کرونا پناه‌جویی به فطرت الهی را حیاتی‌تر کرد، فرصت‌ها را دریابیم؛

رمضان، مجالی برای جرم‌سوزی و فضیلت‌آفرینی/فرصت استثنایی برای خودآگاهی و رشد و رسیدن به آرامش

تاریخ انتشارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۰۴۱۴
انسان سرگشته و خسته از جارو جنجال‌های زندگی، نیاز شدید به خلوت گفت‌وگو با خالق خود و راز و نیاز با او دارد تا روح و جان خود را تصحیح و تنقیح کند و برای زیست انسانی، انرژی جدید کسب نماید تا بتواند تعریف انسانی و الهی به افکار و اعمال خود ببخشد.
۰
plusresetminus
رمضان، مجالی برای جرم‌سوزی و فضیلت‌آفرینی/فرصت استثنایی برای خودآگاهی و رشد و رسیدن به آرامش
به گزارش بلاغ، ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است. فرصت نورانی کردن دل و طراوت دادن به دلها است و فرصت تضرّع است. ماه مبارک رمضان ماه رحمت و برکت خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است.

رمضان‌المبارک، ماه رسيدن به امنيت روحي و رواني است زيرا در اين ماه پر بركت دل ها به هم نزديكتر مي شود و موج مهرباني در بين مردم شكل مي گيرد و آرامش اجتماعي كه در اين ماه بوجود مي آيد را همه در جامعه حس مي كنند و مشهود است.

 رمضان، فرصتی برای توبه و تقرب
ماه رمضان، ماه خودسازی و تصفیه روح است. خداوند همه اسباب کار را در این ماه برای پالایش روح و روان از آلودگی‌های گناه فراهم نموده و با لطف و رحمت مخصوص خویش همه درها و راه‌ها را در راستای تهذیب نفس و صفای باطن و تکامل معنوی گشوده است. فرصت بسیار خوبی برای انسان ها است تا در کنار این سفره بزرگ و متنوع رحمت الهی بنشینند و با انواع غذاهای روحی، روح و روان خود را تقویت کنند.
 
 از پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) در ارزش دعا، که ماه مبارک رمضان با دعا و درخواست انسان‌ها از خداوند است که ویژگی می‌یابد،  سخن بسیار گفته شده، پیامبر(ص) در سخنی فرمود:

"الدعاء سلاح المومن، و عمود الدین، و نور السماوات والارض "، دعا اسلحه مومن، وستون دین و نور آسمان‌ها و زمین است ".
یعنی دعا موجب تقویت انسان با ایمان و پایداری دین و اعتقاد او، و مایه نورانی شدن روح و روان او در همه جا است، پرواضح است که داشتن این ویژگی‌ها ازشاخصه‌های اصلی خودسازی و تهذیب نفس است. جالب این که پیامبر(ص) در گفتار دیگرفرمود: "الدعاء مخ العباده و لا یهلک مع الدعاء احد "، دعا مغز عبادت است، هیچ کس از اهل دعا به هلاکت نمی رسد".

یعنی دعا نیروی فکر و اندیشه انسان را تقویت و باز می کند و به آن طراوت می بخشد، و آنان که با دعا و نیایش همدم هستند بر اثر استفاده از نتایج آن،همواره در عافیت هستند، و هرگز به هلاکت نمی رسند.

ماهی برای تمرین خوبی‌ها و ترک زشتی‌ها 
نقش روزه در سلامتيِ روان و طهارت روح، به مراتب بيشتر از نقش آن در سلامتي جسم است، زيرا گرفتن روزه موجب كاهش بيماري‏ هاي رواني مي شود.

ماه مبارك رمضان تمريني براي نه گفتن در مقابل خواسته هاي نفساني و غير معقول خود و ديگران است.
 
در این ماه شربف، روزه داري در ابعاد فردي و اجتماعي داراي كاركردهايي چون افزايش صبر، بردباري و افزايش بهداشت رواني را در جامعه است.

در روزه داري فرهنگ صبر، شكيبايي و استقامت در ميان افراد جامعه شكل مي گيرد كه اين موجب تلطيف عواطف و مهربان شدن افراد با هم در اجتماع مومنان مي شود كه اين روند در ماه هاي ديگر سال كمتر ديده مي شود.

در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن (شب قدر) بهتر از عبادت هزار ماه است. کنترل خواهش‌های نفس و تمرین‌های معنوی در طی ماه رمضان موجب پیراستن دل از اغیار و آراستن باطن آدمی به فضیلت گرانبهای خویشتن‌داری می‌شود و با خود بیداری و روشنایی به همراه می‌آورد.
 
ماه مبارک رمضان، فرصتی برای تمرین خوش‌اخلاقی
رسول خدا (ص) درباره فضیلت و عظمت ماه مبارک رمضان فرموده‌اند: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به‌سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. بر مهمانی خداوند فراخوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است. پس با نیتی درست و دلی پاکیزه، پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»

آن‌گاه پیامبر اکرم (ص) وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده‌های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن فرمود.
  
بهار تلاوت و ماه تدبر در قرآن
حجت‌الاسلام باقربان، کارشناس دینی، با بیان اینکه بهار قرآن رمضان است، اظهار داشت: ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است، یکی از مشخصات ماه رمضان این است که ماه نزول قرآن است و ماهی است که شب‌های قدر در آن قرار گرفته است که دارای ارزش و اهمیت بی نظیری است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رمضان بهترین فرصت برای نزدیک شدن به درگاه الهی است، عنوان کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی است که خدا در اختیار بندگان خود قرار داده است و خداوند بندگان خود را به این ماه دعوت کرده و این دعوتی است که خداوند انسان‌ها را به سوی ضیافت خود می‌کشاند.

وی با اشاره به لزوم تدبر در آیات الهی در ماه رمضان خاطر نشان کرد: قرآن سفره خداوند است و سفره ای است که خداوند به روی بندگان خود باز کرده است تا بندگانش در کنار این سفره بنشیند و از نعمت‌های آن بهره مند شوند، خداوند ماه رمضان را برای بندگان خود قرار داد تا از این فرصت استفاده کنند و به سوی درگاه الهی بیایند.

رمضان، معنویت‌بخش فضای خانواده
رمضان‌المبارک در دل خود و در سبدش معجزه‌های کوچک و بزرگی دارد که بر روی پیر و جوان کوچک و بزرگ و زن و مرد تأثیرات متفاوتی به‌جای می‌گذارد، اما در کانون خانواده، رمضان یعنی همبستگی و اُنس و الفت بیشتر. چیزی که این روزها گمشده خانواده‌هایی است که در مشغله‌های زندگی گرفتار مادیات شده‌اند؛ ازاین‌رو ماه مبارک فرصتی برای با هم بودن و در کنار خانواده بودن است.

در این ماه، جنس کنارهم بودن اعضاء خانواده دارای امتیازات و فضیلت‌های خاصی است که رنگ خدا دارد.

ناصر حاجيان مطلق روانپزشك مي گويد: در اثر روزه، اعتماد و آسايش خاطر براي انسان بوجود مي آيد، زيرا انسان درك مي‌كند كه با روزه داري با خداي جهان و آفريننده خود رابطه پيدا كرده و از اين روش به آرامش و رضايت دلنشيني دست پيدا مي‌کند.

وي بيان داشت: روزه داري و توجه به امور معنو ي موجب كاهش ميزان اختلالات رواني در جامعه مي شود زيرا بهداشت روان و سلامت روان يكي از مهمترين نيازهاي بشر در عصر معاصر است تا از طريق آن به سلامت جسمي خويش دست پيدا كند.

وي يادآورشد: روزه در رفتارهاي خانواده نظير نوع رابطه والدين با فرزندان و زن و شوهر با يكديگر نيز تاثيرگذار است و ماه رمضان علاوه بر تاثيرهاي اجتماعي، تاثيرهاي فردي فراواني نيز دارد .

وي اضافه كرد: روزه يكي از موهبت هاي الهي است تا انسان ها به واسطه آن به خود سازي و تزكيه روح و جسم بپردازند و از پيامدهاي اضطراب، افسردگي و خودكشي در امان بمانند.

ماه تعمیق پیوندهای معنوی خانواده‌ها
دکتر سارا صفاپور روان‌شناس تربیتی و خانواده، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای درک مشترک تجربه معنوی درون خانواده دانسته و می‌گوید: «ماه مبارک رمضان از چند بعد دارای اهمیت است. علاوه‌بر تمام فضایل اخلاقی این ماه تقویت تجربه مشترک معنوی در یک ماه کامل در بین اعضای خانواده است. بی‌تردید در ایام دیگر سال اعمال عبادی اعم از نمازخواندن یا تلاوت قرآن در کانون خانواده به‌صورت فردی انجام می‌شود، اما در ماه مبارک رمضان خانواده در فضای معنوی مشترکی درک یکسان و ملموسی از اعمال عبادی به دست می‌آورند که می‌تواند زمینه‌ساز تقرب و هماهنگی بین اعضای خانواده شود.»
 
وی توجه به زنان و مادران را به‌عنوان کدبانوهای خانواده از مهم‌ترین مسائل ماه مبارک رمضان دانسته و کمک به آنها را در این روزهای گرم ضروری دانسته و می‌افزاید: « با توجه ‌به این‌که مادران و همسران خود روزه‌دار هستند و از آن سو مسئولیت انجام امور منزل و بعضاً بانوان شاغل بیرون از منزل هم بر دوش آنها قرار دارد، ازاین‌رو بر تمامی اعضای خانواده واجب است که به مادران و همسران خود در امور سحری و افطاری کمک کنند و با مشارکت خانوادگی و صمیمی‌تر در انجام امور منزل، کمک به مادران را به‌عنوان یک ثواب و کار عبادی به شمار آورند.»

وی تصریح می‌کند: "همچنین مادران و بانوان ارجمند در ایام گرم ماه مبارک رمضان می‌توانند با اعمال سلیقه و فراهم‌کردن فضایی برای مساعدتر شدن ساعت‌های روزه‌داری با مدیریت درست برای روزه‌داران غذا و خوراکی‌هایی تهیه کنند که بتواند آب بدن را در طول روزه‌داری تأمین کرده تا فشار روزه‌داری برای نوجوانان و روزه اولی‌ها کم‌تر شود. طبیعتاً و قطعاً تدابیر ارزشمند مادران در آسان گذشتن روزه‌داری قابل‌توجه است."
 
رمضان، ماه کاهش آسیب‌های اجتماعی
مجید ابهری؛پژوهشگر و متخصص علوم رفتاری می‌گوید: "از نگاه رفتار شناسی، محیط و مناسبت‌های  دینی تاثیر مستقیمی‌در بروز رفتارهای اصولی و منطقی افراد و به تبع آن کاهش بزه کاری‌های اجتماعی دارد. به عبارت دیگر مناسبتی چون ماه مبارک رمضان ،دانشگاه اصلاح  و تزکیه رفتار و رشد معنوی و اخلاقی افراد است.

وی با اشاره به این که تقوای افراد در پرتو روزه تقویت می‌شود، می‌افزاید: در واقع فلسفه اصلی روزه داری، امتناع از خوردن و آشامیدن نیست بلکه هدف از این فریضه الهی تمرین برای پرهیز از رفتارهای شیطانی چون دروغ گویی، بد زبانی، دزدی و... است.

این استاد دانشگاه، رمضان را ماه تمرین انسانیت و کسب فضایل  اخلاقی می‌خواند و می‌گوید: فردی که از سحرگاه تا غروب آفتاب از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها خودداری می‌کند و دهان به دروغ و دشنام  می‌بندد و از سایر پلیدی‌ها دوری می‌جوید در واقع در حال پالایش روح و ذهنش است.چنین شخصی براحتی به انجام گناه و جرم گرایش پیدا نمی‌کند.

رمضان، ماه جُرم سوزی است
امان ا... قرائی مقدم، جامعه شناس نیز چنین نگاهی دارد و می‌گوید: هر دین و آیینی اصولاً بازدارنده و یکی از عوامل موثر در کاهش انواع آسیب‌های اجتماعی  بویژه در بحث خودکشی است و در این موضوع هیچ شکی نیست. به طوری که بر اساس تحقیقات پلیس کشور آمار جرایم در ایران در مجموع تا 25 درصد کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به این که دین موجب تقویت خود کنترلی افراد می‌شود، می‌افزاید:  شاید یک فرد می‌خواهد خیلی کارها را انجام بدهد اما چون دارای اعتقادات مذهبی است  از انجام آن‌ها پرهیز می‌کند.در واقع خود کنترلی  می‌کند و این، خود کنترلی به معنی پلیس خود بودن است.

این جامعه شناس با اشاره به این که شکی نیست که اعتقادات مذهبی در جامعه ایران کمرنگ شده است،می‌گوید:متأسفانه جامعه ما دچار آنومی‌و خودباختگی شده است. این موضوعی است که ما بارها  به آن اشاره کرده ایم . چون در باورهای دینی برخی از مردم خلل وارد شده آنهم به دلیل آنکه  در این سال‌ها دیده‌اند که اظهارات  بعضی از مسئولان  در امور دینی با عملکردشان متفاوت بوده است به همین دلیل شاهد کم رنگ شدن نقش دین و یا ماه مبارک رمضان در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی با گذشت زمان هستیم اما با همه این همه، دین؛ عامل بازدارنده از جرم و بالا رفتن خود کنترلی افراد است . 

به گزارش بلاغ، ماه مبارک رمضان، بار عام خداوند بزرگ برای بخشش گناهان بندگان و اعطای پاداش بندگی‌ها و ترفیع جایگاه‌هاست. فضای فرهنگی کشور باید از سوی دولتمردان و عناصر فرهنگی بگونه‌ای سازماندهی و آرائیده شود که از دستاوردهای ارزشمند ماه میزبانی خداوند در یازده ماه دیگر مراقبت شود تا علاوه بر کاهش بزه‌ها، اخلاق و معنویت جامعه ارتقاء یابد و زمینه شکل‌گیری تمدن اسلامی از طریق ایجاد جامعه اسلامی فراهم آید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰