تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۷
کد مطلب : ۴۵۲۷۲۶
نگرانی نسبت به انتظارات گروه‌های سیاسی حامی و ستادهای انتخاباتی از فرد منتخب، مردم را دچار این پرسش دغدغه‌آفرین کرده که باید به آن پاسخ داد.
۰
plusresetminus
جناح‌ها و ستادهایی با تنوع انتظارات، در راستای منافع ملی یا...؟!/ منتخبی بدون رودربایستی
به گزارش بلاغ؛ برای هر رئیس جمهوری در کشورمان این نگرانی وجود دارد که او در مقابل انتظارات حامیان و ستادهای تبلیغات انتخاباتی‌اش چگونه می‌تواند بر سبیل عدالت و بدور از سهم خواهی، بتواند در توزیع مسئولیت‌ها و...، عمل کند که مشکل بسیاری از منتخبان ملت چه در حوزه مجلس، شوراهای اسلامی و بویژه ریاست جمهوری همین انتظاراتی است که به رسم ضرب‌المثل: "کاسه به جایی رود که قدح پس آید"، اساس رویکردهای درست منتخب را در همان آغاز دچار چالش و آفت می‌کند.

چرا مردم نگرانند؟
مردم به دو دلیل نگرانند تا نکند از حساب آنها در پست‌ها و بیت‌المال، منتخبان بخواهند معامله کنند. اول اینکه این واقعیت تلخ را در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و ریاست جمهوری به وفور دیدند و آثار زیان‌بار و جبران نشدنی آن را تحمل کردند که: تبعیض، فقر و فساد پیامد طبیعی رفتار برخی از منتخبان مردم است که گریبان جامعه را درگیر خود کرده است.

دلیل دوم، تجربه انتخابات سال 96 است که در جریان تبلیغات و در هفته پایانی تبلیغات، عناصری  از ستاد استانی آیت‌الله رئیسی اقدام به تهیه لیستی حاوی استاندار گرفته تا مدیران کل و معاونان و حتی فرمانداران و بخشداران کرده بودند که این حرکت، در این دوره نیز تکرار شد و حتی روی برخی از پست‌ها و سمت‌ها نیز مناغشات و مجادلاتی در گرفت. از این روی، باید به مردم و آقای رئیس جمهور منتخب حق داد که نگران مسائل و حاشیه‌های پس از انتخابات باشند.

ستادهای مردمی با احکام گوناگون
در این انتخابات، ستادهای مردمی آیت‌الله رئیسی، شاهد صدور احکام برای افراد مختلف به ‌عنوان "مسئول" بوده که هر یک از این افراد، خود را مسئول سازماندهی اقشار و اصناف خاص می‌دانستند و حتی بعضاً به متن حکم خود از سوی افرادی شناخته شده در مرکز استناد می‌کردند.

تا اینجای کار مشکل خاصی نیست، اما صرفنظر از تشتت در این زمینه و عدم اطاعت این افراد از یک مسئول نهایی در ستاد استان و شهرستان، که مربوط به دوره فعالیت‌های تبلیغاتی بود، آنچه که برای پس از انتخابات محل نگرانی است، سهم‌خواهی‌ها براساس این احکام موجود بین افراد مختلف آنهم در سطح گسترده کشوری است که باید بابت آن و تالی فاسدهای آن موضع گرفت و اجازه فرصت‌طلبی‌های احتمالی را به کسی نداد و ابن موضوع را به لحاظ بینشی و نگرشی حل کرد.

همه مردم در قبال انتخابات مسئولند
 نگاه دینی مورد تاکید نظام اسلامی، که از روز نخست و همواره مورد تاکید و تصریح امامین انقلاب قرار داشت، رأی دادن مردم به قصد انجام تکلیف الهی و حضور نامزدها نیز برای کسب رضای خداوند به قصد خدمت جهت تقرب الهی بوده که در این صورت، هیچ کسی در اثر کنش‌گری انتخاباتی از نامزدها گرفته تا رأی دهندگان و حامیان هیچ منتی بر یکدیگر نداشته و بابت ادای تکلیف، اعم از نامزدی تا رای دادن و حمایت‌ها، خدای را سپاسگذار خواهند بود و هیچ یک‌شان خود را طلبکار و بدهکار نمی‌بینند مگر نسبت به خدا، خون شهدا و نظام اسلامی.

نگاه کاسبکارانه زمانی وارد می‌شود که نگاه تعالی بخش ذکرشده در غربت قرار گیرد. متاسفانه در جمهوری اسلامی نیز داد و ستدهای انتخاباتی و تبانی‌ها موجب اتفاقات ناخجسته‌ای شده و فرد نامزد پس از انتخاب شدن، خود را وارد کارزار و مداخلات انتصاباتی می‌کند تا بدهی شخصی خود در انتخابات را از جیب نظام با انتصاب‌ها بپردازد. باید دردناکانه اعتراف کرد که این سیئه پرزیان، امروزه خسارات فراوانی را به کشور و گردش درست امور وارد کرده است.

چرا آیت‌الله رئیسی خود را کاندیدای مستقل اعلام کرد؟
مردم حق دارند در این زمینه همواره نگران باشند. فضای غالب بر مردم، نفی و نفرین این بده بستان‌هاست. مردم ایران در رویکرد فطری خود خواهان اصلاح روش کنونی هستند و اما بررسی این موضوع روی شخص آیت الله رئیسی، رئیس جمهور منتخب ملت ایران، که ناظر و مستند بر واقعیت‌های رخداده، بدین شرح است:
 آیت الله رئیسی چه در انتخابات ۹۶ و چه در انتخابات ۱۴۰۰، خود را کاندیدای مستقل معرفی کرد تا شائبه تبعات وابستگی به این جریان و آن جریان و داد و ستدهای ناشی از آن را برای دوره پساانتخابات و شرکت سهامی سازی کابینه از خود و حامیان خویش دور کند.
 منتخب کنونی ملت، همواره بر این اعتقاد بود که راه تقرب به خداوند، خدمت به مردم بر محو ولایت برای حصول آرمان‌های اسلام عزیز و منویات اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام بدور از عصبیت‌های سیاسی و جناحی است.

تفاوت مطالبات ملی و انتظارات جناحی
 این بدان معنا نیست که آیت الله رئیسی معتقد بکار تشکیلاتی و حزبی برای احقاق حقوق ملی نباشد؛ بالعکس جناب ایشان عمیقاً به این راه اعتقاد و ایمان دارد که یک مجموعه اعتقادی و ایمانی که فداکارانه و ایثارگرانه بدور از منافع مادی شخصی و جناحی، بخواهد به بصیرت‌افزایی و پرورش نیروی انسانی متدین و متعهد به آرمان‌های شهدا مبادرت ورزد و مبنای فعالیت خود را تبعیت خالصانه و صادقانه از نائب امام زمان(عج) قرار دهد، این مجموعه از نعمتها و فرصتهای الهی است و قطعاً مشمول عنایت ویژه خداوند هم خواهد بود.

متاسفانه انتظارات شخصی و جناحی، که چندان معطوف به مصالح عمومی و اهداف نظام اسلامی نیست باعث شده تا آیت الله رئیسی در دو انتخابات ریاست جمهوری خود را مستقل معرفی کند تا از پیامدهای آن انتظارات متعارف و ناصحیح خود را خارج سازد.

 موضوع عدالت و مبارزه با فساد و مفسدان، از راهبردهای منتخب این دوره ریاست جمهوری بوده و هست و تحقق این راهبرد، چندان موانست با مشی و منشای جریان‌های سیاسی و جناحی ندارد و یا اغلب فراتر از ظرفیت‌های آنهاست که عقل و منطق حکم می‌کند تا رئیس جمهور منتخب خود را فراتر از این ظرفیت‌های محدود و مشروط تعریف و معرفی کند  یعنی همان کاری را که آیت الله رئیسی در هر دو دوره انجام داد.

رئیس‌جمهوری آگاه و تیزبین
جناب رئیسی در طی سال‌ها خدمت در مسئولیت‌های مختلف این واقعیت را به نمایش و اجرا گذارد که در پیشبرد کار تنها به شایستگی‌ها و کارآمدی نیروی مسئول می‌اندیشد و بر همین سیاق، دست به انتخاب نیرو برای مسئولیت‌ها می‌زند که تعهد و تقید به تشکل‌ها و احزاب، امکان حفظ این روحیه و نظارت دقیق و برخوردهای بعدی را در صورت تاثیرپذیری رئیس جمهور از انتصاب‌های حزبی و جناحی را به او نمی‌دهد.

کار و تلاش‌های حزبی برای گفتمان سازی بر محور انقلاب اسلامی و کادرسازی در این زمینه، کار مفیدی است و این مطالبه حزبی برای رئیس جمهور حزبی لازم و کارآست، اما باید بپذیریم که آیت الله رئیسی دست پخت تشکیلات حزبی و سیاسی نبوده و نمی‌خواهد در حد مطالبات کنونی جریان‌های محدودکننده، اهداف و راهبردها و حتی تاکتیک‌های خود را محصور و محدود کند.

ستادهایی که باید تنها برای خدا کار کنند نه...
موضوع بعدی دغدغه مردم، انتظارات پراکنده و پرشمار ستادهای انتخاباتی و فعالان این ستادهاست که در سراسر کشور با عناوین مختلف فعالیت کرده و زحمات زیادی کشیده‌اند.
فعالانی که در گروه‌های اجتماعی و صنفی در اقشار مختلف با دریافت حکم از سوی تشکل‌های سیاسی به فعالیت پرداختند و بنابر رسم جاری، بدون شک بخشی از این خیل نیروهای فعال، انتظار دارند تا مورد توجه و عنایت قرار گیرند.

آیت الله رئیسی با علم بر این واقعیت، از همان روز نخست اعلام کردند که چون مستقل به صحنه انتخابات آمدند و پولی برای هزینه‌های انتخاباتی ندارند و نمی‌توانند ستاد راه اندازی کنند لذا، هر خانه برای او یک ستاد می‌باشد و از آنجا که مردم به فردی را که رأی می‌دهند، از او انتظار و توقع حزبی ندارند، بدین جهت تلاش و هزینه‌ای که برای تبلیغ کاندیدای خود می‌کنند، چشمداشت فردی خارج از منافع عمومی ندارند.

از این روی، منتخب ریاست جمهوری، هیچ بدهکاری به ستادهای تشکل‌ها و احزاب حامی ندارند، ضمن آنکه قدردان همه مردم به خصوص جریان‌های سیاسی همسو هستند، اما این تقدیر و تشکر بمعنای بدهکاری در جریان کار و پرداخت بدهی از محل انتصاب‌ها و بیت المال نیست که اگر غیر از این باشد، می‌شود همان وضعیت و بساط قبلی و شکل‌گیری رانت و بده بستان‌های مخرب و فسادزا اما با افراد و نفرات جدید؛ چیزی که اگر این بار نوع روابط غلط و فسادزای قبلی تکرار شود و منتخب ملت نتوامد به انتظارات جدید مردم و وعده‌های خود عمل کند و تغییرات مثبت جدی در اوضاع کشور بوجود نیاورد، دیگر باید فاتحه‌ی خیلی از چیزها را خواند و تحقق خواسته‌های شهداء را 500 سال دیگر به عقب راند و بدبختی‌های عهدشکنی‌ها را باید ذلیلانه تحمیل کرد.

چهارسالی سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده
اهمیت چهار سال پیش‌روی آنچنان سرنوشت‌ساز برای اسلام و انقلاب و کشور اسلامی‌مان است که هیچ چیزی را نمی‌توان با آن قابل مصاف دانست. بدین جهت، رئیس‌جمهور منتخب در انجام وظائف و تعهدات خود باید در انتخاب همکاران و تشمبل کابینه مبسوط‌‌الید باشد و پس از مشورت و رایزنی‌های لازم، در انتخاب وزراء و تیم خود، بدور از فشار و حرف و حدیث‌ها عمل کند، اما با شناختی که از آیت‌الله رئیسی وجود دارد، ایشان چنین خواهند کرد.

باید به این واقعیت مسرت‌بخش اشاره کرد تا دل مردم پیشاپیش شادتر از حال شود و آنهم اینکه آیت‌الله رئیسی، بی‌رودربایستی‌ترین رئیس‌جمهوری است که از پایان جنگ الی امروز انتخاب شده است. لذا، مردم می‌توانند مطمئن باشند که آقای رئیس جمهور منتخب تحت تاثیر جوسازی‌ها و رودربایستی‌ها و معامله روی پست‌ها و جایگاه‌ها و بیت‌المال قرار نخواهند گرفت و همچنانکه چند روز قبل از رأی‌گیری به مردم این اطمینان را دادند که ستادها در ترکیب دولت او هیچ نقشی نخواهند داشت، در اولین مصاحبه رسمی خود نیز بر این امر تاکید کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴