تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۴۵۴۷۴۳
طی سال‌های اخیر، استان مازندران دستخوش اتفاقات ناخوشایندی از جمله کوه خواری، دشت خواری، جنگل خواری، دریا خواری و حالا ساحل خواری از سوی برخی سودجویان بوده است؛ دستبرد به منابع ملی که در صورت تداوم، قطعا تبعات جبران ناپذیری را بدنبال خواهد داشت.
۰
plusresetminus
ماجرای برداشت‌های شبانه ماسه از سواحل محمودآباد/دستبرد به منابع ملی با تیلر و نیسان!
به گزارش بلاغ، طی روزهای اخیر، برداشت غیرمجاز از سواحل محمودآباد به ویژه در  خشت سر روستایی از توابع بخش مرکزی این شهرستان، واکنش‌های اعتراض آمیز اهالی و ساکنان این منطقه را در پی داشته است.

بومیان این منطقه با اشاره به عمر طولانی این سرقت‌های شبانه از عدم برخورد قاطع دستگاه‌های مرتبط گلایه داشتند و از مسئولان توقع ورود و برخورد جدی با متخلفان را خواستار شدند.

خسرو طالبی فرماندار محمودآباد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: تاکنون کسی که مدرک مستندی بیاورد که این برداشت‌ها خلاف بوده و قانونی نیست، به ما ارائه نشده است.

وی افزود: در کنار جاده‌های اصلی شهر، ماسه‌های دپو شده وجود دارد و این دپوی ماسه را همه می‌بینند؛ ما هم این موضوع را گزارش دادیم و از دادگستری شهرستان سرخرود درخواست ورود به این ماجرا را دادیم؛ منتهی مستنداتی که دال بر اثبات این ماجرا از سوی اشخاصی باشد، وجود نداشت.

فرماندار محمودآباد، خاطرنشان کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم که اولین مستنداتی که از سوی اهالی و یا هر منبع دیگری به دست ما برسد، مطمئن باشید بنده خودم شخصا تا آخر پای برخود با این افراد می‌ایستم.

طالبی ادامه داد: ما تاکنون نتوانستیم مستنداتی را به دست آوریم که این فرد با امکانات و دستگاه‌های مکانیکی خود شب یا روزی در کنار سواحل، اقدام به برداشت غیرمجاز شن و ماسه کرده است.

وی تاکید کرد: ما از تمامی اهالی، شهروندان و بومیان منطقه می‌خواهیم که در صورت داشتن مدارک و مستنداتی در خصوص برداشت‌های غیرمجاز آن را به ما ارائه کنند تا در اسرع وقت و به صورت جدی، این موضوع را از طریق دستگاه قضا، پیگیری کنیم.

فرماندار محمودآباد، اعلام کرد: این برداشت‌ها تنها مربوط به سواحل محمودآباد نمی‌شود و در تمامی سواحل و رودخانه‌های استان در حال اتفاق است و متاسفانه آنچه که وجود دارد این است که در بسیاری از این دستبردها به شیوه‌های گوناگون، شکل قانونی برای آن درست می‌کنند.

طالبی یادآور شد: ما شدیدا پیگیر این ماجرا هستیم و در صورت به دست آوردن مدارک مستدل در کوتاه ترین زمان ممکن با متخلفان برخود خواهیم کرد.

حسینی دهیار روستای خشت سر محمودآباد نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: غالب این دستبردها به سواحل محمودآباد و به ویژه سواحل خشت سر، شبانه صورت می‌گیرد.

وی افزود: عمده این افراد، بومی و از اهالی روستاهای مجاور هستند که در نیمه‌های شب دست به دستبرد شن و ماسه از سواحل می‌زنند.

دهیار خشت سر محمودآباد، خاطرنشان کرد: عمده این سرقت‌ها توسط تیلر و نیسان صورت می‌گیرد و اینگوه نیست که با خودروهای سنگینی نظیر کامیون، این دستبردها صورت بگیرد.

حسینی ادامه داد: البته ما به کمک اهالی، جلوی خیلی از این افراد را گرفتیم و متعهد شده‌اند که تکرار این امر صورت نگیرد، اما تعداد معدودی هستند که شبانه و در خفا اقدام به دستبرد به شن و ماسه سواحل این منطقه می‌زنند.

وی بیان کرد: البته این دستبردها به آن میزانی که در فضای مجازی مطرح شده است نیست و آنگونه نیست که به صورت مستمر و در سطح وسیع صورت بگیرد.

دهیار خشت سر محمودآباد، گفت: اگر بخواهد این برداشت‌ها در روز و به صورت آشکار و یا با خودروهای سنگین صورت بگیرد، قطعا اهالی مطلع می‌شوند و قطعا جلوی این برداشت‌ها را خواهند گرفت.

حسینی متذکر شد: عمده موارد شناسایی شده از سوی اهالی، مواردی بوده که با تیلر و توسط بومیان منطقه صورت گرفته است و تذکرات لازم به این افراد نیز داده شده است.

طی سال‌های اخیر، استان مازندران دستخوش اتفاقات ناخوشایندی از جمله کوه خواری، دشت خواری، جنگل خواری، دریا خواری و حالا ساحل خواری از سوی برخی سودجویان بوده است.

این تخلفات که بعضا با مجوز و عمدتا بدون مجوز قانونی صورت می‌گیرد موجب شده است تا شن و ماسه و تپه های شنی در سواحل مازندران، شبانه به سرقت برود و این دستبردها بی شک تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

بی شک ورود دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در کنار دغدغه‌مندی ساکنان و اهالی این مناطق در برخورد با عاملان تخریب سواحل، دست سودجویان را از دست درازی به این منابع خدادادی کوتاه خواهد کرد.

گزارش از مجتبی قربانی

 انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما