کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبعات مصوبات کاغذی ستاد ملی کرونا/مشاغلی که تعطیلی را باور ندارند

31 فروردين 1400 ساعت 1:01

هفته گذشته بود که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت برای کاستن از شدت موج چهارم کرونا ، محدودیت هایی را در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال کند. اما، واقعیت آن چیزی نیست که اعمال می‌شود.


به گزارش بلاغ، به دنبال اوج گرفتن دوباره کرونا در کشور، به یکباره شاهد افزایش موارد ابتلاء و فوتی‌ها در آغاز سال نو بودیم. به طوری که این وضعیت باعث شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم بگیرد مجدداً محدودیت‌هایی در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال کند.

یکی از مصوبات ستاد ملی، تعطیلی مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در شهرهای قرمز کرونایی بود که شامل پاساژها، اماکن تجاری، مراکز فرهنگی و…، می‌شود. در واقع این طور می‌توان گفت که همه مشاغل در شهرهای قرمز کرونایی می‌بایست تعطیل شوند به جز مشاغلی که نیازهای روزانه مردم را تأمین می‌کنند.

اما، نکته مهم در این بین، وضعیت اعمال محدودیت‌ها و رعایت آنها توسط کسبه و اصناف است. به طوری که مشاهدات میدانی حکایت از این واقعیت دارد که تعطیلی‌ها آن طور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود و برخی مشاغل مثل آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، بنگاه‌های املاک و مسکن و…، که فعالیت آنها در شرایط قرمز کرونایی ممنوع شده است، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این بین، باید عدم رعایت پروتکل‌ها در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها را نیز به آنها اضافه کرد.

آن طور که محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، عنوان داشته است؛ برخی رستوران‌ها در تهران همچنان مشتری می‌پذیرند و این یعنی نادیده گرفتن مصوبات ستاد ملی کرونا توسط کسبه‌ای که می‌توانند در انتقال بیماری سهیم باشند.

در همین حال، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از روند رعایت پروتکل‌های بهداشت در کشور ابراز نارضایتی کرده و عنوان داشته است که میزان رعایت پروتکل‌ها به ۵۸.۵ درصد رسیده است و با این روند نمی‌توان به کنترل و فروکش موج چهارم امیدوار بود.

وی با اعلام اینکه ۶ استان بیشترین نقض کنندگان ترددها در شهرهای قرمز بوده‌اند، گفته است که ۷۱ درصد نقض ترددها در استان‌های اصفهان، البرز، مازندران، فارس، همدان و آذربایجان شرقی گزارش شده است.

رئیسی با اعلام اینکه ۶ استان در مناطق نارنجی نیز بیشترین نقض کنندگان ترددها بوده‌اند، عنوان داشته است که ۷۳ درصد نقض ترددها در شهرهای نارنجی شامل استان‌های اصفهان، البرز، فارس، آذربایجان شرقی، همدان و خوزستان بوده است.

وی با اشاره به نقض ممنوعیت ترددهای شبانه در مناطق قرمز، گفته است که استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، گیلان و فارس، ۶۶ درصد نقض کنندگان ممنوعیت ترددهای شبانه هستند.

در همین حال، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اعلام اینکه رعایت محدودیت‌ها در چهار گروه شغلی در کشور ۷۰ تا ۷۴ درصد است، گفت: این میزان در شهر تهران کمتر از ۵۰ درصد است.

این در حالی است که وزارت صمت و اتاق اصناف، مسئولیت نظارت بر اعمال تعطیلی‌های مشاغل و کسبه را دارند. اما، به نظر می‌رسد که توان نظارتی این دستگاه‌ها در حدی نیست که بتواند به طور مرتب بر روند اعمال تعطیلی‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی نظارت کند.

در شرایطی که بیمارستان‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی، تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی را ندارند و کادر درمان هم به شدت خسته و فرسوده شده است، رعایت پروتکل‌ها و اعمال محدودیت‌ها می‌تواند تا حدودی به کمک بیاید و شرایط را از آنچه هست، بدتر نکند. آن طور که دست‌اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان داشته‌اند، شرایط سخت‌تری را پیش رو داریم و می‌بایست تا حد ممکن از رفتارهای غیر بهداشتی که باعث انتقال بیماری می‌شود، خودداری کرد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 450283

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/450283/تبعات-مصوبات-کاغذی-ستاد-ملی-کرونا-مشاغلی-تعطیلی-باور-ندارند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com