تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۵۳۳۱۲
در حالی که پس از یک دهه تلاش، تمامی کارهای قانونی انجام پرواز به اکتائو انجام شده بود، اما ناگاه واگذاری دقیقه نودی پرواز اکتائو به گلستان، آب سردی شد روی آن همه تلاش و پیگیری؛ هنوز سرمای آن را پس از گذشت ماه‌ها، روی پوست مازندران می‌شود حس کرد!
۰
plusresetminus
«اکتائو»؛ فرصتی که از دست رفت/ «لابی» در یک قدمی پرواز!
به گزارش بلاغ، پرواز به اکتائو از باند فرودگاه ساری، هدفی بود که سال‌ها تلاش و پیگیری مسئولان استانی، پشتش بود؛ حتی تاریخ و زمان پرواز هم مشخص شد، پیش فروش انجام شد و قیچی هم برای دو نیم کردن ربان قرمز، ثانیه شماری می‌کرد.

تاریخ پرواز از 27 اسفندماه 1399 به 11 فروردین امسال به تاخیر می‌افتد و در حالی که همه خود را برای مراسم اولین پرواز مازندران به اکتائو آمده می‌کردند اما ناگاه واگذاری دقیقه نودی پرواز اکتائو به گلستان، آب سردی شد روی آن همه تلاش و پیگیری؛ هنوز سرمای آن را پس از گذشت ماه‌ها، روی پوست مازندران می‌شود حس کرد!

در حالی که پس از یک دهه تلاش، تمامی کارهای قانونی انجام پرواز به اکتائو انجام شده بود و حتی پرمیشن پرواز هم صادر شده بود اما جلوی این پرواز گرفته شد و این پرواز با دو برابر قیمت پیشنهادی مازندران از استان همسایه انجام شد!

این تلاش‌ها که سابقه‌اش به تصدی‌گری  طاهایی به عنوان مسئولیت استانداری مازندران و بعدتر فلاح و سپس احمد حسین‌زادگان بر می‌گردد، به یک آروزی دیرینه برای استان مبدل شده بود در لحظه آخر و با دست‌های رو و پشت پرده، کام مردم،  فعالان اقتصادی و  مسئولان استانی را تلخ کرد.

خبر انجام پرواز اکتائو از گلستان همه را حتی مسئولان و مقامات استانی را شوکه کرد! پروازی که تا آخرین لحظه‌ به نام مازندران بود در آخرین ثانیه‌های وقت‌های اضافه، به کام گلستانی‌ها شد و گویی قرار نیست حالا حالاها هم هواپیمایی به مقصد اکتائو از باند فرودگاه‌های استان، مازندران را ترک کند!

ناگفته نماند که مسئولان ارشد استانی به محض انتشار گزارش پرواز «اکتائو»؛ به‌نام مازندران به‌کام گلستان!/واگذاری امتیاز پرواز در وقت‌های اضافه این رسانه در سیزدهمین روز از فروردین ماه امسال در تماس‌های جداگانه خبر از ادامه پیگیری‌ها برای تحقق این وعده نافرجام را دادند و با بیان اینکه انجام پرواز از گلستان محدودیتی را برای حق پرواز مازندران ایجاد نمی‌کند، از تلاش دوباره برای نشستن هواپیماهای مازندران بر روی باند اکتائو خبر دادند.

عبدالله مهاجر در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در پاسخ به تازه‌ترین اتفاقات در خصوص پیگیری‌های استانی برای به راه افتادن خط پروازی مازندران-اکتائو اظهار کرد: پرونده پرواز مازندران به اکتائو همچنان باز است و پیگیری‌ها از سوی مسئولان استانی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مسئله بر سر پذیرفتن برخی واقعیت‌ها است؛ افزود: استان گلستان دارای محله‌ای است به نام «قزاق محله» که ساکنان آن قزاق‌ها هستند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، خاطرنشان کرد: این پرواز را در واقع از اینکه به نفع گلستانی‌ها مانع شدند، در اصل ماجرا، کار درستی نبود.

مهاجر ادامه داد: استاندار مازندران هم در پیگیری تحقق این خط پروازی و سپس ادامه این ماجرا، تلاش‌های فراوانی انجام داد و اتاق بازرگانی استان نیز مکاتبات و نامه نگاری‌های لازم را انجام داد؛ اما علیرغم اینکه قول مساعد انجام این پرواز از مازندران داده شد اما تاکنون محقق نشده است.

وی اعلام کرد: تاکنون پاسخ منفی در خصوص تحقق این پرواز به مازندران داده نشد و اعلام هم نشده است که این پرواز دیگر از مازندران انجام نمی‌شود؛ اما باید بپذیریم در این ماجرا واقعا هم اذیت کردند و هم اذیت شدیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، تاکید کرد: البته برخی‌ها شاید فکرشان این باشد که اگر خط پروازی مازندران به اکتائو راه بیفتد، خط پروازی استان گلستان، دچار مشکل می‌شود و بنا بر شنیده‌ها پشت این ماجرا بیشتر از همه، استانداری گلستان است که بدنبال آن است تا با رایزنی مانع از تحقق حق امتیاز این پرواز به مازندران شود.

مهاجر متذکر شد: در هر صورت هنوز به ما پاسخ رد داه نشده و از سویی دیگر دفتر وزارت خارجه استان مصرانه پیگیر این ماجرا است و از آن طرف هم سفارت قزاقستان هم به ما قول مساعد داده است اما اینکه چه زمانی این مهم، محقق می‌شود برای ما هم مشخص نیست.

حسینی مسئول پرواز ساری-اکتائو و مدیر یکی از شرکت‌های خصوصی مجری این پرواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین اتفاقات انجام شده در این رابطه، گفت:  در حالی که استاندار و مقامات استانی پس از ماه‌ها تلاش، موفق به هماهنگی انجام این پرواز از استان مازندران شده بودند و برنامه‌های پروازی ساری به اکتائو نیز از سوی شرکت مجری منتشر و حتی پیش‌فروش بلیت نیز انجام شده بود اما متاسفانه به یکباره این پرواز از استان گلستان انجام شد.

وی با اظهار تاسف از وقوع چنین تصمیمی، افزود: در حالی که این تصمیم نهایی شده بود و ما در صدد انجام پرواز بودیم و تمامی امورات برنامه ریزی تاریخ‌های پرواز و همچنین پیشفروش بلیت انجام شده بود اما این تصمیم به یکباره تغییر پیدا کرد و خط پروازی از مازندرن به گلستان داده شد.

مدیر شرکت‌خصوصی مجری پرواز مازندران-اکتائو، خاطرنشان کرد: عملا تا این لحظه، هیچ اتفاقی نیفتاده است.

حسینی عنوان کرد: این موضوع از داخل استان و از سوی مسئولان پیگیری می‌شود اما گویی این پیگیری‌ها، موثر نیست.

وی ادامه داد: این خط پروازی از استان گلستان در حال انجام است و فعلا هم شرایط به نحوی نیست که استان مازندران هم، همزمان پرواز دیگری داشته باشد.

مدیر شرکت‌خصوصی مجری پرواز مازندران-اکتائو، متذکر شد: فعلا با شرایط موجود، هیچ امیدی به راه اندازی این خط پروازی از مازندران نیست و حق امتیاز آماده به استان به گلستانی‌ها واگذار شد.

به هر منظور، لقمه آماده پرواز اکتائو با ان همه زحمت، نصیب گلستانی‌ها شد و دهان باز مازندران به لقمه پر از زحمت، چرب نشد که نشد!

گزارش: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲