تاریخ انتشارشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۴۴۹۴۹۹
عجب ویروسی شده این کرونا! تا کم محلی مردم را می‌بیند باز سرو کله اش بیشتر نمایان می‌شود. انگار مهمان دل نازکی است که طاقت کم توجهی میزبان را ندارد!در حالی که آژیر خطر تهدید کرونا چند روزی به صدا در آمده و موضوع بسیار جدی است.
۰
plusresetminus
جولان کرونا جدی است؛ چرا این آژیر خطر شنیده نمی‌شود؟
به گزارش بلاغ، عجب ویروسی شده این کرونا! تا کم محلی مردم را می‌بیند باز سرو کله اش بیشتر نمایان می‌شود. انگار مهمان دل نازکی است که طاقت بی مهری و کم توجهی میزبان را ندارد!

چند وقتی بود که حال و هوای کرونایی کشور در حال تلطیف و به سمت آرام شدن پیش می‌رفت اما با نزدیک شدن به نوروز و انجام سفرهای نوروزی چند روزی است که کرونا مجدد جولان بیشتری می‌دهد و در این میان مهمترین مجوز و جرات دادن به عرض اندام کرونا، کم توجهی بخشی از مردم و انجام سفرهاست؛با توجه به اینکه سه عامل مهم عدم فاصله گذاری اجتماعی، تجمع در مکان‌های سربسته و محدود و دور همی‌های خانگی مهمترین عوامل افزایش ابتلا هستند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور، اظهار داشت: همانطور که پیش بینی می‌کردیم و قبل از تعطیلات نیز از مردم خواستیم که مسافرت نروند اما شاهد بودیم در بسیاری از استان‌ها مسافرت صورت گرفت و اکنون هم تعداد شهرهای قرمز رو به افزایش است.

وی ادامه داد: البته 7 تا 10 روز بعد از تعطیلات نوروز افزایش شدید تری از نظر میزان ابتلا خواهیم داشت؛ضمن اینکه تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کشور اکنون ۱۱۷ شهرستان شهر است و تقریباً دو برابر شده و شاهد تعداد بیشتری نیز خواهیم بود

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا یادآور شد: اگر رعایت نشود، موجب خواهد شد وضعیت ابتلا به بیماری شدیدتر شود؛ برنامه همه دنیا نیز پیشگیری است.

*مسافرت 15 هزار بیمار کرونایی!

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای زرد در آستانه نارنجی شدن قرار دارند یادآور شد: بیش از ۱۵ هزار نفر افراد دارای تست مثبت کرونا در ایام تعطیلات نوروز علی‌رغم اینکه از بیماری خود باخبر بودند متاسفانه به مسافرت رفتند؛ اگرچه کد ملی آنها را داشته و رهگیری خواهیم کرد؛ چرا که این کار تضییع حقوق دیگران است.

*کرونای انگلیسی سوش قالب کشور

رئیسی با بیان اینکه سوش غالب کشور در حال تبدیل شدن به کرونای جهش یافته انگلیسی است، یادآور شد: ویژگی این ویروس جهش یافته این است که افراد بیشتری را مبتلا می‌کند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به روز طبیعت، گفت: همه پروتکل‌های که رعایت شده تاکنون چند جانبه است؛ یکسری پروتکل‌ها باید به جریمه و زور متوسل شویم؛ البته بسیاری مردم رعایت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در همه شهرهای قرمز و نارنجی حضور در تفرجگاه‌ها و پارک ممنوع است و جریمه و برخورد پلیس با آن وجود دارد.

*6 ماه دیگر پرونده کرونا بسته خواهد شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه پنج تا شش ماه دیگر چشم انداز ما این است که نسخه کرونا با توجه به انجام واکسیناسیون در کشور پیچیده خواهد شد، بیان داشت: البته باید به شدت رعایت کنیم تا عزیزان ما را در این مدت از دست ندهیم.

رئیسی با اشاره به ورود مسافران به سفر کرده به ترکیه در تعطیلات نوروز به کشور، خاطرنشان کرد:دو مرحله کنترلی در این خصوص وجود دارد؛ یکی از افرادی که بیش از سه روز در ترکیه ماندن باید با تست منفی وارد کشور شوند.

 تاکنون مجموع جان باختگان این بیماری از مرز  ۶۲ هزار نفر عبور کرده است؛ ضمن اینکه سه هزار و ۹۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

*117 شهر در وضعیت قرمز و نارنجی

در حال حاضر ۳۲ شهرستان قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی هستند؛ یعنی 117 شهر کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند.همچنین ۲۷۲ شهرستان در وضعیت زرد و تنها  59 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

ایرج  حریرچی معاون کل وزیر بهداشت  با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور، اظهار داشت بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های تردد شبانه در کشور از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد برقرار است و متخلفان جریمه می‌شوند.

*ملاک رنگ بندی شهرها

وی با اشاره به ملاک بندی رنگ‌های شهر‌های کشور، گفت: اگر هر شهری کمتر از دو بستری روزانه در صد هزار نفر داشته باشد آن شهر آبی است؛ بین ۲ تا ۴ بستری روزانه درصد هزار نفر شهر زرد؛ بین ۴ تا ۶ بستری در صد هزار نفر نارنجی و اگر تعداد بستری ۶ بستری در روز یا بیشتر از آن در صد هزار نفر جمعیت باشد، آن شهر قرمز اعلام می‌شود.

معاون کل وزیر بهداشت با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: اگر شهری ۶۰ بستری در ده روز داشته باشد این تبدیل به ۶۰۰ بیمار می‌شود که معادل سه بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی خواهد بود.

حریرچی ابراز داشته است تعداد بستری‌ها از یکی دو هفته دیگر مشخص خواهد شد؛ ضمن اینکه وضعیت مراجعان سرپایی نیز هفته آینده مشخص می‌شود.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه نتیجه عملکرد شهروندان تهران را در دو و سه هفته آخر اسفند را اکنون می‌بینیم، یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی‌ها مردم در سال ۹۸ و ۹۹ در سفر کاهش مواجه بودیم، اما لایه‌ای از اجتماع ایران سفر می‌کنند که این حضور در رستوران‌ها و دورهمی‌ها عامل افزایش شروع کروناست

*مواظب باشیم مرگ و میرها 3 رقمی نشود!

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت بر این اساس که بیشترین نگرانی ما از افزایش قابل توجه مبتلایان تا ۱۰ تا ۱۵ روز آینده خواهد بود، یادآور شد: امیدواریم تا چند ماه باقی مانده به واکسیناسیون عمومی مرگ‌ومیر‌های ما سه رقمی نشود.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به میزان واکسیناسیون عمومی در کشورهای دیگر دنیا ابراز داشت: در خصوص اعطای مجوز به بخش خصوصی برای وارد کردن واکسن کرونا این اقدام ورود زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت خواهد بود و واکسن هایی که مورد تایید قرار گرفته‌اند وارد می‌شوند و به زودی ضوابط آن نیز اعلام خواهد شد.

در خصوص تعداد بستریها از یکی دو هفته دیگر مشخص خواهد شد؛ وضعیت مراجعان سرپایی نیز هفته آینده مشخص می‌شود

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم واکسیناسیون را بر اساس تولید داخل به ۷۰ درصد برسانیم و شرایط آرام می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه ما نیز تلاش‌های زیادی می‌کنیم تا این کار صورت گیرد، متذکر شد: کشورهای تولید کننده واکسن کرونا در جهان مانند هند چین و روسیه زیر ۱۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کردند؛ ضمن اینکه آلمان و سایر کشورهای اروپایی نیز ۱۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کردند.

در این میان، وضعیت کرونایی اغلب استان‌های کشور نیز نگران کننده است؛ به طوری که  برخی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف نسبت به فراگیر شدن و آغاز موج های جدید کرونا در استانهای خود هشدار داده و اعلام کردند: درصد تست‌های مثبت کرونا در مناطق تحت پوشش آنها افزایش داشته است.

به گفته سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران  ویروس انگلیسی تمام شهرستان‌های مازندران را در برگرفته است.

وی گفته است: اگر این وضعیت کنترل نشود، شهر‌های دیگر استان به سمت رنگ‌های پررنگ‌تر مثل نارنجی و قرمز حرکت خواهند کرد.

در نهایت اینکه؛ اکنون کرونا باز سرعت گرفته و جولان مجدد و قدرتمندی را آغاز کرده اما متاسفانه با بی توجهی بسیاری از افراد مواجه شده و استنباط برخی بر این است که شرایط عادی شده؛ در حالی که آژیر خطر تهدید کرونا چند روزی به صدا در آمده و موضوع بسیار جدی است؛ در نتیجه ضرورت اعمال تدابیر جدی و جدید احساس شده و لازم است؛چراکه در صورت شروع مجدد و طوفانی کرونا با توجه به تقلیل توان کادر درمانی کشور، می‌توان شاهد روزهای سخت‌تر کرونایی در کشور بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰