تاریخ انتشارجمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۳۶۰۶
در حالیکه بازار جهانی غلات همچون ذرت و سویا در نوسان است مرغداران کشور با مشکلاتی مثل تاخیر در بارگیری نهاده و تلفات ناشی از قطعی برق مواجه هستند که این امر موجب ایجاد التهاب در بازار مرغ شده است.
۰
plusresetminus
التهابات قیمت مرغ ربطی به مرغداران ندارد/ از تخلف «پشت بارنامه‌ای» تا قطعی برق
به گزارش بلاغ، در حالی که بازار مرغ کشور کماکان با التهاب هایی مواجه است و این محصول با قیمت هایی بالاتر از قیمت مصوب در سطح شهر به فروش می رسد مرغداران می گویند ما مثل سابق تولید داریم و به نرخ مصوب محصول را به دولت تحویل می دهیم لذا این نوسانات قیمتی ارتباطی با تولید کنندگان ندارد.

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران در این خصوص گفت: قائدتا بازار مرغ نباید تا به این حد ملتهب باشد چون الان شرایط خوب است و تولیدکنندگان مثل سابق تولید دارند.

اسدالله نژاد افزود: با توجه به اینکه تولیدکنندگان مرغ را کماکان به نرخ مصوب به دولت تحویل می دهند بنابراین قیمت های غیرواقعی بازار ارتباطی به مرغداران ندارد.

وی در خصوص مسائل اخیر پیرامون نهاده های مورد نیاز صنعت طیور نیز گفت: متاسفانه نهاده ها بسیار با تاخیر بارگیری می شود و علت آن نیز این است که ارز تخصیصی با تاخیر انتقال می یابد و لذا این امر منجر به تاخیر در بارگیری ها می شود.

اسدالله نژاد با بیان اینکه الان کمبود نهاده در بازار وجود ندارد، افزود: در حال حاضر مرغداران غالبا ثبت سفارش کرده اند اما چون با تاخیر بارگیری می شود امیدواریم این مساله رفع شود تا بازار دچار التهابی بیش از التهاب فعلی نشود.

«محمد علی کمالی سروستانی» مشاور اتحادیه سراسری مرغداران کشور نیز در این خصوص گفت: همه ساله در فصل تابستان کامیون ها در گیر حمل و نقل میوه و تره بار هستند که به عنوان یک عامل کُندی در انتقال نهاده ها از بنادر به انبارها شرکت پشتیبانی مطرح است.

کمالی سروستانی افزود: البته شرکت پشتیبانی هم مشکل دارد و آن این است که بسیاری از رانندگان «پشت بارنامه» (دریافت مبالغی بیش از آنچه دولت برای کامیون داران تعیین کرده است) می خواهند و چون شرکت پشتیبانی یک شرکت دولتی است نمی تواند خلاف رویه پشت بارنامه بدهد و این نیز خود یک عامل تاخیر در بارگیری بار است.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی یک تدبیری برای این مساله بیندیشد چرا که چنین مسائلی موجب دپوی حجم عظیمی نهاده در گمرک ها شده است.

این مسئول اظهار داشت: علاوه بر موارد یاد شده بحث انتقال ارز نیز همیشه مشکل ساز است و باعث می شود بار در گمرک بیاید اما ترخیص نشود.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر مسائلی که امسال گریبان مرغداران را گرفته است بحث گرمای زودهنگام هوا است. چرا که گرمای هوا تا حدودی باعث شده مرغ کمتر وزن بگیرد و از سوی دیگر میزان تلفات نیز بالاتر رفته است. از سوی دیگر هم قطعی برق نیز مزید بر علت شده است.

کمالی سروستانی گفت: به این ترتیب میزان کلی تولید گوشت نسبت به میزان جوجه ریزی کمتر شده است. به عبارت دیگر از تعداد جوجه ای که ریخته شده نمی توانیم به اندازه ای کافی گوشت بگیریم.

گفتنی است نرخ مصوب سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان است و نرخ مصوب ذرت نیز هزار و ۸۰۰ تومان است اما با توجه به اختلالاتی که در بازار نهاده ها به وجود می آید حتی تا چندین برابر قیمت مصوب در بازار آزاد به فروش می رسد و همین امر موجب شده هزینه های تولید بالا برود.

در حالی که بازار جهانی نهاده های صنعت طیور از جمله ذرت، سویا و جو در سال ۲۰۲۱ با حواشی همراه بوده است و با نوسانات قیمتی مواجه بوده است گزارشات ارسالی حاکی از این است که میزان برداشت انواع غلات در کشور اوکراین به عنوان یکی از تولید کنندگان عمده این محصول  از ۱۵ جولای  ۲۰۲۱ (۲۴ تیر ۱۴۰۰) تا به امروز بالغ بر ۵ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افت داشته است.

از سوی دیگر گزارشات بیانگر این است که صادرات گندم کانادا از دومین هفته جولای جاری بالغ بر ۱۶۶ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهشی ۶۰ درصدی داشته است.

از سوی دیگر گزارشات منتشر شده طی ۱۰ روز اخیر حاکی از این است که سطح کاشته شده محصول سویا در هند در سال جاری میلادی ۱۰.۴ میلیون هکتار تخمین زده شده است که اگر این رقم محقق شود، نسبت به سال گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش خواهد داشت. 

 عبدالرحمن علوی تولیدکننده و صادر کننده تخم مرغ گفت: در حال حاضر با کمبود پولت (مرغ تخم گذار یک و نیم ماهه) مواجه هستیم و از سوی دیگر قیمت آن روندی افزایشی دارد.

علوی افزود: ما پولت را در حدود یک سال و نیم قبل درب مرغداری ۲۱ هزار تومان خریداری می کردیم اما الان قیمت هر قطعه مرغ پولت به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در بازار پولت کمیاب شده است و به سختی می توان تهیه کرد. به این ترتیب وقتی خرید، برنامه ریزی و تولید یک عنصر از زنجیره تولید به موقع تامین نشود بازار به هم می ریزد.

این فعال صنعت طیور خاطر نشان کرد: درست است که تخم مرغ جزو کالاهایی است که به بازارهای دور ارسال نمی شود به دلیل اینکه در سرما و گرما دچار خرابی می شود و از سوی دیگر بحث شکستگی آن نیز بسیار بالا است. بنابراین معمولا به کشورهای اطراف جنس ارسال می شود که آن هم فعلا ممنوع شده است.

وی ادامه داد: با این وجود نمی توان قیمت ها را در آینده دقیق پیش بینی کرد اما با توجه به اینکه قیمت مولفه های تولید برای تولید کننده تا به این حد بالا می رود لذا طی ماه های آنیده قطعا قیمت محصول نهایی هم بالا خواهد رفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴