تاریخ انتشارشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۵۳۱۱۷
توقف ۸ ساله زندگی در جامعه ایرانی و حتی پس‌رفت در همه بخش‌ها و از جمله درمعیشت، باید انتظارات مردم در دور جدید ریاست جمهوری از دولت آینده را، که بوسیله برخی رسانه‌ها بویژه در فضای مجازی بیش از حد بالا می‌برد، واقعی و منطقی ساخت.
۰
plusresetminus
لزوم واقعی‌سازی انتظارات مردم از رئیس‌جمهور منتخب/مصوبات جبران کسری بودجه توسط دولت اجرایی نشد!
به گزارش بلاغ، با انتخاب آیت‌الله رئیسی در ۲۸خرداد ۱۴۰۰، از حال که کمتر از بیست روز مانده به مراسم تحلیف و سپس معرفی وزراء از سوی رئیس جمهور منتخب، همچنین روند اخذ رای وزراء پیشنهادی از مجلس شورای اسلامی و معارفه تک تک وزراء در وزارتخانه‌های مربوطه و سرانجام سازماندهی امور داخلی و ستادی وزارتخانه‌ها از سوی وزراء و در ادامه کار، که نوبت به استان‌ها و شهرستان‌ها برسد، شاید تا اواخر سال بطول بیانجامد که دولت جدید مستقر شود؛ لذا نباید طوری فضاسازی صورت بپذیرد که مردم فکر کنند از فردای تحلیف، باید بسیاری از خرابی‌ها آباد شود و قیمت‌ها کاهش یابد و آن‌گونه که مقام‌های غربی و اروپایی می‌گفته و می‌گویند، با آقای روحانی بدلیل دیدگاه او نسبت به غرب راحت می‌توانستند کار کنند و برای جلوگیری از ریاست جمهوری آقای رئیسی و کاندیداهایی از نوع تفکر آقای رئیسی هر کاری از دست‌شان بر می‌آمد، مضایقه نکردند و حتی اعلام هم کردند که برای باقی ماندن جریان اصلاحات در قدرت، حاضر به هزینه و سرمایه‌گذاری بوده و هستند. بنابراین، از پایان انتخابات و مشحص شدن رئیس جمهور، سیاست‌های آنها سخت‌گیرانه‌تر هم خواهد شد، هرچند همچون چهل سال اخیر چاره‌ای جز قبول واقعیت‌ها را ندارند و بفرموده امامین انقلاب، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

میراث کنونی کشور: کابوس کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی

دولت آقای روحانی میراث اقتصادی تلخ و فاجعه باری برای دولت بعد بر جای گذاشته که مدیریت کشور را بسیار سخت و پیچیده کرده است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان در تاریخ 5 تیرماه با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در بودجه 1400 چیزی بین 350 تا 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و به عبارتی یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست، گفت: «اولین چالش دولت منتخب پس از ورود به عرصه اجرایی، تعیین تکلیف وضعیت بودجه‌ای و کسری بودجه است».

پورابراهیمی در نشست تبیین ابعاد اقتصادی دولت آینده در تاریخ 25 اردیبهشت ماه هم گفته بود: «کسری بودجه کشور در سال ۱۴۰۰، ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می‌شود».

پژوهش های صورت گرفته هم موید تحلیل رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر اینکه حدود 400 هزار میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه خواهد بود، است. برای اینکه درک بهتری از این رقم داشته باشید، کافی است به این نکته توجه کنید که این رقم تقریبا معادل کل منابع عمومی بودجه کشور در سال 97 و همچنین تقریبا معادل 10 برابر کل بودجه ای است که بابت پرداخت یارانه نقدی به مردم در سال پرداخت می شود، است.

 افزایش چشمگیر هزینه ها بدون پیش بینی منابع واقعی
علی رغم کسری بودجه چشمگیری که دولت در قوانین بودجه 98 و 99 داشت و با خالی کردن منابع صندوق توسعه ملی و انتشار گسترده اوراق مالی مازاد بر قانون جبران شد، دولت از اواخر سال 98 تاکنون، افزایش چشمگیر حقوق کارمندان و بازنشستگان بخصوص اقشاری مانند اعضای هیئت علمی را در دستور کار قرار داد. نتیجه این ریخت و پاش بودجه ای دولت که بدون پیش بینی منابع واقعی صورت گرفت، بسته شدن دست مجلس در کاهش هزینه های غیرضروری بود. این رویکرد غیرعاقلانه و غیرکارشناسی دولت، نهایتا منجر به تصویب بند «و» تبصره 2 قانون بودجه امسال با رقم 150 هزار میلیارد تومان به بهانه موضوعات مختلف بخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان شد، رقمی که بخش اعظم آن محقق نخواهد شد و جزو کسری بودجه طبقه بندی خواهد شد.

اجرایی نشدن مصوبات مجلس برای جبران کسری بودجه توسط دولت
مهمترین اقدام مجلس برای جبران کسری بودجه در سال جاری، افزایش چشمگیر درآمدها بخصوص درآمدهای مالیاتی از طریق تصویب موضوعاتی مانند اصلاح قیمت ارز مبنای محاسبه حقوق گمرکی و اخذ مالیات از املاک و خودروهای لوکس بود. دولت روحانی زیر بار اجرای این قوانین نرفت تا میزان کسری بودجه در ماه های اخیر تشدید شود و مشکلات دولت سیزدهم برای جبران این کسری، شدیدا افزایش یابد.
براساس این گزارش، ریشه اصلی تمامی این اتفاقات جدی نگرفتن دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاحات ساختاری بودجه در آذرماه 97 توسط دولت روحانی بخصوص سازمان برنامه و بودجه است.

دولت روحانی رکورددار تورم ایران
تورم، شاخصه اقتصاد دوران روحانی است که موجب کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

کارشناسان اعتقاد دارند که مهم‌ترین دلیل ایجاد تورم، رشد فزاینده نقدینگی است و این موضوع هم ریشه در کسری بودجه و بخصوص ناترازی و عملکرد نامطلوب نظام بانکی دارد. یکی از مهمترین دلایل کسری بودجه چشمگیر دولت، اصرار بر توزیع ارز رانت زای 4200 تومانی در سال‌های اخیر بوده است. همچنین اخیراً بانک مرکزی اعلام کرد که میزان رشد نقدینگی در سال 99، 40.6 درصد بوده است که بیشترین رشد نقدینگی در شصت سال اخیر محسوب می‌شود. افزایش 40.6 درصدی حجم نقدینگی در سال 99 موجب شد که این متغیر با 1003 هزار میلیارد تومان افزایش به 3 هزار و 475 هزار میلیارد تومان برسد. میزان رشد نقدینگی در طول سال 99 معادل کل نقدینگی ایجاد شده از ابتدای تاریخ انتشار و خلق پول در ایران تا پایان سال 94 بوده است.

خلق انتظارات در واپسین روزها
علاوه بر ترک فعل‌های دولت آقای روحانی و انجام اقدامات نابجا، که محصول این دو نوع رویکرد، وضعیت فاجعه‌بار کنونی است، در ماه‌ها و روزهای پایانی دولت روحانی، توقعات جدیدی توسط این دولت خلق شده که پاسخگو و عمل‌کننده این مصوبات، دولت آیت‌الله رئیسی باید باشد.

تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، صدور دستور استخدام نیروهای

بدین جهت، در دوره آیت‌الله رئیسی تنها باید به توان‌های داخلی بویژه در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی اتکاء و امید داشت تا از آن طریق در امور مختلف کشور گشایش ایجاد شود.

با آغاز بکار دولت آیت‌الله رئیسی، امید و نشاط بکار و تولید و خدمت به مردم شروع خواهد شد. فضای حاکم بر کار در دوره آیت‌الله رئیسی، فضای سبقت در کار مفید و طاعت و بندگی خداوند از طریق سازندگی و رفع تنگناها و کاستی‌ها و تلاش شبانه‌روزی برای تحقق عدالت و مبارزه با فساد و مفسدان خواهد بود.

آنچه که برای مردم مسرت‌بخش و شوق‌آفرین است، پاکدستی، ساده زیستی، مردم دوستی، خدمت به قصد قرب الهی،  ارتقاء و ترفیه زندگی عموم مردم، مسئولیت پذیری، پاسخگویی و...، از سوی دولت آیت‌الله رئیسی می‌باشد، همان وظیفه‌ای که در هر دولتی و از جمله دولت آقای روحانی می‌بایست دغدغه روزانه‌شان می‌بود و این  انتظارات طبیعی از سوی مردم است که ان‌شاءالله در دوره آیت‌الله رئیسی مورد اهتمام جدی قرار خواهد گرفت.

مردم معتقدند توقع خارج از منطق از دولت‌ها نداشته و ندارند و این واقعیت را به خوبی می‌دانند که در دولت آقای رئیسی میزان توطئه‌های خارجی و داخلی بیشتر و فوق‌العاده خواهد شد و باز هم طبیعی است که عوامل مختلف داخلی چوب لای چرخ دولت قرار خواهند داد، منتهی انتظارشان از دولت آیت‌الله رئیسی کاملاً منطقی خواهد بود.

بطور قطع، نمی خواهند دولت آینده نیز مثل دولت آقای روحانی در قبال مشکلات و بحران‌های مردم، بی‌تفاوت و منفعل عمل کند. دولت باید تمام مسائل را پیشاپیش در ارتباط با ابعاد مختلف زندگی مردم رصد و مآل اندیشی کند. دولت نباید اجازه دهد نطفه هیچ مشکلی برای مردم در هیچ جا و موضوعی شکل بگیرد. کوچک‌ترین مشکل مردم باید بزرگ‌ترین نگرانی دولت باشد.

نقدینگی بالای جامعه چالش بزرگی است. اینکه تیم اقتصادی چگونه این نقدینگی را به سمت تولید می‌برد تا نتواند  تورم را افزایش دهد قابل بحث است. دولت آقای رئیسی با تورم و نقدینگی بالا رو به رو است؛ باید بتواند آن را جمع آوری و هدایت کند. نرخ تورم بالا است؛ در برخی استان‌ها به بالای ۵۰ درصد می رسد. ضریب جینی به صورت وحشتناک بالا رفته و در رتبه های ۸۸ قرار گرفته ایم. این اختلاف طبقاتی رنج آور است. اگر تیم اقتصادی در جهت کاهش فاصله طبقاتی قدمی بر ندارد این چالش تا پایان دولت گریبانش را می گیرد.

حال که بزرگ‌ترین عامل بروز مشکلات اقتصادی، تورم است، باید دید که رئیس‌جمهور منتخب باید برای این مهم چه تدابیری بیاندیشد.

 برای کنترل فوری تورم چه باید کرد؟
دولت سیزدهم برای کنترل تورم در نیمه دوم سال جاری باید اقدامات زیر را در دستور کار قرار دهد: کنترل شدید ترازنامه بانک‌ها و جلوگیری از خلق پول بی ضابطه توسط آنها: با اجرای این موضوع که نیازمند مدیریت مناسب بانک مرکزی است، عملا میزان رشد نقدینگی کاهش خواهد یافت.

 ممنوع کردن استقراض دولت از بانک مرکزی (چاپ پول) برای تامین هزینه های جاری مانند پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان: گفتنی است در دولت روحانی هم این موضوع در مقام حرف ممنوع بود ولی در مقام عمل، این ممنوعیت بارها بخصوص در سال های اخیر (سال های 98 و 99) نقض شد و این دولت ده ها هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد.

نکته برجسته مردم ایران در قدرشناسی و وفاداری است. ملت بزرگ ایران نمونه شخصیت ذاتی و تاریخی خود را در پیروی عاشقانه و عارفانه از امام خمینی(ره)، و استقبال فداکارانه و شهادت‌طلبانه از نهضت آن مرد آسمانی به نمایش گذاردند. ایرانیان، ملت دوران سخت و دشوارند. مسئولان صادق و مجاهد خود را بر مبنای اخلاص در عمل بخوبی می‌شناسند. با شرائط فوق‌العاده دشوار می‌سازند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند به شرط اینکه مسئولان را در تحمل شرائط سخت پیشقراول خود ببینند.
 
بارها به حرف و وعده و قول مدعیان خدمت اعتماد کرده و چیزی جز نقض عهد و خلف وعده ندیدند. دست بر قضا، آنانی که وعده‌های زیبا می‌دادند، حرف‌ها و شعارهای بلند و بالا می‌دادند و دائم نیز بر طبل ادعا نواختند، چیزی جز تجربه تلخ برای مردم از خود باقی نگذاردند.

به گزارش بلاغ؛ مردم ما در یکی از سخت‌ترین تجربه‌های دفاع مقدس، دیدند که فرزندان‌شان در کسوت فرمانده‌، خود در نوک حمله، به دل خطر می‌زدند و آنگاه نیروهای رزمی و بسیجیان را فرامی‌خواندند، اما در این سال‌ها، مسئولان و رئیس جمهور خود را در کمال رفاه و جدائی از مصائب خود یافتند. در طول یکسال و اندی اخیر حتی یکبار آقای رئیس جمهور را در میان خود و حتی خارج از کاخ ریاست جمهوری و قرنطینه شدید ندیدند.

رئیس جمهور خود را آنگونه دیدند که در بدترین شرائط زندگی ناشی از سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت، شرائط را خوب و حتی عالی و بی‌نظیر توصیف می‌کرد و واقع‌بینان، وقتی با تبیین شرائط وخیم و ناگوار، خواهان تجدیدنظر دولت می‌شدند، به انواع اتهامات و توهین‌ها مورد خطاب و عتاب قرار می‌گرفتند.

عموم مردم ایران در فصل جدید حیات سیاسی کشورشان، از وجود مشکلات کنونی و محتمل آتی مطلعند. می‌دانند و لازم است به اطلاع‌شان برسد که دولت کنونی بخشی از درآمدهای چند سال آینده را پیشخور کرده و سررسید اوراق مشارکت، که توسط دولت آقای روحانی طی چندسال اخیر بفروش رسیده، از نیمه دوم امسال فرا می‌رسد و دولت آیت‌الله رئیسی باید هزینه‌های مربوطه را بپردازد.

با این وجود، عزم دولت آینده در حل مشکلات، معضلات و بحران‌ها را کاملاً جدی می‌دانند و یقین دارند که در سایه مقاومت و شکیبایی فعالانه، به حول و قوه الهی و نصرت امام عصر و در فروغ رهبری‌های داهیانه نائب امام زمان، امام خامنه‌ای، ایران را طی سال‌های آینده به الگویی جهانی برای همه آزادگان و محرومان جهان تبدیل خواهند کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲