تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۵۲۳
«عمارت» سالهاست آینه دقی برای شهروندان آمل شده است و چون آتش‌فشانی فعال هر لحظه می تواند به سرش بزند و با یک رانش، با یک انفجار چون بمب اتمی برای شهر باشد، غده ای بدخیم که 36 سال است در جان سلامتی مان تنیده است و روز به روز وخامتش بیشتر می شود.
۰
plusresetminus
زباله‌های عفونی؛ قوز بالای قوز «عمارت»/خطر 36 ساله کوه زباله برای سلامت مردم
به گزارش بلاغ؛ سالهاست چالش زباله در مازندران از خط قرمزهای بحران گذشته است، روزانه بیش از سه هزار و 150تن زباله در استان تولید می شود و به لطف تعطیلات به 6 هزار تن در روز هم می رسد، هر تن زباله 500 لیتر شیرابه و یا بهتر بگوییم سرطان تولید می کند. 

پسماندهای عفونی، بمب متحرک زباله ها هستند که به استناد قانون مدیریت پسماند تمام مراکز تولید کننده پسماندهای ویژه و زباله های عفونی پزشکی باید نسبت به جداسازی پسماندهای عفونی پرخطر از زباله های عادی اقدام کنند.
 
در تعریف زباله های عفونی از واژه خطرناک استفاده شده اس که دفع ان شرایط ویژه ای انجام می شود و با وجود کرونا حجم این زباله ها افزایش داشته است.
 
زباله های عفونی در امل، دوشا دوش عمارتی که سالهاست جا خوش کرده است قوز بالای قوز شده است.

عمارت سالهاست آینه دقی برای شهروندان شده است و چون آتشفشانی فعال هر لحظه می تواند به سرش بزند و با یک رانش، با یک انفجار چون بمب اتمی برای شهر باشد، غده ای بدخیم که 36 سال است در جان سلامتی مان تنیده است و روز به روز وخامتش بیشتر می شود، امیدواریم این بلای سیاه با مدیریت درست تبدیل به طلای سیاه شود.

میانگین زباله برای هر فرد در کل کشور 700 گرم است، اما بطور متوسط هر فرد روزانه در آمل یک کیلو تا یک کیلو و 200 گرم  زباله تولید می کند تا آغارگر فاجعه ای باشد که امروز به ندانم کاری منتهی شود.

در سال 90 وزارت نیرو وعده داده بود طی 2 سال عمارت را تعطیل و مشکل را حل خواهد کرد، خوشبختانه برای برطرف شدن مشکل زباله آمل عزم استانی وجود دارد، این جمله ای بود که معاون امور عمرانی استاندار مازندران علی نبیان در سال 96 گفت و واگذاری زمین جدید برای ساخت کارخانه زباله سوز را تا پایان ماه جاری خواند.

نمادی از بی توجهی که امروز از هر زاویه ای هم بررسی کنید نمی توان آن را نادیده گرفت، عمارت چون غده سرطانی بدخیم هر روز وضعیت وخیم تری می یابد، این آتشفشان فعال هر لحظه توان انفجاری به اندازه یک بمب اتم را دارد و آنقدر بزرگ شده است که دیگر کسی نمی تواند برای کم کاری هایش در این حوزه سرپوش بگذارد.

علیرضا شریعت فرماندار آمل با ابراز ناراحتی از وضعیت عمارت زباله در آمل، گفت: متاسفانه اشتباه مدیریتی در سالها قبل باعث وجود عمارت و دپوی زباله شده است، نباید مانند گذشته این سبک را دنبال کنیم و این اشتباه را ادامه دهیم.
 
وی با بیان اینکه در مورد پسماند باید تصمیمی شجاعانه گرفت، عنوان کرد: این معضل در شهرستان آمل قابل حل است؛ نهادها مدنی فعالیت های خوبی دارند و رسانه ها می توانند تاثیرگذار باشند.
 
فرماندار آمل به خطر زباله های عفونی اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه کمیت زباله های عفونی کمتر است، اما از لحاظ کیفیت بسیار خطرناک هستند و باید به آنان توجه ویژه ای شود.
 
وی با بیان تفاهم نامه شهرداری و نظام پزشکی آمل عنوان کرد : با تفاهم نامه میان شهرداری و نظام پزشکی، زباله های عفونی توسط شهرداری حمل و عوارض ان سالانه دریافت شود.
 
شریعت اجرای طرح ماپ را در کاهش تولید زباله موثر خواند و خاطرنشان کرد: طرح ماپ که مخفف مدیریت اجتماعی پسماند است، می تواند به اشتغال زایی منطقه و تولید کمپوث فعالیت های خوبی داشته باشیم که منجر به کاهش پسماند خواهد شد.

حمل نخستین محموله زباله در سایت جدید پردازش
شهردار آمل نیز گفت:برای وجود هر سایت پردازش لازم است در ابتدا سایت زباله راه اندازی شود، 70 درصد اعتبار این سایت بصورت اعتبارات ملی و دولتی تامین شده است.

حمید هاشمی با اشاره به مشکل زباله در آمل گفت:با وجودی که حجم زباله های عفونی کم است، اما بخاطر الودگی زیاد چند برابر خطرناک است و می تواند آسیب جدی ایجاد کند.

وی با بیان انعقاد قرارداد نظام پزشکی و شهرداری در جمع اوری زباله های عفونی عنوان کرد: با پرسنل و ماشین الات متفاوت از دیگر زباله ها به جمع آوری و امحای زباله خواهیم پرداخت که در این موارد اسیب به حداقل خواهد رسید.

وی عمارت را معضلی برای امل خواند و تاکید کرد:در خصوص پردازش زباله عمارت و سایت زباله فعالیت های زیادی انجام شد، هزار هکتار زمین در منطقه سنگچالک به شهرداری تحویل داده شد، با وجودی که چند سال گذشته امه ان زده شده بود، لازمه پردازش زباله، افتتاح سایت است و برای افتتاح سایت باید مطالعات زیست محیطی کامل شود.

شهردار آمل از اقدامات شهرداری در خصوص زباله بیان کرد: عملیات های اولیه چون تسطیح اراضی، هموارسازی مسیر و زمین برای احداث سایت زباله در حال اماده سازی است.

وی با تاکید اینکه تمام تلاش مان این است که عمارت تکرار نشود، خاطرنشان کرد: با وجود این فعالیت ها منتظر هستیم در ابتدا باید نتایج مطالعات زیست محیطی مشخص شود تا به کلنگ زنی و افتتاح ان بپردازیم، باید مکان یابی به درستی انجام شود.

شهردار آمل از حمل نخستین محموله زباله در سایت پردازش در هفته های اینده خبر داد و اظهار کرد: برای وجود هر سایت پردازش لازم است در ابتدا سایت زباله راه اندازی شود، 70 درصد اعتبار این سایت بصورت اعتبارات ملی و دولتی تامین شده است.

شهردار آمل با اظهار این که مقدمه هر سایت زباله ای ، وجود یک سایت پردازش است ، گفت : تقریبا ۷۰ درصد اعتبار این سایت پردازش به صورت ملی و دولتی تامین شده است و تا سه هفته آینده نخستین محموله زباله به سایت پردازش حمل خواهد شد.

وی با بیان واکسینه کردن 60 درصد نیروهای خدماتی شهرداری، عنوان کرد: در مرحله نخست واکسن علیه کرونا تعداد 56 نفر از پاکبانان املی در برابر کرونا واکسینه شدند و 88 نفر نیز واکسن دریافت کردند که در مجموع 144 پاکبان در شهرداری آمل واکسینه شدند.

منوچهر مجد،رئیس نظام پزشکی آمل نیز در ادامه به خطر الودگی پسماند زباله های عفونی اشاره کرد و گفت: بیش از 400 مطب در امل وجود دارد که طبق قانون پسماند تولیدکنندگان پسماند عفونی خود باید مسئول جمع اوری ان باشند، اما این امکان برای پزشکان وجود ندارد.

وی ادامه داد: زباله های عفونی با دارا بودن مواد شیمیایی خطرناک، منبعی ازالودگی است که به سلامت جامعه و شهروندان صدمات جبران ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.

رئیس نظام پزشکی آمل تصریح کرد: همانند تهران، آمل دومین شهری است که شهرداری به جمع اوری و امحای پسماندهای عفونی می پردازد.

وی تفاهم نامه شهرداری و نظام پزشکی را در کاهش آسیب زباله های عفونی موثر دانست و خاطرنشان کرد:این جمع اوری و امحا که با صدور قبض عوارضی انجام خواهد شد در کاهش خطر حمل و نقل زباله می تواند تاثیرگذار باشد.
 
 مجد با بیان اینکه آمل دومین شهر کشور می باشد که قرار است حمل و بی خطر سازی توسط شهرداری با صدور قبض عوارض انجام شود ، گفت : امیدواریم این الگو در سار شهرهای استان نیز اجرایی شود تا آسیب زباله های عفونی در استان کاهش یابد.

زباله ها سالهاست در آمل تبدیل به ابرچالش شده اند، این سمبل بی توجهی، امروز صدای مسئولین را هم درآورده است و به جای وقت خریدن باید چاره کار شود

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰