نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ما اصلاح­‌طلبان دیگر سرمایه اجتماعی خاصی نداریم

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۴۵۳۲۲۹
۰
plusresetminus
ما اصلاح­‌طلبان دیگر سرمایه اجتماعی خاصی نداریم

به گزارش بلاغ؛ روزنامه شرق در گزارشی در شماره دیروز خود به سخنان برخی اصلاح‌طلبان در مورد برچیده شدن نهاد اجماع ساز انتقاد کرده و نوشته است: «هنوز یک ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌گذرد که زمزمه‌های برچیده‌شدن نهاد اجماع‌ساز یا همان جبهه اصلاحات ایران شنیده می‌شود؛ شاهد مثالش سخنان اخیر علی‌تاجرنیاست...»در ادامه این متن می‌خوانیم: «ازخاصیت‌افتادن نهاد اجماع‌ساز یک پیام روشن دارد؛ آنکه هیچ هدف بلندمدتی در تشکیل این تشکل وجود نداشته است و مانند همیشه اصلاح‌طلبان چند ماه پیش از انتخابات و صرفا برای رأی‌جمع‌کردن اقدام به تأسیس یک مجموعه و این‌بار با نام جبهه اصلاحات ایران کرده‌اند؛ تشکیلاتی که مشابهش در گذشته هم با نام شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شناخته می‌شد و همه اینها در حالی است که اصلاح‌طلبان پیش از تأسیس نهاد اجماع‌ساز وعده می‌دادند که قرار این است نهاد بعد از انتخابات هم وظیفه هماهنگی اصلاح‌طلبان را داشته باشد؛ اما شاید ازکارافتادن چنین مجموعه‌هایی لزوما به‌دلیل اهمال اعضای آن نباشد بلکه مشخصا در مقطع کنونی ناشی از مشخص‌شدن یک نتیجه مهم است؛ آنکه دیگر سرمایه اجتماعی خاصی مانند آنچه در گذشته مشاهده می‌شد، همراه اصلاح‌طلبان نیست.»در ادامه این گزارش نکته‌ای قابل تامل بیان شده است: «محمود صادقی، از اعضای نهاد اجماع‌ساز، بیان می‌کند: «به‌طورکلی روش اصلاح‌طلبانه اقتضا‌ می‌کند که در هر شرایطی گفتمان و مطالبات را دنبال کنند؛ چه در شرایطی که در قدرت هستند، چه در شرایطی که بیرون از قدرت‌‌‌اند...»به راستی اصلاح‌طلبان در این 8سالی که در قدرت بودند (چه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم دولت؛ چه در مجلس دهم؛ چه در دوره فعلی شورای شهر و شهرداری تهران) چه مطالباتی را دنبال کردند؟! اساسا منظور این فرد اصلاح‌طلب از دنبال کردن مطالبات، خواسته‌های حزبی و جناحی است یا مطالبات مردم؟!

برای درک بهتر این موضوع به یک نمونه اشاره می‌کنیم؛ عباس آخوندی از جمله افراد اصلاح‌طلب است که قریب 6سال سکان وزارت راه و شهر‌‌سازی را به دست داشت. او در این پست نه تنها به یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم؛ یعنی مسکن، هیچ توجهی نکرد و برای آن هیچ برنامه نداشت بلکه در پایان کارش به اینکه خانه‌ای نساخته افتخار کرد. با این نمونه کاملا روشن می‌شود که منظور نظر اصلاح‌طلبان پیگیری مطالبات حزبی و جناحی است و همین باعث شد که آنها در سال‌ها و دهه‌های گذشته از مطالبات واقعی مردم غافل شوند و نتیجه آن امروز به شکل از دست رفتن پایگاه اجتماعی آنها بروز کند.

اذعان به نگاه انتخاباتی و منفعت‌­طلبانه اصلاح‌طلبان
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «نمی‌شود وقتی مردم دچار مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی هستند اصلاح‌طلبان هیچ‌گونه واکنشی نشان ندهند اما در ایام انتخابات انتظار مشارکت مردم و حمایت از آنها را داشته باشند. قطعا این مسئله یک داد و ستد و تعامل است و این تعامل باید دو طرفه باشد».
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «اصلاح‌طلبان باید نوعی بازنگری کلی در موضع‌گیری‌ها، حرکات و فعالیت‌های خود داشته باشند که نقاط ضعف و موانع پیش روی آنها در کجا است و با روش‌های جدید جای پای خود را در بین مردم محکم کنند، چراکه به هر صورت بدون تامل، تفکر و تدبر نمی‌توان کاری از پیش برد».
در هفته‌های اخیر و پس از شکست سنگین مدعیان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر ششم، رسانه‌ها و فعالین این طیف به دفعات اذعان کرده‌اند که ارتباط بسیار ضعیفی با مردم داشته و با مطالبات عموم جامعه بیگانه هستند.
واقعیت این است که جریان مدعی اصلاحات علی‌رغم سر وصدای زیاد، نه برنامه‌ای کاربردی و راهبردی برای اداره کشور دارد و نه کارنامه‌ای قابل قبول در نزد افکارعمومی.
آمریکا می­‌خواهد تحریم‌­ها را بردارد؛ ایران نمی‌خواهد!

وقتی منافع حزبی و موضوعاتی مانند برجام برای عده‌ای به یک موضوع حیثیتی تبدیل شود آن وقت هیچ بعید نیست که شاهد چنین تحلیل‌هایی باشیم که روزنامه‌ای در داخل کشورمان طوری بنویسد که چهره‌ای مظلوم از آمریکا بسازد و به ماله کشیدن بر روی خباثت این شیاطین مشغول شود.

روزنامه اعتماد در یادداشتی آورده بود: «آنچه قابل توجه است و امروز ما با آن سر و كار داريم، مسئله مذاكراتي است كه در سه ماه گذشته در جريان دارد. گزارشي كه از نتيجه اين مذاكرات ارايه شده است، نشان مي‌دهد كه بيش از ۹۰ درصد از تحريم‌هايي كه چه در قالب خروج از برجام آمريكا به ايران تحميل كرده‌ و چه علاوه‌بر آن در دوران ترامپ وضع شده ‌بود و ايران هم انتظار داشت كه برداشته ‌شود، طرف آمريكایی با لغو آنها موافقت كرده است[!!]؛ اين نكته بسيار مثبتي است.»

در این باره لازم به ذکر که روزنامه کیهان در شماره سه‌شنبه 22تیر 1400 در گزارشی با عنوان «بررسی آخرین گزارش برجامی وزارت خارجه / آقای ظریف! با دستاوردتراشی و تبرئه دشمن نه برجام روسفید می‌شود نه دولت!» به این موضوعات پرداخته شده که در سایت کیهان می‌توانید آن را بخوانید.
در بخشی از گزارش کیهان آمده: «بزک و تطهیر طرف آمریکایی و اروپایی در گزارش مذکور در حالی است که مقامات دولت بایدن بارها در اظهارات گستاخانه صراحتا اعلام کرده‌اند که حتی اگر برجام احیا شود، صدها تحریم باقی خواهد ماند و تحریم‌ها به هیچ وجه لغو نخواهد شد.»
ضمن آنکه باید گفت که تحریم‌هایی نظیر کاتسا، ایسا و سیسادا و چرخه دلار (که تحریم بسیار مهمی است) در برجام به آنها هیچ اشاره‌ای نشده است.
خالی شدن سفره مردم با همین آسمان‌ریسمان بافتن‌ها
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در سرمقاله خود بدون اشاره به شکست برجام و دروغ از آب درآمدن وعده‌های مدعیان اصلاحات- اعتدال، دعاوی ابطال شده هشت سال قبل را تکرار کرد.
دنیای اقتصاد مدعی شد: «باید تجارت خارجی را بر روابط با همسایگان متمرکز کرد.» توسعه روابط تجاری با همسایگان با توجه به حسن همجواری و سهولت و کاهش هزینه‌ها، اقدامی پسندیده است اما باید در نظر داشت که چه میزان «ظرفیت» و «توان» برای این کار در کشور وجود دارد. همواره مطرح می‌شود چند ده میلیارد دلار «فرصت» صادراتی در کشورهای همسایه وجود دارد، ولی هیچ‌گاه نمی‌گویند کدامین توانمندی صادراتی داخلی وجود دارد که مغفول مانده است. اینکه محصولات کشاورزی مازاد در برخی فصول وجود دارد و یکباره به‌دنبال صادرات آن هستیم، ظرفیت صادراتی نیست. شاخص مهم در این بخش، «پایداری» است، یعنی طبق روال منظم و ثابت این کار انجام گیرد. در بخش واردات نیز در زمینه تکنولوژی و تجهیزات تولید، در همسایگی ما پتانسیل چندانی وجود ندارد.»

در بخش دیگری از این مطلب ادعا شده است: «تحریم‌ها اثر چندانی ندارند، بلکه مشکل اصلی ناکارآمدی داخلی است.» شدیدترین تحریم‌ها به‌طور یکجانبه بر سیستم تجاری کشورمان اعمال شده است. در حوزه‌های بانکی، بیمه، حمل‌و‌نقل و سایر حوزه‌های لجستیکی تجارت خارجی، جدی‌ترین محدودیت‌ها و انسدادها حاکم شده است. هرچند در داخل نیز کاستی‌هایی وجود دارد، اما نادیده گرفتن آثار تحریم به حل مسئله کمکی نخواهد کرد. با شناخت درست تحریم‌ها می‌توان برای «مقابله» با آن در کوتاه و میان‌مدت و «خنثی‌‌‌سازی» آن در بلندمدت برنامه‌ریزی داشت. هیچ سیستم اقتصادی را نمی‌توان به‌صورت ایزوله و با مدیریت داخلی و بدون توجه به روابط خارجی، کارآمد کرد. اینکه تجارت با کشورهای همسوی ما نیز به‌دلیل تحریم با مصائبی همراه است، اظهر‌من‌الشمس است. حتی در حوزه کالاهایی که معافیت تحریمی دارند مانند غذا و دارو نیز کار به راحتی کار پیش نمی‌رود. نباید برای پررنگ کردن مشکلات داخلی با هر هدفی، از یک معضل اساسی دیگر چشم‌پوشی کرد.»
دروغ‌سالاران مدعی اصلاحات- اعتدال هشت سال با همین مغلطه‌ها و آسمان ریسمان بافتن‌ها، تحریم را چند برابر، سفره مردم را خالی و قیمت مسکن را هفت برابر کردند و دلار را تا 32 هزار تومان رساندند. شر این طیف فریبکار دوقطبی‌ساز و بیگانه با منافع ملی کم شود، مدیران انقلابی با روحیه جهادی بن‌بست‌های ساخت آنها را می‌شکنند و همچون موفقیت در راه‌اندازی چرخه هسته‌ای، خودکفایی در بنزین، ساخت ماهواره و موشک و دیگر پیشروی‌های خیره‌کننده در علم و فناوری و بومی ‌‌سازی فناوری‌های روز دنیا، بی‌کفایتی کلاهبرداران مدعی اصلاحات را بیش از پیش آشکار و پیشران‌های اقتصاد را فعال می‌سازند.

رئیسی، برجام2 را احیا کند!
روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: «آقای رئیسی به خوبی واقف است که بدون برجام تمام وعده‌هایش برزمین می‌ماند و کوهی از مطالبات را بر سر ایشان آوار خواهد کرد.»
در ادامه مطلب آمده است: «ضمن تعقیب و احیای برجام2، درست آن است نقش نیروهای داخلی، ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، و در نتیجه احیای رضایت اجتماعی، تدبیر در جلوگیری از گسترش جنگ آب در داخل و گسترده ساختن چتر نظام بر اساس جذب حداکثری در آینده و مهار غارتگران و کاسبان تحریم، مهم‌ترین موضوعاتی هستند که رئیس‌جمهوری آینده باید اقدام عاجل و آجل کرده و برای حل آنها به درستی دست نیاز به سوی حامیان تعامل با مشی «انتقاد و اتحاد» دراز کند تا بتواند کشور را از این پیچ تاریخی به سلامت عبور بدهد.»

مدعیان اصلاحات که سعی می‌کنند با پیوند زدن مشکلات کنونی به برجام، کارنامه ضعیف و سوء مدیریت دولت روحانی در روزهای پایانی را توجیه کنند نمی‌خواهند باور کنند که برجام طی 8 سال گذشته رهاوردی جز تشدید تهدیدها و تحریم‌ها نداشته است!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴