جمعیت شناور و معضل افزایش تولید پسماند در محمودآباد؛

تفکیک طلای کثیف کی به سرانجام می‌رسد/زباله ویرانی یا کارایی؟

تاریخ انتشارشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۴۶۷
طرح تفکیک زباله تر از خشک با محوریت اجتماعی درست در زمانی‌که مدیریت پسماند حلقه مفقوده در مدیریت شهری محمودآباد است؛ طرحی‌ که با هدف کاهش پسماند به شکل آزمایشی در این شهر ساحلی که اکنون دپوی موقت آن در کنار ساحل بوده؛ در حال اجراست.
۰
plusresetminus
تفکیک طلای کثیف کی به سرانجام می‌رسد/زباله ویرانی یا کارایی؟
به گزارش بلاغ، بی‌شک زباله یکی از جدی‌ترین و اصلی‌ترین چالش‌هایی است که مدیران شهرها با آن روبرو هستند؛ چالش‌هایی که بعضاً با سوء مدیریت به بحران تبدیل شده و در برخی موارد با اتخاذ استراتژی مناسب، تبدیل به فرصت‌های خوبی برای ایجاد درآمدهای پایدار می‌شوند.

محمودآباد شهری ساحلی و گردشگری در استان مازندران است که به دلیل نزدیک بودن به دریا و پایتخت همواره مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی قرار گرفته اما در این بین و با افزایش جمعیت حاشیه‌نشین و ورود مسافران در ایام تعطیلات مشکل انباشت زباله در دپوی موقت کنار ساحل و ابتدای ورودی شهر از شرق چالش مهم برای این شهرستان بوده که شهرداری و شورای اسلامی شهر در صدد رفع آن است.

تفکیک زباله از مبدا و بازیافت آن از مولفه‌های اصلی در مدیریت صحیح پسماند در هر شهر است و برای آنکه بتوان این تهدید بزرگ را به فرصت تبدیل کرد مواردی از جمله کاهش تولید زباله، استفاده مجدد و بازیافت را باید همواره در مدیریت‌ها در نظر گرفت و این مسائل باید به‌طور ویژه فرهنگ‌‌سازی شود تا همه شهروندان خود را ملزم به رعایت آن بدانند.
 
با در نظر گرفتن شعار زباله به‌عنوان طلای کثیف و تحقق و شکوفایی و تصریح بخشیدن به صنعت بازیافت؛ مسئولان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند چراکه از لحاظ اقتصادی بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند در چرخه اقتصاد ملی؛ عامل تولید درآمد و اشتغال‌زایی باشد اما متاسفانه تاکنون این ثروت عظیم ما در استان مازندران ناشناخته مانده است.

یکی از اعضای شورای شهر محمودآباد در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ درخصوص رفع معظل زباله و اجرای طرح تبدیل زباله تر به کمپوست و تفکیک آن در شهرستان می‌گوید: طرح تفکیک زباله تر و تبدیل آن به کمپوست به‌عنوان غذایی برای ماهیان و دام را از آن جهت انتخاب کردیم که با شرایط فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی محمودآباد متناسب است.

اجرای طرح تفکیک زباله تر از خشک در محمودآباد
 

حامد باقری عضو شورای شهر محمودآباد در ادامه گفت: در این طرح، بنا را بر آن داریم تا ساز و کار تفکیک زباله از مبدأ را برای خانواده‌ها فراهم آوریم؛ پسماند تر تازهٔ تفکیک شده را نیز با دستگاه‌هایی مخصوص که در حال حاضر در مراحل ساخت و آزمایش‌های لازم هستند، خشک کرده و به کارخانجات تولید غذای مرغ و ماهی فروخته بفروشیم.

وی اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، جدا از حل مسئله زباله، درآمدی که حاصل اجرای این طرح است قابل توجه بوده و می‌تواند به یکی از مهمترین و موجه‌ترین رکن درآمد پایدار شهرداری‌ها تبدیل شود.
عضو شورای شهر محمودآباد با اشاره به اینکه این درآمد پایدار درآمدی بوده که بسیاری از شهرداری‌ها توجه چندانی به آن ندارند، افزود: می‌توان با هماهنگی اجرای طرح تفکیک در روستاها، پسماندها را در این مسیر قرار داد.

آیا می‌توان زباله را از تهدید به یک فرصت تبدیل کرد؟
باقری ادامه داد: تاکنون یک آزمایش موفقیت‌آمیز در ۲۰ اسفند داشتیم که نتایج بسیار خوبی به همراه داشت؛ همچنین نتیجهٔ آزمایش مورد قبول شرکت‌هایی که بنا دارند پسماند تر خشک شده را از ما بخرند نیز بود.
 

وی خاطرنشان کرد: دو آزمایش دیگر نیز داریم که قرار است در ۱۵ و ۲۵ فروردین انجام شود؛ چنانچه، نتایج آزمایشات بعدی به نتیجهٔ آزمایش اول نزدیک باشد، اطمینان استفاده از این دستگاه افزایش خواهد یافت.
عضو شورای شهر محمودآباد تصریح کرد: دستگاهی که آزمایش اول را با آن انجام دادیم، توسط شرکت خزر الکتریک آمل ساخته شد؛ البته پیشنهادهای دیگری از شرکت‌های دیگر نیز داریم که بنا داریم با آن‌ها مذاکره و دستگاه‌ها را آزمایش کنیم تا به امید خدا بهترین دستگاه برای اجرای طرح انتخاب شود.

باقری با بیان اینکه دستگاه آزمایش شده توانست ۲۹۵ کیلو پسماند تر را در مدت ۴ ساعت خشک و به وزن ۴۴ کیلو برساند، گفت: دستگاه‌هایی که بنا داریم برای اجرای طرح به کار گیریم، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ است؛ سازندگان این دستگاه‌ها بر این باورند که امکان خشک کردن ۱۰ تن زباله در روز (طی چند مرحله) توسط هر کدام از این دستگاه‌ها فراهم است.

وی تاکید کرد: بخش دیگری نیز در این طرح داریم که اهمیت آن بیشتر از بیشتر از بخش فنی نباشد، کمتر نیست و آن‌ هم بخش تفکیک زباله از مبدأ است که یکی از ارکان اصلی این طرح خواهد بود که نیاز به همراهی، همکاری و مشارکت شهروندان عزیز دارد.

عضو شورای شهر محمودآباد یادآور شد: البته تفکیک زباله از مبدأ نیازمند ساز و کارهایی است که بنا داریم آن‌ها را تهیه و به شهروندان تقدیم کنیم؛ بی‌تردید، اگر تفکیک زباله از مبدأ نداشته باشیم و موفق به جلب مشارکت خانواده‌ها نشویم، این طرح با شکست مواجه خواهد شد بنابراین تلاش کردیم تمامی موانع مشارکت شهروندان را شناسایی و برطرف کنیم.
 

جمعیت شناور و معضل افزایش تولید پسماند در محمودآباد

باقری بیان کرد: چالش ویژه‌ای که با آن روبرو هستیم؛ جمعیت شناوری است که متأسفانه اشراف زیادی به آن‌ها در سطح شهر محمودآباد نداریم؛ جمعیتی که بعضاً به بیش از دو برابر جمعیت شهری هم خواهد رسید و در روزها و زمان مشخصی به این شهر وارد می‌شوند که افزایش تولید پسماند تا ۳ برابر هم دور از ذهن نیست.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی شهر محمودآباد، به موفقیت این طرح امید فراوانی داریم، افزود:‌ موفقیتی که بی‌شک مرهون همت و تلاش جمعی اعضای شورا، شهرداری و شهروندان عزیز خواهد بود و همچنین، کنشگران اجتماعی و زیست محیطی نیز در این طرح نقش قابل توجهی دارند که در زمان مناسب‌تر شرح مفصل خواهیم داد.
 

عضو شورای شهر محمودآباد گفت: اعضای شورا همدل و همراه برای تحقق اهداف این طرح تمام تلاش را به کار خواهند گرفت و از همهٔ ظرفیت‌هایی که در شهر، شهرستان و حتی کشور وجود دارد، بهره خواهد جست؛ ظرفیت‌هایی که گره‌گشای بسیاری از مسئله‌ها هستند و خواهند بود؛ فرزندان این مرز بوم که بی‌منت دل در گرو توسعه این شهر و شهرستان دارند.

باقری در پایان گفت: دست همهٔ عزیزانی که در اجرای این طرح همراهند را صمیمانه می‌فشاریم و سپاسگزاریم و آرزوی آینده‌ای درخشان برای شهر و شهرستان و ایران عزیزمان، داریم.

گزارش: بهناز مقدس

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰