر جدی در موازنه قدرت بین‌المللی در آینده نه چندان دور دارد.

سیاست خارجی را متفکران عرصه علوم سیاسی ادامه سیاست داخلی می‌دانند، سیاست خارجی می تواند اهرمی برای افزایش ثروت ملی باشد، سیاست خارجی و فن دیپلماسی نردبانی برای پیشبرد اهداف سیاسی فرهنگی و اقتصادی است، در واکاوی روابط خارجه کشورمان در چند سال اخیر عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای اتفاق روشنی است که بعد از سالها بن بست رسیدن ارتباطات خارجه این بار دریچه ای مثبت به سمت روابط بین الملل گشوده شده است.

روابط خارجی یکی از عوامل موثر بر عملکرد اقتصادی به خصوص رشد اقتصادی در بلندمدت است، افزایش اهمیت این روابط برای کشورها در گفتمان تجاری، سیاسی تاثیر بسزایی در توسعه و رشد کشورها خواهد داشت.

پیوستن دائم ایران به  پیمان شانگهای، بذری که در ابتدای دولت رئیسی کاشته شد، عملکرد مثبت و نو این دولت به روابط خارجه است که اگر به همین منوال قدم های مثبت گذاشته شود، می توان تاثیر ان را در اقتصاد، رشد و توسعه کشور دید.

اکبر ناصری، کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به عضویت دائم پیمان شانگهای گفت: شکست در برجام و انفعال اروپایی‌ها در برابر آمریکا، افزایش ارتباط با دیگر کشورها بخصوص کشورهای آسیایی را ضرورت بخشیده است.

وی با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای بزرگترین سازمان همکاری‌های منطقه‌ای در جهان است، عنوان کرد: نیمی از جمعیت جهان در این سازمان عضو هستند، ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان هم در کشورهای عضو این پیمان تولید می شود، سه کشور عضو این پیمان چین هند و روسیه در میان ده قدرت اقتصادی امروز جهان قرار دارند.

کارشناس روابط بیان الملل تصریح کرد: با وجودی که فشارهای زیادی علیه ایران از سوی امریکا شده است، اما عضویت در حالی کشورمان پذیرفته شده و این نشان ازقدرت و جایگاه  کشورمان دارد.
وی پیوستن ایران به سازمان شانگهای را یک موفقیت استراتژی راهبردی خواند و خاطرنشان کرد: این عضویت به افزایش ارتباط اقتصادی و سیاسی منجر خواهد شد که در جهت سیاست های دولت در مسیر پیشرفت و ترقی موثر است.

 ناصری سهم کشورمان از بازار تجاری را کم دانست و اظهار کرد: عضویت ایران در این سازمان می تواند به تبادلات اقتصادی با کشورهای عضو بپردازد و در نتیجه ما را از تک بعدی در اقتصاد نجات دهد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در روابط بین الملل در دوره دولت جدید رخداد داد عضویت دائم ایران به سازمان همکاری شانگهای است، نتیجه برد بردی در بدبینانه ترین حالت آن ویژگی های مثبت زیادی دارد، بخصوص اینکه در حوزه تجارت موقعیت های خوبی کسب خواهیم کرد.

 وزارت امور خارجه بعد از اعلام پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در بیانیه‌ای اعلام کرد که عضویت در این سازمان نتیجه پیگیری‌های مستمر وزارت امور خارجه بوده که این اقدامات از آغاز دولت سیزدهم روند مضاعف به خود گرفته و نهایتا همزمان با مشارکت جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم، تمام هشت کشور عضو با اجماع موافقت خود را با درخواست عضویت دائمی ایران اعلام کردند.

عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای در شرایطی که آمریکا پیگیر سیاست‌های یکجانبه گرایانه خود است، به ایران این فرصت را می‌دهد که با صدای بلندتری سیاست چندجانبه گرایی را دنبال کند و با مشارکت کشورهایی مانند روسیه و چین سیاست مقتدرتری برای مقابله با یک‌جانبه گرایی در پیش بگیرد. این موفقیت دیپلماتیک در زمان ویژه‌ای به دست آمده است زمانی که آمریکا سعی دارد با تحریم‌های خود ایران را منزوی کند اما با عضویت در این سازمان ایران اعلام کرده که از انزوای بیشتر خبری نیست.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷