کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت‌وگوی خواندنی با بانوی کارآفرین فریدونکناری؛

روزی‌رسان خانواده‌های نیازمندم/درآمدی که صرف ساخت خانه و تهیه جهیزیه می‌شود

31 تير 1400 ساعت 0:03

فاطمه مولوی از بانوان کارآفرین فریدونکناری است که توانسته با راه‌اندازی مشاغل خانگی، درآمد به دست آمده را برای ساخت خانه، تهیه جهیزیه عروس و کمک به هزینه درمان نیازمندان اختصاص می‌دهد.


به گزارش بلاغ، از سال 78 که مقام معظم رهبری اقدام به نام‌گذاری و مطرح کردن یک شعار برای هر سال کردند بیش از دو دهه میگذرد اما نکته‌ای که در این میان جلب توجه می‌کند انتخاب شعارهایی با محوریت کارآفرینی، تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی است که حدود یک دهه را به خود اختصاص داده است.

دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد و اشتغال موجب شد که افراد زیادی برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و تولید کالای ایرانی آستین‌های خود را بالا بزنند تا شاید کمی از مشکلات کشور را حل کرده و همچنین برای خود منبع درآمدی فراهم کنند تا بتوانند در ماراتن سخت اقتصادی پیروز شوند.

شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به گونه‌ای است که برای حل برخی از مشکلات، راه‌حل‌هایی نو و متفاوت میطلبد که شاید کارآفرینان از بهترین افرادی باشند تا بتوانند با درک صحیح از فرصت‌ها و شناخت خلأها و ارتباط با محیط زندگی، بازار و یا افراد اتفاق‌های خوبی را رقم بزنند.

انقلاب اسلامی زنان را در مرکز فعالیت‌های اقتصادی قرار داد
زنان ایرانی که در دوران شاهنشاهی سهم زیادی از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نداشتند و افرادی که قصد داشتند در کشور خود نقش‌آفرین باشند باید قید عفاف و حجاب را می‌زدند اما با پیروزی انقلاب اسلامی، زن در مرکز فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار گرفت و نه تنها حجاب او را محدود نکرد بلکه با مصونیت بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه داد.

بانوان مازندرانی که در دوران سخت ابتدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس سهم به‌سزایی در کمک به کشور داشتند همچنان با نقش‌آفرینی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه اقتصادی تلاش می‌کنند دوشا دوش همسران خود سهمی از زندگی داشته باشند.

راه‌اندازی مشاغل خانگی برای کمک به خانواده‌های کم درآمد
فاطمه مولوی از بانوان کارآفرین فریدونکناری است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بنده ساکن روستای بزرگ‌بیشه‌محله شهرستان فریدونکنار هستم و دارای همسر و دو فرزند که پا به ‌پای فعالیت‌های من قدم بر می‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: با کمک همسرم از همان ابتدا با دو عدد چرخ خیاطی شروع به فعالیت در زمینه دوخت لباس بیمارستانی و سبد تبلیغاتی کرده‌ام.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه 6 سال کارگاه خیاطی خود را با هدف کمک به خانواده‌های کم درآمد راه‌اندازی کرده‌ است، تصریح کرد: با توکل بر خدا توانستم 13 خیاط خانم را آموزش دهم تا این بانوان بتوانند با راه انداختن مشاغل خانگی به اقتصاد خانواده‌هایشان کمک کنند اما درحال حاضر به دلیل افزایش قیمت پارچه‌ها فقط با چهار نفر مشغول فعالیت هستیم.

مولوی در ادامه افزود: برای خودکفا بودن علاوه بر کار خیاطی به هنر پخت شیرینی خانگی، کاشت سبزی و میوه در باغچه حیاط خود و پرورش مرغ و جوجه نیز مشغول هستم که از درآمد حاصل برای ساخت خانه، تهیه جهیزیه عروس و کمک به هزینه درمان نیازمندان استفاده می‌شود.
حجاب زمینه‌ پیشرفتم را فراهم کرد
وی با بیان اینکه به دلیل نداشتن امکاناتی از قبیل چرخ خیاطی، پارچه وغیره مجبور شدم کارگاه خیاطی را به محل کوچکتر انتقال دهم گفت: لازم است مسئولان با ارائه تسهیلاتی از کارآفرینان به ویژه بانوان کارآفرین روستایی حمایت کنند.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه الگو زندگی من حضرت زهرا(س) بوده است یادآورشد: از وقتی که به سن تکلیف رسیدم حجاب را انتخاب کردم و در این انتخاب هیچ گونه اجباری نداشتم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه  حجاب زمینه پیشرفت را برای من فراهم کرده است، افزود: حجاب برایم افتخار است و خوشحالم که توانستم در اجتماع فعالیت کنم و به نظرم هر فرد اگر چیزی را انتخاب کرد باید تمام قد پای انتخاب خود بایستد.

عدم حمایت دولت روحانی از تولیدکنندگان
حسین فلاحی از کارشناسان مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حالی که تمرکز مقام معظم رهبری نسبت به مسائل اقتصادی به‌ویژه در زمینه تولید است اما متاسفانه مسئولان مرتبط، توجه چندانی به این موضوع ندارند.

وی با اشاره به اینکه البته مردم هم سهم قابل توجهی برای رشد تولید داخلی دارند، خاطرنشان کرد: هنوز مسئولان و مردم نسبت به تولیدات داخلی باور پیدا نکرده‌اند و نگاهشان به کالای خارجی است که این امر موجب می شود تولیدکنندگان داخلی کم انگیزه شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ حمایتی از تولیدکنندگان صورت نگرفت تصریح کرد: امیدواریم دولت بعدی با جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات خارجی مانند پوشاک که شاید مشابه داخلی آن از نظر کیفیت بهتر هم باشد بتواند به تولیدکنندگان کمک خوبی کند.

فلاحی، فرهنگ‌سازی را عامل دیگر کمک به زمینه تولید بیان کرد و گفت: اگر فرهنگ صحیح استفاده از کالای ایرانی در کشور پیاده شود و تمام مسئولان و مردم مقید به استفاده از کالای داخلی باشند شاهد اتفاق های خوبی خواهیم بود.

به گزارش بلاغ، مسئولان مربوطه باید فضای کارآفرینی را تسهیل کنند تا افرادی که در کارگاهای مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند انگیزه بیشتری برای ادامه کار داشته و همچنین افرادی که علاقمند به ورود در این عرصه هستند به آسانی وارد بازار کار شوند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 453417

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/453417/روزی-رسان-خانواده-های-نیازمندم-درآمدی-صرف-ساخت-خانه-تهیه-جهیزیه-می-شود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com