تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۹۴۲۸
انتخابات خرداد ۱۴۰۰ از هرجهت حائز چنان اهمیت داخلی و بین‌المللی است که بزعم صاحب‌نظران می‌توان آن را برجسته‌ترین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران نامید، انتخاباتی که نقطه عطف تعالی و تکامل انقلاب اسلامی در بعد دولت‌سازی و با ایرانی آباد و نمونه، می‌رود تا با ملت‌سازی، تمدن بزرگ اسلامی را برای ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم آورد.
۰
plusresetminus
برجسته‌ترین انتخابات، شاخص‌ترین منتخب را می‌طلبد/ آغاز قرن جدید با رویکرد اسلامی انقلابی ملت بزرگ ایران
به گزارش بلاغ، دو جریان عمده در جمهوری اسلامی، که بصورت سنتی از آنها به جریان اصلاحات و اصولگرا نامبرده می‌شود، تاکنون در تصدی عالی‌ترین جایگاه اجرایی کشور به قدرت رسیدند، ظرفیت‌های خود را به محک قضاوت عموم گذاردند و حال، مردم با در اختیار داشتن فهرستی از اسامی و چهره‌هایی که به نوعی دارای عملکرد و بیلان کاری در نسبت به دو جریان یادشده هستند، می‌توانند با معیارهایی که رهبری معظم انقلاب به تمامت آنها را مکرر برشمرده‌اند، سرنوشت کشور را با انتخاب خود رقم بزنند و آینده خود را به کسی بسپارند که بتواند با نقدسازی ظرفیت‌های بی‌نظیر داخلی، معادله قدرت در سطح جهان را از طریق توانمندسازی داخلی، به نفع نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران تغییر دهد.
 
سرنوشت‌سازترین انتخابات
این انتخابات از جهاتی حائز اهمیت فوق‌العاده است که عنوان سرنوشت‌سازترین انتخابات را به آن داده‌اند. این ویژگی‌ها که در شرائط کنونی جهان با تغییرات شگرفی که کرونا بوجود آورد و می‌تواند سیمای سیاسی و اقتصادی جهان ذیل فرهنگی تمدن ساز تغییر جدی دهد، را می‌توان بدین شرح برشمرد.
 
1- ایران به اذعان استراتژیست‌های جهان، کشوری با موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک و برخوردار از سرمایه‌های خدادادی به خصوص در بخش نیروی انسانی نخبه با ضریب هوشی بالاست. امتیازات سرزمینی جمهوری اسلامی، این ویژگی را بوجود آورده است تا ایران بتواند در بسیاری از بخش‌ها علاوه بر تامین نیازهای خود، صادراتی اطمینان بخش به کشورهای مختلف و متعدد داشته باشد، که محصولات کشاورزی، صنعتی، معدنی و خدمات فنی، همچنین نظامی، از زمره توانمندی‌های کنونی جمهوری اسلامی است که در فرآیندی پرشتاب، افق‌های درخشانی را پیش روی خود می‌بیند که در اینجا تنها به یک مورد اشاره می‌شود و این موفقیت در شرائطی بدست آمده که ملت ایران از روز نخست پیروزی انقلاب 22بهمن 57، درگیر هزاران توطئه بوده و لحظه‌ای به حال خود واگذار نشده بود تا بتواند آنچنانکه مورد انتظار خود بود، بدرخشد. طبیعی است که از این پس یا استقرار دولتی هماهنگ با قوه مقننه و قوه قضائیه و هم‌افزایی این سه قوه و حمایت‌های گسترده مردم، خواهد توانست مسیر رسیدن به اوج قله‌های برتری در جهان را بسرعت بپیماید.

رویش‌های حیرات‌آور زیر سایه تحریم‌های خردکننده
تجربه جهانی در بخش مردم‌شناسی، تصویری از مردم ایران را ارائه می‌دهد که ملت ایران هرچه بیشتر در فشار تحریم‌ها و تهاجمات قرار بگیرد، ضریب مقاومت و وحدت ملی‌اش بیشتر شده و بصورت شگفت‌آمیزی دست به خلاقیت‌ها و ابداعاتی می‌زند که واقعاً موجب حیرت جهانی می‌شود. نمونه خروجی این فشارها، که از روز نخست پیروزی انقلاب بر ملت ایران بشدت اعمال شد، را در زیر به اشاره عبور می‌کنیم تا مشخص شود که فصل جدیدی با اتکاء به قدرت تولید در داخل کشور، ایران اسلامی می‌تواند ظرف چندسال آینده به الگویی جهانی بدل شود.

 رتبه علمی منطقه‌ای و جهانی برحسب مقالات و مدارک علمی رشد 129 برابری تعداد مدارک نمایه شده از ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی براساس پایگاه استنادی اسکپوس آنهم مربوط به چهار سال قبل نشان می‌دهد تعداد مدارک نمایه شده، 3071 مدرک قبل از انقلاب و 397212 مدرک بعد از انقلاب اسلامی است.
کسب رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان توسط ایران در سال 2018 که این رشد عمدتاً در دو دهه اخیر رخ داده است. در نظام رتبه بندی سایماگو براساس پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در سال 1996 در 52 جهانی و رتبه 5 منطقه قرار داشته است.
درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی 656 برابر شده است. این سهم قبل از انقلاب اسلامی 3 هزارم درصد بوده است که در 2017 مطابق نظر ISI به 95/1 درصد و مطابق نظر اسکوپوس به 97/1 رسیده است.
تعداد مقالات چاپ شده ایران از ابتدای انقلاب تا سال 2016 برحسب گزارش ISI  ، 69برابر و برحسب گزارش اسکوپوس 75 برابر شده است.
ایران به رتبه اول علمی بین کلیه کشور‌های اسلامی برحسب تعداد مقالات دست یافته است.
ارتقای 17 پله‌ای رتبه کیفیت تولیدات مقالات علمی داغ و پر استناد کشور که از سال 2011 از رتبه 39 به رتبه 21 تا سال 2016 رسیده است، نشانگر کاربردی و اثربخش بودن مقالات است.
طبق گزارش سازمان ملل ایران از حیث تعداد عناوین کتاب منتشره در سال، نهمین کشور دنیاست. این رتبه در رشته‌های علمی متفاوت است، به‌طور مثال در کتب الهیات در رتبه 2، در کتب زبان‌شناسی در رتبه 3، در کتب عمومی در رتبه 12، در روانشناسی و فلسفه در رتبه 13 و در علوم کاربردی در رتبه 16 جهان قرار دارد.

 نرخ رشد علمی
سریع‌ترین نرخ رشد علمی جهان مربوط به ایران است که 11 برابرِ نرخ رشد میانگین جهانی است.
 
رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها

رتبه ایران از نظر تعداد دانشگاه‌­های برتر در نظام رتبه‌بندی تایمز در دنیا از رتبه 32 در سال 2012 به رتبه 17 در سال 2017 ارتقا یافته است.
تعداد دانشگاه­های برتر ایران در دنیا براساس نظام رتبه‌بندی تایمز از صفر دانشگاه در قبل انقلاب به 18 دانشگاه در سال 2018 رشد داشته است، آمار‌های دیگری نیز در نظام رتبه‌بندی لایدن (18 دانشگاه ایران در رتبه بندی برترین دانشگا‌ه‌های دنیا در سال 2018) و نظام رتبه‌بندی کیواس (5 دانشگاه در دنیا در سال 2017) وجود دارد.
98% از تولید علم دانشگاه تهران مربوط به دوره بعد از انقلاب اسلامی است و تنها 2% آن مربوط به دوران قبل از انقلاب است، همین رقم برای دانشگاه صنعتی شریف 99% است و تنها 1% از تولید علم این دانشگاه مربوط به دوران قبل از انقلاب است، همین رقم برای دانشگاه شیراز حدود 95% است؛ که در واقع میتوان گفت: دانشگاه‌ها قبل از انقلاب صرفا ارائه و انتقال محفوظات و ترجمه بوده و هیچ تولیدی و خروجی علمی نداشته است.

اعضای هیئت علمی
از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد اعضای هیات علمی زن از 100 نفر در سال 57 به 2100 نفر در سال 96 رسیده و رشد 21 برابری داشته است، همچنین بطور کلی تعداد اعضای هیئت علمی 33 برابر شده است.

 انجمن‌های علمی کشور
تعداد انجمنهای علمی کشور از تعداد انگشت شمار در قبل انقلاب به 326 انجمن در سال 1393 رسیده است.

دیپلماسی علمی کشور
سهم دیپلماسی علمی از کل تولید مقالات علمی کشور (تولید مقالات علمی با مشارکت دانشمندان دیگر کشورها) مطابق گزارش پایگاه ISI از 18 درصد در سال 2012 به 22 درصد در سال 2016 ارتقاء یافته که رشد 4 درصدی را نشان می‌دهد و این به معنای ارتقای دیپلماسی علمی کشور است.

پژوهشگاه‌های علمی: تعداد 22 پژوهشگاه فناوری در وزارت علوم داریم.
 رتبه المپیاد‌های علمی: تا پیش از انقلاب ایران در هیچ المپیاد علمی شرکت نکرده است و بعد از انقلاب نیز از سال 1366 (1987) با ورود ایران به المپیاد‌های علمی تا سال 1396 (2017) 669 مدال کسب شده که با این تعداد مدال ایران جزء ده کشور اول دنیا در المپیاد‌های علمی محسوب می‌شود.
قبل از انقلاب هیچ پارک رشد و علم و فناوری در کشور وجود نداشت. تولید علم در حوزه علوم پزشکی به 75 برابر زمان طاغوت رسیده است
فناوری از دیگر محور‌های سی و پنجمین نشست شنبه‌های انقلاب بود که رئیس کمیته علم و نخبگان به آن پرداخت، وی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این بخش را این گونه برشمرد:

 ساختار‌های تولید فناوری: شرکت‌های دانش بنیان مولود انقلاب است و قبل از انقلاب هیچگونه ساختاری در این حوزه وجود نداشت.
مراکز علم و فناوری و مراکز حمایت از نخبگان مولود انقلاب است و قبل از انقلاب هیچگونه ساختاری در این حوزه وجود نداشت.
پارکهای رشد علم و فناوری مولود انقلاب است و قبل از انقلاب هیچ پارک رشد و علم و فناوری در کشور وجود نداشت.
قبل از انقلاب به غیر از برخی صنایع دستی و سنتی هیچ فناوری بومی در کشور وجود نداشت و تکنسین‌های ما تنها نقش اپراتور تجهیزات خارجی را ایفا می‌کردند در حالیکه تمامی پیشرفت‌های فناوری بومی مربوط به بعد از انقلاب است.

رتبه‌های جهانی در عرصه‌های فناوری و علوم کاربردی و مهندسی
پس از انقلاب اسلامی شاهد دستاورد‌های متعدد علمی و فناوری در علوم و رشته‌هایی مانند هسته‌ای، نانو، بیوتکنولوژی، موشکی، سلول‌های بنیادین، هوافضا، دارو‌های نوترکیب و پزشکی بوده‌ایم که ثابت نمود در صورت اتکا به ظرفیتهای داخلی و مدیریت مناسب آنها، دسترسی به قله‌های علم و فناوری امکان پذیر است، از جمله تولید علم در حوزه علوم پزشکی به 75 برابر زمان طاغوت رسیده است. (اسکوپوس) این پیشرفت در علم پزشکی موجب شده است امید به زندگی که قبل از انقلاب در ایران 54 سال بوده است در سال 2017 به 76 سال رسیده که از این حیث رتبه هفتم جهان را دارا است.

طبق گزارش انجمن جهانی اقتصاد، ایران از نظر فارغ التحصیلان STEM شامل چهار حوزه «علوم دانشی، فناوری، مهندسی، ریاضی» در جایگاه پنجم جهان قرار دارد.
ایران از کشوری فاقد افتخارات و فاقد نوآوری در قبل انقلاب در حوزه فنی و مهندسی به سومین کشور در تربیت مهندس در سال 2018 دست یافته است.
ایران هشتمین کشور دنیا در پرتاب ماهواره است.
ایران پنجمین کشور در نانو در سال 2016 است.
ایران چهاردهمین کشور در علوم و فیزیکی هسته‌ای در سال 2016 است.
ایران پنجمین کشور در مهندسی شیمی و مهندسی انرژی برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است.
ایران نهمین کشور در مهندسی عمران و مهندسی اقیانوس برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است.
ایران یازدهمین کشور در مهندسی هوافضا برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است.
ایران دوازدهمین کشور در مهندسی صنایع برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است.
صنعت هواپیمایی ایران در رتبه دهم در بین 147 کشور جهان است.
ایران در جمع 11 کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار دارد.
ایران جزو 13 کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای است که اکتشاف اورانیوم، استخراج، تولید کیک زرد و تبدیل آن به گاز UF6در حوزه تولید سوخت و مجتمع‌های سوخت در آن صورت می‌گیرد.
ایران جزو 14 کشوری است که توانایی غنی‎‌سازی اورانیوم دارند.
ایران رتبه دوم در زمینه پیشرفته‌ترین کشور‌ها در حوزه سلول‌های بنیادین را دارا می‌باشد.
ایران از نظر تولیدات زیست‌فناوری در رتبه 13 جهان و اول منطقه در سال 2017، قرار دارد.
شرکتهای دانش‌بنیان از صفر شرکت در قبل از انقلاب به 1150 شرکت در سال 1395 رشد داشته است

عوامل دیگری که انتخابات خردادماه را برجسته‌تر ساخته
۲- مدیریت کلان بر استعدادهای طبیعی، نیروی انسانی خلاق، منابع سرزمینی، تنوع نژادی و فرهنگی، موقعیت‌های راهبردی در تامین و تضمین امنیت ملی و منطقه‌ای در ایران اسلامی، نیازمند عناصر و منتخبانی است که دارای تراز لازم و همگراه با قوای دیگر (قوای سه گانه: مجریه، مقننه و قضائیه) باشند.

آنچه که تاکنون موجب خسارات عمده و جبران‌ناپذیر در جمهوری اسلامی ایران شد، ناهماهنگی و ناهمراهی سه قوه در پیشبرد کلان سیاست‌ها و راهبردها بود که شکاف‌های مهلک طبقاتی و بروز نارضائی‌های اجتماعی و شکل‌گیری قشر فوق‌العاده برخوردار با زندگی‌ای کاملاً اشرافی در سطح مسئولان و بخش خصوصی و از مابهتران گردید.

به اعتراف تحلیل گران منصف داخلی، آسیب در این بخش، متوجه انتخابات و منتخبانی است که رأی از ملت گرفته و بر کرسی دستگاه‌های اجرایی و تقنینی تکیه زده بدون آنکه پیگیر تحقق آرمان‌های نظام اسلامی و مطالبات رهبری و مردم می‌بودند.
اختلاس‌ها، سوءاستفاده‌ها و حیف و میل کردن صدها میلیارد تومان در این زمینه، نشانه سوءمدیریت‌هایی است که در اثر انتخاب ناشایسته و تعلل دستگاه‌های نظارتی ایجاد شده است. بدین جهت، بخش اعظم رفع مشکلات، معضلات و بحران‌های امروزی کشور در گرو انتخاب فرد شایسته برای ریاست جمهوری و اشخاصی برای شوراهای اسلامی است که عمده موضوع انتخابات خرداد ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

۳- طی ۴۲ سال اخیر این حقیقت ثابت شد که در انتخابات ریاست جمهوری فراتر از شخص، باید به برنامه‌ها و وزراء برای اجرای برنامه وزارتخانه‌ها، که باید ارائه ‌دهند، رأی داد. مردم نباید تحت تاثیر تبلیغات، که دستپخت عده‌ای متخصص عملیات روانی و پروپگاندالیست‌هاست، به افراد رأی دهند تا نتیجه بشود اینکه در آن قرار داریم.

سحر و جادوگری تبلیغات تاکنون تجربه‌های پرهزینه‌ای را برای ملت‌مان ایجاد کرد که باید واقعاً از آن درس آموخت. تبلیغ باید دربردارنده تشریح عملیاتی طرح‌ها و برنامه‌های کاندیداها در پیشبرد کشور بسوی کمال در همه زمینه‌ها باشد و مردم نیز باید مطالبه‌گر این برنامه‌ها باشند و به کارآمدترین برنامه‌ها و مجریان کارآزموده و پرتلاش و سلیم‌النفس و کاربلد و پاک‌دست و ساده‌زیست رأی دهند.

4- خودباوری و اعتقاد به توانائی‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی و برخورداری از عزم خلل‌ناپذیر برای شکوفاکردن استعدادهای داخلی در همه زمینه‌ها و تلاش عالمانه و شبانه‌روزی برای احیای ارزش‌های اسلامی، از ویژگی‌های یک کاندیداست که توانایی‌های فرهنگی او در گفتمان‌سازی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مقام معظم رهبری در مورد کاندیدای ریاست جمهوری می‌گویند: نامزد انتخابات اولاً باید به خدا و به این انقلاب و به قانون اساسی و به این مردم ایمان و اعتقاد داشته باشد؛ ثانیاً دارای روحیه‌ی مقاوم باشد. این ملت اهداف بلندی دارد، کارهای بزرگی دارد، تسلیم نیست، کسی نمی‌تواند با این ملت با زبان زور حرف بزند. کسانی که در رأس قوه‌ی اجرائی قرار می‌گیرند، باید کسانی باشند که در مقابل فشارهای دشمنان مقاوم باشند؛ زود نترسند، زود از میدان خارج نشوند؛ این یکی از شرط‌های لازم است. 

با برنامه، باتدبیر و باحکمت باشد
رهبرمعظم انقلاب به یکی دیگر از خصوصیات نامزد ریاست جمهوری اشاره می‌کنند: انسان‌ با تدبیری باشد، با حکمت باشد. ما در سیاست خارجی گفتیم "عزت و حکمت و مصلحت"؛ در اداره‌ی کشور هم همین جور است، در مسائل داخلی هم همین جور است، در اقتصاد هم همین جور است؛ باید با برنامه، با حکمت، با تدبیر، با نگاه بلندمدت و همه‌جانبه، با یک هندسه‌ی صحیح کارها را مشاهده کنند، نگاه کنند، وارد میدان شوند. 

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشد
سکاندار انقلاب در ادامه می‌افزایند: روزمرّه فکر کردن در مسائل اقتصادی، مضر است؛ تغییر سیاست‌های اقتصادی به طور دائم، مضر است - در همه‌ی بخش‌ها، بخصوص در اقتصاد - تکیه کردن بر نظرات غیر کارشناسی، مضر است؛ اعتماد کردن به شیوه‌های تزریقیِ اقتصادهای تحمیلی شرق و غرب، مضر است. سیاست‌های اقتصاد باید سیاست‌های "اقتصاد مقاومتی" باشد - یک اقتصاد مقاوم - باید اقتصادی باشد که در ساخت درونیِ خود مقاوم باشد، بتواند ایستادگی کند؛ با تغییرات گوناگون در این گوشه‌ی دنیا، آن گوشه‌ی دنیا متلاطم نشود؛ این چیزها لازم است. رئیس جمهوری که می‌خواهد این کشور بزرگ را اداره کند، این راه پرافتخار را به کمک مردم و برای مردم طی کند، باید اینچنین خصوصیاتی داشته باشد.

مهذب به اخلاق باشد، به حاشیه‌ها نپردازد و وعده بی‌مبنا ندهد
مقام معظم رهبری در توصیف یکی دیگر از خصوصیت مهم نامزدها، اظهار می‌دارد: "کاندیدا باید تهذیب اخلاقی داشته باشد؛ نپرداختن به حواشی. اینها چیزهای لازمی است. بنده توصیه‌ام به همه‌ی دولت‌ها همیشه همین بوده است. می‌دانید من از دولت‌ها و از رؤسای جمهور در طول این سال‌های متمادی همواره حمایت کردم؛ توصیه هم کردم، در موارد متعدد و زیادی از آنها توضیح هم خواستم. تکیه این بوده است که برای مردم هزینه درست نکنند، مشکل درست نکنند، دغدغه‌آفرینی نکنند، مردم را دچار تشویش و نگرانی نکنند؛ البته وعده‌ی بیخود و بی‌مبنا هم ندهند، درِ باغ سبزهای بی‌منطق هم باز نکنند؛ منطقی، معقول، منطبق با واقعیت و با توکل به خدای متعال حرکت را پیش ببرند؛ ان‌شاءاللَّه در آینده هم باید همین جور باشد.

5- انتخابات خرداد 1400، مورد رصد و دقت شدید دشمنان انقلاب بویژه آمریکای صهیونیست‌زده قرار دارد. دموکرات‌های حیله‌گر با تمام ظرفیت برای انتخاب کسی که سست بنیه با اراده لرزان و رسوخ‌پذیر در مقابل آمریکا و غرب باشد، می‌کوشند و سعی وافر با هزینه نجومی دارند تا از انتخاب فردی شایسته و خدوم با روحیه انقلابی جلوگیری کنند و در این ارتباط دست به شایعات گسترده و تخریب کاندیداهای ارزشی در رسانه‌های واقعی و مجازی می‌زنند.

برای غرب و آمریکا فوق‌العاده مهم و حیاتی است که فردی منطبق با معیارهای تبیینی مقام معظم رهبری از سوی مردم انتخاب نشود تا با انتخاب فردی ضعیف‌النفس و غربگرا بتواند انقلاب را در مسیر فساد و فروپاشی از درون بکشاند.
امروزه، غرب و آمریکا کاملاً صحنه جهانی را به انقلاب اسلامی باخته و اندک اعتبارشان نیز در معرض تهدید و چالش جدی است. تحرک این روزهای غرب در بازگرداندن آمریکا به برجام و گشودن محدود امتیازهای برجامی برای ایران، به این دلیل است که آنها بدرستی معتقدند که این دولت و جریان اصلاح‌طلبان در ایران ظرفیت مذاکره و توافق بیشتری با غرب را نسبت به جریان اصیل انقلاب و انقلابیون ارزشی دارند و باید مورد تقویت انها قرار گیرند، بدین جهت احتمال کاهش تحریم‌ها و برخوردار کردن محدود ایران از امتیازات برجام بسیار وجود دارد و شاید تا روزهای آینده این گشایش را پیشنهاد دهند تا هم آمریکائی‌ها به برجام و کرسی مطالبه‌گری برگردد و هم دولت آقای روحانی بتواند با دست باز در انتخابات خردادماه از برجام و دستاوردهای آن بگوید و آبرویی به اصلاح‌طلبان و کاندیدای منتسب ره این جریان بدهد.

به گزارش بلاغ، در رهگذر اهمیت انتخابات خرداد 1400 است که ملت ایران با هوشیاری و پرهیز از فریب جریان هوچیگر، که با اتهام زنی به دگران و تخریب رقبا سعی می‌کند تا خود را از پاسخگویی به افکار عمومی نجات دهد، می‌توانند با مبنا و ملاک قراردادن شاخص‌های ترسیمی و تبیینی مقام معظم رهبری، به شکل‌گیری دولتی در تراز انقلاب اسلامی کمک کند تا تحولات سرنوشت‌ساز برای کشور سرافراز ایران رقم بخورد. 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰