کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اندر حکایت مرغ‌های سر به هوای این روزهای بازار!

قیمت مرغ پر کشید/صبح مرغ نداریم؛ عصرها کیلویی 31 هزار تومان!

26 ارديبهشت 1400 ساعت 0:00

بازار پر حاشیه مرغ، دست بردار نیست و این روزها که معضل نهاده‌ها برطرف شده است؛ پای جوجه‌های یکروزه به میان آمده است و سودجویی و کمبود عرضه در کنار کاهش میل به تولید از سوی مرغداران به دلیل مقرون به صرفه بودن این کالای پر مصرف، زنگ خطر جدی برای کاهش عرضه و طبیعتا گرانی مرغ طی ماه‌های آینده را نواخته است!


به گزارش بلاغ؛ گزارش میدانی ما از سطح بازار مازندران حاکی از کمبود عرضه مرغ در بازار دارد.

در کنار افزایش تقاضا پس از ماه رمضان، افزایش قیمت جوجه یکروزه و بازگشایی آشپزخانه‌ها، تعطیلی چند روز اخیر کشتارگاه‌ها بمناسبت عید سعید فطر نیز مزید بر علت شد تا قیمت مرغ به یکباره از کانال 24 هزار تومانی به کانال 30 هزار تومانی پر بکشد و اینگونه بازار یک افزایش 5 تا 6 هزارتومانی را یک شبه تجربه کند.

واحدهای خرده عرضه مرغ ضمن اشاره به نبود مرغ در کشتارگاه‌ها از فروش مرغ با قیمت 28 هزار تومانی توسط توزیع کننده‌ها در بازار امروز خبر دادند و اعلام کردند با این نرخ خرید، صبح‌ها از فروش خودداری و عصر با سود حداقلی با قیمت 30 تا 31 هزار تومان در حال فروش هستیم!

البته رصد میدانی خبرنگار ما از غرب استان نیز حکایت از فروش هر کیلو مرغ ثمین با قمیت 26 هزار تومانی به واحدهای خرده و فروش حداقل 28 هزار تومانی به مصرف کنندگان دارد.

گفتنی است بنا بر شنیده‌ها مرغداران هم دیگر حاضر به فروش مرغ با قیمت مصوب 17 هزار و 100 تومانی به کشتارگاه‌ها نیستند و مرغ را آن هم با ناز و عشوه بین 19 تا 20 هزار تومان به کشتارگاه‌ها می‌فروشند.

کامران هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در این باره می‌گوید: شرایط حال حاضر بازار مرغ از یک سو به کم شدن زمینه مرغ در بازار بر می‌گردد و از سویی دیگر به ارسال مرغ به تهران مربوط می‌شود.

وی افزود: فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب 24 هزار و 900 تومانی تخلف است و واحدهای خرده در صورت فروش بالاتر از این میزان، قطعا با برخورد قانونی و جریمه دستگاه‌های نظارتی مواجه خواهند شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، در خصوص چرایی فروش مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب طی روزهای اخیر در بازار مرکز استان، خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود عرضه طی روزهای اخیر، مرغ به صورت آزاد کشتار می‌شود و لذا قیمت‌ها در این بازار همواره از نرخ مصوب تبعیت نمی‌کند.

هاشمی ادامه داد: باید بپذیریم با پشت سر گذاشتن ماه مبارک رمضان و از سرگیری فعالیت بسیاری از واحدهای صنفی، مصرف بیشتر از قبل شده است و این موضوع قابل پیش بینی بود.

وی بیان کرد: تولید مرغ در استان مازندران کم نیست اما بخشی از تولیدات و کشتار داخل استان روانه استان تهران می‌شود و در شرایط حال حاضر این مسئله نیز بی تاثیر نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، عنوان کرد: البته موضوع تنها به این مسائل ختم نمی‌شود و یک بخش از کار به عدم تمکین برخی مرغداران از نرخ مصوب بر می‌گردد و در روزهای اخیر نرخ اعلامی آن‌ها به کشتارگاه‌ها چند پله بالاتر از نرخ مصوب است.

هاشمی متذکر شد: با این اوصاف و به دلیل وجود مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، ویترین خیلی از واحدهای عرضه طی روزهای اخیر خالی بوده است؛ چرا که واحدها اگر اقدام به خرید این مرغ‌ها کنند مجبور هستند مرغ را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب به مشتریان عرضه کنند و از بیم جریمه شدن، از خرید و عرضه مرغ منصرف شده‌اند.

علی اصغر ایمانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص شرایط این روزهای بازار مرغ می‌گوید: یک سری از کشتارگاه‌ها طی روزهای تعطیل عید سعید فطر، تعطیل بود و این مسئله موجب کاهش عرضه در بازار شد.

وی در خصوص قیمت تا 20 هزار تومانی عرضه مرغ از سوی مرغداران به کشتارگاه‌ها، افزود: بله این موضوع صحت دارد و طی روزهای اخیر شاهد چنین اتفاقاتی در سطح استان بودیم.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: فروش قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب به همین چند روز بر می‌گردد و این مسئله با بازگشایی کشتارگاه‌ها و بازگشت عرضه مرغ به شرایط عادی، مرتفع خواهد شد.

این عامل توزیع مرغ در مازندران، ادامه داد: میزان مصرف روزانه مرغ در شرایط عادی تنها در مرکز استان نزدیک به 50 تن است که در روزهای تعطیل، آخر هفته‌ها و مناسبت‌ها این میزان به 80 تن نیز می‌رسد.

ایمانی بیان کرد: میزان مرغ توزیعی تنظیم بازاری با شرایط فعلی بازار پس از ماه رمضان همخوانی ندارد و با توجه به قرار گرفتن مازندران در فصل نشا و ورود کارگران فصلی طبیعتا طی روزهای آینده شاهد افزایش تقاضا نیز خواهیم بود.

وی متذکر شد: با رصد میدانی از واحدهای عرضه به راحتی از وضعیت بازار مرغ مطلع خواهید شد و به راحتی میزان عرضه این کالا در واحدهای خرده فروشی و قیمت فروش آن به ویژه در نوبت عصر از وضعیت بازار خبر می‌دهد.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، یادآور شد: بنظر می‌رسد ارسال مرغ به استان تهران نیز با وجود تولیدات خوب استان در این بخش، کمی از ظرفیت تولید بومی برای تزریق بازار داخل استان کاسته است.

در رصد میدانی ما از واحدهای خرده فروشی مشخص شد که طی روز جاری مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب توسط برخی از عاملین توزیع و به زبان عرف بازار شاید دلال، در حوالی ظهر به واحدهای عرضه بدون صدور فاکتور فروخته شد و این واحدها نیز به ناچار جهت پاسخگویی مشتریان و ارتزاق مجبور به عرضه مرغ در نوبت عصر با قیمتی بین 30 تا 31 هزار تومان شده‌اند.

ابراهیم قربان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آغاز کمبود مجدد مرغ در بازارهای مازندران، گفت: نه، ما در استان کمبود مرغ نداریم.

وی افزود: مرغ به اندازه کافی در سطح شهر وجود دارد و واحد صنفی که بخواهد از نرخ مصوب تخطی کند، قطعا برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: طی روز جاری نزدیک به 300 تن مرغ تنطیم بازاری در سطح استان توزیع شد.

قربان‌نژاد در خصوص افزایش قیمت مرغ و تاثیر مستقیم قیمت 9 هزار تومانی جوجه یکروزه، پاسخ داد: مرغداران، جوجه‌های یکروزه مرغ‌های پرورش داده شده فعلی موجود در مرغداری‌ها را با این قیمت نخریده‌اند که اقدام به افزایش قیمت کنند و هر زمانی جوجه‌های یکروزه 9 هزار تومانی به مرغ تبدیل شد، باید آن موقع صحبت از عدم مقرون به صرفه بودن مطرح شود.

وی بیان کرد: مرغ‌های حال حاضر مرغداری‌ها، با جوجه یکروزه دو هزار تومانی تولید شده است.

گفتنی است در حالی که مدت زیادی از رفع نسبی چالش نهاده‌های دامی برای مرغداران نگذشته، این‌بار کمبود شدید جوجه یک روزه تولید را با چالش مواجه کرده است.

در هفته‌های اخیر این مسأله آنچنان جدی شده که فعالان صنعت طیور درباره عواقب آن هشدار جدی می‌دهند، در همین زمینه حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی نیز طی گفت‌وگویی از افزایش قیمت جوجه یک روزه به بیش از 8500 تومان خبر داد و گفت: مشکل کمبود جوجه یک روزه در کشور بسیار جدی است.

وی دلیل این افزایش قیمت را، کاهش تولید عنوان کرد و افزود: در ماه جاری و تا امروز حدود 80 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که کمتر از حد نرمال کمتر است.

از سویی دیگر مرغداران بر این عقیده‌اند که با توجه به قیمت حال حاضر جوجه و میزان مصرف و قیمت نهاده‌ها برای تبدیل جوجه یکروزه به مرغ، قیمت تمام شده مرغ بیش از 20 هزار تومان است و عرضه مرغ با نرخ 17 هزار و 100 تومانی اصلا مقرون به صرفه نیست.

مع الوصف بنظر می‌رسد در روند حال حاضر با عقب نشینی فعالان صنعت مرغ از تولید به دلیل عدم مقرون به صرفه بودن تولید، باید شاهد افزایش محسوس قیمت مرغ در فصل تابستان باشیم؛ اتفاق ناخوشایندی که باید از هم اکنون برای بیرون رفت از این چالش، مسئولان استانی به فکر راه حل باشند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 451507

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/451507/قیمت-مرغ-پر-کشید-صبح-نداریم-عصرها-کیلویی-31-هزار-تومان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com