کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شب قدر، شب تجلی میعاد انسان با خداست؛

شب قدر جلوه ای روشن از مهربانی و رافت پروردگار/شکوه بندگی و تجلی ایمان در ماه مهمانی خدا

16 ارديبهشت 1400 ساعت 0:01

شب های قدر هنگامه استجابت دعا و طلب مغفرت از درگاه ایزد منان است تا در سایه سار رحمت و موهبت یگانه بی همتا غبار از وجود خویش بزداییم و با طنین دلنشین الغوث الغوث جلوه حقیقی بندگی و عبودیت را به نظاره بنشینیم.


به گزارش بلاغ، ماه رمضان ماه رحمت، مغفرت الهی و ماه خودسازی و فرصتی برای بازگشت انسان گناهکار به دامن مهر و رحمت پروردگار است.

رمضان ماه بندگی خدا، تمرین وممارست در مسیر تکامل همراه با تزکیه نفس، خودسازی، عزت نفس و فرصتی برای توجه به خصلت‌های پسندیده انسان است.

رمضان ماه مهمانی خدا، ماه بهار قرآن و لیله القدر و ماه نزول قرآن و تعالی انسان است. ماه رمضان سرآمد ماه‌های سال است و قلب ماه رمضان لیله‌القدر است.

قرآن خود می‌گوید: «شهر رمضان الذی فیه القرآن» ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است.

طبق روایات قرآنی شب قدر یکی از شب‌های 19 و 21 و به احتمال زیادتر شب 23 ماه مبارک رمضان شب قدر است. شب قدر شب اوج معنویت و عبادت و یکی از شب‌های پرفضیلت و پر خیر و برکت ماه رمضان است.

از آنجا که خداوند قرآن را در شب قدر نازل کرده است، شب قدر بهترین شب سال محسوب می‌شود.

«قدر» در لغت بمعنی ارزش، تقدیر و اندازه‌گیری است.گفته می‌شود ارزش عبادت در این شب برتر از هزار شب است و یکی از دلایل برتر و با عظمت بودن شب قدر این  است که قرآن در شب قدر نازل شده است.

شبی که قرآن( کلام خدا) در آن نازل شده است و مقدرات زندگی بشر تا شب قدر سال آینده در آن تعیین شده است.

مسلمانان معتقدند که شب قدر با محبت و رحمت فراوان خداوند فرا می‌رسد و فرصتی برای بخشش گناهان و لغزش هاست.

درخواست آمرزش گناهان، طلب مغفرت، دعا و راز و نیاز، تلاوت قرآن از اعمال پرثواب این شب است.

همه مقدرات بندگان در طول سال زندگی و مرگ، سرنوشت یک سال آینده انسان، امورات خیر و شر مردم، رزق و روزی در شب قدر مقدر می‌شود.

شب های قدر هنگامه استجابت دعا و طلب مغفرت از درگاه ایزد منان است تا در سایه سار رحمت و موهبت یگانه بی همتا غبار از وجود خویش بزداییم و با طنین دلنشین الغوث الغوث جلوه حقیقی بندگی و عبودیت را به نظاره بنشینیم.

شب های قدر فرصتی ارزشمند در جهت تعالی انسان و تجلی معنویت به شمار می رود و چنان اهمیتی نزد پروردگار عالم دارد كه در این شب ها سرنوشت انسان ها را در طول یكسال مقدر كرده و ارزش آن را برتر از هزار ماه دانسته است.

خدای متعال همچنین در ارتباط با نزول قرآن در این شب ها در سوره دخان می فرماید: «سوگند به این كتاب آشكار. كه ما آن را در شبی پربركت نازل كردیم، ما همواره انذار كننده بوده ‏ایم. در آن شب كه هر امری بر طبق حكمت خداوند تنظیم می ‏گردد. فرمانی بود از ناحیه ما، ما (محمد (ص) را فرستادیم».

همچنین در سوره بقره آیه 185 «شهر الرمضان انزل فیه القرآن» با تفسیر آن كه قرآن در ماه رمضان نازل شد، آشكارا به این موضوع اشاره دارد و در سوره قدر آیه یك «انا انزلناه فی لیله القدر» بر این امر اذعان دارد. پس با دلالت بر آیه های قرآن می توان دریافت كه این كتاب الهی در شب های قدر و در ماه مبارك رمضان بر حضرت محمد(ص) نازل شده است.

شب قدر منشا تمامی بركت ها و سرچشمه نیكی ها و خوبی ها به شمار می رود و اهل یقین در این شب با انجام دادن اعمال مخصوص این شب، تمام تلاش خود را به كار می گیرند تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار بگیرند.

شب های قدر با آداب و اعمال گوناگونی همراه است كه شامل غسل كردن، بیدار ماندن و عبادت كردن، قرآن بر سر گرفتن و تلاوت آن، طلب استغفار و دعا می شود.

شایسته است، اهل معنویت و مناجات در این شب های ارزشمند به هنگام مناجات با پروردگار، نیازمندان را یاد كنند تا در سایه سار این مهم مورد رحمت و مغفرت یگانه هستی قرار بگیرند. باید در این شب ها یاد علی ابن ابیطالب(ع) كه تجلی ارزش های والای انسانی است، گرامی داشته شود تا با تاسی از آن والامقام بتوان به معنویت حقیقی دست یافت.

*اهمیت سومین شب قدر
شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان را «لیله الجهنی» نامیده اند زیرا شخصی به نام عبدالله بن انیس انصاری جهنی خدمت پیامبر(ص) رسیدند و به ایشان گفت: «منزل من از مدینه دور است، پس شبي را به من بفرماي تا به آن‌جا بیایم، پیامبر(ص) به او فرمودند تا در شب بیست و سوم به مدینه بیاید». بنابراین در كتاب های روایت ها این شب به لیله الجهنی معروف شد. از این رو اگر بخواهیم میان شب های 19، 21 و 23 رمضان یكی را محور قرار دهیم آن شب 23 رمضان بوده كه نسبت به 2 شب قدر دیگر از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

*شب قدر؛ فرصتی برای توبه و جبران گناهان
شب قدر در طول یك سال یك بار اتفاق می افتد كه خدا بنا بر حكمت و مصلحت و از همه مهم‌تر لطف خود هر ساله چنین شبی را در مسیر انسان ‌قرار می دهد تا فرصت توبه كردن و جبران گناهان را داشته باشد. همچنین به سبب اینكه رحمت الهی بی پایان است فردی كه متصل به آن شود از فواید و بركت های آن برخوردار خواهد شد. بنابراین در این شب توفیق هایی كه ممكن است در طول یك سال به فرد تعلق گیرد، قطعی و مسجل می شود.

* اوج بندگی و عبودیت در شب های قدر
بنابر روایت ها بهترین عمل در شب 23 رمضان، شب زنده داری و احیا است تا بتوان كارهایی نظیر غسل، خواندن قرآن، نماز و دعا را انجام داد زیرا در طول سال شبي به خوبي‏ و فضلیت آن یافت نمی ‏شود. اگر در این شب مسلمانان هر عملی را كه پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) سفارش كرده اند، به جای آورند، این شب را درك كرده اند. اوج عمل انسان ها در شب 23 رمضان توجه به خدا است كه در عملی مانند قرآن به سر گرفتن انجام می شود.

*درخواست عافیت از خدا در شب 23 رمضان
بیشتر دعاهایی كه در این شب افراد در محضر خدا انجام می دهند، طلب بخشش، مغفرت و توفیق های الهی است. در روایت های گوناگون آمده است كه از پیامبر اسلام(ص) پرسیدند كه در شب قدر چه بگوییم و از خدا چه بخواهیم؟ ایشان فرمودند: «خداوندا همانا تو بخشنده و كریم هستی و بخشندگی و گذشت را دوست داری پس از ما بگذر و ببخشای» و همچنین در ادامه بیان داشتند از خداوند عافیت را بخواهید. عافیت در ترجمه فارسی به معنای سلامتی است اما حضرت محمد(ص) هفت چیز برای عافیت گفته اند كه «قوت، صحت، آبرو و توفیق طاعت» را انسان در دنیا از خدا می خواهد و «مغفرت، ترس از دوزخ و وصول به بهشت» را برای آخرت خود درخواست می كند. بنابراین مسلمانان باید در شب 23 رمضان از پروردگار این موارد را در خواست كنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 451064

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/451064/شب-قدر-جلوه-روشن-مهربانی-رافت-پروردگار-شکوه-بندگی-تجلی-ایمان-ماه-مهمانی-خدا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com