تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۰۸۳۴
زنجیره فوق پیشرفته تولید و پرورش ماهیان خاویاری با سیستم مداربسته مازندران با هزینه یک‌هزار و 500 میلیارد ریاد توسط توسط بخش خصوصی در سیمرغ در حال احداث است که به طور مستقیم برای 150 نفر ایجاد اشتغال می‌شود.
۱
plusresetminus
تکمیل زنجیره‌ شیلاتی با راه‌اندازی مجتمع مدرن خاویاری در سیمرغ/ اﻟﮕﻮی ﻧﻮآوری در ﺻﻨﻌﺖ آﺑﺰی‎ﭘﺮوری با اشتغال 150 نفر
به گزارش بلاغ، آبزی‌پروری و پرورش ماهی ازجمله ظرفیت‌های بی‌بدیل بخش کشاورزی مازندران است که پیش از این بدون تعریف زنجیره و به صورت ناقص از آن بهره‌گیری می‌شد. اما طی سالیان گذشته استمرار برنامه‌ریزی‌های توسعه‌محور در زمینه آبزی‌پروری سبب آن شد تا مازندران پیشتاز پرورش آبزیان در کشور باشد و سهم قابل‌توجهی از اشتغال و اقتصاد شیلاتی برای خود دست و پا کند.

از این رو به اساس آمارهای اداره کل شیلات مازندران، سال ۱۳۷۰ میزان تولید آبزیان پرورشی در این استان ۲ هزار و ۷۰۰ تن بود که به ۸۱ هزار و ۱۱۳ تن در سال ۱۳۹۸ رسید. همچنین هم اکنون بیش از سه هزار و ۷۰۰ مزرعه پرورش انواع آبزیان در مازندران فعال است که اشتغال حدود ۶ هزار و ۸۰۰ نفر را تأمین می‌کند.


احداث اولین مجتمع زنجیره ای خاویاری کشور در مازندران

در همین راستا احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در دیدار با سرمایه‌گذاران مجتمع شیلاتی «شالواران» گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری شامل تولید و پرورش ماهیان خاویاری، گلخانه آکوآپونیک و دیگر  بخش‌های وابسته است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرستان سیمرغ احداث می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح در پنج فاز اجرا می‌شود، افزود: در این طرح با استفاده از تجهیزات نوین بهره‌وری از آب تا ۱۵ برابر و تراکم تولید در حوضچه‌های ماهی حدود ۲ برابر پیش‌بینی شده است.

استاندار مازندران ادامه داد: در این طرح تعویض کامل آب در حوضچه‌های پرورش ماهی بصورت هر ۱۹ روز یک‌بار پیش‌بینی شده که این مقدار در کاهش مصرف آب بسیار چشم‌گیر است.

این مسئول با بیان اینکه در این پروژه گندزدایی در آب برگشتی از حوضچه‌های پرورش ماهی نیز انجام می‌شود، بیان کرد: این طرح حذف آمونیاک، عوامل پاتوژن و ذرات معلق موجود در آب به همراه تزریق اکسیژن با استفاده از تجهیزات نوین ظرفیت بالای بازچرخانی آب را به دنبال خواهد داشت و در نهایت در مسیر آب خروجی آب مصرفی در گلخانه‌ی آکوآپونیک احداثی این مزرعه گیاه سالم بدون آفت تولید می‌شود.


مصرف نهاده‌های شیمیایی به صفر می‌رسد

عزیزا... شهیدی‌فر رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این مجتمع یک مگاپروژه دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی استان است، گفت: این طرح با هدف پرورش ماهی و همچنین کشت گیاهان هیدروپونیک اعم از گل و گیاه و سیفی‌جات در حال احداث است.

وی افزود: این پروژه چند مزیت بزرگ دارد. اول اینکه کاملا دانش‌بنیان و هایتک است و همچنین به دلیل تکرارپذیری چرخه تولید، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود. ضمن آنکه کاهش در حد صفر نهاده‌های شیمیایی را در پی دارد.

شهیدی‌فر با بیان اینکه در این طرح عدم استفاده از کود شیمیایی هم صرفه اقتصادی داشته و هم در سلامت گیاه نقش پررنگی دارد، ادامه داد: همچنین بسته‌بندی و تولید کود با استفاده از فضولات آب هم از دیگر اجزای این مجتمع شیلاتی است.


مجتمع زنجیره‌ای شیلاتی با یک پانصدم مصرف آب نسبت به روش‌های دیگر

سیدمهرشاد موسوی سرمایه‌گذر این پروژه نیز به خبرنگار بلاغ گفت: این یک پروژه صد درصد سبز است یعنی هیچگونه هدررفت آب نداشته و بلکه با بازیافت آب چرخه تولید ماهی، گیاه هم تولید می‌کنیم.

وی افزود: درواقع این طرح، یک پانصدم روش‌های پرورش ماهی موجود دنیا آب مصرف می‌کند و حتی از جرم آب پرورش ماهی با استفاده از ماشین آلات مدرن جهت تولید و بسته‌بندی کود ارگانیک بهره می‌گیریم.

موسوی با بیان اینکه آب برگشتی حوضچه‌های پرورش ماهی در سیستم گلخانه آکواپونیک برای تولید گیاه استفاده می‌شود، تشریح کرد: امروزه معظل اساسی دنیا کمبود منابع آب و نیز فرسایش خاک است. این در حالیست که در این پروژه گیاه را در آب پرورش می‌دهیم، هیچگونه آلودگی نداشته و رشد بالایی دارد.


تولید 300 تن محصولات خاویاری به ازای مصرف آب 10 لیتر در ثانیه!
بهروز علی‌نیا فرد، طراح و مشاور سیستم‌های نوین آبزی‌پروری نیز در این‌باره به خبرنگار بلاغ گفت: درواقع این طرح زنجیره کامل تولید پرورش آبزیان و همچنین طرح کامل فرایند تسویه آب است که تاکنون به ندرت در کشور اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر در انواع روش‌های پرورش ماهی با استفاده از منابع آب که حدود 10 لیتر در ثانیه است می توان 10 تن ماهی تولید کرد، اما در این روش این مقدار به بیش از 300 تن می‌رسد که بیشترین بهره‌برداری در تولید ماهی و گیاهان ارگانیک خواهد داشت.

این کارشناس شیلات ادامه داد: سال‌ها در کشور حتی به چگونگی رفتار و استفاده بهینه از آب فکر نشده است. به عنوان مثال، در فرایند تسویه مجموعه آبزی‌پروری پس از همه فرایندهایی که طی می‌شود، استفاده از سیستم UV جهت کاهش خطر آلودگی‌های میکروبی اینجام می‌شود که با این روش بهینه‌سازی آب می‌توانیم تولید بالا را ببریم.


افزایش 12 درصدی صادرات محصولات خاویاری در کشور
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: پرورش متراکم ماهیان خاویاری یکی از برنامه‌های اولویت‌دار اداره‌کل شیلات مازندران در تحقق شعار سال است.

وی با بیان اینکه این پروژه یک زنجیره ابتدا تا انتها اعم از تولید گوشت ماهیان خاویاری، خاویار، بسته‌بندی، فراوری و خوراک را شامل می‌شود، افزود: خاویار و گوشت خاویاری جزو محصولات استراتژیک کشورمان است که در سال گذشته شاهد افزایش 15 درصدی صادرات این گونه‌ها بودیم.

به گزارش
بلاغ، زنجیره فوق پیشرفته تولید و پرورش ماهیان خاویاری با سیستم مداربسته مازندران با هزینه یک‌هزار و 500 میلیارد ریال توسط توسط بخش خصوصی در شهرستان سیمرغ در حال احداث می‌باشد که به طور مستقیم برای 150 نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

سال گذشته برای تحقق شعار جهش تولید ، چهار برنامه محوری شامل ایجاد مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردابی، پرورش ماهیان خاویاری در زمین‌های ساحلی، پرورش میگو در مناطق شرقی و توسعه پرورش ماهی در قفس برای بخش شیلاتی مازندران تعریف و اجرایی شد و ایجاد مجتمع شیلاتی هم می تواند تکمیل کننده برنامه های سال گذشته باشد.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر ۱۲ هزار نفر در حوزه شیلات مازندران مشغول به فعالیت هستند. این استان سال ۹۸ در حوزه محصولات شیلاتی بالغ بر ۱۰۵ هزار تن تولید و ۱۱ هزار تن صادرات را ثبت کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲