تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۴۵۰۲۱۹
هدف آمریکا و اروپا این است که مذاکرات حول برجام را به مذاکراتی فرسایشی بدل کرده و در مرحله اول «بدون لغو تحریم‌ها» به برجام بازگشته و در مرحله بعد در جایگاه طلبکار نشسته و ایران را بدهکار جلوه دهند.
۰
plusresetminus
آمریکا می‌گوید تحریم‌های اصلی را لغو نمی‌کند، پس تیم ایرانی در وین معطل چیست؟

به گزارش بلاغ، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اظهارنظر خود درباره برجام تاکید کرده: «هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات برای احیای توافق موفق خواهد شد یا نه. ما برای بازگشت به توافق، امتیازات عمده نخواهیم داد».

در سوی مقابل عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس‌تیم مذاکره‌کننده ایران در وین در اظهارنظری عجیب گفت:«به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و ‌اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیری که باید طی شود مسیری است که مقداری شناخته شده‌‌تر است. البته اختلاف نظرهای بعضاً جدی وجود دارد. ما فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که نگارش متن، حداقل در حوزه‌هایی که ‌اشتراک نظر وجود دارد شروع شود».

فروشنده بدهکار!
این دو اظهارنظر کاملاً شبیه اظهارات مقامات دولت روحانی و دولت اوباما، پیش از امضای برجام است. در اوج مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و دقیقا در مقطعی که طرفین در پی امتیازگیری حداکثری بودند، ظریف در اظهارنظری عجیب و تأمل برانگیز گفت:«امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است».
در سوی مقابل، جان کری، وزیر امور خارجه دولت اوباما گفت:«توافق نکردن، بهتر از توافق بد است». رفتار دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی و به طور ویژه رفتار دولت در مذاکرات هسته‌ای و برجام، طرف مقابل را به اطمینان رساند که دولت روحانی به شدت نیازمند «امضای توافق به هر قیمت» است.
بر همین اساس بود که رادیو فرانسه در تحلیلی نوشت:« ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. طبق این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، فروشنده، قیمت را کمتر خواهد کرد».
حالا بایدن در ادامه مسیر اوباما و ترامپ، با طلبکاری و تکبر تاکید می‌کند که «هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات برای احیای توافق موفق خواهد شد یا نه» و در سوی مقابل عراقچی با ذوق زدگی اعلام می‌کند که «تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و‌اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد»

مگر نگفتید برجام قابل مذاکره نیست؟!
مقامات ارشد کشور پیش از این تاکید کردند که در مسئله برجام، آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را یکجا و دائمی لغو کرده و در ادامه این اقدام توسط ایران راستی آزمایی شده و در صورت تایید، ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی باز می‌گردد.

مطالبه ایران کاملا آشکار و بدون هرگونه پیچیدگی است. بر همین اساس هیچ نیازی به تفاهم جدید و متن مشترک وجود ندارد.
علاوه‌بر این، مقامات ارشد دولت پیش از این بارها تاکید کرده بودند که برجام قابل مذاکره مجدد نیست. به همین خاطر اظهارنظر عراقچی مبنی بر تفاهم جدید و تنظیم متن مشترک قابل تأمل و عجیب و غیرقابل پذیرش است.

زیر پا گذاشتن مطالبه مشروع ایران
وقتی طرف آمریکایی صراحتا اعلام کرده که حاضر نیست برای بازگشت به برجام، اقدام قابل توجهی انجام داده و وظایف بدیهی خود را «امتیاز ویژه به ایران» جا می‌زند، پس در این میان، توافق نهایی که عراقچی از آن سخن می‌گوید، چیست؟!
دولت بایدن، اولا می‌گوید بسیاری از تحریم‌ها را بر نمی‌دارد و ثانیا نام انجام تعهد نقض شده خود را «امتیاز» می‌گذارد! پس از آن هم می‌گوید «امتیازات عمده» نخواهد داد؛ یعنی اگر هم امتیازی بدهد، جزئی و حاشیه‌ای خواهد بود که مغایر با مطالبه مشروع جمهوری اسلامی است.

سراب
همزمان با اظهارات تأمل برانگیز عراقچی درباره تنظیم متن مشترک و تفاهم جدید، رسانه‌های زنجیره‌ای با تیترهایی از جمله «نبض اقتصاد به وقت وین»، «گشایش در رایزنی‌های برجامی در وین»، «شکل گیری تفاهم جدید در وین»، «پالس مثبت از مذاکرات وین» اینگونه القا می‌کنند که قرار است فتح الفتوحی اقتصادی در وین رخ دهد.
در هشت سال اخیر نیز این طیف بارها با نشان دادن سراب، معیشت مردم و اقتصاد کشور را به نشست و برخاست با مقامات آمریکایی و اروپایی گره زده و با این رویکرد خسارت بار، سفره مردم را کوچک کردند.
برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای علیرغم تجربه‌های متعدد و پرهزینه، همچنان کلید حل مشکلات را در وین جست‌وجو می‌کنند، این در حالی است که کلید حل مشکلات در پاستور است.
مردم در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی گلایه‌مند هستند. همان‌طور که کارشناسان و صاحبنظران به دفعات تأکید کرده‌اند، مدیریت و تنظیم بازار اقلام مختلف از جمله بازار مرغ، به هیچ عنوان به تحریم‌ها و مذاکره ارتباطی ندارد.
مسئله مسکن، مدیریت بازار خودرو و بورس نیز همگی ریشه در مدیریت امور توسط دولت داشته و هیچ ارتباطی به مذاکره و نشست و برخاست با طرف آمریکایی و اروپایی ندارد.
کارشناسان تأکید دارند که 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی است و تنها 20 الی 30 درصد مشکلات ناشی از تحریم است.

بازی در پازل وقت کشی آمریکا
هدف آمریکا و اروپا این است که مذاکرات حول برجام را به مذاکراتی فرسایشی بدل کرده و در مرحله اول «بدون لغو تحریم ها» به برجام بازگشته و در مرحله بعد در جایگاه طلبکار نشسته و زیاده‌خواهی خود مبنی بر دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان به متن برجام را کلید بزنند.
با توجه به این نقشه فریبکارانه و ضدایرانی و البته با توجه به اظهارنظر توهین آمیز و زورگویانه اخیر رئیس‌جمهور آمریکا، دولت و وزارت خارجه باید مذاکرات را متوقف کرده و لغو یکباره و دائمی تمامی تحریم‌ها توسط آمریکا و تایید آن توسط ایران پس از راستی آزمایی را به عنوان پیش نیاز برای هرگونه اقدام جدید اعلام کنند.
متاسفانه علیرغم هشدار دلسوزانه کارشناسان و صاحبنظران، دولت و وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده ایران تاکنون از این اقدام امتناع کرده و همین مسئله در کنار اظهارات تأمل برانگیز برخی دولتمردان، شائبه انتخاباتی بودن اقدامات دولت در وین را تقویت کرده است.

گزارش به مقامات عالی!
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی درباره مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه 1+4 اظهار داشت: آن‌چه در وین در حال پیگیری و گفت‌وگو است، ایجاد یک تصویر واضح و شفاف درخصوص لغو تحریم‌ها می‌باشد.
وی افزود: شناسایی و فهرست کردن اقدامات لغو تحریمی، برای این شفاف سازی و سنجیدن جدیت آمریکا در ادعای خود برای بازگشت و پایبندی کامل به برجام و انطباق آن با سیاست اعلامی کشور، لازم است.
غریب آبادی یادآور شد: مبنای تیم مذاکره‌کننده نیز اصولی است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست نظام در این رابطه تعیین شده است.
وی بیان کرد: هیئت مذاکره‌کننده در وین نتایج گفت‌وگوها را به طور منظم به مقامات عالی نظام جهت بررسی و اخذ تصمیمات لازم، گزارش می‌کند.
دولتمردان در سال‌های گذشته نیز مدعی بودند که همه جزئیات برجام با اجازه رهبری انجام شده است. رهبر حکیم انقلاب- 20 فروردین 94- با‌اشاره به این ادعای کذب فرمودند:«آیا جزئیّات مذاکرات هسته‌ای تحت نظر رهبری است؟ بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ این‌ها در اختیار آنها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی از ادامه گفت‌وگوها در وین خبر داد. اولیانوف در این خصوص نوشت: طبق تصمیم کمیسیون مشترک برجام، گروه‌های کاری در وین به کار بر روی لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ادامه دادند. وظایف آنها آسان نیست اما روند ادامه دارد.

هماهنگی آمریکا و اسرائیل در برجام
وبگاه سی‌ان‌بی‌سی  به نقل از کارشناسان و تصمیم‌گیران نظامی در اسرائیل نوشت که فارغ از نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین، اسرائیل پنج استراتژی برای متوقف کردن ایران دارد:
فشار آوردن برای توافق قوی‌تر بین ایران و گروه ۱+۵
بهای تداوم این مسیر را از طریق تحریم و دیپلماسی برای ایران گزاف کند.
استفاده از حملات مخفیانه، اقدامات پنهانی
و حملات سایبری بمباران برنامه هسته‌ای ایران
فشار آوردن برای تغییر حکومت ایران، که این دشوارترین استراتژی است.
اولین بند این استراتژی، یکبار دیگر بر هماهنگی آمریکا و اسرائیل در مسئله برجام صحه می‌گذارد.
در روزهای گذشته روزنامه جروزالم پست در تحلیلی نوشته بود: هدف از حمله نطنز جلوگیری از اعمال فشار از سوی ایران روی آمریکا در مذاکرات برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای بوده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴