تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۴۵۳۳۸۲
۰
plusresetminus
دولت با چاپ افسار‌گسیخته پول منابع مالی بلوکه‌شده کشور را پیش‌خور کرده است

به گزارش بلاغ؛ روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود با عنوان «افزايش تورم با تداوم چاپ پول» به نقل از یک کارشناس ارشد بانکی نوشت : «به چاپ پول از سوي دولت بر مبناي همين دلارهاي بلوكه شده نيز گفت:اين حجم از تورم و اخذ ماليات از مردمي كه هر روز فقيرتر مي‌شوند شرايط اقتصادي سخت‌تري را براي همه مردم به دنبال خواهد داشت. او با بيان اينكه همچنان تحريم‌هاي نفتي پابرجاست و دولت درآمدي از فروش نفت ندارد، ادامه داد: ضمن اينكه بر اساس گزارش‌هاي سازمان امور مالياتي دولت قادر به شناسايي برخي افراد با درآمدهاي بسيار بالا و دريافت ماليات از صاحبان اين درآمدها نبوده است و تاكنون كفايت لازم براي قدرت اجرايي در اين زمينه را نداشته است. اين كارشناس بانكي با بيان اينكه دولت طي چند سال گذشته اقدام به چاپ پول كرده است و همين موضوع هم باعث تورم بالا در كشور شده، گفت: اين اقدام دولت براي تامين مالي كسري بودجه از گذشته بوده و چندان جديد هم نيست و متاسفانه همين امر باعث تورم حدود ۵۰ درصدي در كشور شده است و قطعا امسال هم اين ميزان رشد خواهد كرد و حتي من تعجب نمي‌كنم با اينگونه سياست‌گذاري‌ها تورم به ۱۰۰ درصد هم برسد.منابع آزاد شده در قالب كالا وارد كشور مي‌شود»

گفتنی است دولت روحانی میراث اقتصادی تلخ و فاجعه‌باری برای دولت بعد بر جای گذاشته که مدیریت کشور را بسیار سخت و پیچیده کرده است. در این میان، جبران کسری بودجه و کنترل تورم در نیمه دوم امسال، از جمله مهم‌ترین و سخت‌ترین وظایف دولت سیزدهم است.
چندی پیش رئیس سابق بانک مرکزی با بیان اینکه دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه تنها در بهمن و اسفند ۹۸ چاپ کرده است گفته بود: بگذارید با مردم شفاف باشیم برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه‌اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.اعتراف صریح رئیس‌کل بانک مرکزی به استقراض دولت و رفع کسری بودجه با چاپ پول در حالی بود که حسن روحانی بارها اعلام کرده که دولت او برای رفع کسری بودجه، استقراض نکرده است.

درست است که تحریم هستیم ولی در دولت روحانی سایه جنگ دور شد!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«تمام عملکرد آقای روحانی را قابل دفاع نمی‌دانم اما برای قضاوت درست باید به مسائل موجود در زمانی که وی روی کار آمد توجه کنیم. برخی از این مشکلات را دیگر نداریم. در آن زمان ما هفت قطعنامه سازمان‌ملل بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل، یعنی دخالت نظامی را علیه خود داشتیم و امکان جنگ در کشور وجود داشت. با تلاش بسیار زیاد دیپلماسی در دولت روحانی و با موافقت رهبری برجام اتفاق افتاد که برای کشور بسیار خوب بود. درست است که تحریم هستیم اما تحریم‌هــا و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ما وجود ندارد».
کارنامه دولت روحانی در حوزه‌های مختلف و از جمله اقتصاد و سیاست خارجی اصلا قابل دفاع نیست. به همین خاطر مدعیان اصلاحات مرتب در حال کارنامه‌سازی و دستاورد تراشی هستند.
ادعای ملغی شدن قطعنامه‌های سازمان ملل و ادعای دورشدن سایه جنگ نیز از جمله همین دستاوردهای خیالی است. برخلاف ادعای حامیان برجام، در قطعنامه 2231 نه تنها قطعنامه‌های قبلی ملغی نشد بلکه همگی در قطعنامه جدید تجمیع شد. علاوه بر این به واسطه اقتدار جمهوری اسلامی ایران و رشادت‌های حافظان امنیت و ایثار مدافعان حرم، سایه جنگ از سر کشور دور شده و سالهاست که گزینه حمله نظامی علیه ایران از روی میز مقامات آمریکایی کنار رفته است. روحانی و دیگر مقامات ارشد دولت وی پیش از این تاکید کرده بودند که در دی ماه 94 تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد و نه تعلیق. حالا فعالین و رسانه‌های مدعی اصلاحات اذعان دارند که تحریم‌ها لغو نشده است. در دولت روحانی به واسطه برجام، هسته ای رفت ولی تحریم‌ها باقی ماند.
لازم به ذکر است که رهبر معظم انقلاب به صورت مشروط و با ذکر 9 شرط با برجام موافقت کردند. اما متاسفانه دولت به هیچ عنوان به این شروط 9 گانه عمل نکرد و همین مسئله یکی از علت‌های اصلی تحمیل خسارت محض برجام به مردم و کشور است.

ائتلاف اشرافی شکست خورده چشم دیدن موفقیت دولت سیزدهم را ندارد
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران به روزنامه ایران گفته است: «شعارهای قبلی اصولگرایان در این مرحله یکی از دردسرهای خودشان خواهد بود. آنها می‌گفتند که کشور را با وجود تحریم و وضعیت جنگ اقتصادی می‌شود به نحو مطلوبی اداره کرد. امروز وقت اثبات این حرف است. این هم در شرایطی است که اقتصاد ایران دچار عدم تعادل‌های شکننده و بسیار مخربی شده. عدم تعادل در درآمدها و هزینه‌‌های دولت، تکیه زیاد دولت به انتشار اوراق بدهی که هم سود بر آن مترتب است و هم سررسید آن می رسد در حالی که دوباره کشور نیاز دارد از این ابزار استفاده کند، عدم تعادل در دخل و خرج صندوق های بازنشستگی که روز به روز وسیع‌تر می‌شود، مساله خدمات زیربنایی مثل برق، بازار کار، متناسب نبودن دستمزدها چه برای کارگران و چه کارمندان دولت و این دست مسائل را داریم در حالی که در اقتصاد ایران دیگر منابع دست نخورده‌ای وجود ندارد که بشود از آن استفاده کرد... اینکه دولت بعدی باید شعارها و توقعات عمومی را متعادل کند، حرف درستی است. به هر حال امکانات کشور مشخص است و اگر دولت سیزدهم با همان مسیر برخی شعارهای بزرگ بخواهد جلو برود، خیلی زود زمین‌گیر می‌شود.»
ائتلاف اشرافی و به بن بست رسیده مدعی اصلاحات ـ اعتدال که 8 سال با آرزواندیشی و نشستن به امید غرب، فجایع سنگین را بر سر مردم آوار و کشور را دچار ائتلاف اشرافی و به بن‌بست رسیده مدعی اصلاحات ـ اعتدال که 8 سال با آرزواندیشی و نشستن به امید غرب، فجایع سنگین را بر سر مردم آوار و کشور را دچار خسارت و عقبگرد ساخت، چشم دیدن موفقیت دولت سیزدهم را ندارد، ابایی هم از آشکار ساختن این وقاحت ندارد!

دولت بایدن از دولت ترامپ فریبکارتر است
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی به کارشکنی دولت آمریکا در پرونده تبادل زندانیان پرداخت و با اشاره به توئیت عراقچی مبنی بر خباثت دولت بایدن در گروگان گرفتن این موضوع با اهداف سیاسی نوشت : « تبادل (زندانيان) را گروگان اهداف سياسي قرار دادن، باعث از دست دادن تبادل و هم توافق مي‌شود.۱۰ فرد زنداني از همه طرف‌ها مي‌توانند همين فردا آزاد شوند، اگر آمريكا و انگليس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل كنند.»
این روزنامه در ادامه نوشت‌: «برخي كارشناسان همواره بحث تبادل زندانيان ميان دو كشور را نمايش حسن‌نيت از سوي دو طرف و نوعي تلاش براي تنش‌زدايي خوانده‌اند، اما به نظر مي‌رسد كه اين‌بار دو پرونده فرجام برجام و تبادل زندانيان ميان ايران و آمريكا به هم گره‌ خورده‌اند يا يك طرف در حال تلاش براي بهره‌برداري از توافق در يكي از اين دو پرونده براي تاثيرگذاري بر پرونده دوم است. واكنش طرف آمريكايي به توييت معاون سياسي وزير خارجه در حالي بر رد روايت عراقچي متمركز بود كه در پاسخ هم خواسته يا ناخواسته طرف امريكايي به صراحت روند گفت‌وگو درباره اين تبادل را به روند مذاكرات برجام گره زد.‌»
اعتماد ادامه داد‌: «تلاش تهران و واشنگتن براي تبادل زنداني و گره خوردن سرنوشت دو زنداني ايراني- انگليسي در تهران به اين تلاش‌ها، نه نكته پنهاني نبود، بلكه مسبوق به سابقه هم بود... در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ نيز به‌رغم تشديد فاحش تنش ميان ايران و ايالات متحده روند رايزني‌هاي غيرمستقيم با وساطت كشور سوييس به عنوان حافظ منافع آمريكا در ايران براي تبادل زندانيان ادامه داشت و به عنوان نمونه در 16 آذر ماه 1398، ژيائو وانگ، محقق چيني‌تبار دانشگاه پرينستون آمريكا با مسعود سليماني، استاد و پژوهشگر ايراني كه يك‌سال در آمريكا زنداني بود، مبادله شد. در 15 خرداد ماه 1399، مايكل وايت، ملوان سابق نيروي دريايي امريكا كه بيش از دو سال در ايران بازداشت بود با مجيد طاهري پزشك ايراني - آمريكايي ساكن فلوريدا كه به اتهام نقض تحريم‌هاي ايران ۱۶ ماه در بازداشت بود، مبادله شد. در همان دوره دونالد ترامپ نيز گفت‌وگوها براي آزادي ساير زندانيان دوتابعيتي ايراني-آمريكايي در ايران و مبادله آنها با زندانيان ايراني در زندان‌هاي آمريكا ميان تهران و واشنگتن به شكل جسته و گريخته ادامه داشت »
اذعان این روزنامه اصلاح‌طلب به فریبکاری دولت بایدن در حالی است که با نگاه به برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و حامی دولت در ماه‌های منتهی به آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن‌، این مسئله به صراحت نمایان بود که آمدن بایدن به کاخ سفید رویای اصلاح‌طلبان بوده و این امید و وعده را به مردم می‌دادند که پیروزی دموکرات ها در انتخابات برای کشور بهتر است. این در حالی است که پس از روی کار آمدن بایدن مشخص شد او همان ترامپ بلکه در مواردی فریبکار‌تر و دغل‌باز‌تر از رئیس جمهور تروریست پیش از خود است‌.
خوش‌بینی و خوش‌خیالی مدعیان اصلاحات درباره بایدن در حالت خوش‌بینانه ناشی از فقدان شناخت درست دشمن و قدرت تحلیل رفتارها و اقدامات او است . چرا که زمانی می‌توان ماهیت اقدامات آمریکا را تجزیه و تحلیل نمود که سیاست کلان دولت بایدن در قبال ایران مد‌نظر قرار بگیرد. سیاست کلان ایالات متحده آمریکا در برابر ایران، «دیپلماسی با پشتوانه فشار» است. به این معنا که آمریکا ساختار فشار یا تحریم علیه ایران را تضعیف و یا تعدیل نخواهد کرد و تلاش خواهد کرد با استفاده از دیپلماسی ایران را وادار به بازگشت به برجام و مذاکره در موضوعات دیگر نماید. این سیاست بارها از سوی مقامات کلیدی دولت جدید آمریکا از جمله جو بایدن، مشاور امنیت ملی و هم‌چنین وزیر امور خارجه وی اعلام شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰