تاریخ انتشارشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۵۴۸۹۰
نفوذ از سخت‌ترین تا نرم‌ترین در کمین انقلاب است تا از طریق وزراء دولت ونظام مدیریت بتوانند ناکارآمدی نظام و فاسدکردن سیستم‌های حکومتی را به انجام برسانند.
۰
plusresetminus
کارآمدی دولت در گرو دقت در انتخاب مسئولان شایسته/وزرا، نفوذ در کمین شماست!
به گزارش بلاغ؛ هر نظام حکومتی در سیستم سازی تشکیلات خود در صدد جلب نظر و رضایت مردم است تا کارآمدی نظام حکومتی خود را به اثبات باورهای مردم کشور برساند.

سعی بلیغ همه حکومت‌ها بدون استثناء، جلب اعتماد و سپس ایجاد تعامل ملی است. در این زمینه، فرقی نمی‌کند که حکومت مردمی باشد یا اقتدارگرا، الهی باشد یا مادی، آنچه که مطمح نظر و راهبرد حکومت‌گران است ارائه خدمت گسترده و جذاب به مردم بمنظور بدست آوردن رضایت قاطبه ملت است.

محوریت مردم، راهبرد انقلاب اسلامی است
 در میان همه مشرب‌های سیاسی و اعتقادی، ادیان با فرمان خداوند، در ذات خود به مردم‌مداری اعتقاد و ایمان دارند و پیروان خود را به خدمت خالصانه تنها برای رضایت خداوند دلالت می‌کنند و در اسلام، بیش از همه ادیان مردم محور حرکت و بهانه جلب رضایت خداوند تصریح و تاکید شده‌اند.

  به دلیل اهمیت اساسی مردم در ساختار قدرت در اسلام و به تبع آن در انقلاب اسلامی، جایگاه‌های خدمت به مردم نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است. ضمن اینکه طی سال‌های اخیر، مزایای مادی و حقوقی این جایگاه‌ها نیز جاذبه‌های فراوانی را بوجود آورده و عده کثیری را به بند خود گرفتار ساخته است.

در میان مسحوران این منصب‌ها، کم نیستند آنانی که باچرب زبانی و مداهنه خود را به تصمیم سازان نظام نزدیک کرده و با جلب اعتماد آنها جایگاه‌های مسئولیتی را اشغال کرده و در نهان با فرصت سوزی به اعتماد مردم آسیب می‌رسانند و خود نیز به آلاف و اولوف می‌رسند.

عده‌ای نیز با دلربایی از وزراء به مناصبی همچون: معاون وزیر، استاندار، مدیرکل و...،دست می‌یابند و به راه تخریب سیمای مردمی نظام اسلامی می‌پردازند. در این میان نباید از رسوخ مهره‌های وابسته به سرویس‌های امنیتی بیگانگان و دشمنان انقلاب اسلامی غفلت کرد که نمونه کوچکی از آن را می‌توان در سریال گاندو ملاحظه کرد. این واقعیت تلخ را هیچ‌گاه نمی‌توان انکار کرد که سرویس‌های امنیتی متخاصم بشدت برای جاسوس پروری در درون وزارتخانه‌ها و مدیریت‌های نظام در سطوح مختلف فعال هستند و سرمایه گذاری کلان در این ارتباط انجام داده‌اند که جای دقت فراوان از سوی وزراء و رئیس جمهور محترم بسیار ضروری و حیاتی است.

نفوذ، ساده‌ترین شیوه مبارزه با نظام
هنوز دولت سیزدهم در کشور به صورت کامل شکل نگرفته و در حالی که فعالیت رسمی آن یک ماهی است آغاز شده ولی به دلیل تغییرات مدیریتی در سطح کلان هنوز هم تا روی کارآمدن نیروهای انقلابی و ارزشی و گرفتن سکان هدایت مسئولیت‌ها به ویژه در استانها باید یکی دو ماه دیگر صبر کرد، اما بدلیل اهمیت جدی انتخاب استانداران و مدیران کل و فرمانداران، جا دارد تا پیرامون این انتخاب‌ها توجه جدی‌تری بر موضوع نفوذ از سوی دولت و وزراء بشود.

بر هیچ‎کس پوشیده نیست که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حتی قبل از آن در قالب مبارزات سیاسی منتهی به پیروزی انقلاب، نفوذ یکی از راهبردهای مهم دشمن برای ضربه به برنامه‌ها و آرمان‌های این انقلاب بزرگ و تأثیرگذار بر مناسبات بین‌المللی بوده است. انقلابی که نه تنها منطقه بلکه جهان را متوجه معیارهای جدیدی در امر حکمرانی و تشکیل نظام سیاسی کرد. انقلاب اسلامی ایران با ایجاد نوعی مردم سالاری دینی پیشرو و پر قدرت هم آسیب‌های نظام سرمایه‌داری را خنثی کرد و هم زمینه لازم را برای ارائه الگویی مطلوب از نظام سیاسی با اتکا به نیروی مقاومت فراهم کرد.

دشمنان انقلاب همواره مترصد نفوذ در میان صفوف ملت و مسئولان نظام بوده و هستند بگونه‌ایکه در سخنان حضرت امام خمینی (ره) هم به صراحت بحث نفوذ در ارگان ها و دستگاه ها و انجمن های اسلامی آمده؛ امام در سخنان مهمی فرمودند: "این را باید توجه بکنند آقایان که در بین این ارگان هایی که هست مثل سپاه پاسداران، مثل ارتش، مثل کمیته ها، مثل دادگاه ها و همه این جاهایی که بعد از انقلاب به عنوان و اسم یک گروهی پیدا شده است، شیاطین ننشسته اند که اینها خالص باشند. در بین شان افرادی نفوذ کرده اند و به واسطه آن نفوذ، کارهایی در آنجا انجام می دهند."

حضرت امام در بهمن ۶۵ هم نکات مهمی را در باب نفوذ مطرح کردند: "آنها که همیشه در فکر بوده اند که در حوزه علمیه نفوذ کنند، نفوذ آنها، ظاهری نیست که معلوم باشد فلان آقا نفوذی است. چه بسا بیشتر از شما اظهار دیانت بکند، مع الذلک، در موقع مناسب کارش را انجام دهد."

وقتی امام، که بنیانگذار نظام اسلامی ایران است، حتی از نهادهای انقلاب به‌عنوان مراکز مورد هدف دشمنان برای نفوذ یاد می‌کردند، نفوذ در دستگاه‌های دولتی بویژه در سطوح بالا و میانی، که جای خود دارد. دشمنان انقلاب براحتی در دستگاه‌های دولتی نفوذ می‌کنند چنانکه در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی حتی تاسطح معاون وزیر نفوذ توانسته بود رسوخ کند.

نفوذ از منظر مقام معظم رهبری
تاکید مقام معظم رهبری بر جدی بودن خطرات نفوذ به عنوان یکی از تهدیدات همواره در کمین علیه جمهوری اسلامی ایران است. ایشان همواره بر جدی بودن دشمنان نظام و انقلاب برای ضربه زدن به منافع کشور از طریق انواع نفوذ تاکید داشته و در برهه‌های مختلف زمانی ابعاد مختلف آن را برای مسئولان و مردم تشریح کرده‌اند. "سلاح اصلی آمریکا هم در این منطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب این معانی هستیم، نفوذ است ـ نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّت‌ها است، ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّت‌ها، میان ملّت‌ها و دولت‌ها، دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید و حرف آمریکا را قبول بکنید، هر چه او گفت عمل کنید و گوش کنید.... این را در ذهنیّت تصمیم‌گیران ملّت‌های اسلامی و کشورهای اسلامی می‌خواهند وارد کنند".

مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام در 22 خرداد سال 1396، هوشیاری و جلوگیری از نفوذ را شرط تحقق اتحاد ملی ذکر رده، اظهار می‌دارند: یک نکته‌ی دیگری که در باب این انسجام ملّی و اتّحاد ملّی لازم است عرض بکنم این است که این اتّحاد، آن‌وقتی آشکار و بارز خواهد شد که با دشمن، فاصله‌‌گذاری واضحی انجام بگیرد. یکی از چیزهایی که اتّحاد ملّت را زیر سؤال می‌برد و شبهه ایجاد می‌کند و اختلاف ایجاد می‌کند و اگر اختلافی هست آن را آشکار می‌کند، فاصله قرار ندادن با دشمن است؛ مراقبت بشود. دشمن تنها در خارج از کشور نیست؛ گاهی ‌اوقات دشمن، داخل کشور هم نفوذ می‌کند. در سال ۸۸ ملاحظه کردید؛ در بعضی از خیابان‌های تهران گروه‌هایی پیدا شدند -البتّه عدّه‌ی زیادی نبودند، عدّه‌ی کمی بودند- صریحاً علیه نظام حرف زدند. مشکل عمده‌ای که پیش آمد، از ناحیه‌ی فاصله نگذاشتنِ میان یک گروهی با اینها بود؛ باید فاصله را اعلام می‌کردند، نکردند، [لذا] مشکلات بعدی پیش آمد. وقتی شما می‌بینید که عدّه‌ای با اساس نظام شما، با اساس انقلاب شما، با اساس باور و دین شما بنای مخالفت و بنای کارشکنی و اذیّت کردن دارند، باید فاصله‌ی خودتان را با اینها مشخّص کنید و اعلام بکنید که با اینها فاصله دارید؛ این یک ‌چیز لازمی است. بخصوص ما مسئولین در این زمینه بایستی خیلی جدّی و کوشا باشیم. اگر این [طور] شد، آن‌وقت اتّحاد و انسجام ملّی معنا پیدا میکند و تحقّق پیدا می‌کند. 

سکاندار انقلاب اسلامی در دیدار 20 اسفند 1394 رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى فرمودند: "بنده در قبل از انتخابات مسئله‌ی نفوذ را مطرح کردم؛ آقایان! این نفوذ مسئله‌ی مهمّی است. نفوذ مسئله‌ی مهمّی است بنده هم که این را عرض می‌کنم نه به خاطر این است که حالا یک احتمالی به ذهنم می‌آید که ممکن است نفوذ کنند؛ نه، ما از خیلی چیزها مطّلعیم؛ از خیلی حوادثی که دارد در کشور رخ می‌دهد که غالباً عموم مردم یا حتّی خیلی از خواص مطّلع نمی‌شوند ما مطّلع می‌شویم. من از روی اطّلاع دارم عرض می‌کنم که برنامه‌ی نفوذ در کشور یک برنامه‌ی جدّی استکبار است، برنامه‌ی جدّی آمریکایی‌ها است؛ دارند دنبال می‌کنند که نفوذ کنند. اشتباه نشود! این نفوذ برای این نیست که از یک جایی کودتا بشود؛ نه، می‌دانند که در ایران، در جمهوری اسلامی، با ساختی که جمهوری اسلامی دارد کودتا معنی ندارد. یک جاهایی یک‌وقت داخل فلان نیروی مسلّح نفوذ می‌کنند برای اینکه بیایند کودتا کنند، یکی را ببرند، یکی را بیاورند؛ نه، این نفوذ برای کودتا نیست، این نفوذ برای دو منظور دیگر است. یکی از آماج‌های این نفوذ مسئولانند؛ آماج دوّم مردمند. مسئولان آماج این نفوذند؛ برای چه؟ هدف چیست؟ هدف این است که محاسبات مسئولان را عوض کنند و تغییر بدهند؛ یعنی مسئول جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که با ملاحظه‌ی هزینه و فایده احساس کند که باید این اقدام را بکند، این اقدام را نکند؛ نفوذ برای این است به این نتیجه برسد که فلان رابطه را قطع کند، فلان رابطه را ایجاد کند؛ نفوذ برای این است که این محاسبات در ذهن مسئولین عوض بشود. آن‌وقت، وقتی نتیجه این بشود که فکر مسئولین و اراده‌ی مسئولین در مشت دشمن قرار بگیرد، دیگر لازم نیست دشمن بیاید دخالت مستقیم بکند؛ نه، مسئول کشور همان تصمیمی را می‌گیرد که او می‌خواهد. وقتی محاسبه‌ی این حقیر عوض شد، تصمیمی را می‌گیرم که او می‌خواهد؛ من همان کاری را که او می‌خواهد مفت و مجّانی انجام می‌دهم؛ گاهی بدون اینکه خودم بدانم -یعنی اغلب بدون اینکه خودم بدانم- این کار را انجام می‌دهم. [بنابراین] سعی می‌کنند محاسبات مسئولین را عوض کنند. پس آماج اوّل مسئولینند.
آماج دوّم مردمند. باورهای مردم باید عوض بشود؛ باور به اسلام، باور به انقلاب، باور به اسلام سیاسی، باور به اینکه اسلام غیر از کارهای شخصی وظایف عمومی هم دارد، حکومت هم دارد، جامعه‌سازی هم دارد، تمدّن‌سازی هم دارد؛ باور به نفی اینها [جایگزین شود]. اینها باید از ذهن مردم زدوده بشود، عکسش در ذهن مردم جا بگیرد.
(می‌خواهند) باور به استقلال را عوض کنند. بعضی‌ها البتّه ناشیگری می‌کنند؛ می‌بینیم گاهی اوقات در بعضی از مطبوعات، صریحاً استقلال کشور را یک امر قدیمی و کهنه‌شده می‌دانند و می‌گویند امروز دیگر استقلال کشورها مطرح نیست. یعنی چه؟ یعنی در نقشه‌ی جغرافیای جهانی یک قدرتی وجود دارد، آن قدرت تصمیم می‌گیرد و همه عمل می‌کنند -مثل حرارت مرکزی- یک جایی یک چیزی تولید می‌کند، بقیّه مصرف می‌کنند. این را دارند ترویج می‌کنند؛ نفوذ یعنی این. البتّه این کاری است که دارد انجام می‌گیرد".

در مقابل نفوذ چه باید کرد؟
در باره مسئله نفوذ با رهنمون‌های مقام معظم رهبری که همواره بر اهمیت و جدی بودن مسئله نفوذ اشاره کرده‌اند، بایستی برنامه‌ها و راهبردی ضد نفوذ در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و ... تدوین و به عنوان دستورالعمل اصلی نهادهای مرتبط در اولویت قرار بگیرد. علاوه بر این ضرورت، توانمند کردن روزافزون جامعه اطلاعاتی، تقویت بیش از پیش زیرساخت‌های امنیتی و اطلاعاتی و همچنین آگاهی‌بخشی مؤثر عمومی در کشور تا حدی زیادی کشور از تهدیدات و خسارات احتمالی این مسئله محافظت گردد.
لزوم مقابله با نفوذ قدرت‌های متخاصم در ج.ا.ایران، امری بدیهی است و از مصادیق دفاع از امنیت و منافع ملی محسوب می‌شود و با توجه به ابعاد و اشکال گوناگون نفوذ‌، روش‌های مقابله با آن نیز بسته به نوع نفوذ متفاوت خواهد بود. طبعاً مقابله با لایه‌های امنیتی و شبکه‌های مجری طرح‌های نفوذ در ج.ا.ایران نیازمند ورود دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ذی‌صلاح است؛ اما مقابله با لایه‌های دیگر نفوذ (ازجمله نفوذ در نظام آموزش عالی در قالب پروژه‌هایی مانند شاخص‌سازی اساتید ضعیف) ‌و خنثی‌سازی آنها نیازمند راهکارهایی متناسب با نوع و جنس نفوذ است.

 یکی از ضروری‌ترین راهبردهای مقابله با نفوذ فکری _ ایدئولوژیک‌، سیاسی و اقتصادی در سطوح فردی، آگاهی‌بخشی به مردم و در مرتبه‌ای بالاتر، تبدیل آگاهی‌های مردم به ایمان‌، باور و عقیده است (‌بصیرت‌افزایی) که دراین‌صورت، اصول انقلاب اسلامی پایدار و مستدام خواهد ماند.

تبدیل کارگزار به نفوذ گذار؛ فرصتی فراروی پروژه نفوذ 
کارگزاران حکومتی در جوامع گوناگون، ابزارهای تحقق اهداف و تأمین منافع یک ملت‌اند و بدین خاطر است که حجم گسترده‌ای از اختیارات و امکانات حسب رده ساختاری، در اختیار ایشان قرار می‌گیرد. حال اگر این کارگزاران که بر ساختار نیز اثرگذارند، خواسته یا ناخواسته در دام نفوذ بیفتند و خود تبدیل به عامل تحقق نفوذ در یک کشور شوند، بهترین فرصت برای دشمنان آن جامعه جهت رسیدن به اهداف‌شان فراهم می‌آید. رهبر معظم انقلاب در بیانی ضمن اشاره به آسیب‌های وارده از سوی این دسته از کارگزاران، می‌فرمایند: "خوب وقتی‌که دشمن برای داخل کشور برنامه ً دارد، چه‌کار می‌کند؟ از نفوذی استفاده می‌کند. معنای نفوذی این نیست که حتماً رفته باشد پول گرفته باشد برای اینکه بیاید در فلان دستگاه نفوذ کند و خودش هم بداند چه‌کار می‌کند؛ نه، گاهی نفوذی نفوذی است ولی خودش هم نمی‌داند... دشمن یک چیزی می‌گوید، یک چیزی می‌خواهد، این را با وسایل گوناگون با چند واسطه کاری می‌کند که از زبان فلان آدم موجه که نه پولی از دشمن گرفته، نه تعهدی به دشمن داده بیرون بیاید" (بیانات 5/12/1394 در دیدار مردم نجف‌آباد(.
جواد کریمی قدوسی،نماینده مجلس، در مورد نفوذ در دولت آقای روحانی، مطالبی را اظهار می‌دارد. وی با بیان اینکه "یکی از پرونده‌های مهم در نهاد ریاست جمهوری نفوذ ام‌آی‌سیکس انگلستان از طریق اسماعیل سماوی خواهرزاده رییس جمهور(آقای روحانی) بود"،گفت:این سرویس جاسوسی مرتب به خواهرزاده روحانی زنگ می‌زد و خط و مشی و مواضع رئیس جمهور را به خواهرزاده‌اش دیکته می‌کرد.

کریمی قدوسی حمایت واعظی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات از ادمین‌های آمدنیوز را یکی دیگر از پرونده سنگین نهاد ریاست جمهوری دانست و گفت: زمانی که آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود از ادمین‌های کانال معاند آمدنیوز حمایت می‌کرد و بعد دیدیم که نه تنها برخوردی با واعظی نشد بلکه وی در نهاد ریاست جمهوری به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور مشغول به کار شد.
وی سومین مورد از نفوذ در دولت و نهاد ریاست جمهوری را فردی به نام کابوس سیدامامی دانست و خاطرنشان کرد: این فرد شایسته برجسته‌ترین عوامل نفوذ موساد در بدنه دانشگاهی، اجرایی و مشاوره دولت بود و از طریق پروژه‌های محیط زیستی به دنبال کشف و شناسایی فعالیت‌های موشکی و شهرک‌های زیرزمینی موشکی ایران بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: این فرد از مرتبطین با حسام‌الدین آشنا بود و حتی افرادی که سیدامامی را در جلسات سخنرانی آشنا می‌دیدند از آن حضور ذهن هم دارند.
کریمی قدوسی یکی دیگر از پرونده‌های سنگین نفوذ در نهاد ریاست جمهوری را پرونده سنگین حسام‌الدین آشنا و زیرمجموعه‌هایش دانست و گفت:‌ دستگاه امنیتی و قضایی باید با جدیت به پرونده آشنا رسیدگی کند.

و خلاصه کلام...
حوزه انتصابات در کشور آنچنان وسیع و گسترده است که جا دارد آقای رئیس جمهور هیاتی را مامور بررسی انتصاب‌ها در سطح کشور کند تا بر رعایت انطباق انتصاب‌ها با معیارهای ارزشی باشند و بغایت پیرامون این موضوع فوق‌العاده مهم واکنش فعالانه از خود نشان دهند و اجازه تخریب چهره مسئولان و کارگزاران را با چند انتصاب مسئله دار ندهند آنچنانکه در جریان  انتصاب اخیر استاندار سیستان و بلوچستان پیش آمد و کافی است تا چند انتصاب این چنینی رخ دهد و مردم اعتماد خود به این دولت را از دست بدهند.

دولت و شخص رئیس جمهور جا دارد در این زمینه بشدت حساس باشند و ازجایگاه جدید خلق شده نزد ملت ایران از دولت آقای رئیسی صیانت کنند و به هیچ کس اجازه ناامید کردن مردم را ندهند.

اینکه مکرر از سوی دلسوزان نظام از نفوذ گفته و اظهار نگرانی می‌شود، نباید اذهان را تنها به شبکه سازماندهی شده سرویس‌های امنیتی معطوف و منحصر داشت که این موضوع و مصداق نیز بسیار مهم و در خور توجه و هوشیاری است، اما نفوذ نرم، که باز هم مسئولان باید در قبال آن بسیار دقیق باشند، نفوذ چاپلوسان و بی مایگان و کم توانان ارزشی و حرفه‌ای است. این روزها بازار لابی‌های این تیپ افراد بسیار پررونق است و تیم‌های پیشنهادی برای ارزیابی انتصاب‌ها باید هرچه زودتر و بدون فوت وقت تشکیل و به این امر مهم اهتمام بپردازند.

 در این ارتباط بدلیل اهمیت مسئله،  حتی نباید به فهرست‌های پیشنهادی گروه‌ها و جریان‌های مورد وثوق هم اعتماد کرد و از فیلتر کنترل وزراء و تیم‌های انتخاب و انتصاب عبورشان نداد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰