کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی کاربران شبکه‌های اجتماعی منوتو را له کردند؛

گاف ۲۰ کیلومتری منوتو در مازندران/ غلط رسانه انگلیسی فارسی‌زبان سوژه خنده شد

27 فروردين 1400 ساعت 17:44

منوتو که یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان مورد حمایت بهائیان و حکومت سلطنتی انگلیس به شمار می‌آید در آخرین گاف رسانه‌ای خود درمورد خبر امام جمعه نکا، اشتباه بزرگی را رقم زد و به جای تصویر امام جمعه فعلی نکا از تصویر نماینده ولی فقیه در مازندران استفاده کرد تا بی‌سوادی خود را به نمایش گذاشته و مورد تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد.


به گزارش بلاغ، در شرایطی که بیش از یکسال از شیوع بیماری کرونا در تمام کشورهای جهان می‌گذرد و معضلات ناشی از آن در همه کشورهای دنیا ازجمله مدعیان مدیریت جهانی و دولت‌های به اصطلاح تراز اول دنیا ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان تبدیل و امروز به سرتیتر اخبار مهم رسانه‌های جهان تبدیل شده است اما تلاش رسانه‌های همسو با این دولت‌ها برای کاستن از تبعات ضعف مشهود آن‌ها در مدیریت این بحران با آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر روزانه برکسی پوشیده نیست.

در این میان رسانه‌های تابلودار فارسی‌زبان دنیا که همواره دست در جیب ملکه انگلیس داشته و با ادعای دلسوزی مردم ایران همواره در عمل، همسو با دولت‌های متخاصم، شدیدترین ترفندهای رسانه‌ای علیه ملت ایران را به کار برده‌اند در اجرای مأموریت خود برای کاستن از نتایج تدابیر کم ‌نظیر نظام جمهوری اسلامی در مدیریت و کاهش اثرات شیوع کرونا در میان افکار عمومی جهان به خصوص ملل فارسی زبان دنیا لحظه‌ای درنگ نکرده‌اند.
 
* بازهم سمپاشی دینی منوتو
یکی از این رسانه‌های متمول سر در آخور انگلیس که در این مسیر از هیچ تلاشی نیز مضایقه نداشته، شبکه منوتو بوده که تنها یک جست‌وجوی ساده، خط خبری و جریانی آن را در قبال نظام و مردم ایران به خوبی مشهود می‌سازد.

در یکی از آخرین تلاش‌های منوتو برای قرار دادن مسئولان نظام در برابر مردم با چاشنی فرایض دینی، مطلب اخیر این شبکه خبری در یکی از شبکه‌های اجتماعی بوده که با اشتباه بزرگی نیز همراه شد تا به بهانه‌ای برای شکل‌گیری انتقادات و تبدیل شدن به دست مایه طنز و تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی شود.
 
* ماجرا چه بود
ماجرا از این قرار است که منوتو در حرکتی عجیب اقدام به انتشار خبری از قول امام جمعه شهرستان نکا واقع در شرق استان مازندران با این مضمون می‌کند که «آقایان به جای محدود کردن محافل دینی جلوی مسافرت‌های نوروزی را می‌گرفتند» و در توضیح بسیار کوتاه آن نیز می‌نویسد «محمدصادق محمدی لائینی، امام جمعه نکا گفت: متأسفانه عده‌ای به بهانه شیوع ویروس کرونا در پی تعطیلی همه برنامه‌های تبلیغی و دینی هستند. نباید با کوتاهی در این بخش شاهد تعطیلی فعالیت‌های تبلیغی و منابر باشیم.»
 
* پسته بی‌مغز منوتو
عجیب‌ترین بخش ماجرا اینجاست که در این خبر از تصویر نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه شهرستان ساری به جای امام جمعه فعلی نکا که خبر از قول وی نقل شده استفاده شده است حال آنکه امام جمعه فعلی مرکز مازندران که پیش از این امام جمعه نکا بوده، چند ماه پیش از شیوع بیماری کرونا در سال ۹۸ از این شهرستان به مرکز استان با مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در این استان عزیمت کرده است.

عجیب‌تر اینجاست که رسانه سلطنتی انگلیسی فارسی‌زبان منوتو با آن همه ادعای عریض و طویل مالکان و مدیران آن هچنان در شرایط پیش از کرونا مانده‌اند و حتی به خود زحمت یک جست‌وجوی ساده برای تطبیق متن با تصویر خبر را نداده‌اند تا چنین گاف بزرگی را رقم زده باشند.
به نظر می‌رسد حد فاصل 20 کیلومتری شهرستان نکا تا مرکز استان یعنی شهرستان ساری سبب شد تا منوتو قدرت تشخیص اختلاف نام این دو برادر را از دست داده و در متن خبر مربوط به حجت‌الاسلام محمدصادق محمدی لائینی امام جمعه نکا ، از تصویر آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی برادر بزرگتر امام جمعه نکا و نماینده فعلی ولی فقیه در مازندران استفاده کند.
 
 * این شما و این سخنان امام جمعه نکا
این درحالیست که متن تقطیع شده در مطلب منتشر شده نیز تنها بخشی از سخنان امام جمعه نکا در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر این شهرستان بوده و رسانه سلطنتی ملکه انگلیس با سانسو سایر سخنان، تنها هدف مسموم خود را برای تحریک افکار عمومی دنبال می‌کرده است درحالی که با مراجعه به متن کامل خبر سخنان حجت‌الاسلام محمدصادق محمدی لائینی امام جمعه نکا در آن جلسه توضیحات مهمتری نیز پیدا می‌شود.

امام جمعه نکا  در این جلسه با اشاره به برنامه تبلیغات مدون دشمن در راستای تضعیف ارزش‌های دینی جامعه، اظهار کرد: به منظور نشر ارزش های دینی و انقلابی در جامعه باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

این مسئول با انتقاد از تلاش برخی برای تعطیلی همه برنامه‌های تبلیغی و دینی به بهانه شیوع ویروس کرونا، اضافه کرد: نباید با کوتاهی در این بخش شاهد تعطیلی فعالیت‌های تبلیغی و منبر باشیم.

وی با بیان مشخص نبودن زمان از بین رفتن ویروس کرونا، گفت: برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی باید همراه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دنبال شوند.

حجت‌الاسلام محمدصادق محمدی لائینی ضمن مخالفت با تجمع‌ها در این شرایط کرونایی، خواستار انجام برنامه‌های دینی در ماه رمضان با رعایت محدودیت‌های لازم شد و تصریح کرد: بستن درب مساجد علاج کار نیست، بلکه باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با تعداد محدود برنامه‌های دینی در ماه مبارک رمضان برگزار شود.

وی ادامه برنامه‌های مذهبی مانند نماز و منبر را با رعایت توصیه‌های بهداشتی قابل انجام برشمرد و افزود: باید منبرها در ماه مبارک رمضان و سایر دوران کرونایی بسیار کوتاه و قابل فهم ارائه شود.

امام جمعه نکا با تأکید براین که نباید مساجد را به عنوان مراکز نشر بیماری ببینیم، ادامه داد: مسجد منبع بیمار شدن مردم نیست و آقایان به جای محدود کردن محافل دینی باید جلوی مسافرت‌ها تعطیلات نوروز را می گرفتند.

این مسئول با انتقاد از بی‌تدبیری‌ها در ایام نوروزی و مسافرت‌های انجام شده، اضافه کرد: متأسفانه با بی‌تدبیری صورت گرفته در ایام تعطیلات نوروزی، شاهد بروز بحران شیوع ویروس کرونا در کشور هستیم.

وی گفت: همانطور که در جلساتی که فاصله و شرایط بهداشتی رعایت شود مشکلی به وجود نمی آید این امکان برای جلسات و برنامه‌های مذهبی نیز وجود دارد و نباید به بهانه وجود کرونا از خدا و بندگی خدا فاصله بگیریم.
 
* آیت‌الله لائینی چه گفته بود

از سوی دیگر تنها با یک بررسی ساده می‌توان پی برد که آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران آخرین موضع‌گیری درمورد برنامه‌های مذهبی در ماه مبارک رمضان با فضای کرونایی را در تاریخ 21 فروردین در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی مازندران داشته است.

آیت‌الله محمدی لائینی با بیان اینکه مسئولان و مقامات سیاسی و حکومتی برای دین و معنویات مردم دل بسوزاند و در برپایی آئین‌های نمازجمعه و جماعت پیشگام باشند، افزود: قرنطینه و منع رفت و آمد باید نظارت می‌شد نه آنکه در آستانه ماه مبارک رمضان، مساجد را تعطیل کنیم.

امام جمعه ساری تعطیلی مساجد و اماکن مذهبی را زیبنده جامعه ندانست و گفت: باید مسئولان بهداشتی بر مراسم‌ها نظارت داشته باشند و فعالان مذهبی و فرهنگی نیز نشان داده‌اند همواره در رعایت پروتکل‌ها پیشگام هستند.
 
* از طویله منوتو تا جنس ساقی انگلیسی
با مطالعه متن کامل سخنان ائمه جمعه نکا و ساری نیز مشهود است که تنها یک انتقاد غیرمعقول نبوده بلکه شرایطی را نیز به منظور اجرای برنامه‌های مذهبی در چارچوب رعایت نکات بهداشتی متصور شده است و مقصود انتقادات تعطیلی برنامه‌های مذهبی در ماه رمضان بوده و خواستار برپایی برنامه‌های مذهبی با رعایت شیوه‌نامه‌ها بوده‌اند.
با این تفاسیر و رویه در پیش گرفته شده از سوی منوتو احتمالا از این به بعد باید منتظر استفاده تصاویر آیت‌الله محمدی لائینی در اخبار سایر ائمه جمعه این استان یا حتی کشور نیز باشیم.

همین اتفاق تنها ساعتی پس از انتشار این مطلب و از ساعات پایانی شامگاه پنجشنبه ۲۶ فروردین تبدیل به سوژه تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن شد که در ادامه تنها بخشی از واکنش‌ها قابل مشاهده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 450100

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/450100/گاف-۲۰-کیلومتری-منوتو-مازندران-غلط-رسانه-انگلیسی-فارسی-زبان-سوژه-خنده

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com